Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 30 van de 30

Topic: van de ijzers af?

  1. #16
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re:van de ijzers af?

    Vind ik zo fijn van dit forum dat mensen meedenken en verhalen delen, zodat ik een weloverwogen beslissing kan nemen. Dank daarvoor

    Er lopen bij ons in de wedstijden 2 paarden mee zonder ijzers. De ene eigenaar geeft aan dat hij niet zo veel kan trainen omdat de hoeven dan te hard slijten.
    Bij het andere paard hebben er nooit problemen voorgedaan, behalve afgelopen seizoen omdat het paard kreupel geweest was en minder getraind had. Vervolgens moesten we door een soort van mijn met losse steentjes. Normaal hebben we een afstandsrit van rond de 7 km met verharde en onverharde wegen.

    @Antheman: De prijs van de hoefschoenen zijn het probleem niet, als ik dat afzet tegen de ijzers die voor 2 paarden elke 6 a 7 weken vervangen moeten worden.

    @Liesbetm: denk dat ik het zelf niet beter had kunnen verwoorden. Overweeg het zeker en ben me bewust van de eventuele beperkingen.

    Heb sowieso voor komend seizoen in m'n hoofd om de overgang te maken naar het 2-span rijden en 2013 (op m'n visionboard)staat de hoop om 4-span te rijden. Dit betekend dat ik niet meer meetel voor het klassement, zoals dit jaar en het dus makkelijker is om te beslissen om een wedstrijd niet te starten of gewoon maar met 1 paard.

  2. #17

    Re:van de ijzers af?

    [quote ]Loopt een paard met ijzers per definitie zuiver dan? [/quote]
    Nee dat zeg ik toch niet? Maar als je bij de wedstrijdkeuring komt en je wordt afgewezen omdat je paard niet goed loopt, ben je voor niets afgereisd je voorbereid enz..enz..
    Of wanneer je langs een jury komt en daar liggen toevallig net veel steentjes op de weg en je paard loopt niet zuiver in hun ogen, wordt je uit de wedstrijd gehaald....Dat bedoel ik er mee te zeggen.

    Ik heb al zo vaak paarden gezien die, nadat ze nieuwe ijzers hadden gekregen, een tijdje kreupel liepen...
    hele foute smid, een vorm van niet goed een ijzer er onder leggen. En paard hoort daar niets van te voelen ook niet daarna, dus de nagel(s) zitten dan verkeerd geplaatst.


    Van onnodig lijden is geen sprake, want zoals Marleen zelf zegt: als de paarden onzuiver lopen worden ze uit de wedstrijd gehaald. En wat er MOET of niet, kan Marleen zelf bepalen. Je kan toch ook een keuze maken om een wedstrijd niet te doen, als die over een bodem gaat waar de paarden niet fijn op lopen? Zeker in een overgangsperiode naar blootsvoets lijkt me dan niet ondenkbaar. Alleen als je het de kans niet wil geven, moet je er niet aan beginnen. Maar aangezien Marleen hier deze vraag stelt, denk ik dat zij dat juist wel wil overwegen.
    Zou je van te voren, dus thuis al, de route weten die je moet rijden tijdens de wedstrijd? Om een goede keuze te kunnen maken van wel mee doen of niet? Dat lijkt mij erg moeilijk over een rit van 7 km. Het is een vast gestelde route dus die MOET je toch rijden? Op dat moment kan je niet kiezen ik neem een andere weg / pad er naast omdat op het aangewezen pad te veel steentjes liggen.
    Deze vorm van moeten bedoel ik.

    Niet dat ze met ijzers zou moeten door blijven rijden. Maar over verplichtingen die je niet kan ontwijken tijdens een wedstrijd.
    Het is je eigen keuze of je mee doet of niet. Dat kan ze echt zelf wel hoor, dat ben ik mij volledig bewust.
    Ik leg alleen wat dingen neer die je tegen kan komen tijdens het wedstrijd rijden en gedurende de overgang.
    Niets is zo vervelend dat uit een wedstrijd te moeten worden verwijderd omdat je paard niet zuiver genoeg loopt vlg de jury. Dat wil niemand toch?

    En dat heeft volgens mij wel met de keuze te maken van wel of geen ijzer er onder, wel of niet mee doen, hoeveelheid trainen, en de voor en nadelen afwegen tegen over elkaar.

    sorry als ik het anders heb opgeschreven dan ik zelf dacht. zal de volgende keer nog beter op mijn woordkeuze letten.



  3. #18
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:van de ijzers af?

    Wat Inge zegt, bedoel ik ook

  4. #19
    Actief Forumlid elxa's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Renkum
    Leeftijd
    40
    Berichten
    126

    Re:van de ijzers af?

    Niets is zo vervelend dat uit een wedstrijd te moeten worden verwijderd omdat je paard niet zuiver genoeg loopt vlg de jury. Dat wil niemand toch?
    Hier ben ik het dus totaal niet mee eens, in ieder geval niet in de strekking dat dit een reden zou kunnen zijn om je paard op ijzers te houden.
    Mijn weidegenoot rijd dikke vette endurance met haar haflinger, ook mendurance trouwens. Voor de endurance is dit ruim 80 km, voor de mendurance heb ik geen idee.
    Betekend dit dat haar paard de uitzondering op de regel is of zij nooit afgekeurd is? Nee, natuurlijk niet! Ook zij vind het vervelend als ze niet door de keuring heen komt, of haar pony gevoelig loopt, maar het was een keuze die zij gemaakt had. Ze heeft een periode gehad dat ze continue afgekeurd werd. Ondertussen ging haar pony telkens beter en beter lopen en haalt nu dus met gemak de 80 km ijzerloos en zonder hoefschoenen.
    Ik zeg niet dat dit voor elk paard is weggelegd, maar zij is voor mij wel het levende voorbeeld dat het dus kennelijk ook wel zonder ijzers kan. En nee, dit gaat vast niet altijd vlekkeloos, en de kans is misschien groter dat je afgekeurd wordt.
    Het was voor haar ook niet altijd even makkelijk of leuk, maar ondertussen ben ik nu wel onwijs trots op haar en haar doorzettingsvermogen wat betreft blote hoefjes!

    Nogmaals, ik zeg niet dat je je paard zonder ijzers moet zetten. Dit is een keus die jij alleen kunt maken en waar je waarschijnlijk veel voor over zal moeten hebben. In jouw specifieke sport zal het behoorlijk zwaar zijn en zal de slijtage van de hoeven waarschijnlijk het grootste probleem zijn.
    Maar als je er voor gaat, ga er dan ook echt voor! Geef je paard minimaal een jaar de tijd om sterke voetjes te kweken en werk hier ook voor. Dus regelmatig bekappen, lekker veel over verschillende ondergronden en besteed zorg aan de hygiene van de hoef. Verdiep je in de verschillende methoden van bekappen zodat je ook hier een goede keus in kunt maken.






  5. #20
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re:van de ijzers af?

    @exla: als ik er voor ga, ga ik er ook helemaal voor. Voor de keuringen ben ik niet bang. Als ik wil starten kan ik uit verschillende paarden kiezen die allemaal getraind worden.
    Ben alleen bang voor de slijtage van de hoeven. Elke 6 weken moeten de paarden nieuwe ijzers en ik ben bang dat de hoeven deze slijtage niet aan kunnen. Bram staat nu al een week of 3 bijna stil, omdat hij niet lekker in zijn vel zit en toch is 1 van zijn ijzers in 2 gebroken, zover was het versleten (lag er 8 weken onder).

    Daarnaast moet ik me afvragen welke smid er moet komen. Maar er zijn ook smeden die trekpaarden niet doen. heb altijd een fijne smid gehad en m'n paardje liep zonder ijzers. Maar deze smid wil absoluut geen trekpaarden bekappen. Ondanks het feit dat we een hoefstal hebben staan.
    Genoeg stof om over na te denken in ieder geval.

  6. #21
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:van de ijzers af?

    Hoezo wil jouw huidige smid geen trekpaarden bekappen? Hij beslaat ze toch ook? Bekappen is toch ook een onderdeel van het beslaan?

  7. #22
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re:van de ijzers af?

    @Marja: Mijn vorige smid wil geen trekpaarden doen, daardoor ben ik van smid moeten veranderen. Degene die ik nu heb doet bijna niks anders dan trekpaarden.

  8. #23
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:van de ijzers af?

    Cos heeft van zijn 2e tot zijn 9e op ijzers gestaan. Nu van zijn 9e tot zijn 13e niet meer. Ik zou nooit anders willen. Ik sta zelfs bij een stal waar het verboden is om met ijzers te staan of met bit te rijden. En hoe meer ik me erin verdiep hoe meer ik ervan overtuigd raak dat ijzers (en ook bitten maar dat is een andere discussie natuurlijk) voornamelijk meer schade aanrichten dan goed doen. Als je je paard van de ijzers af wil halen dan moet je daar bewust de tijd voor nemen. Sommigen lopen binnen 6 maanden perfect, anderen moeten altijd op hoefschoenen blijven lopen.

    Ik rijd alleen buiten (nooit in de bak) en als het lange tijd nat weer is geweest dan moet Cos voor hoefschoenen aan. Dan is het gewoon te gevoelig. Soms vervloek ik die dingen als ik een klein ritje wil maken en ermee sta te klooien maar als ik dan weer foto's van beslagen paarden en natuurlijke bekapte paarden (ik doe dan ook wel natuurlijk bekappen) naast elkaar leg dan zie ik weer waar ik het voor doe. Cos zijn hoeven zien zo ontzettend goed en mooi uit! Nu moet ik trouwens ook zeggen dat wij in en om de stal een rot ondergrond hebben. Vrijwel allemaal verhard met kleine steentjes erop. Daar heeft hij moeite mee. Voor ik hem kocht stond hij op een heel andere ondergrond en reed voornamelijk op zandpaden en bospaden buiten. De vorige eigenaar heeft zijn hoefschoenen amper gebruikt...

    Er zijn bij ons op stal ook paardjes die van de ijzers af gehaald worden en nooit hoefschoenen hoeven te dragen. Gaat gewoon vanaf begin af aan perfect. Het is dus heel erg wisselend...
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  9. #24

    Re:van de ijzers af?

    Wow vanaf zijn 2e dat klinkt eng.

    Ik heb geen verstand van ijzers, ken 1 paard wat niet zonder kan helaas is een fjordje dame.
    En als zij eraf gaat vallen haar voeten letterlijk uit elkaar, uiteindelijk zo erg dat ze nog stompjes over heeft.
    Hoefschoenen willen die mensen helaas niet dus beslaan is de enige optie voor haar.Maar ook met ijzers heeft en houdt ze hele slechte voeten

    Enige wat ik wel vind is ze gunnen het niet de tijd, in combi met hoefschoenen zal het vast te doen zijn, zij staat niet meer voor de kar vroeger wel.
    Mede door slechte voeten dus helaas niet meer.

  10. #25
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:van de ijzers af?

    Ik ben inmiddels zo ver dat ik erin geloof dat elk paard zonder ijzers kan. Echt elk paard, met welke problemen dan ook. Natuurlijk wil dit wel zeggen dat mensen het inderdaad de tijd moeten gunnen, een goede bekapper erbij moeten nemen zodat de stand van de hoef correct is/wordt en vaak zullen er toch ook hoefschoenen aan te pas komen. Een paard dat probleemhoeven heeft zal niet in een keer geen problemen meer hebben zonder ijzers, daar gaat tijd overheen. Een hoef maak je wel op de lange termijn sterker en gezonder zonder ijzers. Liefst natuurlijk met 24/7 buiten en zonder stal/box .

    Cos was heel zielig ja. Die zijn ze met 2 jaar reining gaan trainen en met 3 jaar zat hij in de wedstrijden. In Amerika nog wel dus echt het harde western . Hij had flinke ijzers onder en een heel martelwerktuig in zijn mond. Daar is ook flink aan getrokken want hij heeft daar ergens een oud trauma zitten. Ben blij dat alles eruit is nu. (qua bitten dan he!).
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  11. #26
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:van de ijzers af?

    Ik weet niet of elk paard (nog) op blote voeten kan, in ieder geval niet of je elk paard daar een plezier mee doet.
    Als ik naar mijn paardjes kijk die nooit ijzers hebben gehad denk ik dat zou dan toch moeten kunnen bij elk paard, maar een kennis van mij heeft een tijdlang de ijzers onder het paard vandaan gehaald, maar wat een ramp was dat, niet alleen brokkelen, maar ook echt rafelen, het arme dier liep supergevoelig en zijn hoeven gingen gewoon stuk.
    Die kennis heeft het best lang geprobeerd, hoefschoenen erbij voor elke iets hardere ondergrond, maar het bleef een ellende.
    Het dier staat nu weer op ijzers en loopt een stuk fijner. Of je dit paard een plezier hebt gedaan met dit bijna een jaar proberen, ik betwijvel het, alhoewel ik heel goed begrijp waarom het geprobeerd is en lang volgehouden is, je moet die hoeven toch wel de kans geven zich aan te passen, denk dat je daar wel een jaar voor uit moet trekken.

    Ik vind het een goed iets om het te proberen, maar ik denk dat het ook belangerijk is om je te bedenken dat als het niet gaat het geen schande is om er toch weer ijzers onder te leggen, dat je je daar niet schuldig over voelt, of een faalgevoel krijgt ervan.
    Je moet doen wat het beste is voor je paard en de dingen die je met je paard wil doen waar je beide plezier aan beleefd in meenemen.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  12. #27
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:van de ijzers af?

    En als je het gaat proberen zou ik je aanraden om eerst een goede natuurlijk bekapper te zoeken bij jou in de buurt die je kan helpen in het proces. Het afbrokkelen etc. kan inderdaad een probleem zijn en dan wat professionele hulp er bij geen overbodige luxe!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  13. #28
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re:van de ijzers af?

    Ik ga niet over 1 nacht ijs. Vandaar ook dat ik het hier voorgelegd heb, zodat ik ervaringen kan horen.
    Toen ik nog geen trekpaarden had heb ik mijn paard van de ijzers afgehaald. Na 1,5 jaar met een natuurlijk bekapper en in die tijd een overgevoelig lopend paard en regelmatig kreupel hebben we toen besloten om haar terug te zetten op ijzers.
    Ze liep gelijk weer goed en heeft nooit meer onregelmatig gelopen. In de 1,5 jaar hebben we veel geprobeerd en veel kosten gemaakt.

    Dit is de reden dat we nu toch erg terughoudend zijn. Paarden worden nu natuurlijk anders gehouden dan hun natuurlijke omgeving. We proberen het zoveel mogelijk na te bootsen, maar helemaal zal nooit lukken.


  14. #29
    *nieuw* line_bruce's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    Soest
    Leeftijd
    37
    Berichten
    14

    Re:van de ijzers af?

    Hoi!

    Ik zat dit zeer interessante topic te lezen en toen viel me op dat dit vorig jaar speelde. En nu vroeg ik me af of de trekpaarden nog op ijzers staan of op blote voeten!

    Groetjes,
    Eline

  15. #30
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re:van de ijzers af?

    Hoi Eline,

    Na lang overdenken en daar mee nemende dat 1 van de 2 paarden waar het over gaat ernstig ziek geworden is niet lang na dit topic(is helemaal goed gekomen hoor). Heb ik besloten om ze op de ijzers te laten staan.

    M'n 2 jonge trekpaarden staan nog steeds zonder ijzers en 1 van de 2 loopt ook al gewoon regelmatig mee in wedstrijden voor de koets.
    Kreeg toevallig 2 weken geleden op een wedstrijd van de dierenarts (onze paarden worden elke wedsrijd gekeurd) de complimenten dat ik het aandurfde om het ijzerloos te proberen. Hij was erg tevreden met de hoeven

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •