Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

  1. #16
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door FriesianSpirit
    Wat ik op de filmpjes zie is dat het paard niet voledig de aandacht bij jouw heeft, veel met zijn omgeving bezig is. Ik zou in zo'n situatie eerst weer follow Me en Join Up werk gaan doen, zo dat het weet dat hij jouw weer als leider gaat zien.
    Aandacht bij mij is een aandachtspunt ja, is iets waar ik ook wel bewust mee bezig ben, alleen dan met Parelli technieken.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ollie88
    Ik weet niet of je kan overwegen om een andere stalling te zoeken met een grote weide/paddock? Misschien minimum 0.5ha ofzo? Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, want heb ook heeeeeeeeeeel lang moeten zoeken. Maar misschien dat het toch al veel kan kan oplossen?
    Is die paddock eigenlijk enkel voor de winter of zal hij daar ook in de zomer moeten staan?
    Van kuilgras weet ik eigenlijk niet zoveel af, maar ik dacht dat ik horen zeggen heb dat er in kuil meer energie zit? Zou dat er misschien ook een oorzaak zijn?
    Als ik zo'n stalling zou kunnen vinden dan zou ik dat heerlijk vinden voor Noah, maar ik woon in Den Haag en het is in deze omgeving heel erg moeilijk om stalling te vinden waar de paarden uberhaupt het hele jaar door 24/7 naar buiten mogen. Sommige stallen hebben in de zomer wel 24/7 weidegang, maar dan staan ze de rest van het jaar veel op stal. Ik was dus al heel blij dat ik hier terecht kon. Ik wil wel kijken of ik voor in de zomer in de buurt een wei voor hem kan vinden, want hier op stal is de weidegang maar heel beperkt omdat er niet zo veel weides zijn.
    Wat betreft het kuil, het zou kunnnen. De andere paarden die het eten hebben er geen last van, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. Noah ziet wel blakend van gezondheid uit.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wendela
    Weet je nog hoe het met hem ging toen je naar Engeland toe verhuisde? Hoeveel tijd had hij toen nodig om te wennen?
    Ik heb Noah vlak voordat ik naar Engeland verhuisde gekocht, toen hij in Engeland arriveerde kende ik hem dus nog nauwelijks en zijn we vanaf 0 begonnen samen. Hij had toen ook wel wat uitspattingen af en toe, maar lang niet zo vaak en zo heftig als nu.


    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wendela
    Ik wil hem ook tijd geven om te wennen. Maar ik help hem daar niet bij door niks met hem te doen, dus zal ik hier toch doorheen moeten.
    Misschien help je hem wel door niets te doen? Waarom niet? Misschien bedoel je dat hij wel graag beweging zal willen hebben, omdat hij nu in een kleinere paddock staat. Maar dit zou je hem dan kunnen geven door hem met een speelvriendje los te laten in de bak (zoals je eerder schreef). Dit heeft als extra voordeel dat je hem dan goed kan observeren, zonder dat je zelf iets hoeft te 'doen'. Ik weet niet of dat voor jou ook zo is, maar ik ben ook een RB-i en mij helpt het als ik rustig kan observeren en overdenken. En ondertussen geeft het je paard meer tijd om te landen op zijn nieuwe plek.
    Speeldates met vriendjes wil ik wel zo vaak mogelijk voor hem regelen, ik vind het heerlijk om naar hem te kijken als hij aan het spelen is, maar ik denk dat het in de praktijk niet haalbaar is om hem vaak en lang genoeg samen met een vriendje in de bak te laten spelen zodat hij voldoende beweging krijgt. Daarnaast merk ik aan hem dat hij het ook echt wel leuk vindt om dingen met mij te doen, hij loopt los met me mee naar de uitgang van de paddock als ik met het halster loop, vandaag draafde hij zelfs achter me aan.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wendela
    Nog een laatste vraag, hoe voel je jezelf op je nieuwe plek? Dat kan ook iets zijn om aandacht aan te besteden.
    Voor mij is het geen nieuwe plek, King heeft er jaren gestaan en is er ook overleden vlak voor ik naar Engeland ging. Ik ben blij dat ik hier weer terug ben. Het haalt het natuurlijk bij lange na niet bij de stal in Engeland, qua leefomstandigheden voor Noah en natuur, maar ik vind het een fijne stal en voel me hier op mijn gemak.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Alicia2u
    Ikheb ook een paard met explosiegevaar. Vaak moeilijk te achterhalen of het nu LB of RB is. Ben er nu achter dat het in de meeste gevallen LB is. Op zo´n moment kan ik online dan ook niet anders doen dan het touw loslaten+ het is gewoon te veel om aan vast te zitten. Het liefst heb ik hem op zo´n moment een stuk verder weg, maar dan wel met een opdracht: hierover springen, daaromheen change of direction, figure-8, stop bij de pion etc. Dat werkt voor ons om weer focus te krijgen.

    Waarom jou paard opeens van gedrag is veranderd durf ik niet te zeggen. Ik denk dat je daarvoor hierboven al goede tips hebt gehad
    Ik heb gelukkig tot nu toe het touw nooit los hoeven laten, maar voor de zekerheid ga ik meestal naar de kleine buitenbak, want de grote buitenbak kan niet afgesloten worden, de omheining is op kniehoogte. Wat goed dat LB in hyperstaat&los nog steeds wel opdrachten kan uitvoeren, zo ver zijn wij nog niet . Pionnen helpen wel, want dan moet hij opletten waar hij loopt en als hij een beetje gekalmeerd is gaat hij op een gegeven moment ook aangeven dat hij graag wil stoppen bij de pion. En pasjes sideways doe ik ook om zijn aandacht weer bij mij te krijgen.

    Iedereen die gereageerd heeft bedankt voor de tips en het meedenken

    Het lijkt de goeie kant op te gaan met ons. Zaterdag is hij tijdens het grondwerken nog een keer ontploft (en toen ben ik dit topic gestart), maar de 4 dagen daarna heb ik elke dag wat met hem gedaan, meestal wat grondwerk, en heeft hij geen enkele echte explosie meer gehad . Gister was ik echt heel trots op hem. Langs beide buitenbakken loopt een sloot en er zijn op dit moment mannen bezig de heggen te snoeien en de sloot uit te baggeren. Veel bedrijvigheid en veel groot materiaal op stal dus. Gister waren zowel de kleine buitenbak, als de longeerbak bezet, dus toen zijn we maar naar de grote buitenbak gegaan. Eerst zijn we de enorme trekker in de hoek gaan bekijken. Noah is dòl op touch it, dus die heeft de trekker even grondig geinspecteerd Toen hij de trekker oké vond ben ik wat grondwerk gaan doen ernaast. Hij was heel stoer, linksom op de cirkel begon hij al snel te briesen en kon hij weer als vanouds met slack in het touw en zijn neus over de grond draven èn galopperen. Rechtsom was de trekker ineens toch weer even eng, dus heb ik hem weer rustig laten kijken. Daarna een paar keer een sqeeuze gedaan tot hij echt weer helemaal op zijn gemak was en toen kon hij ook rechtsom super ontspannen draven en galopperen

  2. #17
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  3. #18
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

    Fijn bericht Madelon!

  4. #19
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?


  5. #20

    Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

    Wellicht een beetje mosterd na de maaltijd maar toch.

    Mijn Vos is na 8 jaar verhuisd naar een andere stal. De eerste weken prima, echter daarna een periode van extreem RBE gedrag, alles gevaarlijk. Nu gaat het weer veel beter.

    Ze hebben ook gewoon tijd nodig, verhuizen is ingrijpend voor een paard

  6. #21

    Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

    Wow wat herkenbaar. Je omschrijft precies Diego zijn gedrag toen hij net hier was. Hij kwam van dag en nacht op stal en moest bij ons ook nog een paar weken apart in een kleine ruimte blijven staan. Hij reageerde eigenlijk meteen heel goed en licht op mijn aanwijzingen en leerde heel snel dat ik wat andere omgang vormen hanteerde dan zijn oude eigenaresse, maar had wel dit soort extreme uitspattingen.
    Inmiddels zijn wij een half jaar verder en kan meneer zijn energie goed kwijt in de kudde. Het werken in de paddock gaat nu super goed, maar ga ik wat verder weg op de wei krijg je precies de situatie van je eerste filmpje, dat is dan echt nog een stapje te ver voor hem. Hij probeert wel heel braaf te doen, maar kan al die prikkels toch net ff niet goed verwerken.
    Op dat moment weet ik ook niet goed hoe ik ermee om moet gaan. Kalmeren werkt niet, ik laat hem meestal lekker draven tot hij dat redelijk ontspannen netjes om mij heen doet. De volgende dag ben ik er dan wel achter, kleinere stapjes nemen, dichter bij de paddock blijven als ik echt wat van hem wil vragen of verder weg wandelen maar dat geen 'moeilijke' dingen gaan vragen. Zo gaan we toch steeds vooruit soms wil ik alleen net ff te snel en dat gaat niet.
    Ik denk dat Noah ook toch wat mee tijd nodig heeft ook al lijkt hij wel ok met zijn nieuwe plek.

  7. #22
    Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Delden, Twente
    Leeftijd
    61
    Berichten
    8.020
    Dagboek Berichten
    60

    Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

    Hm, trouwe fan! Waarom zie ik dit topic nu pas?

    Wat ziet hij er blij op de filmpjes!! en wat loopt hij PRACHTIG! Het is wel veel paard zo, inderdaad!

    In je laatste berichtje schreef je dat het iet beter werd, is dat nog steeds zo?

    Floris deed op kamp ook een keer heel maf en toen heb ik hem, na een kleine discussie met hem, fig 8 kunnen laten lopen. Dat hielp goed!
    Maar goed, Floris wordt dan inderdaad wel weer snel Introvert en vindt dat dus wel vermoeiend....Daar heeft Noah niet zo snel last van, denk ik.

    Zet hem op s Fijn dat jij je wel weer goed voelt op je oude stal met veel herinneringen!
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

  8. #23

    Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

    Hee Cora, jij ook al, ik lees dit ook net pas.

    Wat is hij MOOI!
    En GROOT!

    Hte lijkt deels Das wel
    Behalve dat Das dan door mij onmogelijk op zo'n afstand te houden is en ook nog wisselt tijdens een rondje van hengstenpassage naar IEKSkrabbelkrabbelgalopjes VEEL te dicht langs.
    Ik vind het knap en bewonderenswaardig, die afstand!!

    En een vage troost, omdat je schrijft dat een grote wei moeilijk te vinden is: Das staat al jaren 24/7 buiten in een kudde op een hele groooooooooooooooooote wei, dus dat hoeft geen oplossing te zijn

    Ik word ook altijd snel RB-i als Das zo ploft,dus ook voor mij een heel zinvol topic!
    En ik ben benieuwd hoe het nu met jullie gaat!

    May the horse be with you!

  9. #24
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

    Sorry, sorry, sorry voor de late reactie! Mijn leven is weer ouderwets druk sinds ik terug in Nederland ben Bedankt voor de harten-onder-de-riem en tips

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door viola
    Hij probeert wel heel braaf te doen, maar kan al die prikkels toch net ff niet goed verwerken.
    Dat is ook echt hoe ik het bij Noah ervaar. Hij doet heel erg zijn best, maar het is erg moeilijk voor hem om zijn aandacht erbij te houden als hij zoveel energie heeft. In zijn eigen paddock kan hij soms wel onverstoorbaar zijn, dan staat hij gewoon rustig te knabbelen aan zijn kuil terwijl er verderop van alles gebeurt, maar in de bak is dat nog moeilijk.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Cora
    Wat ziet hij er blij op de filmpjes!! en wat loopt hij PRACHTIG! Het is wel veel paard zo, inderdaad!

    In je laatste berichtje schreef je dat het iet beter werd, is dat nog steeds zo?

    Floris deed op kamp ook een keer heel maf en toen heb ik hem, na een kleine discussie met hem, fig 8 kunnen laten lopen. Dat hielp goed!
    Maar goed, Floris wordt dan inderdaad wel weer snel Introvert en vindt dat dus wel vermoeiend....Daar heeft Noah niet zo snel last van, denk ik.
    Dank je! Ondanks dat ik onzeker van hem wordt als hij zo extrovert is, vind ik hem ook wel errug (bb) mooi als hij zo loopt te paraderen
    Het is de afgelopen weken een beetje hetzelfde gebleven. Als het ons lukt om zijn aandacht erbij te houden, dan gaat het soms echt super goed. Hoewel hij vrij dominant is heeft hij ook een enorme will to please en als hij al die energie op een positieve manier gebruikt, als een partner, dan is hij echt zo gaaf! Hij kan heel beheerst, met een los touwtje èn stelling cirkels om me heen galopperen en dan lijkt hij gewoon echt trots op zichzelf, zo lief! Maar ik kan er nog steeds niet helemaal op vertrouwen dat hij niet opeens omslaat en bokkend gespannen weg spurt, dus ik durf het nog steeds niet aan om te langeteugelen of rijden.

    Fig 8 in stap doe ik wel als hij gespannen is. Maar in draf vind ik op zo'n moment lastig, want als hij zo hyper is wil hij graag naar me toe komen, dus bij de draw van de fig 8 komt hij dan heel enthousiast op me af. Ik ben niet zo snel in het wisselen van touw en stick en vind het daardoor lastig om hem op veilige afstand te houden.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Wat is hij MOOI!
    En GROOT!

    Hte lijkt deels Das wel
    Behalve dat Das dan door mij onmogelijk op zo'n afstand te houden is en ook nog wisselt tijdens een rondje van hengstenpassage naar IEKSkrabbelkrabbelgalopjes VEEL te dicht langs.
    Ik vind het knap en bewonderenswaardig, die afstand!!

    En een vage troost, omdat je schrijft dat een grote wei moeilijk te vinden is: Das staat al jaren 24/7 buiten in een kudde op een hele groooooooooooooooooote wei, dus dat hoeft geen oplossing te zijn
    Thanks Hij lijkt dan heel groot ja, maar hij is op zich niet eens zo heel groot, 1.66m denk ik.

    Die afstand, dat gaat meestal wel redelijk ja. Hij wil wel graag dichtbij me zijn, maar ik geloof dat hij begint te snappen dat ik hem niet in mijn buurt wil hebben als hij zich zo gedraagt. Laatst was hij oprecht geschrokken van iets, zijn eerste reactie was rennen!!! Maar na 1,5 rondje leek hij zich te beseffen dat rennen niet de oplossing was. Eerst ging hij uit zichzelf stappen, daarna ging hij stilstaan en vroeg toen of hij naar me toe mocht komen Hij zag er nog steeds wel zo uit , maar kon in ieder geval weer nadenken, dus toen mocht hij komen schuilen bij mij

    Wat bij ons helpt om de afstand te bewaren/vergroten is sideways op de cirkel. En daarnaast helpt het hem om zijn aandacht weer bij mij te krijgen/ bij mij te houden.

    Noah was wel een stuk rustiger toen hij zijn ei kwijt kon in de wei, toen waren dit soort uitspattingen incidenteel.

  10. #25

    Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

    Beetje late reactie, maar ik zit nog niet zo lang op dit forum...
    Hoe gaat het nu met hem?
    Een verhuizing kan heel veel inpact hebben, zeker bij een wat gevoeliger dier.

    Dit is met homeopathie en/ of bach bloesems wel heel goed te begeleiden waardoor het makkelijker wordt!
    Klassiek homeopaat voor dieren
    www.leonienoordhoek.nl

  11. #26
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door leetje
    Beetje late reactie, maar ik zit nog niet zo lang op dit forum...
    Hoe gaat het nu met hem?
    Een verhuizing kan heel veel inpact hebben, zeker bij een wat gevoeliger dier.

    Dit is met homeopathie en/ of bach bloesems wel heel goed te begeleiden waardoor het makkelijker wordt!
    Hoi, bedankt voor je reactie. Het gaat inmiddels echt stukken beter, eigenlijk is hij weer helemaal zichzelf. Ik ben ook weer begonnen met rijden, heb zelfs al 2x een stapritje gemaakt buiten, dus we zijn op de goeie weg!

  12. #27

    Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

    Oh dat is fijn nieuws Lon!

    May the horse be with you!

  13. #28

    Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lon
    Hoi, bedankt voor je reactie. Het gaat inmiddels echt stukken beter, eigenlijk is hij weer helemaal zichzelf. Ik ben ook weer begonnen met rijden, heb zelfs al 2x een stapritje gemaakt buiten, dus we zijn op de goeie weg!
    Fijn dat het weer zo goed gaat!
    Klassiek homeopaat voor dieren
    www.leonienoordhoek.nl

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •