Hallo allemaal!
Ik ben de afgelopen tijd bewust op zoek geweest naar heel veel informatie over wormen, ontwormen etc. Ik heb nu een mestonderzoek laten doen en dat is heel fijn negatief! Joepie, dacht ik, nu hoef ik mijn paard niet preventief met rommel te gaan behandelen terwijl het eigenlijk niet nodig is.
Nu is het zo dat een nieuw paard in onze kudde helaas een flinke bloedwormbesmetting blijkt te hebben. Dit is geconstateerd door mestonderzoek (bloedworm > 550) en bevestigd met bloedonderzoek. Alle paarden worden eind deze maand ontwormt met moxidectine om ook eventuele ingekapselde larven te lijf te gaan. Nu wilde ik eigenlijk niet meedoen omdat Cos een negatieve uitslag heeft maar nu twijfel ik. Ik kan sowieso zonder problemen binnen een maand of 2/3 nog eens onderzoek laten doen. Maar hoe lang duurt het voordat bloedworm zichtbaar is in de mest? En als het dan zichtbaar is, heb ik dan t elang gewacht of juist een weloverwogen risico genomen? Of zou ik nu dan nog een bloedonderzoek moeten laten doen om zeker te zijn? En is daarin alles zichtbaar? Moeilijk hoor!
Ik ga denk ik ook nog even naar Het Woud mailen wat zij adviseren... Ik vind dit wel moeilijk.
Bladwijzers