Even bij het begin beginnen.
We hebben 4 trekpaarden staan, waarvan er 2 zonder ijzers (de jonge garde) en 2 op ijzers staan (de wedstrijdpaarden). Nu twijfel ik al langer om de oudere paarden van de ijzers af te halen, maar weet het niet zo goed, ja ik weet dat het beter is. Beide paarden sloffen nogal met de achterbenen met als gevolg dat er elke 6 weken nieuwe ijzers onder moeten.
Bij Anoek beginnen de hoeven nu ook boven de ijzers soms te brokkelen. De paarden staan bij ons ze veel mogelijk op de wei, maar nu het natter wordt trappen ze met 4 van die kanonnen het land kapot. Dan hebben we de beschikking over een compleet beklinkerde paddock. Als ik ze dus van de ijzers afwil dan moet het nu, omdat de hoeven dan ook meer getraind worden.
Maar de paarden worden wel getraind om mee te doen op wedstrijden voor de koets en lopen dus veel op het verharde. Ook als we onder de man rijden en ze zelf mogen kiezen lopen ze het liefst op straat ipv in de berm. Nu de dazen wegzijn kunnen we wel meer in het bos rijden
Schoenen wil ik eigenlijk niet aan beginnen. In het formaat van m'n paardjes is de keuze al redelijk beperkt.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die hun paarden van de ijzers afgehaald hebben, hoe lang duurde de gewenning en hoeveel rijd je over de weg.
Bladwijzers