Ik wilde met Diaz kompleet bitloos beginnen en gaan.
Maar toch rij ik nu met een bitje (de keren dat ik 10 min ronds
Ze doet in principe alles met zit. kwa stops e.d.
Maar ik merkte dat met sturen (dat ze dus aan het leren is) met een crossrope-bridle gek ging.
naar links, no problem. naar rechts ging ze weerstand geven, en niet een beetje ook!
dus ik dacht aan een stijve nek o.i.d. maar met een bitje doet ze het niet?!
Het lekkere met western, is dat er totaal geen druk op je teugels ligt, tenzij je iets vraagt waar dit ter ondersteuning nodig is.
Dus ik heb nooit druk op het bit, tenzij met sturen nu nog. (ga zeer binnenkort al aan de neck-reining, dus dan is zelfs met sturen het bitje niet in gebruik.
Ik zat nog na te denken over een sidepull o.i.d. maar eigenlijk bevalt dit prima!
Daarnaast heb ik gekeken naar de enig in western-wedstrijden-toegestane optoming, de Bosal. Maar daarvan weet ik nu al dat dat niets voor Diaz is!
Ze heeft een hele gevoelige huid! en de medicate (teugels) zijn van ruw paardenhaar, om de nek extra te prikkelen, en de bosal zelf een niet-vriendelijke hackamore.
en uiteindelijk lijkt me een trial-wedstrijdje leuk!
Ik ben dus afgestapt van mijn bitloos idee.. maar ik weet hoe zacht mijn hand is.
Nou is het nog kijken hoe mijn verzorgster het gaat doen, anders haal ik voor haar wel een sidepull :lol:
Lekker onsamenhangend zo.. maar goed.
Ik rij btw met een Billy Allen Snaffel
Bladwijzers