Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: schaafwond achterbeen veulen 4 maanden

  1. #1
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    schaafwond achterbeen veulen 4 maanden

    Helaas is gister Beebs door het lint (door het stroomlint dus!) gegaan, en daarbij heeft ze op beide achterbenen fikse schaafwonden opgelopen. Helaas was het gister al schemerig en hebben we niet gezien dat ze wel gewond is geraakt. Nu heb ik net even gekeken, en het ziet er op zich niet heel raar uit, maar beebs is wel geirriteerd als je aan haar been zit. Vooral bij 1 been en dan een flink stuk boven de wond, echt bovenaan het been . Het is niet (zichtbaar) dik en er zijn al korstjes gevormd.

    Vanmiddag komt de dierenarts kijken, en zullen we horen hoe of wat die ervan vindt. Aangezien het bijna weekend is vroeg ik me af of iemad hier nog tips heeft voor ondersteunende middelen. Beebs staat buiten op een bestraat stuk en een deel wei. Ze deelt die momenteel met Olivia en Elsa, en ze speelt nog wel veel. Eventueel zou ik haar binnen kunnen zetten (5x4 box), maar dat is persoonlijk niet mijn voorkeur gezien Beebs haar energie. Ze krijgen 2x daags hooi, 3x daags voordroog, en Beebs snoept mee van de brokken van Olivia.

  2. #2
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:schaafwond achterbeen veulen 4 maanden

    De wonden zitten trouwens achter op de hak en aan de buitenkant van het onderbeen.

  3. #3
    Actief Forumlid Daan_Ordeal's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    376

    Re:schaafwond achterbeen veulen 4 maanden

    Is de dierenarts al geweest?

    Als het over een paar dagen goed dicht is kun je er levertraanzalf op smeren, dat vind ik echt super spul! Houdt de korstjes ook mooi soepel.

    Beterschap voor de kleine in ieder geval!

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:schaafwond achterbeen veulen 4 maanden

    Whoopie heft ooit forse schaafwonden aan haar benen gehad, in het begin heb ik de wonden toen ze nog niet schoon waren gespoeld en dan betadine erop, daarna toen het schoon was deed ik er groene leem creme op. Ik vindt dat superfijn spul de wond wordt voor mijn gevoel niet helemaal afgesloten.
    Beterschap voor de kleine.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:schaafwond achterbeen veulen 4 maanden

    Thanx! De dierenarts heeft haar een tetanus-spuit gegeven, want ze is dus nog niet ingeent. De wonden zijn gelukkig oppervlakkig, dus dat is fijn. Ze zijn nu schoongemaakt, en wat betadinespray erop. Ik ga morgen naar de paardendrogist om te zien welke zalf ze daar op voorraad hebben, en dan gaan we dat proberen. Op beide achterbene zit een plek wat nogal makkelijk opengaat bij beweging, dus dan is zalf die het wat soepel houdt wel prettig denk ik.


  6. #6
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:schaafwond achterbeen veulen 4 maanden

    Waarom geen dermiel spray van de veearts?
    Ik heb dat laatst bij mijn jonge pony op een wond gebruikt, is super genezen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:schaafwond achterbeen veulen 4 maanden

    Oh bah, wat vervelend voor Beebs! Gelukkig zijn het slechts oppervlakkige wonden.

    Groene leem zalven zijn inderdaad goed; ik zou dan voor een variant met lavendel gaan: http://shop.naturalhorsetrainer.nl/c...cle.pl?item=65. Dit versnelt de genezing en houdt de wond schoon.
    Een ander goed product bij wonden is de Aloe Vera Gelly; deze zorgt ook voor een versnelde genezing en het heeft een licht ontstekingswerende werking. Mocht er toch een ontstekingsreactie zijn, dan is de Aloe Propolis creme een goede. Het voorkomt littekenvorming en de vorming van witte haren. Uit eigen ervaring (wondjes bij mijzelf) kan ik zeggen dat het echt bijna 2 x zo snel geneest! Ontsmetten gaat heel goed met Aloe First (spuitbus). Dit heeft tevens verzorgende eigenschappen (itt tot betadine, wat bij regelmatig gebruik de huid uitdroogt). Als je meer wilt weten over de kleizalven of de Aloe producten, dan PB gerust.

  8. #8
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:schaafwond achterbeen veulen 4 maanden

    Wat je ook doet, géén acederm en betadine-spray meer!
    Als je echt iets wil sprayen, neem dan CTC-spray en spuit van flinke afstand. De ervaring bij de eerste 2 sprays is dat het naast prikken in de wond, ook de cellen aan de oppervlakte van de wond stuk maakt door de druk in de spuitbus en de kracht waarmee het spul op de wond komt. Wij gebruiken beide nooit meer voor onze koeien aangezien er vrij veel wildvleesvorming ontstaat en je na de eerste behandeling amper nog bij de wond komt (pijn door aanbrengen). CTC komt weliswaar ook uit een spuitbus, maar veroorzaakt veel minder wildvlees en bevat anti-biotica.

    Zelf behandel ik zulke wonden (zowel bij rundvee als paarden) met tea-tree, prikt niet en genezing gaat erg voorspoedig.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  9. #9
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:schaafwond achterbeen veulen 4 maanden

    @Jossie; wij hebben betadine in een verstuiver (zelf gedaan), dan heb je geen last van de hoge(re) spuitdruk. Gebruiken wij voor de navels van kalfjes. Maar thanx voor de tips,wij hebben wel CTC spray idd voor onze koetjes.

    @Marja; Thanx; bij de paardendrogiost hebben ze de Aloe Vera Jelly, dus die ga ik zo maar halen. Volgens de DA zag het er keurig uit, het is nu schoon en droog, dus ik wil het vooral mooi soepel houden zodat het niet weer open gaat.


Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •