Hallo allemaal,
Ik ben met Easy met freestyle bezig en we hebben een tijd de volgende fases aangehouden voor voorwaarts;
1-voorwaarts denken/energy up
1,5-1 hand voorwaarts zoals ik een lead zou doen bij stick to me
2-benen aanleggen
3-string zwaaien tegen jezelf
4-string zwaaien tegen paard, en dan steeds harder tot er een reactie komt.
Nu vind ik dat zwaaien met je touw eigenlijk niks. Het volgende gebeurd namelijk;
In een ideale situatie met een gemotiveerde lb Easy gaan we voorwaarts op fase 1 of 2.
In een left brain situatie waar Easy eigenlijk liever gras wil eten;
Ik zit na een rustige fase opbouw als een soort gespannen energiebom, met m'n benen licht aangedrukt als een malloot te slaan. En op een gegeven moment is dat echt niet zachtjes meer raak ik uit balans, ben gefrustreerd. Als ik het zo typ schaam ik me er echt voor
Easy eet vervolgens rustig door alsof ik er niet ben.
In deze situatie trouwens ook een keer geprobeerd om een zweepje te gebruiken, daar krijg ik dezelfde reactie(of eigenlijk geen reactie alleen een boze Easy).
In een right brain situatie waar Easy bijvoorbeeld midden op een kruispunt ineens rbi wordt en niet meer verder kan;
Ik ga eerst door m'n fases heen. Ga wel tot 4 maar niet zo heftig als in een lb situatie. Bij geen reactie stap ik snel af en leid ik hem verder. Als hij op zo'n moment dan nog niet kan lopen ben ik ook best grof want midden op een kruising kan je nu eenmaal niet stil gaan staan. Gelukkig loopt hij eigenlijk altijd wel mee zodra ik eraf ben.
Nu vraag ik me dus af, wat zijn alternatieve fases 3 en 4 bij het rijden om je paard voorwaarts te krijgen in bovenstaande situaties?
Ik voel me nu met rijden steeds heel erg unsavvy en grijp dan terug naar m'n oude normal ways omdat dat op zo'n moment alles is dat ik weet
Ik ga binnenkort ook weer een les afspraken om hiermee aan de gang te gaan maar ik ben sowieso benieuwd naar jullie reacties!
Alvast bedankt.
Bladwijzers