Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 22 van de 22

Topic: koliekgevoelig paard, supplement bijvoeren?

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Re:koliekgevoelig paard, supplement bijvoeren?

Geen grote ervaring met koliek bij paarden, wel veel met darmen die van slag zijn of blijven.
    Voor milde koliekverschijnselen hebben wij hier goede ervaring met Colosan (bij koeien en andere herkauwers werkt het inderdaad minder op acute verschijnselen, heeft te maken met het aantal magen waar het doorheen moet voordat het in de darmen is ).
    Verders is het handig om een aantal zaken te doen, waarvan je er al een aantal doet (ruwvoer, gedoseerd en verspreid voeren, letten op watertemperatuur, onbeperkt vers drinkwater (zeker wat betreft stro/verstoppingskoliek). Gekookte lijnzaad zou ik even dagelijks geven, het legt namelijk ook een fijn laagje om het darmslijmvlies wat al geirriteerd is. Daarbij zou een goede probiotica ook best een flinke zet in de goede richting kunnen zijn.
    Wat ik zo bedenk aan oorzaken is toch het hooi, is het wellicht toch wat muf, stoffig of zuurder als ideaal voor jonge paarden? Kan ze per ongeluk kuilvoer of wortels gehad hebben?
    Bij Kate is de oorzaak van onrustige darmen altijd het voer (te zuur of te weinig structuur, oplossing is dan meer structuur en NAF Haylage balancer) of het weer (weersomslagen en langdurige regen is garantie op diarree, oplossing is op tijd deken op).
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Hm, dan zal ik de volgende keer (hoop van niet) toch eens de colosan pakken misschien. Wij hebben vorig jaar het hele assortiment van Ecostyle ingeslagen om te proberen, dus het staat er toch.

Qua hooi is het lastig. We weten van welk land het komt, en het is 1 partij waar ze al een tijd van eten.Er is mij nog niks opgevallen aan de pakken die ze nu eten, maa rik zal er straks een opengooien en doorspitten.

Kuilvoer en wortels kan ze niet gehad hebben. Wortels niet want die heb ik niet , kuilvoer voer ik alleen aan Olivia, en daar staat ze nu dus niet bij.

Bedankt voor de tips!

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caroline-max
    Qua hooi is het lastig. We weten van welk land het komt, en het is 1 partij waar ze al een tijd van eten. Er is mij nog niks opgevallen aan de pakken die ze nu eten, maa rik zal er straks een opengooien en doorspitten.
    Ik denk dat ik het verkeerd lees, maar toch . Bedoel je met opengooien dat er plastic om de balen zit? Zo ja, dan kan dat heel goed de oorzaak zijn. Kate kan ook niet tegen ingepakte balen, hoe droog het ook is. Bij de conservering in plastic spelen andere processen een rol als bij de conservering zonder plastic. Zonder te technisch te worden in de uitleg komt het er kort gezegd op neer dat bij hooi zonder plastic geconserveerd wordt door een deel broei met lucht (vandaar dat strak stapelen en vochtvrij houden zo belangrijk is om schimmel te voorkomen). Bij plastic balen is geen lucht, wel broei en dus condens in de baal, wat weer betekent dat er conservering is door o.a. melkzuur (en bij slechte balen boterzuur, maar dat stinkt zo enorm dat je het vast herkent en dus niet voert). Paarden die gevoelig zijn op hun darmen kunnen niet goed dat melkzuur hebben, hierdoor ontregelt er iets in de darmen met gas en/of diarree als gevolg. Mocht je nou plastic hebben, dan is Haylage Balancer van NAF een fijn volledig supplement omdat het een soort "klei" bevat wat het zuur neutraliseert en dus ontregeling voorkomt .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

nee sorry! We hebben gewoon gebonden hooi hoor! Ik bedoel dat ik een pak hooi uit elkaar ga halen om te zien of er misschien iets anders in zit wat er niet in hoort

Bietenpulp wordt ook vaak geadviseerd voor een goede darmwerking, maar ik zou dat wel even met je dierenarts overleggen.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Thanx!

Inmiddels is er wat meer duidelijk, en zal Beebs op korte termijn worden doorgemeten. Nog niet weer koliek gehad, dus dat is fijn!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Welk supplement kreeg je aangeraden door de stalhouder uit de buurt ?
    En wie gaat je paard doormeten ?

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten