Oei zelfs bij parelliers dus toch verdoving ?! Ik wil absoluut mijn paard niet verdoven om te kunnen scheren namelijk.
Oei zelfs bij parelliers dus toch verdoving ?! Ik wil absoluut mijn paard niet verdoven om te kunnen scheren namelijk.
Ik heb mijn pony niet verdoofd hoor.
Zij is redelijk cool van zichzelf en ben gewoon begonnen en ging gelijk prima..
Maris, ik was toen nog geen Parelli-er.
Ik heb niets tegen verdoven op zich.
Maar wel tegen Sedasan of dergelijke middelen. Die vind ik levensgevaarlijk bij scheren.
Mijn toen toch wel vaak gestresste pony wilde ik geen extra stress bezorgen.
De weg met Carwyn en Scarlet
Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..
Niet dat ik weet!!!Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
Het is normalerwijs (bij een ongetraumatiseerd paard) niet méér, dan een kwestie van savvy kunnen opbouwen!
Gewoon een "extreme friendly game", voor de meer ervaren en gevorderde Parelliërs.
Parelli heeft ooit een video/DVD uitgegeven over scheren. Dus hoe je de Friendly Game #1 met de scheermachine opbouwt.
"Clipping Naturally" heet die DVD. Zoek maar eens op www.Ebay.com, er staat er nu een te koop => hier
Oorspronkelijk Geplaatst door Verkoper: INHOUD van Parelli's CLIPPING NATURALLY
© E l s v a n d e r Z a n d e n ©
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
and those who matter don't mind." Theodor "Dr. Seuss" Geisel
Ik gebruik bij het scheren geen verdoving, het is vaak handig om voor het scheren even een plekje met jeuk te zoeken. Op het moment dat er ongerustheid ontstaat, keer je direct terug naar het kriebelplekje. Zo scheren wij altijd ons jongvee en jonge koeien zijn in mijn ervaring veel gevaarlijker als paarden bij het scheren.
Overigens zijn er heel veel verschillende messen, die allemaal een soort streepjes achterlaten. Schapenmessen kunnen zelden op een gewone machine gezet worden omdat de gehele kop dan vervangen moet worden (iets met de aandrijving heeft dat te maken). De echte koeienmessen zijn enorm fijn en scheren voor geen meter, alle vuiltjes verstoppen je messen en dan gaat het apparaat trekken in plaats van knippen. De messen die als paardenmessen verkocht worden zijn ook te fijn om goed mee te kunnen scheren, zelf gebruik ik een tussenmaatje en dat is meestal ook een standaard bijgeleverd mes.
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Ik scheer ook geen benen(tot voorknie en spronggewricht), de rest van Wick is lomp genoeg met met een koeienapparaat te scherenOorspronkelijk Geplaatst door Zayna
Het verschil tussen een koemes en een schapenmes is het aantal tanden. Een echt schapenscheerapparaat heeft een bovenmes met vier tanden en een ondermes met 13 tanden. Voor koeien gebruik je normaal de messen 501 en 502, bovenmes met 15 tanden en ondermes met 31 tanden. Voor paarden kan je deze ook gebruiken, maar fijner scheert de 505 en 508, bovenmes met 18 tanden en ondermes met 51 tanden.
Zelf gebruik ik de combi van 501 en 502, maar echt strak wordt dat nooit.
Echte strepen in de vacht krijg je als er bijvoorbeeld een tandje van je mes is afgebroken.
Wick heb ik dit jaar los laten staan tijdens het scheren
And the future is certain
give us time to work it out
Talking Heads - Road to Nowhere
ik vond dit plaatje, was wel grappig het mannetje wat er naast staat
Bladwijzers