Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: L1 driving game door 9 dagen oud mormeltje

L1 driving game door 9 dagen oud mormeltje

Ons klein mormeltje "Iznenadan" van 9 dagen, zorgt soms al voor kleine problemen.... vooral als er wind is en ze wil spelen of als ze haar zin niet krijgt!

Tijdens het spelen, komt het wel eens voor dat ze haar mam schopt... Omdat er geen leeftijdsgenootjes zijn (wel de jaarlingen maar die mogen nog niet echt meedoen van mam) ziet ze ons en haar mam als potentiële speelmaatjes met de nodige bokkensprongen... Hier geen probleem omdat we haar tijdens het rennen en bokken van ons afhouden...

Maar zij speelt regelmatig de driving game met haar mam als ze haar zin niet krijgt bij bv het drinken! Ze gaat dan gericht met haar achterhand naar haar mam staan en schopt om te raken. Soms meerdere keren per beurt waarbij ze tegen haar buik of benen schopt! Soms raakt ze niets en dan blijft ze richten tot ze uiteindelijk wel raakt! Mam reageert hier echter niet op! Ze negeert haar gewoon! Uiteindelijk heeft de kleinste dan niet bereikt wat ze wou...

En hier komt het natuurlijk! Soms durft ze dat ook wel eens bij ons doen, zekers als ze geen reactie krijgt van haar mam... Komt zelief naar je toe, langs je heen, dan achterhand draaien, oren plat en achterhand komt netjes naar boven! Onze reactie is natuurlijk opzij springen want die hoefjes komen al serieus aan... Geen goeie manier natuurlijk want zij speelt de driving game en wij doen netjes mee! Daar zijn we ons echt wel van bewust!

Met de savvystring haar op dat moment naar voor drijven helpt helaas niet. Enerzijds reageert ze niet omdat ze het touw kent (geïmprint) en anderzijds durft ze tegen het touw schoppen maar wij staan op enkele cm van haar, dus incasseren ook de klap...

Blijven staan zoals mam zie ik helaas niet zitten

Zelf zou ik zeggen haar niet in onze persoonlijke ruimte te laten, maar dat zorgt ervoor dat je een veulen krijgt dat geen contact heeft met mensen, natuurlijk! En alles is in miniatuur dus ook de afstanden, hé!

Weten jullie hoe we hiermee moeten omgaan?

Re: L1 driving game door 9 dagen oud mormeltje

Vorig jaar heb ik een week mijn hand niet kunnen gebruiken door zo'n zelfde actie van ons veulentje. Je wordt meteen op je plaats gezet. Het is dus echt een paardje en geen knuffelbeest.

Wij hebben natuurlijk nog wel volop met hem gespeeld en geknuffeld maar aleen op uitnodiging. Hij mocht niet meer ongevraagd in mijn ruimte komen.

Ik ben ook vrij snel begonnen met de 7 games zodat ik hem gemakkelijk weg kon sturen.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Hoewel erg lastig, is dit meestal een fase die vanzelf weer over waait. Hou haar maar lekker even een poosje op afstand, met dat contact komt het wel goed. Als ze een maand of twee oud zijn is dat overmatige slaan meestal wel weer over, en is ze door de jaarlingen al goed op haar plek gezet. Ze heeft nu nog de mazzel dat mama de jaarlingen op afstand houdt, maar over een paar weken zal mama dat niet meer doen
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid Mister T's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Hoi Eveline,

Ik herken je verhaal. Toen ik nog op de manege stond hadden we daar een hengstveulen staat die vanaf dag 1 van niemand bang was en gewoon bij mama wegliep. (Waar moeders dan helemaal ongerust achter hem aan liep te hinneken) Omdat daar meerdere mensen mee bezig waren was het meneer na een tijdje duidelijk geworden dat hij mensen kon wegdrijven. Want die gingen voor hem opzij als hij kwam aanstormen! Niet met zijn achterhand maar met zijn voorhand. Hij kwam nl. gewoon tegen je aangelopen en hapte. Of hij stond voor je te steigeren. Meneer was ondertussen een stuk groter dus wegduwen ging niet zo makkelijk. Wat de eigenaar toen heeft gedaan was hem geleerd dat wanneer hij naar hem toe kwam dat er ook een mogelijkheid was dat hij weggestuurd kon worden. Dit deed hij dmv de leadrope. (De eigenaar ging nl. de bak niet in zonder leadrope). Al ruim voordat hij in de buurt kwam van hun persoonlijke ruimte. Wilde hij dit niet accepteren en kwam hij toch doorgelopen dreven hij hem actiever van zich weg door met de leadrope te gaan staan draaien. Net zoals Els zegt mocht hij alleen op uitnodiging komen. In het begin heeft hij wel eens een paar keer een flinke tik gekregen omdat hij toch kwam.. maar het was toen wel duidelijk wie de leiding had. En dat niet terugkomen en schuw worden van mensen. Daar was niets van te zien, daar was het veulen veel te nuchter en nieuwsgierig voor. Naar mate het veulen ouder werd kon de eigenaar met een zwiepje van een kort stukje uiteinde leadrope het veulen wegsturen... Maar goed het ene veulen is het ander niet!

Enne opzij springen lijkt me tijdens zo'n schopactie gewoon noodzaak... hoe klein ze ook zijn ze kunnen je botjes breken als ze je raken...
    "We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."

Albert Einstein

Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

He mister T, dit stuk is voor mij heel verhelderend. Ik denk dat Pardoes precies zo'n soort veulen is geweest maar een wat minder voortvarende eigenaar heeft gehad.. Wat je dan vervolgens op driejarige leeftijd moet gaan oplossen Dus Eveline, heel goed dat je er nu al zo bewust mee bezig bent! Daar heb jij of een eventuele volgende eigenaaar straks alleen maar plezier van.

Bladwijzers

Forum Rechten