Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

  1. #1
    Forumlid lucieklaassen's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Locatie
    Wichmond (bij Zutphen)
    Leeftijd
    59
    Berichten
    50

    Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

    Onze pony Lotte (Welsh) is regelmatig hoefbevangen geweest. Vorige week was ze echt kreupel en bleek dat ze ook nog een hoefzweer had. Die is uitgesneden, elke dag sodabad, pijnstiller etc, maar na een week nog niet veel beter. Vanmorgen met haar naar de kliniek geweest (röntgen) en het blijkt dat van beide voorbenen het hoefbeen al is gekanteld (maar ze heeft nog redelijk wat zool over) en de hoefzweer zit nog hoger dan al is uitsneden. Ook is bij het linkervoorbeen de lederhuid deels los. Ze is er dus beroerd aan toe. Behandeling zou zijn het voorste deel van haar hoef te verwijderen, langdurig herstel, veel pijn, speciaal beslag en grote kans op herhaling. Ze zou nooit meer in de wei mogen met Bombero, dus alleen op stal of in de bak. Ik weet niet wat ik moet doen. Ze staat nu met beide voorbenen op schuin gips om de druk eraf te halen en blijft tot maandag in de kliniek met pijnstillers. Maandag moet ik dus beslissen of ik haar dan laat behandelen of dat ik haar laat inslapen. Wat een moeilijke beslissing... Ze is 12 jaar oud/jong. Heeft iemand tips? Heeft ze nog kwaliteit van leven? Iemand ervaring met mogelijk herstel bij soortgelijk verhaal? Groet, Lucie

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Akersloot (Noord-Holland)
    Berichten
    666

    Re:Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

    Brrr , wat een rotverhaal !! Ik weet zo gauw niet hoe ik je zou kunnen helpen, maar ik denk wel dat het wijs is om een second opinion te vragen. Bel bijvoorbeeld eens een paar hoefsmeden/ natuurlijk bekappers op voor wat info. (wij hebben zelf Marco Krul en die kan ik je van harte aanbevelen) In klinieken zeggen ze al gauw dat er niets meer aan te doen is, maarja, het moet wel haalbaar voor je zijn, want het vraagt natuurlijk een hoop zorg ! Heel veel succes/sterkte !!

  3. #3
    Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    915

    Re:Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

    Jeetje Lucie wat verschrikkelijke naar Je staat voor een lastige keuze. Maandag een beslissing maken is al erg snel. Kun je jezelf en de pony wat meer tijd geven, zodat je ook nog naar andere opties kunt informeren?
    Ik kan Marco Krul ook aanraden. Vraag hem of hij je kan en wil helpen.
    Meerdere keren hoefbevangen is wel erg vervelend voor je pony. Hoe kon het gebeuren dat het zo vaak mis ging? Ik zou je zeker ook aanraden je te verdiepen in voeding en speciaal de suikers in gras waar je pony hoefbevangen van wordt.
    Mijn stal genootje houdt haar twee ijslanders nu alleen op hooi nadat 1 van haar ijslanders meerdere keren hoefbevangen werd. Ze maakt het verder prima maar is nu wel ruim een jaar verder.

    Veel sterkte

  4. #4

    Re:Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

    Wat naar Lucie! In de eerste plaats zou ik ook langer de tijd nemen voordat ik een beslissing nam. Verdiep je goed in de mogelijkheden en in de kwaliteit van leven die je haar nog kunt bieden. Misschien is er meer mogelijk dan je denkt. Een goede natuurlijk bekapper raadplegen of de mensen achter Paardnatuurlijk.nl bijvoorbeeld, die hebben wel ervaring met ernstige hoefbevangenheid en weten ook veel van de juiste voeding in dit soort gevallen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

    Ik ken van meerdere mensen het verhaal dat hun paard hoefbevangen is geweest met kanteling van hoefbeen en dat het toch wel weer "goed" is gekomen, sommige paarden kunnen idd bijna niet op het gras. Lila hier van het forum kun je mailen haar paard is ernstig hoefbevangen geweest, ze kan je er denk ik best veel over vertellen. Het blijft volgens mij wel altijd een aandachtspunt , ze hebben altijd speciale zorg nodig mbt het eten. Ik zou zeker een natuurlijk hoefbekapper vragen om een tweede mening.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

    Mijn merrie is ook hoefbevangen geweest 4 jaar geleden, beide hoefbenen gekanteld (links meer dan rechts), maar je merkt er nu niets meer van, ze loopt als een kievit en volkomen pijnvrij. Ik laat haar alleen niet meer op het gras, ze staat in een zandpaddock, en ik hou haar gewicht scherp in de gaten. Maar ze was er niet zo erg aan toe als jij nu beschrijft Lucie . Het lijkt me heel moeilijk om te moeten besluiten wat nu te doen. Kan de DA geen voorzichtige prognose geven van een behandeling?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #7
    Forumlid lucieklaassen's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Locatie
    Wichmond (bij Zutphen)
    Leeftijd
    59
    Berichten
    50

    Re:Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

    Dank voor jullie reactie's! Ik ben net nog even op de kliniek geweest om bij Lotte te kijken. Het gips zou de druk weg moeten halen volgens de DA, maar ze heeft het linkervoorbeen nog steeds gekanteld om te ontlasten. Raar gezicht die klompvoeten... Het probleem is denk ik dat Lotte niet alleen hoefbevangen is, maar dat die hoefzweer zo hoog doorloopt (bijna tot aan de kroonrand). Bijna de hele voorkant van de hoef zou verwijderd moeten worden. Ik heb haar altijd al heel schraal gehouden, de ribben zijn te zien (iemand vroeg laatst zelfs of ze niet te mager was...). Maar ik liet haar wel elke dag een tijdje in de wei, samen met Bombero. Volgens de DA is er wel een kans dat het weer goed komt, maar het herstel is in ieder geval langdurig en pijnlijk. En zekerheid kan hij uiteraard niet geven. Ik vind het ook zo erg dat Lotte en Beer dan voortaan altijd alleen moeten staan omdat Lotte nooit meer in de wei mag.

    @whoopie, wat voor behandeling heeft jouw merrie gehad?

  8. #8
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

    Slankheid of niet heeft weinig met hoefbevangenheid te maken, ook hele schrale paarden kunnen hoefbevangen raken.
    Mac donalds gras is de grote boosdoener(fructaan rijk gras), helaas hebben we hier in nederland niet zoveel ander gras als mac donalds gras(engels raaigras e.d.).

    Ponytje van kennis die heel mooi op gewicht was is ook hoefbevangen geraakt, Athena die tonnetje rond was is tegen hoefbevangen aan geweest, maar nu ze niet meer op het gras komt zijn er geen tekenen meer van gevaar voor hoefbevangenheid, alhoewel ze nogsteeds niet de slankste is, ik noem haar dan ook liefkozend miss piggy
    Ik zet mijn dametje in ieder geval nooit meer op het gras, nou ja nooit, niet zonder echt paardengras te kunnen bieden en dan ook nog maar beperkt.

    Wel heeft dat ponytje van die kennis me hoop gegeven, hij had echt heel veel pijn, maar het is allemaal helemaal goed gekomen, er is meer mogelijk dan je denkt tegenwoordig.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  9. #9
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lucieklaassen
    Onze pony Lotte (Welsh)
    het blijkt dat van beide voorbenen het hoefbeen al is gekanteld
    het linkervoorbeen de lederhuid deels los.

    Behandeling
    het voorste deel van haar hoef te verwijderen,
    langdurig herstel,
    veel pijn,
    speciaal beslag
    en grote kans op herhaling.

    Toekomst ná "herstel"
    Ze zou nooit meer in de wei mogen met Bombero
    alleen op stal of in de bak.
    Ze is 12 jaar oud/jong.

    Heeft ze nog kwaliteit van leven?

    De ingrediënten voor kwaliteit van leven, is dat wat het paard zélf belangrijk vindt:

    - Vriendjes!!! => Dus sociale interactie; kunnen groomen, samen kunnen rusten, een kudde, etc etc
    - Grazen. => Een paard in natuurlijke omstandighede besteedt 60% van de dag aan eten.
    - Afwisseling => een paard in natuurljke omstandigheden trekt, en "beleeft" dagelijk allerlei dingen, die je niet kan nabootsen in je "altijd-hetzelfde-weiland" van max paar hectare.

    Ik denk dat je eerlijk moet zijn naar háár toe.
    En goed moet nadenken, over wát voor háár aan (o.a. bovenstaande) waarden overblijven, ná een (eventueel!!) herstel.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lucieklaassen
    Lotte niet alleen hoefbevangen is,
    maar dat die hoefzweer zo hoog doorloopt (bijna tot aan de kroonrand).
    Bijna de hele voorkant van de hoef zou verwijderd moeten worden.

    Volgens de DA is er wel een kans dat het weer goed komt
    herstel is in ieder geval langdurig en pijnlijk.
    zekerheid kan hij uiteraard niet geven.
    Lotte en Beer voortaan altijd alleen moeten staan
    Lotte nooit meer in de wei.
    In met wat jij hierboven beschrijft zou ik persoonlijk - uit respect en liefde voor mijn pony- zélf kiezen voor inslapen maandag.
    In de natuur had een groep wolven die vreselijke beslissing voor mij genomen.
    Maar door de situatie die wij mensen gecreëerd hebben, zie IK het persoonlijk ,
    als (vreselijk) onderdeel van ónze verantwoordelijkheid....

    Sterkte en liefs
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

    @whoopie, wat voor behandeling heeft jouw merrie gehad?
    Mijn merrie is gelukkig niet hoefbevangen geweest, heb je contact gehad met Lila hier van het forum, ook een paard van Trea hier van het forum is hoefbevangen geweest, niet zo ernstig als wat jij beschrijft. Ik vindt zelf persoonlijk wel dat een paard kwaliteit van leven heeft ook als het niet op de wei kan, een uitloop met paarden vrienden, er zijn tegenwoordig veel meer pony,s die eigenlijk niet goed functioneren op een wei, zo ook bv paarden met zomerexceem, die van mij heeft snel buikproblemen op een wei, ik denk wel dat gezelschap belangrijk is.

    Hoe de hoeven er aantoe zijn van jouw paardje daar kan ik geen uitspraken over doen, heb daar echt geen verstand, ikkanje alleen maar heel veel sterkte wensen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11
    Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    paardjes in Kasterlee
    Leeftijd
    37
    Berichten
    455

    Re:Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

    zo'n ernstige hoefbevangenheid heb ik hier nog niet gehad, maar wel hoefzweren die er aan de kroonrand uit kwamen. hier hoeft de hoefwand helemaal NIET te worden verwijderd!! het is zelfs normaal dat de ontsteking zich via de weg van de minste weerstand een weg naar buiten zoekt en dan uiteindelijk openbarst aan de kroondrand. dit gat zal gewoon meer naar beneden uitgroeien.
    ook hoefbeenkanteling kan genezen, maar dat zal inderdaad een moeizaam proces zijn waarvan je je kunt afvragen of je het je paard wilt aandoen..
    aub geen speciaal beslag laten aansmeren, maar correct bekapwerk en een aangepast dieet als je het paard toch een kans wilt geven. de andere optie is nu kiezen voor inslapen.
    Hinnik!

  12. #12
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Westmeerbeek
    Berichten
    298

    Re:Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

    Mijn 21-jarig paard is ook ernstig hoefbevangen geweest, links zat het hoofbeen op nog 1 mm boven de grond, rechts was het iets beter maar ook zwaar gekanteld. Mij had de DA ook aanbevolen om de hoef vooraan weg te frezen en dan in te gipsen en enkele maanden op stal te houden; of hij er dan ook echt goed zou uitkomen kon de DA niet zeggen. Dat was voor mij geen optie. Ik heb toen advies gevraagd aan mijn (niet-natural) smid en die heeft er ijzers voor gemaakt en zijn zolen laag gehouden. Omdat de zolen zo dun waren en hij 24/24 buiten staat kwam er toch aarde vast te zitten tussen de ijzers. Ik ben zijn voorvoeten dan gaan intapen met rekverband en heb dat dagelijks verwisseld. Na 3 weken liep hij bokkend en spelend door de wei. Na 6 weken was de zool sterker geworden en konden de tapes eraf.Hij staat nu nog steeds op zijn ijzers en ik heb er vertrouwen in dat het weer goed komt. Hij ziet er gelukkig uit met zijn dames en heeft geen pijn.
    Wat het effect van de hoefzweer is kan ik niet inschatten.

  13. #13
    Forumlid lucieklaassen's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2011
    Locatie
    Wichmond (bij Zutphen)
    Leeftijd
    59
    Berichten
    50

    Re:Gekanteld hoefbeen, wat te doen...?

    Dank voor jullie reactie's. Het was geen fijn weekend. Zondag weer 2x naar de kliniek geweest. We zouden kijken of ze in ieder geval minder pijnlijk op haar hoeven zou staan, maar ondanks de dagelijkse pijnstillers en de gipshoeven om de druk te verminderen was het eerder erger dan minder. Ze stond te trillen op haar benen en kon nauwelijks op haar benen staan. Het was vreselijk om haar zo te zien. Omdat herstel na behandeling pijnlijk en langdurig zou zijn (zonder garantie dat ze weer goed zou kunnen lopen) hebben we besloten om haar dit te besparen. Vanmiddag is Lotte rustig ingeslapen, haar hoofd op mijn schoot...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •