Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 37 van de 37

Topic: zichtbare schimmels op het gras???

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:zichtbare schimmels op het gras???

Vandaag heeft de buurman (van wie het winterweiland is) zijn eigen paarden erop gezet, nu wij de onze eraf gehaald hebben... Ook onze eigen boer heeft op zijn eigen wei zijn eigen paarden nog gewoon lopen. Wij durven het niet hoor... Tot we zeker weten dat het veilig is, nemen we geen risico!
    En ik al helemaal niet want over 3 weken verhuizen de paarden toch dus ik ga voor de paar weken niet moeilijk doen.
    Neemt niet weg dat ik natuurlijk wél nog steeds wil weten wat dit nu is en hoe gevaarlijk het is... of niet...

Actief Forumlid elxa's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    41

Hoi Marja,

Wij hebben ook schimmels in onze wei gehad, het zag er wel wat anders uit dan hoe ik jouw beschrijving lees maar onze paarden hadden er wel degelijk last van!
    We hadden onze paarden naar het bewuste perceel verweid waarna sommigen verschrikkelijk gingen kwijlen. Er kwam soms gewoon letterlijk wel 200 ml in 1x uit en het werd in de loop van de dagen ook niet beter. Bij een rondje door de wei vonden we veel plantjes die behoorlijk wit uitgeslagen waren. We hebben 2 DA's gecontacteerd maar beiden dachten dat het een allergische reactie op 'iets' was en dus vanzelf binnen een paar dagen beter zou moeten gaan. De paarden leken verder ook niet ziek, geen koorts, niet sloom o.i.d.
    Het werd echter niet beter, en na een paar dagen stond de hele kudde te kwijlen. We hebben ze overgezet op een ander perceel waarna de volgende dag alles weer helemaal prima met ze ging.
    Volgens de DA heeft het met het gekke weer te maken, veels te warm voor de tijd van dit jaar, de eikenprocessierups schijnt zelfs nog actief.
    Ook heb ik op verschillende sites inderdaad teruggevonden dat schimmels in het gras momenteel veel voorkomt en ook problemen geeft.
    Gister nog een stukje in de horses nieuwsbrief:

Eindelijk na een verregende zomer toch nog een paar mooie weken. Heerlijk zou je denken, maar niet voor de paarden. Om onze paarden ook nog even van het zonnetje te laten genieten werden ze veel later opgestald dan gebruikelijk, qua beweging en sociaal contact heel fijn, maar niet qua voedingsstoffen. Door de zonnige dagen en koude nachten bevatte het gras veel fructaan en schimmels, een behoorlijk aantal paarden heeft dit dan ook moeten bezuren met koliek en hoefbevangenheid
    Wij zijn er ook niet achter gekomen wat nu precies de oorzaak was, en ook de DA's konden dus geen sluitend antwoord geven. Maar ik zou inderdaad ze lekker laten staan voor die 3 weken .

Misschien zijn dit gevolgen van de milieu veranderingen? En wij mensen nog niet zo ver zijn om dit allemaal te verklaren?
    en dus nog niet weten hoe te reageren en of het gevaarlijk is of niet?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dat kwijlen herken ik wel, vorig jaar op de andere stalling zat er ook schimmel in de wei. bleek geloof ik vooral aan de onderkant van blad van de klaver te zitten, hadden toen meer eigenaren last van. De da vertelde toen dat het onschuldig was wel gingen de paarden er van kwijlen, je zag ook een verschillende reactie per paard, 1 paard daar liep het speeksel echt bij uit de mond. Had toen ook te maken emt feit dat gras lang was en ging hangen en dan broeide het daaronder, te lang gras nog in het najaar is blijkbaar toch niet zo handig.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

@ Inger: Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Je hebt hier de laatste jaren ook steeds meer insecten die hier eerst niet voorkwamen en ook bv. Lyme rukt steeds verder op. Dus misschien komen er ook wel steeds meer schimmels die we voorheen niet hadden???

@ Elxa: Dat kwijlen kwam ik ook op verschillende sites al tegen in relatie tot schimmels. Het zou niet echt gevaarlijk zijn, maar ik zou mijn paard ook mooi van zo'n wei afhalen!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Dat kwijlen wordt veroorzaakt door een schimmel inderdaad, vaak woont deze schimmel op klaverplantjes. Zowiezo is (rode) klaver niet zo gezond voor paarden (en ander vee), maar deze schimmel is een bekend iets bij dit plantje.
    Het pdf-je zegt overigens niks over deze sneeuwschimmel, maar wel heel veel over allerlei andere soorten plantjes en schimmels (ook die klaverschimmel). Wat ik kan vinden over sneeuwschimmel is dat het mycotoxinen produceert die schadelijk kunnen zijn voor mens en dier, andere onderzoeken melden juist dat de toxine die deze specifieke schimmel maakt juist een remmend effect heeft op andere mycotoxinen... De familie waar deze schimmel toe behoort is wel een familie die veel schade kan doen, vandaar dat deze sneeuwschimmel blijkbaar sinds kort tot een andere familie wordt gerekend?
    Maar goed... ik zou er niet op durven gokken dat het geen kwaad kan en de paarden niet op de plekken laten waar deze schimmel gezien is. En daarnaast alle mogelijke maatregelen nemen om die plekken flink onder handen te nemen, zodat die schimmel er geen prettig woonplekje meer heeft .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Tja ik vrees dat ik niet veel mogelijkheden heb om die plekken onder handen te nemen; de boer ziet er het kwaad niet van in (die heeft überhaupt nog nooit van AM gehoord, of van problemen door schimmels) en hij laat zijn paarden zelf ook gewoon op het gras nu...
    Maar goed, jouw berichtje bevestigt mijn plan wel: paarden er mooi vanaf houden tot ik ga verhuizen! Er is nu weliswaar vrijwel niks meer te zien, maar ik kan me zo voorstellen dat er toch nog sporen van achtergebleven zijn die elk moment de kop weer kunnen opsteken.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten