Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 37

Topic: zichtbare schimmels op het gras???

  1. #16
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    Is er geen manier om het gras te laten testen? Vind het nogal wat om de paarden er een half jaar af te halen (hoewel natuurlijk wel een goede voorzorgsmaatregel)

  2. #17
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    Op zich is het al langer een bekend iets deze schimmel .

    Schimmels ontstaan door combinaties van factoren, denk aan temperatuur, vochtigheid, bemesting, bodemgesteldheid, licht, het weer, bladeren op het gras en het gebruik. Daarbij is de soort gras ook nog een flinke factor van belang, aangezien bepaalde grassoorten bevattelijker zijn voor schimmels. Het probleem is vaak niet zo zeer de schimmel zelf, maar de mycotoxinen die de schimmels tijdens hun groei aanmaken. Deze mycotoxinen zijn vaak schadelijker voor dieren met een maag (zoals paarden) als voor herkauwers, die in hun magen de kwalijke stoffen grotendeels af kunnen breken. Dan nog kunnen schimmels op gras ook bij herkauwers voor problemen zorgen.
    Zo is er een schimmel die kan zorgen voor zonnebrand bij vee (leverschade als gevolg van de toxinen), maar ook de ryegrass staggers is een aandoening veroorzaakt door een schimmel (juistem... die woont in raaigras).

    De schimmel die atypische myopathie veroorzaakt is niet zo zeer afkomstig vanuit overbemesting of overbegrazing, maar is een managementkwestie van de weide. Deze schimmel groeit namelijk onderin de grasmat bij voorkeur onder afgevallen blad (zowiezo in het donker), lang gras en een vochtige omgeving. Ofwel, een wei waar het gras op plekken erg lang is (denk aan mestplekken) en de rest vrijwel kaal, geeft risico omdat er gegeten gaat worden op de mestplekken. Weides met bomen geven risico, afgevallen bladeren worden zelden opgeruimd en het afvallende water zorgt voor een fijne leefomgeving voor de schimmel.
    Een onschuldiger soort is een schimmel in het gras waarvan ze enorm gaan kwijlen, maar ook dat is geen pretje natuurlijk.
    De enige zekerheid die je hebt met schimmels in je gras die je kunt zien, is dat het meestal niet gezond is bij opname door dieren. Dus die moeten er zo snel mogelijk af, dan kijken wat het is en hoe je het voorkomt is meestal het enige wat je kunt doen om erger te voorkomen. Tenzij het een onschadelijke schimmel is, maar dan moet je wel zeker weten welke schimmel het is (soms is het lastig om ze uit elkaar te kennen ).
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  3. #18
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    Maar Jossie, hoe kun je nu weten om wat voor soort schimmel het gaat? Kun je dat ergens laten onderzoeken ofzo?

  4. #19
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    Dat kun je inderdaad laten onderzoeken, maar zelf kun je vaak met behulp van google en de plaatjes van diverse schimmels al een heel eind komen .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  5. #20
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    Zou het dan ook helpen om het gras kort te maaien?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #21
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    Voor sommige schimmels waarschijnlijk wel, maar bij die atypische myopathie veroorzaakt is naast afmaaien ook nodig dat het gras letterlijk licht en lucht heeft. Dus geen bladeren erop, ook geen mest en ook tussen het gras op de grond geen plantenresten. Eigenlijk denk ik dat je voor deze schimmel het beste gewoon de grasmat goed open kunt harken, zodat het hele gras rondom licht en lucht heeft. De schimmel heeft dan de minst ideale omstandigheden om zich voort te planten en mycotoxines aan te maken.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  7. #22

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    Marja ben wezen zoeken, we hebben helaas geen plaatjes oid. En de beschrijving is wat lastig om dan te zeggen het is die schimmel.
    Je moet zeg maar gaan determineren. En daar komen hele beschijvingen bij. Kan je dus helaas niet helpen.
    Wat jossie schijft klopt ook. Dat je dierenarts zo reageerd is heel goed. Hij weet tenslotte ook niet wat het is. En als hij zou zeggen niks aan de hand en de volgende dagen worden paarden ziek dan wordt hij als schuldige aangewezen.
    En je hebt ook niets aan een ziek paard.
    Schimmels zijn erg moeilijk om direct te zeggen gevaarlijk of niet omdat er zo veel verschillende soorten zijn.

    Ik hoorde vandaag via de mail dat er iemand was die had accasia palen gebruikt om een hooinet aan op te hangen.(er tussen dan) ze had tevens net een nieuw paardje gekocht. Deze werd ernstig ziek, naar de kliniek geopereerd en daarna helaas laten inslapen. De lever functioneerde niet meer.
    Ze hebben een onderzoek laten doen en kwamen tot de conclussie dat er gegeten was van accasia hout. Waardoor het paardje vergiftigd is geraakt.
    De andere paarden hadden nergens last van zij hadden er niet van gegeten.

    Het waren maar een paar knabbeltjes maar het beestje heeft het niet overleeft. Dus ik kan heel goed het advies van de DA begrijpen.
    Het zekere voor het onzekere nemen in dit soort gevallen, hoe vervelend het ook is.



  8. #23
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    De paarden blijven nu ook wel van het gras tot we er heel zeker van zijn dat het veilig is hoor.
    Maar we weten dus nog steeds niet wat het nu voor schimmel is. Of is geweest; want nu zien we er niks meer van! Zou dat betekenen dat het ook weer weg, en dus weer veilig is?

    Jossie, waar en hoe kun je het dan laten testen? En kan dat ook als er inmiddels niks meer te zien is?
    En hoe kom je aan al die informatie? Mijn stalgenootje is al flink aan het googelen geweest maar kon niet echt info vinden over de soort schimmel die AM veroorzaakt...

  9. #24

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    hey marja zo maar wat linkjes.
    Als je zoekt op AM kom je algemene info tegen omdat het steeds weer terug gekoppeld wordt aan het onderzoek wat utrecht toen der tijd gehouden heeft. Je moet wat verder zoeken met andere zoekwoorden zoals grassen, schimmels in grassen oid. Je komt dan in de groenwereld terecht van greenkeepers tot hoveniers en diverse landen tuinbouw bedrijven en labaratoria's
    Maar het blijft voor leken een redelijk ingewikkeld iets, omdat het zo complex is.

    dit zijn maar enkele linkjes waarvan ook plaatjes zodat het wat makkelijker wordt (hopelijk)
    http://www.myopathieatypique.fr/ algemene info in het engels verzamelsite
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Schimmels
    http://www.gazoninfo.be/ziekten/ziektebody.html
    http://www.kennisakker.nl/kenniscent...chimmelziekten

    labaratorium
    http://www.eurolab.nl/mycotoxine.htm
    http://www.nak.nl/zaaizaden/laboratorium-onderzoek

  10. #25
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    Dank je Inge!
    Enkele van je links had ik idd ook al gevonden.
    Helaas vind ik nog steeds geen afbeelding van de soort schimmel die wij hebben/hadden...

  11. #26
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    Na nog eens wat ge-google: het lijkt het meeste op sneeuwschimmel, alleen ik heb (nog?) geen bruine plekken gezien en het leek vandaag ook vrijwel weg te zijn, wat ik erg gek vind...???

    Zo zag het er ongeveer uit: http://www.google.nl/imgres?q=sneeuw...t:429,r:3,s:20

  12. #27

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    mijn info....
    weet niet of het schadelijk is voor de paarden...dat zou je aan de DA moeten vragen.

    Sneeuwschimmel/Voetrot (Fusarium nivalis)

    Herkenning: Sneeuwschimmel begint met kleine, waterige plekken van 4 tot 6 cm groot. De geel/oranjebruine vlekken hebben een donkerbruine rand en kunnen uitbreiden tot wel 25 cm. Op een bepaald moment zullen de vlekken elkaar dan ook overlappen. Bij hoge luchtvochtigheid (bijvoorbeeld door dauw of mist) ziet u grijs/rose schimmelpluis in de aangetaste plekken. De optimale temperatuur voor sneeuwschimmel ligt tussen de 0 en 8 graden Celsius, maar pas bij een temperatuur onder de 0 graden Celsius of boven de 20 graden Celsius wordt de schimmel inactief. De schimmel kan zich onder sneeuw uitbreiden, waarbij de schade pas zichtbaar wordt als de sneeuw verdwenen is. De schimmel manifesteert zich meestal in de herfst tot voorjaar, maar ook in de rest van het jaar kan de schimmel voorkomen, bijvoorbeeld tijdens een natte zomer.


    Oorzaak:

    - hoge pH werkt de ziekte in de hand
    - temperatuurswisselingen
    - laat vrijkomen van te veel stikstof in najaar
    - tekort aan luchtcirculatie
    - tekort aan kalium
    - verdichte en daardoor slecht opdrogende gronden
    - bedekking met maaisel
    - hoge luchtvochtigheid
    - continu vocht in de grasmat (mist/dauw)
    Preventie/bestrijding:

    - voorkom verspreiding via maaimachine
    - na eind september minimaal bemesten met -. stikstof, bij voorkeur geen snelwerkende
    -.N-meststof
    - winterbemesting in het najaar met kali-meststof -. (K)
    - goed afgestelde maaimachine met scherpe -. messen
    - wegwerken van dauw
    - verzamelen van maaisel en bladeren

    Helaas is chemische bestrijding alleen preventief mogelijk. Bij aangetaste gazons raden wij u aan om in het voorjaar het gras goed los te harken en een goede bemesting toe te passen zodat aangetaste planten zich kunnen herstellen.


  13. #28
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Na nog eens wat ge-google: het lijkt het meeste op sneeuwschimmel, alleen ik heb (nog?) geen bruine plekken gezien en het leek vandaag ook vrijwel weg te zijn, wat ik erg gek vind...???
    Deze schimmel gedijt goed als de luchtvochtigheid erg hoog is (plus een aantal andere factoren uiteraard), de afgelopen weken is het behoorlijk klam geweest en zelfs meerdere dagen enorm mistig. Kortom, ideaal voor dit soort schimmels. Dat je het nu niet meer ziet, is verklaarbaar door het feit dat de luchtvochtigheid flink lager is en er vaker een zonnetje schijnt. Schimmels houden niet van licht .
    Wordt jullie weleens bewerkt met een weidesleep? Dat is een apparaat wat veehouders gebruiken om na begrazing de mestplekken uit elkaar te slepen en verspreiden. Het apparaat zorgt ook (en dat is wat jullie wei nu nodig heeft ) voor het lostrekken van oude plantendelen uit de grasmat. Als die laag losgetrokken is, is er minder voedingsbodem voor schimmels en zal het gras zich beter herstellen en ontwikkelen. Daarbij zou ik een uitgekiende bemesting om die schimmel om zeep te helpen zeker overwegen.

    Inmiddels heb ik een hele uitgebreide pdf gevonden met allerlei giftige zooi qua plantjes en schimmels, ik zal eens kijken wat ik daarin vind over sneeuwschimmel .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  14. #29
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    Ja de wei wordt wel eens gesleept.
    Aanpassing van de bemesting gaat niet mogelijk zijn vrees ik; ik sta bij een varkensboer en die moet 3 tot 4 keer zijn mest kwijt over het land...
    Dat de schimmel nu niet meer zichtbaar is ivm meer zon kan ik me wel wat bij indenken. Ik vraag me echter wel af of de schimmel dan ook echt weg is, en of het gras nu dan dus ook veilig is voor de paarden.
    Bruine plekken zoals in de omschrijving van sneeuwschimmel staat (Inger) heb ik echter nog niet gezien... Maar dat kan misschien later nog komen???

  15. #30

    Re:zichtbare schimmels op het gras???

    en daarom is het nu zo lastig ik weet niet of het echt weg is, of tijdelijk weg omdat de omstandigheden ongunstig zijn geworden.
    Dat het zich dan een een soort van ruststand bevind.
    En dat kan best, omdat het plotseling kwam, klimaat veranderd en het is weer weg.

    Als je het nu niet ziet en je laat de paarden er weer lopen kan het best goed gaan, misschien ook niet.
    Daarvoor liepen ze er tenslotte ook, je zag niks...totdat...nam maatregelen, paarden van de wei....het is weer weg dus zou je denken ze kunnen weer terug.
    Ik durf hier echt niets zinnigs over te zeggen.
    Misschien heeft jossie nog iets uit haar pdf-je...

    Misschien komen die bruine plekken pas bij een nog hogere hoeveelheid? Of dat het misschien langer moet duren?? voordat het gras aangetast wordt en bruin gaat kleuren???

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •