Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 31

Topic: euthanasie bij paarden

  1. #1

    euthanasie bij paarden

    Beste lezers,

    Een naar onderwerp, maar omdat je helaas soms een keuze moet maken als je dier te veel leid, de volgende vraag:

    Weet iemand of het mogelijk is om je paard op zijn eigen land euthanasiue te laten krijgen door middel van een kogel?
    Dus het is niet mogelijk het paard naar de slacht te brengen omdat deze medicijnen gebruikt en dus niet meer voor consumptie kan worden gebruikt. En graag in een vertrouwde omgeving te laten sterven?

    Groetjes Wendy

  2. #2

    Re:euthanasie bij paarden

    Ik denk dat dit wel mogelijk is, maar dat je dat liever niet wilt.
    En wel om de volgende reden, ik heb het ooit gezien bij een koe.

    Het is namelijk dat daarna direct bloed eraf moet worden gelaten. En dat is niet het meest plezierig om te zien

  3. #3
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:euthanasie bij paarden

    Waar is dat bloed aflaten dan voor? Is dat bloed aflaten niet alleen als het dier ter consumptie gebruikt moet worden en dus in het slachthuis de kogel krijgt?
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  4. #4

    Re:euthanasie bij paarden

    Door de kogel is het dier hersendood, door de slagader in de hals door te snijden gaat het hele lichaam dood.
    Geen fijn gezicht misschien, maar dat maakt voor het dier weinig uit

    Volgens mij zou een dierenarts dit ook gewoon kunnen doen, doen ze bij koeien ook tenslotte

  5. #5

    Re:euthanasie bij paarden

    Het gaat mij om de meeste humane dood voor het paard. Dus dat deze het er het minst van merkt.
    Dat het daarna geen fijn gezicht is niet erg. Al moet het geen bende worden op het erf. Daar zal de boer niet blij mee zijn. Ik dacht dat de kogel het meest snelle voor het paard is. dat deze er niets van merkt. Of heb ik dat verkeerd? Iemand ervaring met deze manier van euthanasie? En of het dan zo'n bloed bende wordt?

  6. #6

    Re:euthanasie bij paarden

    Ik kan je de garantie wel geven dat het bloed een ontzetende bende word.
    Je moet nagaan dat letterlijk al het bloed wat in het paardje zit eruit loopt.
    En ik heb het 1x mogen zien en vond het vreselijk, ik vond het dus weer totaal niet humaan.
    Zie een paard dan liever rustig inslapen.

  7. #7
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:euthanasie bij paarden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Ik kan je de garantie wel geven dat het bloed een ontzetende bende word.
    Je moet nagaan dat letterlijk al het bloed wat in het paardje zit eruit loopt.
    En ik heb het 1x mogen zien en vond het vreselijk, ik vond het dus weer totaal niet humaan.
    Zie een paard dan liever rustig inslapen.
    Waarom vind je het niet humaan? Van het bloed aflaten voelt het paard niets meer. Één kogeltje (of pin) en ze zijn weg. De snelste en meest pijnloze dood die er is lijkt mij..
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  8. #8
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:euthanasie bij paarden

    Als je een paard thuis wil laten schieten dan kan dit door een slachter (geen slager, echt een slachter) maar die komen meestal niet aan huis als het dier niet voor consumptie bedoeld is. Als je het dier niet wil opeten dan hoeft het ook niet te verbloeden. Een dierenarts mag schieten maar niet alle dierenartsen hebben een schietmasker en doen het regelmatig. En geloof me dat je er echt wel een wil die er regelmatig mee werkt . Bel eens een of twee vee artsen bij je in de buurt, dan weet je al meer.Een arts schiet en die hoeft verder niets te verwerken.

    Door het schieten wordt het paard als het ware bedwelmd (hersendood). Het hart klopt nog. Bij een slachterij snijden ze dan de halsslagader door en laten het dier verbloeden waardoor het uiteindelijk sterft. Als je het thuis doet hoef je niet te verbloeden, na het schieten kun je ook de keuze maken om dan alsnog euthanasaat te laten spuiten om het hart te stoppen. Wel zo netjes en geen rommel door bloed wat niet nodig is.

    Daarnaast ken ik ook heel veel goede ervaringen met inslapen. Helaas gister nog heeft een vriendin van mij haar pony in laten slapen en dat ging heel vredig en netjes.

    Veel sterkte!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  9. #9

    Re:euthanasie bij paarden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Ik kan je de garantie wel geven dat het bloed een ontzetende bende word.
    Je moet nagaan dat letterlijk al het bloed wat in het paardje zit eruit loopt.
    En ik heb het 1x mogen zien en vond het vreselijk, ik vond het dus weer totaal niet humaan.
    Zie een paard dan liever rustig inslapen.
    Waarom vind je het niet humaan? Van het bloed aflaten voelt het paard niets meer. Één kogeltje (of pin) en ze zijn weg. De snelste en meest pijnloze dood die er is lijkt mij..
    Nou ik vind het heel erg om te zien, ik vind het een fijner idee dat je je paard heel afvoerd ipv met zijn keel doorgesneden.
    maar dat is ieder voor zich

  10. #10

    Re:euthanasie bij paarden

    allen bedankt voor het antwoorden. Mijn paard gebruikt medicijnen, dus hij kan niet voor consumptie. ik ga eens wat dieren artsen bellen in de omgeving. iemand ervaring in de kop van noord holland?
    het is niet dat mijn paard er nu aan toe is, maar hij heeft al twee jaar ernsige fysieke problemen, daar heb ik van alles aan geprobeerd, maar niets helpt. hij is al op leeftijd. mocht het zover zijn, dan wil ik mij hebben voorbereid. als ik dan de keuze moet maken, wil ik weten wie ik daar voor kan inschakelen. ik hoop dat het nog lang niet hoeft, maar ik moet wel realistisch zijn. ik weet dat hij geen jaren meer heeft te gaan

  11. #11
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:euthanasie bij paarden

    Dat is heel sneu maar wat je zegt, als je weet dat de keuze gaat komen kun je er het beste goed en realistisch over nadenken. Ik heb me er helemaal in verdiept, in alle mogelijkheden. Slachten, enkel schieten of euthanasie maar mijn voorkeur gaat echt uit naar euthanasie door middel van spuitjes. Maar dat is uiteraard ieders eigen keuze. Als je een goede dierenarts hebt om in te slapen of een goede andere partij om te schieten denk ik dat je paard van beide geen last zal ondervinden. Ik hoop voor je dat je de beslissing nog even niet hoeft te nemen!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  12. #12
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:euthanasie bij paarden

    Hier ervaring met koeien, in dat geval noodslacht (aan huis afgeschoten dus). Het is inderdaad geen prettig gezicht, dat is zeker waar. Zelf ben ik er altijd bij, omdat ik vindt dat de koe die zo haar best voor ons deed dat verdient. Inmiddels heb ik het 4x gezien, en het blijft naar.

    Niet alle dierenartsen schieten idd, en je wilt absoluut een ervaren iemand. Dat zou ik zeker even navragen dus. Het schieten is heel snel, je hoort dan een * plof*, en vervolgens wordt het dier slap. Bij koeien wordt daarna de halsslagader doorgesneden, maar dat is bij niet-consumptie dieren volgens mij idd niet nodig. Daarna wordt de koe bij ons opgehaald door het slachthuis. In geval van een paard kan ik me voorstellen dat je hem/haar wilt cremeren/begraven, maar anders kun je het dier laten ophalen door de rendac.

    Wat ik het naarst vindt is als de hals is doorgesneden dat je nog zo duidelijk de hartslag ziet. Het bloed op zich vindt ik niet zo heel erg, en dit loopt snel weg op gras/ roosters. De koeien die voor noodslacht gaan hebben bijvoorbeeld een gebroken poot.

    Afgelopen jaar is onze allerliefste en beste melkkoe ook geeuthaniseerd, maar deze koe hebben we wel met een spuitje laten inslapen. Hier hebben we voor gekozen omdat ze voor ons heel speciaal was, en mijn vriend het afschieten heel erg eng vindt. Op deze manier heeft hij er wel gewoon bij kunnen zijn, en het goed af kunnen sluiten.

    Als je op internet kijkt zul je goede en minder fijne ervaringen vinden, zowel van het schieten als een spuitje. Persoonlijk denk ik dat je vooral je gevoel moet volgen, en moet bedenken wat jij aan denkt te kunnen. (wil je er bijzijn, in hoeverre wil je erbij zijn enz, welke veearts en wara moet het dier darana heen)

  13. #13

    Re:euthanasie bij paarden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caroline-max
    Hier ervaring met koeien, in dat geval noodslacht (aan huis afgeschoten dus). Het is inderdaad geen prettig gezicht, dat is zeker waar. Zelf ben ik er altijd bij, omdat ik vindt dat de koe die zo haar best voor ons deed dat verdient. Inmiddels heb ik het 4x gezien, en het blijft naar.

    Niet alle dierenartsen schieten idd, en je wilt absoluut een ervaren iemand. Dat zou ik zeker even navragen dus. Het schieten is heel snel, je hoort dan een * plof*, en vervolgens wordt het dier slap. Bij koeien wordt daarna de halsslagader doorgesneden, maar dat is bij niet-consumptie dieren volgens mij idd niet nodig. Daarna wordt de koe bij ons opgehaald door het slachthuis. In geval van een paard kan ik me voorstellen dat je hem/haar wilt cremeren/begraven, maar anders kun je het dier laten ophalen door de rendac.

    Wat ik het naarst vindt is als de hals is doorgesneden dat je nog zo duidelijk de hartslag ziet. Het bloed op zich vindt ik niet zo heel erg, en dit loopt snel weg op gras/ roosters. De koeien die voor noodslacht gaan hebben bijvoorbeeld een gebroken poot.

    Afgelopen jaar is onze allerliefste en beste melkkoe ook geeuthaniseerd, maar deze koe hebben we wel met een spuitje laten inslapen. Hier hebben we voor gekozen omdat ze voor ons heel speciaal was, en mijn vriend het afschieten heel erg eng vindt. Op deze manier heeft hij er wel gewoon bij kunnen zijn, en het goed af kunnen sluiten.

    Als je op internet kijkt zul je goede en minder fijne ervaringen vinden, zowel van het schieten als een spuitje. Persoonlijk denk ik dat je vooral je gevoel moet volgen, en moet bedenken wat jij aan denkt te kunnen. (wil je er bijzijn, in hoeverre wil je erbij zijn enz, welke veearts en wara moet het dier darana heen)
    dus je voorkeur gaat toch uit naar een spuitje? je hebt in beide ervaring, had je het idee dat met die kogel het dier geen fijn einde had in vergelijking met de spuit? het gaat mij puur om het paard. dat het voor mij geen prettig gezicht is moet ik er voor over hebben.

  14. #14
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:euthanasie bij paarden

    Nee, ik geef zelf de voorkeur aan het schieten hoor. Alleen het bloed dat eruit 'pompt' vindt ik wel een naar gezicht. Het schieten op zich vindt ik niet heel schokkend, terwijl ik toch alle keren bij de kop heb gestaan. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat als je veearts ervaren is de koe/paard in een slag dood is.

    De koe die een spuitje kreeg was zo bijzonder voor ons dat mijn vriend bij het afscheid wilde zijn (en daarom was schieten geen optie). De koe in kwestie was oud (13 jaar) en kreeg steeds meer last van haar benen. Theoretisch gezien had ze ook nog prima naar de slager gekund, maar mijn vriend wilde graag op deze manier afscheid van haar nemen.

    Zelf vondt ik juist dat deze koe, (al is ze echt rustig weggezakt hoor!), er naar bijlag na afloop. Het was meer confronterend in mijn ogen, omdat ze er echt dood en leeg en zielig bijlag. Het is wel iets wat je bijblijft, en daarom is het goed om hier over na te denken voor het gebeurd.
    De geschoten koeien zagen er helemaal niet zo dood en leeg uit, al waren ze uiteraard wel dood. Ik weet niet hoe ik het duidelijk uit moet leggen, maar mijn gevoel is bij het schieten heel anders dan bij een spuitje. Misschien speelt het onbewust mee dat de geschoten koeien nog een 'nut' hadden (als vlees), en de andere koe niet?

    Persoonlijk denk ik dat ik mijn paarden (mocht die keus nodig zijn) laat schieten. Onze veearts is hier zeer bekwaam in, en erg rustig met het dier in kwestie. Ik heb daar dan alle vertrouwen in, ook als er in de toekomst een opvolger zal zijn. Mijn hond zou ik (mocht het nodig zijn) wel met een spuitje laten gaan.

    Misschien kun je er eens over praten met je veearts, en geeft dat wat duidelijkheid over de opties? Sterkte in ieder geval!

  15. #15
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:euthanasie bij paarden

    Ik heb geen ervaring met schieten, maar ik heb wel mee gemaakt op een pony in te laten slapen, deze was mentaal eigenlijk al 'op'. en die was snel 'weg' dit vond ik echt heel naar.

    Op dat moment werd er ook een paard ingeslapen in het hok ernaast die mentaal nog wel bij was, deze heeft geprobeerd meerdere keren overeind te komen, wat niet gaat, want eerst worden de spieren verlamd.
    Dit gaf een enorm kabaal, en lijkt mij erg naar voor het paard, het wil niet liggen maar het moet wel.

    Dit heb ik vaker gehoord, dat er nare ongelukken gebeuren en het dus erg stressvol is.

    Succes met je beslissing

    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •