Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 37

Topic: zichtbare schimmels op het gras???

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

zichtbare schimmels op het gras???

Wat ik nou toch zag in de wei: het leek of het bevroren was maar dat kan niet (het heeft niet gevroren). Allemaal wit! Echt heel veel. Het zag er bij nadere inspectie uit als een schimmel: een beetje harig. Als ik het vastpakte, verdween het. Maar het kon toch echt geen rijp of vorst oid zijn... Volgens de boer was het schimmel, maar zou het geen kwaad kunnen. Nou is hij soms nogal makkelijk met dingen, dus ik vertrouw het niet zo...

Heeft iemand dit wel eens gezien in zijn wei???
    En moet ik me er zorgen over maken?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Re:zichtbare schimmels op het gras???

Witte schimmel niet, wel oranje verkleuring op het gras. Bij ons in de buurt noemen ze dat "roest" en op de een of andere manier vind ik het geen fijn idee als ze er teveel van eten. Van witte schimmels op gras zou ik al helemaal niets moeten hebben, zeker met dat atypische myopathie verhaal en andere schimmel-narigheid.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja ik moest ook gelijk aan atypische myopathie denken, maar wat ik daarvan begrepen heb wordt dat veroorzaakt door een schimmel die je niet kunt zien (en dat is dan ook gelijk het verraderlijke eraan...).

Inmiddels heb ik contact gehad met een stalgenootje, die zou het e.e.a. uitzoeken en eventueel de paarden morgen niet op de wei laten, tot we zeker weten dat dit geen kwaad kan... Want ik vertrouw het ook niks!

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Lijken het een soort van hele fijne spinnenwebdraden over het gras?
    Dat zag ik namelijk vandeweek ook bij ons, dat was nadat het zo mistig geweest was. Ik ging er vanuit dat het daarmee te maken had, want een dag later was het ook weg.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nee, niet echt spinnenwebdraden. Meer zoals het er uitziet na een nachtvorst; kleine clusters van wittig en een beetje harig spul.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jossie
    Witte schimmel niet, wel oranje verkleuring op het gras. Bij ons in de buurt noemen ze dat "roest" en op de een of andere manier vind ik het geen fijn idee als ze er teveel van eten. Van witte schimmels op gras zou ik al helemaal niets moeten hebben, zeker met dat atypische myopathie verhaal en andere schimmel-narigheid.
    Bij de buurweide zie je dat op dit moment ook. wordt gebruikt als hooiland voor koeien.
    Witte schimmels heb ik hier nog niet gezien Marja zoals jij het omschrijft. ik weet ook niet direct wat het is.
    Zal eens vragen of manlief nog iets van gras schimmelplaatjes heeft oid. Misschien dat daar ook wat info bij staat.
    Ben niet helemaal op de hoogte van alle schimmels op plantjes. Al hoor je dat misschien wel te weten als "tuinvrouw"

Zit het ook nog misschien op een bepaald soort gras of op alle soorten? of weet je dat niet precies, niet naar gekeken?
    Ging het weg nadat de zon ging schijnen? Kwam het daarna weer terug? sorry veel vragen..

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Mischien de da even bellen, omdat die op meerdere plaatsen komen is het iets wat ze dan meer horen en die weten dan soms wel wat het is.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Stalgenoot heeft de DA gebeld en die zei direct: giftige schimmel, kan atypische myopathie veroorzaken, paarden direct van het gras halen en ze mogen er de komende 6(!!!) maanden niet op; de schimmel gaat alleen weg door de zon.
    Op dit moment zijn alle paarden gewoon gezond; het is me echter niet duidelijk geworden of ze nu alsnog ziek kunnen worden (of dat later nog kan komen); de DA had er niet heel erg veel informatie over...

Inger, ik heb de schimmel alleen donderdag waargenomen, verder nog niet. Hoe het zich gedraagt weet ik dus niet. Het zat op grote delen van de wei maar niet overal; ik heb echter niet gekeken of dat nog verschilt per grassoort. Als je nog plaatjes hebt, zou dat fijn zijn! Misschien dat ik hem dan kan herkennen en dat we erachter kunnen komen wat deze schimmel precies doet.

De paarden staan nu dus ineens 24/7 op de paddock ipv overdag op de fijne grote wei en ze vinden er niks aan.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

O wat baalen joh.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    41

Tijdens het weerbericht lieten ze ook een foto zien van de schimmel in het gras, ze zeiden er verder niets over hoor maar het komt dan waarschijnlijk wel veel voor nu door het vochtige weer. 6 maanden is wel erg lang Marja!
    Today is a perfect day to start living your dreams!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Jeetje, wat naar!

Ontzettend fijn dat jullie zo doortastend gehandeld hebben en leed daarmee voorkomen,

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Joh, over 6 maanden ben jij toch alláng verhuisd met je paardjes en staan ze in jouw achtertuin
    Wel schrikken zeg, dat het mogelijk die giftige schimmel is.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hahah ja dat klopt, ik ben dan allang weg. Sterker nog, over een week of 3 ben ik al weg!!!
    Maar het is wel lullig dat de paarden nu a la minute van de wei afmoesten. Ze staan nu telkens heel sip voor het draadje te kijken... En voor mijn stalgenoten is het ook erg rottig...

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

He, wat vervelend! En ik had er nog nooit van gehoord dat schimmel op het gras?! Weet iemand hoe het ontstaat??

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het ontstaat in elk geval eerder op gestresst gras (overbegraasd en overbemest), maar verder weet ik het helaas ook niet...

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten