Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: inenten veulen

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

inenten veulen

Inmiddels is Beebs ruim 5 maanden oud, en het moment dat ze naar de opfok gaat komt steeds dichterbij. Komende week wordt de rest van de kudde hier geënt, en volgens de DA kan ik Beebs dan ook wel gelijk laten doen. Bijna 2 week geleden is Olivia geënt en toen werd juist geadviseerd nog wat langer te wachten.

Heeft iemand hier ervaring met het inenten van veulens? Voor de opfok is het niet noodzakelijk 9die enten zelf pas met een jaar ofzo), en ze heeft al wel een tetanusspuit gehad.

Re:inenten veulen

Waarom werd er aangeraden te wachten met de enting?
    Wij entten standaard op een halfjaar en ruim na de 2de enting speenden we af.

Wanneer wil je haar naar de opfok doen?

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Eerst werd het afgeraden om haar nu te enten (en geadviseerd dat met 6 maanden te doen), maar nu vinden ze dat het best nu kan.

Ze gaat waarschijnlijk met een week of 2 a 3 al naar de opfok, maar daar worden de veulens helemaal niet geënt. Zij hebben daar nooit problemen mee (gehad). Daar komt overigens de zelfde veearts als bij ons .

Zelf wil ik best enten (de rest is ook al geënt), maar ik wil haar ook niet onnodig belasten als dat dus eigenlijk geen zin/nut heeft.

Stalla wordt vrijdag voor het eerst geent. De reden dat ze nu geent wordt is omdat de papieren en de chip voor 7 maanden geregeld moeten zijn. Het liefst wil ik alleen tetanus enten, maar dat is een heel duur geintje helaas. Nu wordt het dus 1 bezoek met chippen en enten ineen. Gelijk maar alle ellende achter de rug.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

@Ikke; Beebs heeft juist een tetanusspuit gehad ivm haar wonden op de benen. Ze is al wel gechipt (en heeft ook een paspoort), maar is nog niet geënt. Er is geen enkele wettelijke instatie die enten verplicht volgens mij voor 7 maanden.

Wij hebben 1 keer een ongeënt veulen de opfok ingedaan, die kreeg influenza en nog meer, toen heeft ze echt op het randje gelegen. Vast toeval, maar toch.. sindsdien altijd enten en dan maar wat langer thuis laten staan.
    Spenen, verhuizen en daarbij enten is vrij veel, dus het sowieso kiezen tussen 2 kwaden. Aan de andere kant vind ik een kudde veulens nogal risicovol, zo'n top-weerstand hebben die niet en er hoeft maar 1 bij te zitten. En de 2de enting heeft ze dan in de opfok..

Is het geen optie om haar later in de opfok te doen, nadat ze haar 2de enting ook heeft gehad?
    Vind 5,5 maand best vroeg om af te spenen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Skylar wordt overmorgen geënt als hij een half jaar is. Het is de bedoeling hem daarna tot een jaar in de kudde en bij zijn moeder te houden. (Even afwachten of dat kan) Het lijkt mij ook veel achter elkaar enten en spenen. Ik zou ook liever wachten met de opfok zolang de merrie het trekt natuurlijk.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Beebs gaat naar de opfok in dit stadium omdat de situatie voor Olivia steeds minder prettig wordt. Ze laat haar ook bijna niet meer drinken. Mijn voorkeur was om Beebs tot 9-10 maanden hier te houden, maar dat blijkt dus niet haalbaar.

@Wien; dara ben ik ook best bang voor idd. Ik denk dat ik haar toch gewoon laat enten, en ga kijken of ze wat later naar de opfok kan.

Bladwijzers

Forum Rechten