Hoihoi,
Ik zit in mijn hoofd even te malen en ik hoop dat jullie met mij mee willen denken en jullie gedachten hier ook neer willen pennen. Hopelijk worden mijn gedachten daardoor iets helderder
Mijn vraag is in hoeverre je fysiek bezig kan zijn met een rbi/unconfident paard zonder dat hij hier in (teveel) gepusht wordt.
Ik gebruikte namelijk soms Karen Rohlf cirkels om Lazir los in zijn lichaam en daarmee los in zijn mind te krijgen. Dit is een manier om hem in een learning frame of mind te krijgen. Meestal kon hij hierNA ook een best goede circling game.
Maar mijn circlinggame was verder (zonder dit soort voorbereiding) echt prut omdat Lazir niet eens 1 rondje zelf kon lopen. (Op een RBdag, niet altijd natuurlijk ) Volgens Anna op dat moment ook omdat hij totaal geen vertrouwen in mij had omdat ik hem waarschijnlijk iets te vaak als LBi behandeld had op de cirkel ipv echt respect te hebben voor zijn tresholds.
Nouja, soms kun je iets verkeerd hebben Maar sinds Annakamp kan ik Lazir een stuk beter lezen en kan ik hier ook veel beter met de juiste oefeningen op reageren.
In de eerste tijd maakte we ook nog redelijke progressie, maar de laatste week is Lazir echt weer zo unconfident/rbi. Ik ben rustig met hem bezig, vraag nadenkoefeningen met bijvoorbeeld een balk, doe veel touch it, etc.
Maar aan fysiek werk komen we hierdoor niet meer. Zeker omdat ze ook wat uren op stal staan en ik zijn lichaam wel even goed los wil houden vind ik dit wel een belangrijk punt.
Ik weet dat ik hem op bepaalde dagen die Karen Rohlf cirkels kan vragen. Hij vindt dat dan eerst best moeilijk, maar uiteindelijk gaat hij dan briesend rond. Maarja, ik heb hem dan soms wél wat gepusht. (ik kan dit natuurlijk niet altijd doen, want als hij echt RBi is zou hij omslaan naar een rbex, maar meestal zie ik wel wanneer hij een dag heeft dat hij het aankan).
Maar als ik dat ga doen, (wetende dat hij er uiteindelijk beter van wordt) dan schaadt ik misschien weer zijn vertrouwen in mij dat ik hem niet zal pushen, en dan doet hij dus braaf wat ik zeg, wordt uiteindelijk los in body and mind, maar de dag erna zal die cirkel misschien weer veel slechter gaan. Of is dit iets wat ik gewoon weer uit zal moeten proberen?
Jullie begrijpen, er gaat een hoop in mijn hoofd rond en ik moet het even op een rijtje krijgen
Als mijn verhaal niet duidelijk is of jullie hebben vragen, vraag vooral
Hoe denken jullie hier over? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Zijn er misschien andere fysieke oefeningen die je kunt toepassen bij een unconfident paard zonder dat je zijn vertrouwen schaadt?
Of moet ik het fysieke nu toch laten zitten en hopen dat hij weer een betere periode krijg?
Bladwijzers