Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

Noah is de laatste tijd erg licht ontvlambaar en afgezien van het feit dat ik niet zeker weet waarom, mis ik ook de arrows om er op het moment dat hij ontploft goed mee om te gaan, dus ik hoop dat jullie met me mee willen denken

De situatie:
    Begin oktober zijn Noah en ik verhuisd van Engeland naar Nederland. Noah ging daarbij van:
    * 24/7 in een grote wei
    * 2 pony vriendjes waar hij veel mee speelde
    * leven op gras, indien nodig aangevuld met hooi en wat lucerne

Naar:
    * 24/7 in een kleine zandpaddock (ik denk 10X25m)
    * met 1 ander paard waar hij niet mee speelt
    * leven op kuilgras (voordroog), aangevuld met 600 gr. luzerne. Sinds deze week krijgt hij nog maar 300 gr. luzerne en een paar handjes 'Subli zonder'.

Noah is normaal gesproken voornamelijk LBE, maar hoe confident hij is verschilt wel erg van dag tot dag. In Engeland had hij soms dagen dat hij het spannend vond om de wei uit te gaan en dagen dat de sky de limit was bij wijze van spreken. Hij wordt niet snel unconfident als ik iets van hem vraag, wel door zijn omgeving.

Na de verhuizing heb ik het eerst een weekje rustig aan gedaan met hem. Beetje wandelen, beetje grazen, niet veel meer. Toen ik het idee had dat hij er aan toe was ben ik wat grondwerk gaan doen in de bak. In eerste instantie ging dat goed, niet echt anders dan in Engeland. Af en toe wat bokken, maar ik dacht dat hij last had van de vliegen die er toen nog waren. Sindsdien is hij steeds explosiever geworden. Hij kan dan het ene moment rustig stappen en ineens keihard in galop weg spurten, mij achter zich aan trekkend.. Vervolgens rent hij dan keihard door de bak, schuin door de bocht, bokkend, helemaal gek. Als hij eenmaal in deze modus is dring ik nog maar moeilijk tot hem door. Een flinke wiggle aan het touw helpt soms, maar niet voor lang. In het kader van don't change gait probeer ik hem wel telkens terug te krijgen naar de gang waar ik om gevraagd had, verder probeer ik hem zo veel mogelijk uit mijn buurt te houden. Als hij bokt gooit hij zijn achterbenen namelijk mijn kant op Na een flink aantal rondjes sjeezen staat hij soms ineens abrupt stil en kijkt me vragend aan, maar als hij zo hyper is wil ik hem niet in de buurt hebben, dus dan vraag ik hem weer door te lopen. Pas als hij geestelijk en lichamelijk weer op aarde is mag hij naar me toe komen. Voor de uitbarsting/ tussen de uitbarstingen door gedraagt hij zich keurig, de go en whoa zijn dan ook in evenwicht, alles op fase 1.

Meestal is iets wat er in de omgeving gebeurt de trigger, maar dat iets kan echt iets heel kleins zijn en soms is er volgens mij gewoon geen aanleiding. In eerste instantie dacht ik dat het RB gedrag was, maar daar begin ik steeds meer aan te twijfelen. Hij lijkt er echt op zoek te zijn naar een excuus om uit zijn dak te gaan. Soms kijkt hij naar iets wat gebeurt en reageert dan pas een paar seconden later. Sommige dagen gaat het beter, maar over het algemeen genomen heeft hij vaker explosieve dagen dan normale dagen.

Om de uitbarstingen te voorkomen probeer ik om hem zoveel mogelijk bezig te houden, om provocative en assertive te zijn, zodat hij zijn aandacht bij mij houdt, maar of ik hem nou wel of niet bezig hou lijkt ook weinig verschil uit te maken. In Engeland ben ik veel bezig geweest met Mikey's project, dat ging toen heel goed. Ik gebruik nu de pionnen weer vaak, dat helpt wel een beetje, achtjes, overgangen bij de pion om zijn aandacht erbij te houden, hij weet dat hij rust kan krijgen bij een pion en vindt dat meestal ook fijn en hij moet kijken waar hij loopt.

Ik weet niet zo goed waar ik dit gedrag door veroorzaakt wordt, de verhuizing? Gebrek aan beweging? Het kuilgras? Combinatie van alles bij elkaar? Ik heb hem al na laten kijken door een chiropractor/ osteopaat, maar die kon niks noemenswaardigs vinden.

Ik heb het nog niet kunnen filmen, maar heb wel 2 recente filmpjes van soortgelijk gedrag bij Noah. Dit was nog in Engeland, dus voor de verhuizing. Op deze filmpjes zijn de 'explosies' niet onverwacht, daar had ik wel door dat hij gespannen werd. Hij is op deze filmpjes ook minder extrovert dan nu in Nederland, hier draaft hij voornamelijk, terwijl hij nu keihard galoppeert, maar ze geven wel een beetje een beeld van hoe Noah is op zo'n moment en hoe ik daar op reageer.

Naast dat ik niet weet waar het explosieve gedrag door veroorzaakt wordt weet ik dus ook niet zo goed hoe ik er op het moment dat het gebeurt mee om moet gaan. Ik vertrouw hem niet op zo'n moment en wordt er RBI van, dus alle tips zijn welkom

Re:Hoe om te gaan met extreem extrovert gedrag?

Heb je hem uitgelegd waarom hij verhuisd is?

Heb je hem verteld waarom hij van 24 uur buiten en gras met vrienden nu op een paddock staat?

Ik zou bijna willen zeggen, ipv om te gaan met het extreme gedrag, eerst eens de aard van je gedrag vinden. Een goede uitleg lijkt me een mooi begin.

Zoiets zou ik denken.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik weet hoe de stal er uitziet waar je nu staat. Ik denk dat hij gewoon barst van de energie, het is immers een jong en gezond paard. Ik denk dat hij op de stalling in Engeland zijn energie uitstekend kwijt kon gezien de ruimte en zijn speelmaatjes, en dat is nu ineens weg. De grootte van zijn huidige paddock en zijn huidige gezelschap nodigen hem niet uit om zonder jou "stoom af te blazen", dus komt het naar boven op de momenten dat jij met hem werkt. Ik zou zeggen; zet hem aan het werk, zodat hij zijn energie voldoende kwijt kan. Ik heb hier twee exemplaren staan die voldoende uitdaging en werk nodig hebben, krijgen ze dat niet dan worden ze net zo extrovert als Noah, en is er (vooral met de oudste ) niets te beginnen, die heeft het af en toe nodig om voor gek en onwijs door de bak te spurten. Daarna kunnen we dan aan ons "gewone werk" beginnen. Ik hoop dat dit het is met Noah, dit is het simpelste op te lossen
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

@Roos: ik heb hem in Engeland vertelt dat hij ging verhuizen. Dat ik mijn best had gedaan een goede plek voor hem te vinden, maar dat het helaas niet zo fijn zou zijn als daar. Ik heb hem van de week wel 2 dagen bewust gevraagd om wat rustiger te doen, tot mijn grote verbazing was hij die dagen ook rustiger. Ik zal nog eens een poging wagen het uit te leggen.

@promptertje: Ja, dat zou heel goed kunnen, hij is nog maar 6. Op de stal zijn 2 buitenbakken, een roundpen en een klein bosje. Ik probeer hem zo veel mogelijk beweging te geven, maar juist doordat hij zo explosief is vind ik het ook moeilijk om hem beweging te geven. Rijden durf ik bijvoorbeeld nu niet, lange teugelen ook niet. Ik doe veel grondwerk en ga soms met hem wandelen. Ik zit te dubben over balkjes of een sprongetje, hij kan nogal onhandig zijn en ik weet niet of hij verstandig genoeg is om op te letten waar hij loopt.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ook ik denk aan een combi 'veranderingen' en 'minder energie kwijt kunnen'... Is er een mogelijkheid dat hij regelmatig met een vriend/soortgenoot in een grotere ruimte (buitenbak?) uit kan razen? Ik weet dat Bruut daar altijd erg van opknapte.. even letterlijk flink de ruimte om paard te zijn..

Verder is het ook wel een 'tijd' dingetje denk ik.. Een paard heeft gemiddeld een half jaar nodig om te wennen op een nieuwe plek...Hij heeft nog even dus

Sterkte met puzzelen

Hoi, ik heb je verhaal en de filmpjes bekeken, en wat in mij op kwam was 'match and mirror'... Afgezien van het feit dat hij nog moet wennen is het natuurlijk wel fijn als jullie communicatie hebben, en volgens mij is dat nu niet de hele tijd het geval. Je zei zelf al dat je een beetje RB-i werd, en volgens mij vergeet hij af en toe een beetje dat jij aan het einde van het touwtje zit. Je wiggelt wel wat, maar echt effect heeft het niet. één keer doet hij zo wild dat hij je mee trekt, hoor je jou ook iets zeggen, en ben je het echt zat. Daar heb jij veel meer energie, en staat hij wel stil ineens, daar 'match' je zijn energie beter, en lijk je opeens minder RB-i. In het teken van match and mirror kun je ook zelf veel gaan vragen. Als jij vraagt of hij hard wil gaan, kun je er misschien ook beter controle over houden, omdat hij met je mee doet, in plaats van tegen je in gaat. Geen idee of dit allemaal helpt, maar misschien kun je er wat mee!

Een wilde gok: ik zie op de filmpjes een hele rustige omgeving met dus weinig prikkels, is dat in je huidige situatie anders? Het kan zijn dat Noah bang is van van alles, maar meestal genoeg steun aan jou heeft om er niets mee te doen. In Engeland (met dat ik dan nu aanneem minder prikkels) ging dat al af en toe mis en nu in Nederland (met meer prikkels) gaat dat dan (logischerwijs) vaker mis??

Mijn idee is geef hem de tijd, geef hem de tijd om te wennen. Een verhuizing heeft echt wel een behoorlijke impact op een paard. Ik heb het met Sjaak ook gehad, die klom over zijn box heen en buiten over de (ijzeren) hekken en was niet meer te bereiken. Ruim een half jaar later kan hij alleen op stal staan (zonder enige vorm van spanning) en is mak als een lam. En ook niet op reageren, het heeft geen zin, tenminste niet in Sjaak zijn geval, die sloot zich volledig af voor mij.

Succes
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Net even rustig de filmpjes bekeken, en het is net of ik mijn eigen paarden zie als ze zo'n bui hebben . In zo'n geval maak ik het touw even los en laat ze eerst even uitrazen en jaag ik ze nog een beetje op ook door wat mee te rennen en spelen (match and mirror inderdaad), na een paar minuten is de "loopdrang" er dan wel uit en kunnen we echt aan het werk. Door te proberen ze te kalmeren blijft de extroverte bui meestal veel langer hangen. Noah ziet er uit als "high spirited", dat zijn paarden die veel beweging en uitdaging nodig hebben IMO.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Is er een mogelijkheid dat hij regelmatig met een vriend/soortgenoot in een grotere ruimte (buitenbak?) uit kan razen?
    In de kleinere buitenbak (20x40) mogen de paarden wel los mits er niemand gebruik van de bak wil maken. Dus ik ga wel proberen om hem daar af en toe met een speelvriendje in te zetten, maar dat is helaas niet echt een structurele oplossing.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marions
    Hoi, ik heb je verhaal en de filmpjes bekeken, en wat in mij op kwam was 'match and mirror'... Afgezien van het feit dat hij nog moet wennen is het natuurlijk wel fijn als jullie communicatie hebben, en volgens mij is dat nu niet de hele tijd het geval. Je zei zelf al dat je een beetje RB-i werd, en volgens mij vergeet hij af en toe een beetje dat jij aan het einde van het touwtje zit. Je wiggelt wel wat, maar echt effect heeft het niet. één keer doet hij zo wild dat hij je mee trekt, hoor je jou ook iets zeggen, en ben je het echt zat. Daar heb jij veel meer energie, en staat hij wel stil ineens, daar 'match' je zijn energie beter, en lijk je opeens minder RB-i. In het teken van match and mirror kun je ook zelf veel gaan vragen. Als jij vraagt of hij hard wil gaan, kun je er misschien ook beter controle over houden, omdat hij met je mee doet, in plaats van tegen je in gaat. Geen idee of dit allemaal helpt, maar misschien kun je er wat mee!
    Bedankt, goed dat je het zegt, is zeker een aandachtspunt ja Ik weet dat ik extroverter moet zijn als hij zo extrovert is, maar het gaat me nog niet echt makkelijk af.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marsha
    Een wilde gok: ik zie op de filmpjes een hele rustige omgeving met dus weinig prikkels, is dat in je huidige situatie anders? Het kan zijn dat Noah bang is van van alles, maar meestal genoeg steun aan jou heeft om er niets mee te doen. In Engeland (met dat ik dan nu aanneem minder prikkels) ging dat al af en toe mis en nu in Nederland (met meer prikkels) gaat dat dan (logischerwijs) vaker mis??
    Er zijn hier wel meer prikkels ja, er staan meer paarden, dus ook veel mensen en heel veel honden, dus er gebeurt veel meer. Ik heb niet het idee dat hij bang is, maar hij is er wel door afgeleid. Vanavond heb ik in het donker in de mist met hem wat grondwerk gedaan. Er was bijna niemand meer op stal, en door de mist was onze wereld heel klein, want met het licht aan in de buitenbak konden we verder niks anders zien. Ik merkte aan hem dat hij dat wel spannend vond, hij was niet helemaal ontspannen, maar hij heeft geen enkele uitspatting gehad. Misschien doordat er weinig prikkels waren, misschien omdat hij gister al helemaal uit zijn dak is gegaan, wie zal het zeggen. Ik weet het niet....

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door somokkele
    Mijn idee is geef hem de tijd, geef hem de tijd om te wennen. Een verhuizing heeft echt wel een behoorlijke impact op een paard. Ik heb het met Sjaak ook gehad, die klom over zijn box heen en buiten over de (ijzeren) hekken en was niet meer te bereiken. Ruim een half jaar later kan hij alleen op stal staan (zonder enige vorm van spanning) en is mak als een lam. En ook niet op reageren, het heeft geen zin, tenminste niet in Sjaak zijn geval, die sloot zich volledig af voor mij.
    Ik wil hem ook tijd geven om te wennen. Maar ik help hem daar niet bij door niks met hem te doen, dus zal ik hier toch doorheen moeten. Wat bedoel je met niet op reageren?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Net even rustig de filmpjes bekeken, en het is net of ik mijn eigen paarden zie als ze zo'n bui hebben . In zo'n geval maak ik het touw even los en laat ze eerst even uitrazen en jaag ik ze nog een beetje op ook door wat mee te rennen en spelen (match and mirror inderdaad), na een paar minuten is de "loopdrang" er dan wel uit en kunnen we echt aan het werk. Door te proberen ze te kalmeren blijft de extroverte bui meestal veel langer hangen. Noah ziet er uit als "high spirited", dat zijn paarden die veel beweging en uitdaging nodig hebben IMO.
    Ik ben het helemaal met je eens, als hij in zo'n bui is heeft hij het echt nodig om even lekker uit te razen en daar probeer ik hem ook de gelegenheid voor te geven, maar ik vind het niet oké als hij uit het niets keihard ervandoor spurt en vervolgens niet meer wil stoppen als ik dat vraag en dat gebeurt nu (te) vaak. En daar zou ik graag wat meer arrows voor willen hebben.

Hallo!

Wat ik op de filmpjes zie is dat het paard niet voledig de aandacht bij jouw heeft, veel met zijn omgeving bezig is. Ik zou in zo'n situatie eerst weer follow Me en Join Up werk gaan doen, zo dat het weet dat hij jouw weer als leider gaat zien.

Het is denk ik een zeer gevoelig paard, daar zou ik voor kiezen om 2xr op een dag een korte training sessie te gaan doen.

greetz Arjan

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Hoi,

Ik als hij meer de tijd heeft gehad te wennen etc, dat je dan inderdaad meer aan macht and mirror zou kunnen doen.
    Als hij groot reageert jij ook!

Komt wel goed

Geef elkaar de tijd om te aarden.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forumlid Ollie88's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    36

Mijn jonge Lb Ex had vroeger ook heel veel van die explosies. In de zomer niet zo veel, maar in de winter was het bijna onmogelijk om met hem te spelen. Bijna iedere deed ik mezelf wel ergens pijn en hij maakt me eigenlijk eerlijkgezegd echt wel bang. Eerst dacht ik dat het aan mijn savvy lag, maar omdat het ieder jaar weer opnieuw gebeurde (en mijn savvy niet veranderd volgens seizoen), werd het voor mij duidelijk dat het gebrek aan beweging de oorzaak was en niet mijn savvy. (hij stond namelijk in een stal tijdens de winter en in de zomer op een weide van 1ha). Na heeeeel lang zoeken heb ik nu eindelijk een stalling gevonden waar ze 24/7 buiten kunnen in de winter (op 5ha) en die voor mij betaalbaar was.
    Voor mij was het eigenlijk heel erg de situatie dat reden was. Als hij dus lang genoeg in een weide/paddock kan staan die groot genoeg is, dan heeft hij die enorme explosies zo goed als niet meer.
    Ik weet niet of je kan overwegen om een andere stalling te zoeken met een grote weide/paddock? Misschien minimum 0.5ha ofzo? Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, want heb ook heeeeeeeeeeel lang moeten zoeken. Maar misschien dat het toch al veel kan kan oplossen?

Is die paddock eigenlijk enkel voor de winter of zal hij daar ook in de zomer moeten staan?

Van kuilgras weet ik eigenlijk niet zoveel af, maar ik dacht dat ik horen zeggen heb dat er in kuil meer energie zit? Zou dat er misschien ook een oorzaak zijn?

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Ik weet niet zo goed waar ik dit gedrag door veroorzaakt wordt, de verhuizing? Gebrek aan beweging? Het kuilgras? Combinatie van alles bij elkaar? Ik heb hem al na laten kijken door een chiropractor/ osteopaat, maar die kon niks noemenswaardigs vinden.
    Volgens mij weet je zelf het antwoord al

Weet je nog hoe het met hem ging toen je naar Engeland toe verhuisde? Hoeveel tijd had hij toen nodig om te wennen? Dit kan je misschien een richtlijn geven van hoe het nu zal gaan. Mijn paard is nu bijna een half jaar geleden naar het buitenland verhuisd en hij is nog steeds niet 'geland', hij reageert veel sterker op omgevingsprikkels dan ik van hem gewend ben. Overigens heb ik Roos met hem laten praten over de verhuizing en dat kan ik je van harte aanbevelen.

Ik wil hem ook tijd geven om te wennen. Maar ik help hem daar niet bij door niks met hem te doen, dus zal ik hier toch doorheen moeten.
    Misschien help je hem wel door niets te doen? Waarom niet? Misschien bedoel je dat hij wel graag beweging zal willen hebben, omdat hij nu in een kleinere paddock staat. Maar dit zou je hem dan kunnen geven door hem met een speelvriendje los te laten in de bak (zoals je eerder schreef). Dit heeft als extra voordeel dat je hem dan goed kan observeren, zonder dat je zelf iets hoeft te 'doen'. Ik weet niet of dat voor jou ook zo is, maar ik ben ook een RB-i en mij helpt het als ik rustig kan observeren en overdenken. En ondertussen geeft het je paard meer tijd om te landen op zijn nieuwe plek.

Nog een laatste vraag, hoe voel je jezelf op je nieuwe plek? Dat kan ook iets zijn om aandacht aan te besteden.

Ikheb ook een paard met explosiegevaar. Vaak moeilijk te achterhalen of het nu LB of RB is. Ben er nu achter dat het in de meeste gevallen LB is. Op zo´n moment kan ik online dan ook niet anders doen dan het touw loslaten+ het is gewoon te veel om aan vast te zitten. Het liefst heb ik hem op zo´n moment een stuk verder weg, maar dan wel met een opdracht: hierover springen, daaromheen change of direction, figure-8, stop bij de pion etc. Dat werkt voor ons om weer focus te krijgen.

Waarom jou paard opeens van gedrag is veranderd durf ik niet te zeggen. Ik denk dat je daarvoor hierboven al goede tips hebt gehad
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten