Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 49

Topic: Friendly game issues

Friendly game issues

Wien en ik hebben nogal een issue met the friendly game, hopelijk weet iemand iets voor ons want ik heb het idee dat we nogal vastlopen.

In september hadden we les van Eefje Veenstra, en daar kwam het friendly-issue even flink naar boven. Wien werd al unconfident zodra je in zone 2/3 stond.

Die unconfidence laat Wien heel minimaal zien, en zodra je verder gaat met iets in zone 2/3/4/5 gaat die unconfidence ook niet verder dan dat.
    Inmiddels hebben we er heel veel tijd aan besteed, in totaal dan, want per keer zijn we maar 1-5 minuten 'even tussendoor' ermee bezig. Er is wel verbetering, maar het gaat zo verrekte traag dat ik denk dat ik de verkeerde techniek ed gebruik (en u leest; frustratie)

Meestal doe ik friendly met m'n handen (dat zorgt al voor genoeg unconfidence) van zone naar zone, totdat ik ergens een 'unconfidence spot' tegenkom (al ben ik daar niet altijd naar op zoek) waar ik vervolgens net zo lang blijf aaien/iets tot Wien een positive iets laat zien; hoofd zakken, hoofd naar mij toe, etc. Vaak verdwijnt daar de unconfidence-blik ook mee. Daarna laat ik het gaan, of doen we het nog eens. En daarna laat ik het gaan, of doen we het nóg eens, etc. Ik neem (op aanraden van Eef) bewust erg kleine stappen.
    Op dit moment kunnen we meestal handenfriendly in zone 4, maar op de andere dag sta ik maar wat in zone 2, en op een andere dag is zone 5 ineens geen probleem. Oftewel; erg wisselvallig.
    Het gaat eigenlijk vooral om de dingen (of Nienkes) die heel dichtbij zijn of haar aanraken, dat zorgt eigenlijk altijd voor unconfidence. Alles wat een meter verder bij haar vandaan is, is vrijwel nooit eng of minder snel.

Ergens denk ik; blijkbaar zit dat issue nogal diep, dus zal ik er meer geduld mee moeten hebben. Aan de andere kant kan een andere techniek/inzicht/watdanook ons vast verder helpen.
    We hebben altijd al een friendly game issue gehad, maar het is nu erger dan ooit (of nee; ik zie meer en vind er meer van) Er zit meer verhaal bij, en we hebben al een aantal technieken gebruikt, maar dat is teveel tekst voor nu.
    Als iemand iets weet; heel graag!

Re:Friendly game issues

Weet je hoe flooding werkt Nienke?
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Het principe ken ik, maar ik ben wel benieuwd hoe je het in ons geval in praktijk zou brengen.

if they are afraid of black birds, show them eagles

Helpt dat al genoeg?

Als jij alsmaar op je tenen blijft lopen, dan houd je het probleem wellicht in stand. Als jij echt maf doet, dan komt ze er achter dat het wel mee valt. Indien goed getimed natuurlijk.

Ik kan alleen maar af gaan op je verhaal he. Ik ben er niet bij geweest.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Hoi Roos,

Zoiets heb ik geprobeerd bij Wonder maar ik ben er mee gestopt omdat ik niet genoeg savvy daarvoor heb.
    Wel heb ik bereikt dat Wonder niet meer hard rent, maar ze blijft het allemaal een beetje spannend vinden.

Nienke,

Ik wil je mee geven, als je dat zo gaat doen, laat iemand mee kijken die genoeg savvy heeft zodat je het niet erger maakt.

Wonder heeft voornamelijk een issue aan de recterkant en nu ben ik op aanraden van Roos, alle normale dingen gewoon rechts gaan doen. Nu kiest Wonder er wel eens voor om haar rechterkant aan te bieden
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Ik heb de afgelopen jaren wel heel maf gedaan hoor
    Er is een tijd zadels, shabrakken, poolnoodles, vlaggen etc voorbij gekomen. En dat ging (uiteindelijk) wel confident, maar toch blijft hetzelfde punt een issue. Al wist ik toen niet dat het punt waar we nu zijn al een issue wás, of misschien was het toen nog niet zo'n issue. Omdat Wien zulke kleine signalen geeft, heb ik er nooit aandacht aan besteed dat ze zoiets kleins als in zone 4 staan (voor mij dan) al lichtelijk eng vond.
    Ik loop nu, áls we 'bewust' friendly doen, inderdaad nogal op m'n tenen. Eerlijk gezegd vind ik het eng om nu een techniek als flooding te gebruiken, want qua confidence zijn we al een stuk verder dan in september en straks gaat dat kapot

Misschien is er gewoon iets mis met m'n timing, dat kan natuurlijk ook.. toch maar eens filmen.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ben je hier elke dag mee bezig, of maar af en toe? En ook kort lees ik (1-5 minuten). Zou het helpen om dit een aantal dagen achter elkaar te doen, minstens een half uur? Geen idee of dat het is hoor, jij kent haar, ik niet, maar bij mijn RB'tje heeft dit heel erg geholpen, lang en vaak mee bezig zijn.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Ga ik eens proberen

Ben er eigenlijk maar af en toe mee bezig ("vroeger" wel dagenlang intensief) en dan vaak kort. Het is ook zo makkelijk om te vergeten dát het er is, dus soms loop ik er ineens tegenaan en denk ik; ohja, hier was iets mee.. En dan gaan we er even mee bezig.
    Eens kijken hoe het gaat als we er wat intensiever aan werken.

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Stiekem, of eigenlijk ben ik benieuwd naar het verhaal erachter. Ik denk namelijk dat de reden van deze uitdaging je kan helpen in de oplossing? Dat mensen ook in die zin met je mee kunnen denken want je hebt zoals je
    zei ook al wat technieken etc. gebruikt. Het wisselvallige is wat het voor mij moeilijk maakt mee te denken. Natuurlijk een paard wordt nooit in dezelfde hoek van de wei wakker, maar juist meestal als een probleem diep zit, is dit vanaf/op een bepaalde plek (zone in dit geval) of bij een bepaald voorwerp. Maar dat zul je zelf het beste kunnen verklaren door het verhaal erachter. Ik denk dat het goed is dat je er meer van vindt, zodat je het wellicht nu voor 99.9% voorgoed kunt oplossen

Heb je (of doe je) hier al een dagelijks patroon van gemaakt? Dus in je standaard sessies meenemen? Bijv. op vaste momenten? Na het halsteren of bij het uit het land halen voor het halsteren of juist helemaal aan het einde of bij het terugbrengen etc. Dat het bij de dagelijkse samenwerking van jullie tweeen gaat horen? En dan niet voor 7 dagen of 2 weken maar gewoon voor het komende jaar als plan.

Just my 2cents!
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Ik heb in het begin een tijdje standaard na het halsteren (of er nog voor) wat friendly gedaan. Erná doe ik bewust niet, omdat het af en toe voor Wien vrij heftig is en dat vind ik geen fijne afsluiter. Wel een goed idee om het weer standaard mee te nemen.

De oorzaak.. die heb ik bewust even uit m'n openingspost gehouden
    Ik denk dat het alles te maken heeft met het rijden op Wien, waar ik om een onverklaarbare reden heeeel erg RB van word (het idee al). En omdat ik niet weet waar het vandaan komt, is een oplossing bedenken voor mijn RBheid ook nogal lastig.. de afgelopen 2 jaar heb ik een heleboel friendly voor mezelf gedaan. Inmiddels word ik er ook schijtziek van dat ik bang ben om op Wien te rijden, want die hele angst is onzin.
    En nu gaat vast iemand zeggen 'hoe kan Wien jou vertrouwen als jij haar niet vertrouwt?' en dat is ook zo. Alleen zitten we nogal in zo'n cirkeltje van ik vertrouw jou niet -> dus ik jou ook niet -> dan ik jou ook niet -> nou dan ik jou ook niet.
    Dat cirkeltje komt alleen boven als we er mee bezig zijn, in de verdere communicatie hebben we er bijna geen 'last' van. Loop ik in zone 3 bij bv het gymmen (als ik helemaal niet aan rijden denk) is er niks aan de hand. Maar friendly doe ik toch met 'rijden' ergens in mijn achterhoofd, denk ik.. want ik doe friendly zodat Wien ooit eens confident is met mij op d'r rug. Het probleem ligt dus ook bij mij.
    Misschien moet ik maar gewoon het zadel erop gooien en opstappen

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Maar is het dan puur een issue vanuit jou, of een issue vanuit Wien (met friendly überhaupt) en jou (rijden)?

Want ik denk als het issue bij jou ligt dat het misschien een idee is om het rijden (en voorbereiding) onder begeleiding te gaan doen? Incl. approach and retreat etc.? (makkelijker gezegd dan gedaan ofc.)
    Als je er namelijk RB van wordt, zeker bij het idee alleen al, denk ik dat het niet verstandig is om cold turkey dat gevoel en state of mind te negeren en er maar gewoon op te gaan? (je kent jezelf beter dan ik dus misschien dat het voor jou wel werkt?)

Wel denk ik inderdaad dat dat circeltje wat je noemt, doorbroken moet worden maar volgens mij is er niks mis mee om dit met app&ret te doen, onder begeleiding? Denk ook dat het circeltje versterkt wordt
    door 'ik doe friendly zodat Wien ooit eens confident is met mij op d'r rug > ik doe wel friendly maar eigenlijk vind ik het idee ontzettend eng > Wien voelt friendly maar met onderliggende angst'.
    Heb je de dvd/filmpje van Linda met het angst over rijden en het hoe en wat daarin wel een gezien?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Ik denk een issue vanuit ons allebei, waarbij we allebei elkaars issue ook nog eens versterken

Approach & retreaten heb ik zelf wel vrij veel gedaan, 1x onder begeleiding van Eefje, dat heeft toen wel een tijdje geholpen.. als in dat ik naast Wien kon staan op een blok zonder te piepen. Al was het vertrouwen toen in elkaar wel groter.
    Het plan was eigenlijk om Wiens confidence uit te bouwen tot dat weer kan, want op dit moment kom ik niet aan mijn eigen A&R toe omdat Wien eerder unconfident is dan ik. Of onbewust weer niet? Nouja, dat loopt dan weer in een cirkeltje.
    Begeleiding hierin is sowieso een goed idee, volgens mij mag ik het weleens onder ogen zien dat ik het alleen niet ga oplossen.

Zomaar op Wien stappen heb ik wel gedaan, werkt niet; dan voel ik me alleen maar meer schuldig over dat ik op een unconfident Wien zit. Nog zo iets; schuldgevoel tegenover Wien is nogal huge.
    Ik vind dit ook zó'n dom probleem.. ik heb een lief paard wat nooit iets fout doet, en ik stap op elk oncontroleerbaar paard van anderen, maar van het idee om op mijn eigen controleerbare paard stappen raak ik in de stress. Logica is niet mijn sterkste punt
    Die dvd ga ik eens bij E-learning op PC opsnorren, weet je misschien welke dat is?

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Oeh even heel hard graven voor je in mijn geheugen, ik kom erop terug!
    En omdat die begeleiding toen goed ging, toch een idee dat weer op te pakken incl. begeleiding?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Maris, bedoel jij een SC dvd? Volgens mij heb ik die nog wel ergens slingeren... NienkeWien lenen?
    Weet iemand een nummer (scheelt zoeken )

Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Dat zou wel kunnen of het was de Natural Rider DVD van de succes series, zal thuis even kijken of die het is..
    En anders wat het dan wel is

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten