Noah is de laatste tijd erg licht ontvlambaar en afgezien van het feit dat ik niet zeker weet waarom, mis ik ook de arrows om er op het moment dat hij ontploft goed mee om te gaan, dus ik hoop dat jullie met me mee willen denken
De situatie:
Begin oktober zijn Noah en ik verhuisd van Engeland naar Nederland. Noah ging daarbij van:
* 24/7 in een grote wei
* 2 pony vriendjes waar hij veel mee speelde
* leven op gras, indien nodig aangevuld met hooi en wat lucerne
Naar:
* 24/7 in een kleine zandpaddock (ik denk 10X25m)
* met 1 ander paard waar hij niet mee speelt
* leven op kuilgras (voordroog), aangevuld met 600 gr. luzerne. Sinds deze week krijgt hij nog maar 300 gr. luzerne en een paar handjes 'Subli zonder'.
Noah is normaal gesproken voornamelijk LBE, maar hoe confident hij is verschilt wel erg van dag tot dag. In Engeland had hij soms dagen dat hij het spannend vond om de wei uit te gaan en dagen dat de sky de limit was bij wijze van spreken. Hij wordt niet snel unconfident als ik iets van hem vraag, wel door zijn omgeving.
Na de verhuizing heb ik het eerst een weekje rustig aan gedaan met hem. Beetje wandelen, beetje grazen, niet veel meer. Toen ik het idee had dat hij er aan toe was ben ik wat grondwerk gaan doen in de bak. In eerste instantie ging dat goed, niet echt anders dan in Engeland. Af en toe wat bokken, maar ik dacht dat hij last had van de vliegen die er toen nog waren. Sindsdien is hij steeds explosiever geworden. Hij kan dan het ene moment rustig stappen en ineens keihard in galop weg spurten, mij achter zich aan trekkend.. Vervolgens rent hij dan keihard door de bak, schuin door de bocht, bokkend, helemaal gek. Als hij eenmaal in deze modus is dring ik nog maar moeilijk tot hem door. Een flinke wiggle aan het touw helpt soms, maar niet voor lang. In het kader van don't change gait probeer ik hem wel telkens terug te krijgen naar de gang waar ik om gevraagd had, verder probeer ik hem zo veel mogelijk uit mijn buurt te houden. Als hij bokt gooit hij zijn achterbenen namelijk mijn kant op Na een flink aantal rondjes sjeezen staat hij soms ineens abrupt stil en kijkt me vragend aan, maar als hij zo hyper is wil ik hem niet in de buurt hebben, dus dan vraag ik hem weer door te lopen. Pas als hij geestelijk en lichamelijk weer op aarde is mag hij naar me toe komen. Voor de uitbarsting/ tussen de uitbarstingen door gedraagt hij zich keurig, de go en whoa zijn dan ook in evenwicht, alles op fase 1.
Meestal is iets wat er in de omgeving gebeurt de trigger, maar dat iets kan echt iets heel kleins zijn en soms is er volgens mij gewoon geen aanleiding. In eerste instantie dacht ik dat het RB gedrag was, maar daar begin ik steeds meer aan te twijfelen. Hij lijkt er echt op zoek te zijn naar een excuus om uit zijn dak te gaan. Soms kijkt hij naar iets wat gebeurt en reageert dan pas een paar seconden later. Sommige dagen gaat het beter, maar over het algemeen genomen heeft hij vaker explosieve dagen dan normale dagen.
Om de uitbarstingen te voorkomen probeer ik om hem zoveel mogelijk bezig te houden, om provocative en assertive te zijn, zodat hij zijn aandacht bij mij houdt, maar of ik hem nou wel of niet bezig hou lijkt ook weinig verschil uit te maken. In Engeland ben ik veel bezig geweest met Mikey's project, dat ging toen heel goed. Ik gebruik nu de pionnen weer vaak, dat helpt wel een beetje, achtjes, overgangen bij de pion om zijn aandacht erbij te houden, hij weet dat hij rust kan krijgen bij een pion en vindt dat meestal ook fijn en hij moet kijken waar hij loopt.
Ik weet niet zo goed waar ik dit gedrag door veroorzaakt wordt, de verhuizing? Gebrek aan beweging? Het kuilgras? Combinatie van alles bij elkaar? Ik heb hem al na laten kijken door een chiropractor/ osteopaat, maar die kon niks noemenswaardigs vinden.
Ik heb het nog niet kunnen filmen, maar heb wel 2 recente filmpjes van soortgelijk gedrag bij Noah. Dit was nog in Engeland, dus voor de verhuizing. Op deze filmpjes zijn de 'explosies' niet onverwacht, daar had ik wel door dat hij gespannen werd. Hij is op deze filmpjes ook minder extrovert dan nu in Nederland, hier draaft hij voornamelijk, terwijl hij nu keihard galoppeert, maar ze geven wel een beetje een beeld van hoe Noah is op zo'n moment en hoe ik daar op reageer.
Naast dat ik niet weet waar het explosieve gedrag door veroorzaakt wordt weet ik dus ook niet zo goed hoe ik er op het moment dat het gebeurt mee om moet gaan. Ik vertrouw hem niet op zo'n moment en wordt er RBI van, dus alle tips zijn welkom
Bladwijzers