Dyonne geeft het al aan, er is amper verschil tussen gewoon bekappen en natuurlijk bekappen. De grote maar is echter dat je smid dan wel onderscheid moet maken tussen de "blote" hoef en de hoef waar een ijzer onder gaat. Mijn oude smid bekapte Son's hoeven altijd alsof er een ijzer onder ging, terwijl ze die niet kreeg. Hij maakte de hoef zo dat er een ijzer onder paste qua vorm, maar ook hield hij de hielen hoger, sneed de straal fors bij en dunde de zool uit. Dit omdat het eerste makkelijk was omdat het ijzer dan minder aanpassing aan de hoef nodig had, de traditionele stand van een hoef met ijzer om de een of andere reden gekoppeld is aan een hogere hiel, de straal middels grondcontact zorgt voor het tempo waarin de hoef groeit (snel groeien is niet zo handig met ijzers) en een dikkere zool niet zo nodig is met ijzers. Ik vond het niks en de smid weigerde op mijn voorwaarden te bekappen: exit smid.

Na veel zoeken vond ik mijn huidige traditioneel opgeleide smid, zij bekapt een blote hoef anders als een hoef waar een ijzer onder moet komen. Daarnaast kijkt ze vooraf naar het slijtagepatroon en de stand, waarna ze eventuele aparte zaken langzaam aan tracht te herstellen met gericht bekappen. Zo zet ze Kate anders op haar hoeven als Annabel, werkt ze Kate veel ronder af vanwege brokkelen en komt ze bij Annabel zo min mogelijk aan de zool. Wat ik ook begreep van haar is dat dit ook zo aangeleerd wordt, maar dat vele smeden die veel hoefijzers moeten zetten uit een soort beroepsblindheid kiezen voor een vorm van bekappen (zoals mijn oude smid). Ook heeft zij zich verdiept in natuurlijk bekappen, waarin ze zich grotendeels kan vinden mits er rekening gehouden wordt met het individuele paard. Zo is ze totaal niet te spreken over de methodiek die bij HoefNatuurlijk wordt gepromoot en kan ze zich beter vinden in Pete Ramey.
Zo zal ze Kate nooit strikt volgens die HN-manier bekappen, want haar straal is niet optimaal. Bovendien moet je bij bekappen altijd rekening houden met de bodem, de slijtage op rotsen is immers anders als op een zandbodem .