Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: wandelen.....de ene dag leuk,de andere dag een drama?

  1. #1

    wandelen.....de ene dag leuk,de andere dag een drama?

    hoihoi,allemaal,ben der weer!
    Mijn allerliefste Gon doet het prima!
    ben benieuwd naar de reactie op mijn vraag..
    Het wandelen ging een tijd prima!zelfs zo goed dat ik een paar weken geleden geen probleem zag met een trekker met grote enge aanhanger,die vlak langs haar reed.ook een grote vuilniswagen denderde 2 keer langs haar heen.Ze mocht van mij grazen en bleef daar rustig onder.[smal landweggetje met sloot aan beide zijden.

    tot m,n verbazing was de volgende dag en dagen daarop alles een drama!totaal onverwacht,liep ze langs me heen en draaide,beleef stil staan alsof er een orkaan werd verwacht,snorkte,enz.tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik haar met geduld toch pushtte om wat door te lopen.[stom,ja,weet ik]
    maar goed,van de 1 op de andere dag was het over,liep weer braaf en ontspannen mee.1 x.dus weet het aan haar hengstigheid.Daarna niet meer gewandeld ,tot vandaag,wederom een drama.
    tot m,n spijt lette ik niet al te erg op haar signaal,[hoofd omhoog en staren]het erf af en daar wilde ze haar eigen richting bepalen,beelf stilstaan,begon dan weer te draven,en ben ongv.400 mtr ver gekomen in een half uur.Ik was zelf ontspannen,hadden goed gewerkt aan de hand,dus...
    morgen ga ik héél erg op haar signaal letten,desnoods niet eens het erf af,dan doen we het zo maar..MIJN VRAAG IS;hoe komt dit gedrag??waarom wel op de heen,en rustig gedrag op de terugweg..ze heeft dan ook geen haast ofzo..
    ze is net voor de 2e maal hengstig geweest,vanwege een nieuwe in de groep.
    Ze is écht unconfident,maar héel snel afgeleid met hoofd laag en brokje,dan doet ze 1 stap en begint alles weer opnieuw..
    het valt me wel op dat er meer geschreven is over het feit,dat paarden ,nadat je over hun tresholts begint,onzekerder worden ..alsof ze steeds bevestigt willen worden of je wel echt retreat nadat ze een tresholt aangeven..Waarom dagen achter elkaar problemen en dan ineens niets?rara..heeeft iemand dit eerder meegemaakt?
    ik sta wel open voor een discussie hierover..

  2. #2

    Re:wandelen.....de ene dag leuk,de andere dag een drama?

    moet er wel nog even bijzeggen dat ik haar 1 x beloont heb omdat ze erg snel reageerde.verder beloon ik haar nooit met voer op straat..ik ga nu kijken of we verder komen als ik op het minste geringste signaal van haar retreat.alleen moet je dan héél veel geduld hebben want dit kan ze weken volhouden..je loopt 25 mtr terug en draait om,waarbij je weer in moet leveren want dan wil ze nog maar 20 mtr meeof minder,waarna je weer omdraaid enz.
    dit gedrag komt zo ineens uit de lucht vallen,heb haar vandaag rustig laten kijken,maar ook dat hielp niet..ik wil terug en wel nu..Ben benieuwd hoe het morgen gaat,hou jullie op de hoogte!

























    toch heb ik het zo wel gewonnen

  3. #3

    Re:wandelen.....de ene dag leuk,de andere dag een drama?

    Vandaag een mooie dag om wat te wandelen op het erf en te kijken hoe ze reageerde.En nog op de oprit was er al een drempel.dus rustig aproach en retreat.werd het te spannend,terug naar het erf waar ze met plezier haar neus in allerhande zaken stopte,eigenlijk weinig meer gedaan het afgelopen half jaar,maar zag hoe belangrijk het voor haar was.
    en wat ben ik blij dat ik niet meer hoef te sjorren om een paard mee te krijgen van een pluk gras,even eten en dan weer verder...zonder probleem.
    ze wordt inderdaad nerveus als we de weg op stappen,toont het door voor me langs te willen ,even terug schudden dat dat niet mag en gelijk omdraaien,resultaat likken en de 2e keer kauwen..dus duidelijk stress.
    En terwijl iedereen denkt dat ik nou écht niet opschiet met dat paard,heb ik weer een middag gehad die leerzaam was maar vooral heel plezierig

    nog wat gemerkt;Ze is erg hongerig...ondanks dat ze de hele dag gras kan eten[en eruit ziet als hollebollegijs] zit er kennelijk niet genoeg voeding in.[dus ga bijvoeren met hooi en wat krachtvoer ofzo.]misschien maakt haar dat wat drukker in haar gedrag..

  4. #4
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re:wandelen.....de ene dag leuk,de andere dag een drama?

    ten eerste is het neit belangrijk wat andere denken. Als je zelf vooruitgang ziet is dat veel belangrijker.
    Ikzelf heb ook een merrie die de ene dag niks eng vind en de andere dag alles. Denk ook niet dat ik dit er helemaal uit krijg, want daar zijn we al te lang voor bezig, maar hoe meer we in verschillende stukken van het dorp komen en regelmatig hoe beter het gaat. En als we dan een poosje niks of andere dingen gedaan hebben is het net of je op nieuw moet beginnen.
    Heb geduld en het zal wel beteren.
    Heb je geen braaf paard op stal die meekan en dan als het eng is even steun kan geven.

    Wij zijn bv. gisteren met m'n 2-jarige even wezen wandelen. M'n vriendin loopt dan mee en ik ga op 1 van de andere paarden mee. Hij loopt de hele tijd voorop, maar als hij het dan moeilijk krijgt ga ik ernaast rijden en dan heeft hij net even die steun van de kuddeleider. De volgende keer loopt hij er over het algemeen dan ongemerkt langs.

    Succes

  5. #5

    Re:wandelen.....de ene dag leuk,de andere dag een drama?

    bedankt!blij [nou ja]te horen dat er andere paarden zijn die ook zo reageren.
    Heb het vandaag maar even laten zitten,even m,n leiderschap getest,dat blijkt een aardige duw te hebben gekregen van een graaskorf die ik haar al tegnstribbelnd een paar keer om moest doen.Hij is nu al 3 weken af maar nog vertrouwd ze me niet ten volle.Vandaag voor het eerst weer los uit de wei meegelopen,wel aarzelend maar we gaan vooruit!
    Ze geeft inderdaad minime signalen van onzekerheid ,als ik dat niet opmerk slaat het om in dominant gedrag,en daar wordt ik best onzeker van en sla ook door naar m,n dominante kantje. vandaag in de longeerbak ook bij de hand gehad.Daar tussen zit ergens iets wat ik mis...dus daar gaan we van de week aan werken..net zo lang tot ik het gevonden heb...

  6. #6
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:wandelen.....de ene dag leuk,de andere dag een drama?

    Het is ook moeilijk om alle signalen te zien en juist te reageren. Als je ziet dat je paard onzeker is, kan het goed zijn je paard te laten ontdekken dat het niet eng is en de wereld niet vergaat. Soms is het goed om te tonen dat jij de leider bent en je paard op jou kan vertrouwen; dat als jij zegt dat het kan, het ok is. Heb je een bak of een weide waar je wat enge dingen neer kunt zetten om samen te oefenen in een veilig omgeving?
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  7. #7

    Re:wandelen.....de ene dag leuk,de andere dag een drama?

    hoi;
    inmiddels heb ik begrepen dat een paard hoe verder je komt in een training hoe meer ze gaat vragen aan mij ,is dit eng en hoe meer ze er op gaat vertrouwen dat ik haar leven veilig stel door terug te gaan.
    ik denk dat ze dit nu doet,en reageer nu op het minste geringste teken van haar..Met wel een doel in het oog,dus daar of daar mag je grazen bv.Net gisteren begonnen ,hoor.
    Toen ik haar daarna naar de wei bracht wilde ze bij me blijven,had het goed gedaan kennelijk,hihi
    tevens vindt ik dat ze erg last heeft van haar buik,spieren en gestrest reageert,dus magnesium en zemelen want tekort kan ook die stres opleveren.
    Op het erf vindt ze niks eng,zeilen loopt ze zonder pardon overheen.Is ook erg nieuwsgierig..
    Heb ook gelezen dat ze in deze tijd erg last van hormonen kan hebben,dus wat meer geduld met alles..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •