Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 30

Topic: van de ijzers af?

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    49

van de ijzers af?

Even bij het begin beginnen.
    We hebben 4 trekpaarden staan, waarvan er 2 zonder ijzers (de jonge garde) en 2 op ijzers staan (de wedstrijdpaarden). Nu twijfel ik al langer om de oudere paarden van de ijzers af te halen, maar weet het niet zo goed, ja ik weet dat het beter is. Beide paarden sloffen nogal met de achterbenen met als gevolg dat er elke 6 weken nieuwe ijzers onder moeten.
    Bij Anoek beginnen de hoeven nu ook boven de ijzers soms te brokkelen. De paarden staan bij ons ze veel mogelijk op de wei, maar nu het natter wordt trappen ze met 4 van die kanonnen het land kapot. Dan hebben we de beschikking over een compleet beklinkerde paddock. Als ik ze dus van de ijzers afwil dan moet het nu, omdat de hoeven dan ook meer getraind worden.
    Maar de paarden worden wel getraind om mee te doen op wedstrijden voor de koets en lopen dus veel op het verharde. Ook als we onder de man rijden en ze zelf mogen kiezen lopen ze het liefst op straat ipv in de berm. Nu de dazen wegzijn kunnen we wel meer in het bos rijden

Schoenen wil ik eigenlijk niet aan beginnen. In het formaat van m'n paardjes is de keuze al redelijk beperkt.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die hun paarden van de ijzers afgehaald hebben, hoe lang duurde de gewenning en hoeveel rijd je over de weg.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Re:van de ijzers af?

Dit vind ik altijd zo ingewikkeld. Mijn paard heeft geen ijzers, wel gehad om medische redenen. Ondanks dat ze al een paar jaar er van af is, blijft ze gevoelig. Voor een deel is dat ook afhankelijk van haar mentale gesteldheid. Als ik met paarden met ijzers onderweg ben, lopen we een eind achter. Ook zie ik een groot verschil in gevoeligheid tussen mijn paard en Ijslanders. In jouw geval als je bezig bent met sport oid, kan dat vervelend zijn. Ik weet niet of je je prestatiedrang opzij kan zetten, mochten je paarden gevoelig lopen op het harde.
    Nu het toch winter wordt en ze op het harde komen te staan, is dat wel een mooie gelegenheid om het uit te proberen. Mijn ervaring is dat smeden die goed ijzers er onder kunnen zetten, niet altijd goed bekappen voor ijzerloos. Dat is wel een belangrijk aandachtspunt.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    49

@Yulia, bedankt voor het meedenken. Ben gewoon naar alle ervaringen benieuwd.
    Wat mijn prestatiedrang betreft. De paarden komen altijd op de 1e plaats en bij onze wedstrijden worden ze voor de start gekeurd, dus als ze gevoelig lopen krijg je geen toestemming om te starten.
    Plezier met je paard komt op de 1e plaats. Maar ik heb wel graag een doel voor ogen.

Maar de paarden stonden al op ijzers toen ze bij mij kwamen. Ze zijn respectievelijk 7 en 8 jaar en staan denk ik sinds ze 2,5 zijn op ijzers.

Hoe lang het duurt voor je paarden zonder problemen over het harde kunnen lopen, is moeilijk te zeggen. Dat is bij elk paard anders. Mijn paard heeft ongeveer 13 jaar op ijzers gelopen en kon binnen een jaar probleemloos over vrijwel alle ondergronden draven. Aan de andere kant, met name in periodes dat zijn hoeven erg droog zijn, kan hij nog wel eens gevoelig reageren op een steentje. Dat blijft misschien wel zo, maar is voor mij geen reden om hem weer op ijzers te zetten. Ik accepteer dat hij af en toe gevoelig is, vanwege de enorme voordelen van blootsvoets lopen. Brokkelhoeven zijn definitief verleden tijd, hij kan overal zijn weg vinden, ook rijden door de sneeuw is geen probleem, het is beter voor de wei, minder gevaarlijk als er eens een tik wordt uitgedeeld, en gewoon veel fijner en natuurlijker voor hem.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Plurkje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008

dat is inderdaad lastig te voorspellen, verschilt toch wel per paard. Wij (zus en ik) hebben eeeeuuwen terug onze twee gelderse paarden van de ijzers afgehaald. Eentje had ontzettende 'probleemhoeven', brokkelden altijd af en het was op een gegeven moment gewoon de vraag of de nieuwe ijzers er wel weer onder konden/zouden blijven. Tot onze grote verbazing liepen ze allebei eigenlijk meteen goed, mijn merrie liep zelfs veel beter. Ze had altijd nogal de neiging te sloffen en dat was gewoon helemaal weg. Het paard met de probleemhoeven heeft nooit een brokkeltje meer gehad (mits er in de zomer een modderpoel in de wei beschikbaar is) en mijn merrie heeft ook nog jaren blootsvoets ca. 4x/week op het harde gelopen tot ze met pensioen ging zonder enige problemen. Maar ik heb ook een paardje (Paint) meegemaakt, die echt ruim een half jaar nodig had, voor haar hoeven weer een beetje de oude kwaliteit hadden. Haar hadden we beslagen gekocht, dus ik weet niet hoe haar hoeven voor de eerste ijzers waren.
    Van achter kijk je de koe in z'n kont

Ik zie ook hele wisselende reacties van paarden. Dit is echt enorm wisselend en je kan niet van te voren zeggen of het gaat lukken of niet.
    Je zal het moeten uitproberen en door klinkt een beetje raar met vallen en opstaan het ervaren.
    Er zijn paarden die geen enkele moeite hebben met overstappen en lopen direct zonder problemen over allerlei soorten ondergrond. Er zijn paarden die een paar maanden nodig hebben, een jaar nodig hebben en sommige zelfs 2 jaar.
    Maar ik ken ook mensen die stug blijven volhouden dat het paard maar moet wennen aan blote voeten en je ziet ze echt heel erg gevoelig lopen over een vlakke ondergrond, hetzij gras of over stelconplaten(welke trouwens dagelijks schoongeveegd worden dus geen steentjes e.d). Dan denk ik bij mij zelf op dat moment in die situatie is een ijzertje toch veel beter.
    Dan laat je je paard geen onnodig pijn lijden.
    Of je moet je paard in een andere omgeving zetten waar de hoeven wel kunnen aarden zeg maar.
    Deze mensen die ik beschrijf hebben een weiland met gras, en voeren op stelconplaten in de winter en ook daar moeten ze drinken, schuilen worden ze gepoetst enz..enz...en toch werkt het niet voor een aantal paarden. Ook staan er in die zelfde groep paarden die het wel aan kunnen.
    En waarom??
    Het kan liggen aan de hoefkwaliteit, groeisnelheid en zooldikte.

Misschien kan je er ook voor kiezen door bijv de achter ijzers weg te laten en zo langzaam over te stappen. Dus eerst achter laten wennen aan zonder ijzers en daarna voor. Misschien maak je het dan makkelijker??

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Wico kan nooit helemaal zonder ijzers. Hij heeft van voor wel ijzers nodig. Hij blijft echt gevoelig op zandweggetjes met steentjes. Gewoon verharde kon het wel. Maar de gevoeligheid werd alsmaar erger in plaats van beter. Zelfs manken zonder ruiter erop. Ik kies er nu voor om hem enkel van voor te beslaan als ik veel buiten ga rijden. Dit jaar was het zo slecht weer en ik sukkelde nog zo fel met mijn gezondheid dat ik hem niet heb laten beslaan. Dat betekent dan wel ook dat ik geen buitenritjes met hem kan doen. De andere twee staan onbeslagen. Ik weet niet of mijn merrie ooit ijzers heeft gehad. Als ze zonder kunnen, ga ik het zo houden. Ze worden nu natuurlijk bekapt door een heel lieve geduldige smid die indien nodig wel ijzers zet. Dus als ik terug buitenritten ga maken, krijgt Wico ijzers enkel van voor (eventueel ook achter moest hij daar ook gevoelig reageren, maar smid denkt dat enkel van voor volstaat).
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Toen ik Odetje kocht stond zij ook op ijzers omdat ze altijd voor de koets liep. Ik heb direct de ijzers er onder weg laten halen. Haar zool aan de voorhoeven liepen in het begin extreem bol . Nu zijn ze vlak maar niet zoals bij de rest iets hol. Odet loopt prima op het harde als er maar geen kleine steentjes liggen. Nu vind geen enkel paard dat lekker maar Odet reageerd meer als de andere paarden. Dan is er ook nog een verschil of ik erop zit of er naast loop. Nu is Dean bezig met menles en wil met Odet gaan mennen maar ik zie het blootvoets niet gebeuren. Dus voor mijn gevoel is er wel meer gevoeligheid dan bij de andere die nooit op ijzers hebben gestaan maar mede doordat die zolen niet hol lopen. De hoefsmid heeft hem 1 keer iets terug gesneden met als gevolg nog gevoeliger lopen en een hoefzweertje.
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Mijn beide paarden hebben ijzers onder. In de winterperiode gaan ze er soms vanaf, en ze lopen totaal niet gevoelig, dus dan zou je denken "waarom laat je ze niet compleet weg"? Maar ze krijgen allebei zoveel werk, dat de voeten harder slijten dan bijgroeien. De oudste zet haar voeten ook nog eens scheef neer achter, en voor draait ze met haar rechterhoef. Het afslijten gaat daardoor veel te scheef, dat krijg je niet meer recht met alleen zeer regelmatig bekappen (lees "vijlen"). Het zal ongetwijfeld beter zijn zonder ijzers, maar dan met ander, veel minder werk. De oudste is met ijzers probleemloos 25 jaar geworden en nog steeds volop aan het werk, dus bij haar hebben de ijzers geen nadelige invloed op haar functioneren gehad.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    De oudste zet haar voeten ook nog eens scheef neer achter, en voor draait ze met haar rechterhoef. Het afslijten gaat daardoor veel te scheef, dat krijg je niet meer recht met alleen zeer regelmatig bekappen (lees "vijlen").
    Dit is dus ook mijn probleem. Na 6 weken zijn de achterijzers aan de buitenkant aan vervanging toe, terwijl de binnenkant nog wel kan. De voorijzers gaan er vaak gewoon weer terug onder.

@amethist: Wij mennen ook veel en dan ook nog op wedstrijden. Daarom is de beslissing zo moeilijk.

Anoek is van haar ijzers afgeweest toen ze drachtig was. Ze liep toen niet moelijk maar ze hoefde ook bijna niks te doen.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Phoe, blootvoets in wedstrijd verband mennen... Veel km's denk ik?

Ik ben heel eerlijk, erg fan van blote voeten. Maar ik heb ook alle shit gehad hoor. Merrit kon niet goed lopen zonder ijzers. Hij had slechte voeten, echt heel slecht. Dun, plat en dus heel erg gevoelig. In mijn tijd, dan hebben we het over meer dan 13 jaar geleden, waren schoenen een heel erg raar fenomeen. Ik hoorde ervan en dacht dat dat het ei van Columbus was. Maar ja, schoenen zijn ook niet alles, die moeten perfect zitten, ingelopen worden, etc.
    Ik kreeg Merrit nauwelijks fatsoenlijk op zijn hoeven, dat duurde járen. Heel vervelend.
    Zijn voeten zijn nu redelijk. Ze zijn niet keihard, maar hij kan goed over het harde heen. Steentjes kan hij aan, maar vermijd hij. Hier hebben we ze eigenlijk ook niet meer. Ik bekap hem beter, dat helpt. Ik rij over asfalt en keien, dat helpt. Ik laat hem iedere dag bewegen, dat helpt. Ik men, maar langer dan 5 km zou ik niet niet doen op blote voeten. En heel soms moet hij toch zijn schoenen aan, dan wil t even niet. Thuis heb ik beton, waar ze op kunnen staan, maar ook rubber. Dus staan ze op rubber. Verder nu (nog) in de natte wei.Ik wil heel graag een stuk met graskeien, ook voor de hoeven. Daar spaar ik nu voor. Dat helpt ook weer iets in hardere hoeven krijgen.

Andor is een ander verhaal. Die heb ik uitgezocht op harde en gezonde hoeven. Die heeft hij dan ook. Hij heeft nog nooit hoefschoenen om gehad. Ohnee, toch wel, hij heeft ooit een demo gedaan hiermee, omdat Merrit het verrekte.
    Andor loopt goed, nooit gevoelig. Kan goed over asfalt en rommelige weggetjes. Doet trektochten van 240 km zonder gemor en echt niet alleen door t bos.

Moraal? Het hangt zo van de omstandigheden af. Maar ook of je consessies wil doen. Loopt je paard gevoelig, ben je dan bereid om uitsluitend door de berm te gaan? Of het erf niet af te gaan? Staat je paard goed, krijgt hij voldoende prikkels om goede hoeven te krijgen? Omdat je En ment (dus niet door de berm kan) En Wedstrijden rijdt ( dus laat je paard minder snel staan) denk ik dat dit bijna niet te doen is. Het zou anders zijn als je wel met hoefschoenen zou kunnen en willen rijden. Zeker over asfalt blijft dit veel beter zitten. Maar het is een investering met wedstrijdpaarden, dan zit je zo aan 8 schoenen, dus een paar honderd euro. Veel geld, dat snap ik heel goed.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Eerlijk gezegd lijken hoefschoenen mij niet erg geschikt voor samengesteld mennen. Blijven die echt zitten als je door bagger en waterbakken gaat?

Ik heb tweemaal geprobeerd mijn pony van de ijzers gehad, helaas lukte het niet. Haar hoeven sleten veel harder dan ze groeiden zonder te rijden.. Qua seizoen is het nu wel prettig. Doordat je meer vocht hebt brokkelen ze minder snel. Gezien het echte wedstrijdseizoen nu rustiger is, is het misschien wel een idee te proberen. Als het niet lukt, of ze in het voorjaar wel nodig zijn zitten ze er zo weer onder.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

of schoenen blijven zitten met marathons mennen weet ik niet. Je maakt dan zeer korte bochten en veel draaiwerk.
    Bij endurance, gewone bosritten af en toe een sprongetje en gewoon mennen is het totaal geen probleem. Ook niet als je door de bagger rijdt en zo.
    Voorop staat dat schoenen altijd goed moeten passen, niet knellen en niet te los.

Ik heb het nog nooit gezien bij men marathons...maar ja wie weet de wonderen zijn de wereld nog niet uit en is er toch iemand die het wel doet of gaat doen toch?

Weet je als je wedstrijden rijdt en je kan het niet veroorloven dat je paard niet zuiver loopt moet je gewoon ijzers er onder blijven houden.
    Zoals ze nu ook gewent zijn. Rij je recreatief en heb je geen hoge prioriteit aan een wedstrijd dan is het een hele andere keuze dat als je bij je paardje komt en hij loopt niet zuiver dan rij je niet. Of als hij kiest om in de berm te lopen ipv op het asfalt.
    Maar dan heb je het over een hele andere denkwijze en doen en laten met je paard dan wanneer je aan wedstrijd eisen moet voldoen. Je MOET dan over een bepaalde ondergrond of het paard het nu wel of niet prettig vindt enz...enz...
    En als het paard dan toch moet, thans zo denk ik er over, maak het dan zo comfortabel mogelijk. Dus laat hem niet onnodig lijden.
    Als dat betekend een ijzer, dan is dat zo. Het is jouw keuze om wedstrijden te rijden en je dus onzuiverheden niet kan veroorloven.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    Weet je als je wedstrijden rijdt en je kan het niet veroorloven dat je paard niet zuiver loopt moet je gewoon ijzers er onder blijven houden. KNIP Maar dan heb je het over een hele andere denkwijze en doen en laten met je paard dan wanneer je aan wedstrijd eisen moet voldoen. Je MOET dan over een bepaalde ondergrond of het paard het nu wel of niet prettig vindt enz...enz...
    En als het paard dan toch moet, thans zo denk ik er over, maak het dan zo comfortabel mogelijk. Dus laat hem niet onnodig lijden.
    Als dat betekend een ijzer, dan is dat zo. Het is jouw keuze om wedstrijden te rijden en je dus onzuiverheden niet kan veroorloven.
    Loopt een paard met ijzers per definitie zuiver dan? Ik heb al zo vaak paarden gezien die, nadat ze nieuwe ijzers hadden gekregen, een tijdje kreupel liepen...

Van onnodig lijden is geen sprake, want zoals Marleen zelf zegt: als de paarden onzuiver lopen worden ze uit de wedstrijd gehaald. En wat er MOET of niet, kan Marleen zelf bepalen. Je kan toch ook een keuze maken om een wedstrijd niet te doen, als die over een bodem gaat waar de paarden niet fijn op lopen? Zeker in een overgangsperiode naar blootsvoets lijkt me dan niet ondenkbaar. Alleen als je het de kans niet wil geven, moet je er niet aan beginnen. Maar aangezien Marleen hier deze vraag stelt, denk ik dat zij dat juist wel wil overwegen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Toen ik Sjobrend kocht (hij was toen 6) heb ik de ijzers er onderuit laten halen. Hij was nooit heel gevoelig maar na een jaar konden we (na wat Strasser) ook over het harde galoperen (niet dat ik dat bewust vroeg, maar hij boodt het wel eens aan) Inmiddels zijn we 7 jaar verder en zijn de hoeven erg hard. Sjo sloft ook wat achter dus de neus van de achterhoeven wil nog wel eens wat meer slijten als we veel over de weg rijden maar daar hij heeft hij verder geen last van. Het is een soort van goed afgeronde mustangroll die hij zelf maakt.
    Vorig jaar in de zomer heb ik hem voor het eerst in 6 jaar weer eens voor de kar gezet en toen 4 dagen trektocht gereden (ong 30 km per dag) waarvan 2 dagen flink over de weg. Geen centje pijn, zijn hoeven zijn wat dat betreft echt van plaatstaal. Hij had wel licht last van scherpe steentjes op een pad met allemaal scherpe kiezels, maa dei prikken ook gemeen in de straal dus dat is wel logisch dat dat wat pijn doet.

Ik zie niet in waarom je wedstrijdmenpaarden niet zonder ijzers zou kunnen zetten, maar het overgangsproces is erg paardgebonden.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten