Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Moeite met halster aandoen.

Moeite met halster aandoen.

Sinds een maand heb ik een merrie van 6, 1 november is ze verhuisd naar een andere stal bij vrienden van mij en alles liep perfect. Overdag staat ze op een klein weitje 's nachts op stal. Maar sinds enkele dagen doet ze moeilijk bij het aan- en uitdoen van haar halster. En vandaag draaide haar kont naar mijn vriendin toen die haar op de wei wilde zetten en daarvoor het halster wou aandoen. Vriendelijk zijn, wortels geven geduldig wachten, niets hielp. Zogauw ze probeerde het halster om te doen draait ze zich vliegensvlug om zelfs met oren in de nek. Terwijl ze daarvoor de vriendelijkeid zelve was.
    Ze hebben haar dan op de weide gelaten zonder halster maar het resultaat was dat ze gewoon wegrende als ik haar probeerde te pakken. Normaal komt ze gewoon vanzelf naar me toe. Ik heb haar nog wel kunnen aaien en heb dan ook gevoeld of er niets mis was achter de oren, een wondje of zo, maar heb niks kunnen vinden en het halster omdoen lukte echt niet.
    Ik vraag me af hoe ik hier best op reageer. Als ze in de stal morgen weer weigert haar halster te laten aandoen en zich omdraait, hoe reageer ik dan best.
    Ze heeft nog niet getrapt maar ik zou niet graag een foute gewoonte gaan uitlokken.
    Er staan nog 2 andere paarden in de weitjes naast haar en ze leek het allemaal al goed gewoon te zijn op haar nieuwe plek.
    Ik hoop dat dit snel opgelost raakt.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re:Moeite met halster aandoen.

Beste Ina,

wanneer vertoont ze dit gedrag? Alleen in stal, of ook op de wei?
    En hoe zijn de omstandigheden op de wei? Staat ze in een kudde die haar nog niet goed hebben geaccepteerd?
    Ik denk dat je nu vooral moet gaan zoeken naar het waarom, voor je met technieken, die er echt wel zijn hoor, je probleem technisch gaat oplossen.
    Te denken valt aan:
    angst voor een ander paard
    verschil van licht en donker
    een gladde uitloop
    een wondje of ander fysiek probleem
    honger
    beperkt gezichtsvermogen (vooral omdat ze nu op een onbekend terrein staat en ze misschien ineens onzeker wordt)
    hardhandige behandeling door medestalgenoot
    je eigen onzekerheid of angst

Kun je haar wel gewoon benaderen zonder halster? of draait ze zich ook dan om?

Hallo Sandra,
    vandaag ben ik haar 's morgens zelf op de weide gaan zetten. Ze staat dus bij vrienden een 10 minuten bij mij vandaan.
    Ik ben gewoon rustig de stal binnen gegaan, ben naast haar gaan staan(zonder haar aan te kijken) en heb heel kalm het halster aan gedaan.
    geen enkel probleem!
    Ik heb het wel zo gedaan dat ik de gesp aan de zijkant los gemaakt had zodat ik het niet over haar oren moest trekken maar zo over de hals vast kon gespen.
    Daarna heb ik haar beloond.
    Bleek dat de vrienden haar vooraf al een snoepje gaven, ook als ze wegtrok om haar zo te lokken. Zo beloon je natuurlijk fout gedrag!
    En ook bleven ze voor haar staan om het halster over de oren te trekken (met de gesp gesloten en de musketon aan de kaak los)waardoor ze natuurlijk makkelijk kan wegdraaien.
    Ik vermoed(hoop) dat het een beetje een samenloop van omstandigheden geweest is.
    Tja, ik ben natuurlijk wel benieuwd wat ze morgenvroeg zal doen....
    Ik heb je lijstje ook nog overlopen maar ik zie niet één reden van toepassing! Ze staat bij 2 andere paarden maar wel op aparte kleine weitjes, met één van die paarden heeft ze ook al samen gestaan zonder problemen.
    Wat ik me vooral afvroeg is wat je best doet als je paard zich met de kont naar je toe draait in de stal, en daarbij dan ook de oren in de nek legt.
    Hoe kom je dan terug aan dat hoofd zonder een trap te krijgen??? Dat heeft ze nog nooit gedaan hoor, daarom vond ik het ook zo'n vreemd gedrag, ze is anders echt super lief! Zou het kunnen dat ze te veel krachtvoer gekregen heeft en daardoor wat meer praatjes krijgt? In combinatie met een naderende hengstigheid misschien??
    Ik hou je op de hoogte van het verdere verloop

Ik zou de adviezen van Sandra toch nog eens goed lezen. En deze te begrijpen en daarna op de situatie van je paard plaatsen.
    Dit zijn signalen van je paard die je iets proberen duidelijk te maken. Het dier kan tenslotte niet praten en doet wat zijn natuurlijke eigenschappen te bieden hebben.

Als je een paard benaderd met je volle lichaam recht op het paard gericht 9inlc je energie die daarbij hoort) dan is dit vanuit het paarden oogpunt gezien zeer onbeleefd.
    Als je dan ook nog eens op het paard afloopt met een halster wat misschien iets te krap is om zo over het hoofd heen te trekken en de mens staat dan nog steeds met zijn hele energieveld in het paard zijn hoofdgebied moet dat wel tot een reactie leiden.

En een paard eerst iets geven, daarna een halster om doen en wellicht nog iets geven is niets verkeerds aan. Mits je dit correct toepast.

Ik zou als het paard zijn kont naar je toe draait weglopen. Terug gaan naar jezelf wat doe ik....wat leid tot dit gedrag.
    Daarna weer naar het paard toe lopen, geef een aaitje en ga weer weg. Die dit allemaal zonder enige intentie.
    En vooral zonder agenda. Denk je "even" snel je paard buiten te gaan zetten voor je gaat werken, dus MET agenda dan ben je niet goed bezig.
    Zolang je nog geen goede band hebt met het paard en dat moet nog groeien want je hebt haar pas een maandje. Moet je hier wel degelijk rekening mee houden.
    Sommige paarden zijn nu eenmaal zeer gevoelig en daar moet je als mens rekening mee houden. Naarmate ze je langer kent zal ze dingen beter kunnen plaatsen en zal ze minder fel reageren, maar er zal altijd een gevoeligheid blijven bestaan.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Eens met Inger.
    Weet je, Ina. Ik heb mijn paard al ruim 4,5 jaar. Een pittige merrie met een duidelijke eigen wil. We zijn al een heel eind gekomen, maar toch loopt ze regelmatig bij mij weg als ik aankom.
    Ondanks dat ik een hele goede communicatie heb met haar en haar vanaf 50m kan vragen naar me toe te komen (door de catchinggame te doen van parelli bijvoorbeeld), zal ik dat NIET doen, als ze in eerste instantie van me wegdraait.
    Waarom? Het gaat hier niet om dat ze doet wat ik wil, maar het gaat erom dat ze redenen heeft om liever niet te doen wat ik wil. Als een paard het nodig vindt om zich om te draaien is dat een duidelijk signaal naar jou toe dat ze liever niet bij je is. Dat mag je gerust confronterend vinden, want dat is het ook. Er zijn een heleboel technieken die je paard leren dat ze misschien liever niet zich laat vangen, maar dat het fijner is dat TOCH toe te laten. het is alleen de vraag of je deze beweegredenen wel wilt...
    Ik zou liever de oorzaak van het gedrag oplossen, dan het gedrag zelf.

Normaal komt ze zelfs aangedraafd als ze me ziet, dus natuurlijk wil ik ook graag de oorzaak van dat gedrag kennen.
    Vandaag was er weer geen enkel probleem, dus ik hoop dat het vooral te maken had met die foute benadering.
    Nu mijn vrienden haar anders benaderen en het halster op een andere manier omdoen gaat het weer goed.
    Ik moet haar inderdaad nog leren kennen. Alhoewel ik haar al een paar maanden rijd, maar dat was dan weer in een andere stal, met andere paarden om haar heen.
    Ik hou er nu dus echt wel rekening mee dat ze tijd nodig heeft om al die nieuwe indrukken te verwerken.
    Het is een Arabier en ik denk dat ze zeer gevoelig is, maar ook wat eigenzinnig en zeer aanhankelijk!
    Bedankt voor de tips hoor!

Bladwijzers

Forum Rechten