Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

  1. #1

    Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    En dan bedoel ik dus puur het bijhouden van de hoeven, geen ijzers e.d.

    Wat gebeurd er niet of anders bij natuurlijk kappen?

  2. #2

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    Bij natuurlijk bekappen worden de paarden over het algemeen iets lager op de hielen gezet dan bij 'gewoon' bekappen. Ook is het bij natuurlijk bekappen zo dat in principe niet gesneden wordt in de straal of de zool, alleen de steunsels worden afgesneden indien nodig. Natuurlijk bekappers maken vaak een kwartierboogje in de hoefwand, als dat nodig en mogelijk is. En bij natuurlijk bekappen wordt de toon vaak flink afgerond met een zogenaamde mustangroll. Zelf heb ik ook een cursus natuurlijk bekappen gevolgd en sindsdien hou ik zelf de hoeven van mijn paard bij. Inmiddels doe ik het misschien niet meer helemaal volgens de regels van het natuurlijk bekappen, het is ook een beetje kijken wat je paard nodig heeft en prettig vindt.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  3. #3

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    maar er word neem ik aan wel gesneden in de straal bij hoefrot?

  4. #4
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Bij natuurlijk bekappen worden de paarden over het algemeen iets lager op de hielen gezet dan bij 'gewoon' bekappen. Ook is het bij natuurlijk bekappen zo dat in principe niet gesneden wordt in de straal of de zool, alleen de steunsels worden afgesneden indien nodig. Natuurlijk bekappers maken vaak een kwartierboogje in de hoefwand, als dat nodig en mogelijk is. En bij natuurlijk bekappen wordt de toon vaak flink afgerond met een zogenaamde mustangroll. Zelf heb ik ook een cursus natuurlijk bekappen gevolgd en sindsdien hou ik zelf de hoeven van mijn paard bij. Inmiddels doe ik het misschien niet meer helemaal volgens de regels van het natuurlijk bekappen, het is ook een beetje kijken wat je paard nodig heeft en prettig vindt.
    Dat is niet waar. Indien de straal meer dan 2 mm boven de hoefwand uitkomt, dan wordt hij gelijk gemaakt met de zoolhoogte.

  5. #5

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Indien de straal meer dan 2 mm boven de hoefwand uitkomt, dan wordt hij gelijk gemaakt met de zoolhoogte.
    Oja? Kan ik me niet van mijn cursus herinneren. En in de praktijk zal dat toch niet vaak voorkomen, aangezien de straal gemakkelijker slijt dan de hoefwand.

    @Diaz: hoefrot ken ik niet. Bedoel je rotstraal? Wellicht dat er dan wel in de straal gesneden wordt als dat nodig is, maar zelf zou ik daar erg voorzichtig mee zijn. Ik snij alleen losse flapjes weg, verder niet.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  6. #6
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    Hoi Diaz,
    Vanwaar je vraag?

  7. #7

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    ja rotstraal.
    Nou mijn paardje word nu prima bekapt. en ik hoef het niet zo nodig zelf te doen, vandaar dat ik me afvroeg of er
    verschil was

  8. #8
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    zelf doen, staat niet gelijk aan natuurlijk bekappen. Ik zou ook echt niet zelf aan de hoeven van mjn paard willen prutsen en heb daar dan ook een "natuurlijk bekapper" voor (die ik overigens NODIG moet bellen, bedenk ik me ineens...

  9. #9
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Diaz
    Nou mijn paardje word nu prima bekapt.
    Als je het nu prima vindt, waarom zou je het veranderen dan?
    A lot of people talk to horses, not many listen

  10. #10

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    hoeft ook niet was gewoon erg benieuwd naar het verschil dus bedankt voor de info iedereen!

  11. #11
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    Er hoeft geen verschil te zijn tussen een traditioneel smid en wat een natuurlijk bekapper wil zien.
    Ligt net aan de manier.
    Mijn hoefsmid (traditioneel) bekapt geheel naar mijn zin. Toen ik het aan een natuurlijk bekapper liet zien was ze er erg te spreken over.
    Het is alleen gewoon smid/bekapper afhankelijk wat er gebeurd.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  12. #12
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    Het verschil tussen mijn natuurlijke bekapper (Fred Emerich) en de dorps-hoefsmid/bekapper/tandarts is vooral dat Fred alle tijd neemt voor mijn paard. Ook als dat wel eens heel erg lang kan zijn, zoals de vorige keer bij Olivia (lees; ruim 45 minuten!). De dorpsbekapper is van de snelle methode, en na een paar keer tegensputteren gaat er een praam op.

    Qua hoeven zie ik niet heel veel verschil, mijn paarden staan er prima bij maar die van de buren ook. En daar komt wel weer de dorpsbekapper.

    Persoonlijk kom ik zelf ook niet aan de hoeven van mijn paarden, Fred komt hier elke 6 weken . Voor mij wel fijn, want dan hoef ik me weinig zorgen te maken en hij kijkt nu Beebs ook even na.

  13. #13

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    Hoi, ik heb nog een vraag na het lezen van al deze antwoorden... Want wat is er dan beter of fijner voor je paard? Want nu worden alleen de verschillen opgenoemd, maar wat nou het voordeel is wordt mij nog niet helemaal duidelijk...

  14. #14
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    Ik denk niet dat er gezegd kan worden wat beter is. Er hoeft weinig verschil tussen beiden te zitten. Maar voor beiden geldt wel dat je iemand nodig hebt die zijn vak verstaat.
    Zelf vind ik iets van een opleiding wel belangrijk. Hoefsmid/bekapper is een vrij beroep, dus je hoeft niet geschoold te zijn om dit te doen. Naar mijn idee is er niet voor niets een hele opleiding. Die kennis van de hoef heb je nodig om goed te kunnen handelen. Zeker in geval van niet standaard hoeven.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  15. #15
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Wat is het verschil met natuurlijk bekappen en 'gewoon' bekappen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Indien de straal meer dan 2 mm boven de hoefwand uitkomt, dan wordt hij gelijk gemaakt met de zoolhoogte.
    Oja? Kan ik me niet van mijn cursus herinneren. En in de praktijk zal dat toch niet vaak voorkomen, aangezien de straal gemakkelijker slijt dan de hoefwand.

    Ik heb nog even lopen zoeken naar bron hiervan. Ik kan het niet letterlijk vinden, maar als je naar t werk van Ramey kijkt, zie je dat hij veelvuldig in de straal snijdt. waar je heel goed op moet letten is de volgende quote van Ramey:

    1) The removal of “flaps” that harbor destructive fungus and bacteria. (frog trimming is healthy)

    2) The removal of external callusing that protects the frog from destructive fungus and bacteria. (frog trimming is harmful)

    3) The removal of excess frog height/pressure that can cause sensitivity. (frog trimming increases comfort)

    4) The thinning of the frog’s protective barrier between the sensitive corium and the terrain can overexpose nerves to pressure. (frog trimming causes lameness and bruising)
    Daarom wordt het niet aangeraden voor amateurs.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •