Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 52

Topic: Het scheerdilemma

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    44

Re:Het scheerdilemma

En als ik dan jullie tips lees, neig ik weer naar niet scheren... Zo lastig.

Marja; vandaag een flinke rit gereden, en dan voel ik wel een handrem. Daarnaast natuurlijk zeiknat en flink hijgen en panten. Door de koude wind een fleecedekentje opgedaan, die er flink nat af kwam terwijl Stet ook na een paar uur ook nog nat was. Het velletje zelf was wel warm uiteraard.
    Haar conditie is niet als die van een sportpaard natuurlijk, en we rijden niet zo intensief. Een rit als vandaag van anderhalf uur met flink tempo doen we (helaas)niet erg vaak.

Ik denk dat we dit de hele winter houden. De vachten zijn nog niet op zijn dikst, en ook gemaakt voor de IJslandse winters. Ik was daar eens in de winter en kan je vertellen dat die paarden zich suf zouden lachen om onze winters.

Conclusie; deze week nog scheer ik een smal streepje op de hals. Dat groeit nog wat door zodat ze daar een kortere vacht heeft. Hals wordt niet nat en meestal staan de billen, en niet de hals in de wind.
    Started!

Wat bea nu beschrijft had ik precies zelfde met nicky.

Ik vind dekens helemaal geen nadeel gelukkig.

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    44

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Wat bea nu beschrijft had ik precies zelfde met nicky.

Ik vind dekens helemaal geen nadeel gelukkig.
    Ik vind dekens wel een nadeel, en hoop dat we er allen blij van worden door alleen een halsje te scheren.
    Started!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja als je echt een handrem voelt, dan is dat wel een teken dat ze er echt last van hebben.
    Ik heb vanmiddag een uur met Menglöd gereden, waarvan zo'n 35 minuten draf en galop, en ze zweette flink. Na 20 minuten stappen en 10 minuten stilstaan stond ze nog te hijgen. Maar ze was nog steeds superactief en alert, dus ik neem aan dat ze er geen last van had. Maar ja, zij is dit soort ritten dan ook gewend, dat doen we een paar keer per week. Dat maakt misschien toch wel uit.

Ik ben benieuwd naar het resultaat Bea, laat je nog weten hoe het bevalt?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

En als je nu alleen een nog minimalere versie van de racestreep doet? Dus alleen oksels en liezen daar waar ze zweten, eventueel binnenkant billen (daar hangt die staart waarschijnlijk ook goed voor). Dan kijken hoe het gaat en als het niet genoeg effect geeft, alsnog een stukje hals scheren?

Het ziet er niet uit, maar goed... als het maar werkt toch .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Jossie, binnenkant billen? Die zou ik niet snel doen. Gewoon onderkant hals tot tussen de voorbenen zou voor mij de eerste stap zijn.
    Ik vond vanavond twee van mijn pony's geheel bezweet.
    Dan ben ik blij dat die ook niet nog eens in het werk staan.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    44

Zijn er mensen die het scheerpatroon van Jossie heben gevolgd, en wat zijn de bevindingen dan?
    Ik zou er zo namelijk ook niet als eerste voor kiezen, maar kan dat niet goed beargumenteren.

Marja; natuurlijk laat ik weten hoe het bevalt!
    Started!

Ik zou ook niet zo snel billen scheren, ik heb daar bij nicky juist haar laten zitten omdat daar toch ook geen deken zit.

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Bea,
    Ik redeneer het even vanuit de endurance gezien. Koelen doe je altijd op de hals en als je echt weel waar je mee bezig bent ook tussen de achterbenen (maar daar moet je voorzichtig mee zijn, daar lopen grote aderen, kans op te grote afkoeling plotseling)
    Heel voorzichtig zijn met koelen over het hele lijf ivm spierstijfheid.

Door koelen van de hals kan een paard een heel groot gedeelte van zijn warmte kwijt. Dus ook door alleen de hals te scheren zou je veel verschil moeten merken.
    Ik heb bij Giel ook eens alleen zijn hals eruit geschoren, merkte groot verschil met rijden. Hij krijgt ook echt een berenvacht en dat beperkte hem behoorlijk met pittige trainingen. Hij stond daarmee gewoon zonder deken buiten.

jij hebt een eigen scheeraparaat, ik zou beginnen met een dun streepje hals, mocht dat niet voldoende zijn dan maak je het streepje iets breder!

Edit: nooit de billen scheren als ze zonder deken buiten staan, dat is vragen om problemen met stijve broekspieren/stijve achterhand

Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    44

FIjn Marina, dank!
    Ik was eens bijrijder van een IJslander en heb toen het verschil van voor en na scheren van alleen een dunne halsstreep gevoeld. Erg prettig.
    Inderdaad, een stukkie erbij kan altijd.
    Driewerf dank!
    Started!

Beetje late reactie denk ik, ik zie het nu pas.
    Ik ken een stel paarden die regelmatig geschoren worden en zonder deken buiten staan. Ook afgelopen dagen met lichte vorst zonder deken.
    ik weet niet hoe je het model noemt maar ik geloof iets van deken model.
    De hals, buik doorlopend naar de achterbenen zijn kaal en een soort van halve maan bij de flanken.
    Er zit dus alleen haar op de rug, bovenkant achterhand en benen. Ik had niet de indruk dat ze het koud hadden.
    Dit kan denk ik per paard verschillen. Wat er gebeurd met veel regen weet ik niet. Daar heb ik niet echt op gelet.
    Of ze dan wel of geen deken om hebben.
    Ze staan 24/7 buiten met schuilmogelijkheid.

Inger, zo heb ik mijn pony geschoren.
    Zo zie je liever een paard echt niet buiten staan zonder deken

nicky had het vorige week behoorlijk koud, en was blij met haar dekje op dr rug

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Hoi,

Ik zit met hetzelfde dilemma..... Mijn paard is na 30 minuutjes in de bak rijden echt behoorlijk buiten adem. hij zweet niet zo snel, maar wel na het rijden. Nazweten dus.
    en dan ga ik weer twijfelen, is hij niet ziek, zijn zijn luchtwegen wel in orde ( ivm met die snelle ademhaling). super onderzeker word ik er van.

marja denk jij echt dat de paarden er geen last van hebben, ook al ademen ze zo snel ? Ik kan me voorstellen dat ze er echt niet lekker van zijn. Je zo warm voelen tijdens en na arbeid.....

Volgens jullie werkt een smalle streep over de hals dus soms al heel goed ?

Groetjes,

Maris

Maris, denk dat het per paard verschilt.
    Bij mijn pony werkt het totaal niet, daarom heb ik haar bijna helemaal geschoren

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Is dus een kwestie van proberen ?!
    Hmmm ik heb alleen geen scheerapparaat en ken ook niemand met een scheerapparaat.... Wel heb ik een tondeuze, misschien dat ik die eens meeneem naar stal om alvast een beetje mee te oefenen qua geluid etc.

Groetjes,

maris

Bladwijzers

Forum Rechten