Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Marlitt Wendt - Trust instead of dominance

  1. #1
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Marlitt Wendt - Trust instead of dominance

    Toevallig kwam ik op Amazon dit boek tegen *klik*

    Marlitt Wendt - Trust instead of dominance: working towards a new form of ethical horsemanship (bringing you closer)

    De orginele duitse versie heet: Vertrauen statt Dominanz
    Met even googlen kwam ik ook op haar duitstalige weblog (http://www.pferdsein.de/). Dus daar ga ik maar eens beginnen te lezen.

    Ik ben wel benieuwd naar het boek. Het ziet er interessant uit. Zo te lezen gebruikt ze veel nieuwe wetenschappelijke inzichten in haar theorie. Kent iemand dit boek? Ik hoor graag wat jullie er van vinden!

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:Marlitt Wendt - Trust instead of dominance

    Ziet interessant uit, hij staat nu ook op mijn verlanglijstje!
    Dank je voor de tip!

    (En misschien moet ik hem maar het in het Duits gaan lezen... gelijk een goede oefening!

  3. #3
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re:Marlitt Wendt - Trust instead of dominance

    Bedankt voor de tip. Klinkt wel interessant: "Trust Instead of Dominance: Working Towards a New Form of Ethical Horsemanship"
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  4. #4

    Re:Marlitt Wendt - Trust instead of dominance

    Precies wat ik op dit moment nodig heb!
    Thanx voor de tip!

    Ook te bestellen op bol.com, goedkoper qua verzenden

  5. #5

    Re:Marlitt Wendt - Trust instead of dominance

    Bedankt voor de tip! Die staat vanaf nu op mijn wensenlijstje

  6. #6
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Marlitt Wendt - Trust instead of dominance

    Lijkt inderdaad interessant!
    Als iemand het boek heeft (gelezen) lees ik graag de recensie
    A lot of people talk to horses, not many listen

  7. #7

    Re:Marlitt Wendt - Trust instead of dominance

    Ik heb em uit!
    Een mooi boek, voor mij toch wel veel nieuwe dingen over hoe een kudde in elkaar zit.
    Vooral dat het achterhaald is dat er altijd 1 dezelfde leider is.Ze beschrijft dat ieder paard zijn eigen taak heeft binnen een kudde en door ervaring op te doen veranderd dit ook voortdurend, de ene merrie kan bv heel goed water vinden en een ander de beste voedsel plekken. Er wordt dus veel meer samengewerkt in een kudde. Vriendschappen zijn de peilers van een kudde, niet een leider of een stoere hengst.

    Verder gaat het uitgebreid over het geven van druk als communicatie middel tussen mens en paard.
    Dat eigenlijk alle vormen van NH ook bestaan uit het paard aanleren van iets doen om druk te voorkomen.
    Hoe klein je signalen dan ook zijn, het is een vorm van mentale druk die je oplegt en je geeft het paard wel een keuze om te reageren maar als hij niet reageert volgt er meer druk.

    Als ik het goed begrepen heb is zij voorstander van trainen met behulp van voedsel en clickertrainen.
    Omdat dat dan de enige trainingsmethode is waarbij het paard iets doet uit zichzelf om een plezierige beloning te krijgen.

  8. #8
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Marlitt Wendt - Trust instead of dominance

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Holipony
    Vooral dat het achterhaald is dat er altijd 1 dezelfde leider is. Ze beschrijft dat ieder paard zijn eigen taak heeft binnen een kudde en door ervaring op te doen veranderd dit ook voortdurend, de ene merrie kan bv heel goed water vinden en een ander de beste voedsel plekken. Er wordt dus veel meer samengewerkt in een kudde. Vriendschappen zijn de peilers van een kudde, niet een leider of een stoere hengst.
    Even reagerend op het woord "achterhaald":
    gedragswetenschappers hebben altijd al begrepen, dat de dynamiek van een kudde een complex geheel van vriendschappen e.d. is!
    Het zijn de zogenaamde "goeroes" (Monty Roberts, Emiel Voest, etc.) die nogal wat onzin als "waarheid" hebben verspreid.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  9. #9
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Marlitt Wendt - Trust instead of dominance

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Holipony
    Verder gaat het uitgebreid over het geven van druk als communicatie middel tussen mens en paard.
    Dat eigenlijk alle vormen van NH ook bestaan uit het paard aanleren van iets doen om druk te voorkomen.
    Hoe klein je signalen dan ook zijn, het is een vorm van mentale druk die je oplegt en je geeft het paard wel een keuze om te reageren maar als hij niet reageert volgt er meer druk.
    Dat het een vorm van "mentale druk" IS, is de mening van deze mevrouw! Niet meer dan dat.
    Je wéét immers niet, of het paard het ook als "mentale druk" ervaart .
    Het kan ook zijn, dat het (goed uitgevoerd!) voor het paard een logische vorm van communicatie "is".

    Een ding weet je wel zeker (objectief waarneembaar):
    Paarden communiceren zélf met gebruik van "fases" of (als je dat zo wilt noemen->) "mentale druk".
    ( Bijvoorbeeld: Oortje - Boze blik - Kont toedraaien - Schop).

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Holipony
    Als ik het goed begrepen heb is zij voorstander van trainen met behulp van voedsel en clickertrainen.
    Omdat dat dan de enige trainingsmethode is waarbij het paard iets doet uit zichzelf om een plezierige beloning te krijgen.
    Het lijkt me wat kort-door-de-bocht, om volledig voorbij te gaan aan de manier waarop paarden ZELF gewend zijn te communiceren.
    CT is een leuke methodiek . Maar zeker bij paarden is het zinvol, om jezelf óók te bekwamen in het "secuur kunnen omgaan met fases".
    Want waarom zou je niet óók (deskundig) gebruik willen maken, van de manier van communiceren die paarden zélf gebruiken?


    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  10. #10
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:Marlitt Wendt - Trust instead of dominance

    Ik heb het boek vandaag in de brievenbus gekregen! Als (verlaat) verjaardagskadootje van een vriendinnetje!

    (Inhoudelijke reactie volgt als ik het uit heb )

  11. #11

    Re:Marlitt Wendt - Trust instead of dominance

    @Els; het deel in het boek over mentale druk heeft bij mij weer aardig wat mentale druk veroorzaakt..
    Mag ik jou mening vragen daarover? (heb even je profiel bekeken, een hoop kennis over paardengedrag!)

    Ik begrijp dat paarden onderling communiceren met fases en in die zin een vorm van druk, maar dat is wel altijd kort en snel en daarna gaan ze weer hun eigen gang.
    Het is een soort noodzakelijk communiceren, er wordt niet veel omheen geouwehoerd zeg maar.
    Wat wij doen met een paard in een afgesloten ruimte en met hem werken zou een constante vorm van mentale druk kunnen zijn toch?
    Ook al ben je nog zo zacht in je signalen en ook al ben je neutraal als je "niets vraagt", het is toch wel heel anders dan paarden onderling?

    Ook je paard zelfstandig de circling game laten uitvoeren, als het goed is ben je neutraal zolang hij het gevraagde blijft doen, maar hij weet donders goed dat als hij stopt er weer meer druk komt, dus hij doet het om meer druk te voorkomen.

    ( ik doe zelf parelli met mijn pony hoor, ik vind het de beste methode die ik tot nu toe ken, maar blijf vragen stellen )

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •