Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

  1. #1

    jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    hallo!

    onze shiva is een echte hout eter ...
    dit gebeurd alleen in de paddock uiteraard, ze hebben daar onbeperkt hooi en een liksteen.
    ze staan vrijwel altijd op het gras maar er zijn soms momenten of nachten dat het paddock beter is, dus ze staat er niet constant in.
    nou is het niet direct verveling neem ik aan, want ze heeft genoeg te doen en maatjes om mee te spelen.
    maar ze is nou eenmaal op het punt dat ze alles ontdekt door er de tanden in te zetten, en daar is ze lekker in doorgeslagen
    nou is het zo dat we een licht bruine houten hek werkje/afrastering hebben bij het schuilstal stuk, die is al aardig aan gegeten

    het enige wat ik geprobeerd heb is cribbox.. ik heb de vieze na smaak nog 1 dag in mijn mond hangen ..haar remt het niet
    een stroom draadje is de laatste optie omdat het met houd afgerasterde stuk al vrij klein is.
    eigenlijk een open pad (7 bij 9 ??) van stallen naar het paddock
    ik had al van alles op internet opgezocht maar dan kom ik op een zwart goedje uit (licht hekwerk) of cribbox

    hebben jullie nog oplossingen? iets wat ik op het hout kan smeren zonder dat het hout ernstig verkleurd

    alvast bedankt!

  2. #2
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    Beebs at hier haar, en veel ook . Dat heb ik eerst ook met criboxx geprobeerd op te lossen, zonder resultaat. Daarna heb ik een spuitbus anti-bijt gekocht, wat zowel voor paarden als voor varkens en koeien is. Dat werkte uitstekend, men ze heeft daarna (ook zonder dat spul) geen haar meer gekauwd. je kunt het overal opspuiten, en het lost vanzelf weer op.

  3. #3

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    oke , die heb ik hier wel liggen ! in de staarten werkt het inderdaad prima! maar is het met het hout er niet zo weer af?
    ben bang dat ze na een week dan gewoon weer begint.. (al zou het inderdaad niet veel uit moeten maken vergeleken met een staart..)
    ik het eens proberen dat kan nooit kwaad dankje!


  4. #4
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    49
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    Om die reden zie je vaak schrikdraad tegen een houten omheining dat is dan tegen kluiven en leunen.
    Ik hoop dat je een vies goedje kunt vinden.

  5. #5
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    Ik heb het 1 x in de manen en staarten gespoten hier (nog wel een beetje zichtbaar helaas), en op 1 kant van de (zeer smakelijke) schuilstal. Daar heb ik wel af en toe even opnieuw gespoten, afhankelijk van het weer. Mara het verdwijnt wel weer, dat durf ik wel te zeggen

  6. #6

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    @ caroline-max ik ga het gewoon proberen! kwaad kan het toch niet .. een zo'n fles is minder duur dan nieuwe planken

    @Funnygirl dankje , als smeerseltjes niet meer werken dan zal ik dat ook wel moeten ben ik bang .. het is rot om op zo'n klein stuk ook nog schrikdraad neer zetten.
    ze kunnen zelf kiezen waar ze gaan staan en staan het liefste ook echt soms met zun 4e op dat kleine stuk

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    Hier begonnen ze aan de houten hooikisten te knagen. Heb er hoefteer op gesmeerd met een kwast. Werkt goed! Stinkt wel een paar dagen en geeft af aan je kleren. Maar ik heb het alleen aan de binnenkant van de bak gesmeerd, en dat hielp ook al.

  8. #8
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    Hier loopt zo'n kleuterpony die alles met zijn mond oplost. Hij vrat onderhand de hele stal op. Ik heb alles! afgezet met aluminiumprofielen. Ik heb wat laten maken, dat werd te breed en we hebben alle bouwmarkten leeggekocht met traanplaatprofieltjes.

    Daarvoor cribox gebruikt en dat hielp totaal niet.

  9. #9

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    he he ! heel erg bedankt !
    hoefteer daar had ik ook niet over nagedacht
    cribox is dus bij iedereen een flinke tegenvaller
    wow Antheman dat was vast je laatste red middel van die traanplaatprofieltjes? daar gaat veel geld en tijd in zitten!
    erg is dat he .. hier heeft ze ook al binnen een paar nachten alles aangekloven, hooi genoeg ... maar nee paal is lekkerder..ja en als ze een maal de smaak te pakken hebben ..
    fijn om al jullie oplossingen te horen! nog veel te proberen dus!

  10. #10
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lataar
    he he ! heel erg bedankt !
    hoefteer daar had ik ook niet over nagedacht
    cribox is dus bij iedereen een flinke tegenvaller
    wow Antheman dat was vast je laatste red middel van die traanplaatprofieltjes? daar gaat veel geld en tijd in zitten!
    erg is dat he .. hier heeft ze ook al binnen een paar nachten alles aangekloven, hooi genoeg ... maar nee paal is lekkerder..ja en als ze een maal de smaak te pakken hebben ..
    fijn om al jullie oplossingen te horen! nog veel te proberen dus!
    Nee, geen laatste redmiddel. Gewoon de situatie beoordelen en bedenken dat kleuterpony zich niet laat tegenhouden door vieze smaakjes.
    Dan zul je iets moeten afzetten. En stroom in de stal is not done, dus dan afdekken met iets waar de tanden niet doorheen kunnen.

  11. #11
    Forumlid fstender's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    92

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lataar
    he he ! heel erg bedankt !
    hoefteer daar had ik ook niet over nagedacht
    cribox is dus bij iedereen een flinke tegenvaller
    wow Antheman dat was vast je laatste red middel van die traanplaatprofieltjes? daar gaat veel geld en tijd in zitten!
    erg is dat he .. hier heeft ze ook al binnen een paar nachten alles aangekloven, hooi genoeg ... maar nee paal is lekkerder..ja en als ze een maal de smaak te pakken hebben ..
    fijn om al jullie oplossingen te horen! nog veel te proberen dus!
    Vaak hebben ze gewoon kauw behoefte, een tak van een boom kan ook een hoop doen..... bij ons krijgen de paarden elke dag verse takken, ze kauwen voor de rest nergens aan en vinden het heerlijk. Het is ook nog eens gezond en goed voor de tanden.... let er wel op welke takken je voert..
    PARELLI fan!

  12. #12

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    Misschien komt het ook wel door het groeien en wisselen van tanden bij jonge dieren.
    Kinderen geven we toch niet voor niets zo'n bijt-ring?? om de boel een beetje te verzachten en bezig te houden?
    Ik zou proberen om losse takken ergens vandaan te versieren zodat ze daar aan gaan knagen en de plekken waar je niet wilt dat er tanden in gezet worden afdekken. Zo voorkom je dat ze gaan zoeken naar andere alternatieven, zo bied je iets nieuws aan.

  13. #13

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    ja is een goed plan van de takken, ik gaf af en toe al wilgen takken en dat vonden ze heerlijk
    en die kan ik hier gewoon van de bomen halen dus daar ga ik nu een beetje mee bezig zijn denk ik.
    niet te veel... volgens mij was het in grote aantallen namelijk bloed verdunnend, maar zo af en toe en paar takjes moet kunnen dankje!

  14. #14

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    Als je nu wat dikkere neemt kan je ze ook laten liggen al is de bast er af. Dan kauwen ze gewoon nog even door.
    Ik heb een aantal takken het hele jaar door in de wei liggen. De bast hadden ze er snel af, maar je ziet dat ze er nog steeds mee aan het klooien zijn. Niet te veel zorgen over alle verhalen die over wilgen takken gaan. Je geeft het in zo'n kleine hoeveelheid dat dit geen gevaar oplevert.
    Dan zou je hele bomen dagelijks moeten gaan voeren en ze zouden dit dan ook nog moeten gaan eten.
    Je kunt ook fruitbomen takken geven.

  15. #15
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:jaarling eet van het hout dat heel moet blijven

    ... maar niet van fruitbomen met pitdragende vruchten zoals pruimen of perziken!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •