Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Zindelijkheid

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Zindelijkheid

    Bij paarden, ja!!

    Ik heb er ooooit eens iets over voorbij zien komen, dus ik ga het toch eens vragen, weet iemand of dit kan en vooral HOE kun je je paarden (enigszins) zindelijk krijgen, dus dat ze hun behoefte op dezelfde plek doen, eventueel dat ik bepaal waar dat zou moeten zijn?

    Heel leuk, de paarden op tegels, maar ik haal er per dag 2 kruiwagens drollen af, dus da's een minder leuke bijkomstigheid.

    Iemand idee of ervaring?

  2. #2

    Re:Zindelijkheid

    ik weet nog dat wij vroeger op de manege een aantal paarden hadden die heel netjes naar de wc gingen. Er werd op de manege minstens twee keer per dag uitgemest, waarbij het 's avonds alleen in de hoek werd gegooid, zodat de paarden 's nachts konden liggen als ze dat wilden. Ze gebruikten daar altijd dezelfde hoek voor, en sommige paarden gingen na een tijdje zelf met hun kont in die hoek staan om te poepen maar of het echt werkt, geen idee

  3. #3
    Actief Forumlid Ana's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    30
    Berichten
    157

    Re:Zindelijkheid

    Volgens mij is het ook verschillend onder paarden. De een vind het fijner om altijd op dezelfde plek te poepen en de ander maakt er echt een puinhoop van. Mijn verzorgpaarden staan nu namelijk deels van de tijd op stal en de één poept altijd netjes in een hoekje en de ander poept overal en loopt het ook nog eens door heen zodat het helemaal wordt verspreidt. Is altijd erg leuk met uitmesten
    Ook als ze in de paddock staan zie je duidelijk verschil. Ik denk persoonlijk dat het heel moeilijk is om ze te leren om in een hoekje te poepen maar de poep elke keer in één hoek leggen zou misschien wel werken. Je kunt het iig proberen of het werkt is een tweede

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:Zindelijkheid

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ana
    Ook als ze in de paddock staan zie je duidelijk verschil. Ik denk persoonlijk dat het heel moeilijk is om ze te leren om in een hoekje te poepen maar de poep elke keer in één hoek leggen zou misschien wel werken. Je kunt het iig proberen of het werkt is een tweede
    Dat hebben wij hier een tijdje geleden geprobeerd een paar weken lang maar het hielp niet helaas....

  5. #5

    Re:Zindelijkheid

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marion

    Dat hebben wij hier een tijdje geleden geprobeerd een paar weken lang maar het hielp niet helaas....
    Hebben jullie toen een plek uitgezocht waar de paarden sowieso al poepten? Misschien dat dat nog verschil maakt...

  6. #6
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Zindelijkheid

    Heb ooit eens gezien of gehoord dat een paard mestte in een speciekuil. Die was neergezet op de vaste mestplek.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re:Zindelijkheid

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marions
    Hebben jullie toen een plek uitgezocht waar de paarden sowieso al poepten? Misschien dat dat nog verschil maakt...
    Ja, dat deden we op verschillende plekken waar altijd al wel redelijk wat lag.
    Het leek mij wel een goed idee, maar helaas...

  8. #8
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:Zindelijkheid

    Volgens mij is er ook nog verschil tussen dominante paarden en onderdanige en hengsten/merries/ruinen. In een kudde hier staat een behoorlijk dominante ruin met 2 watjes. De dominante ruin poept altijd op één plek, de andere twee overal.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  9. #9
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Zindelijkheid

    Onze dames mesten op vaste plekken. Soms is een plek een tijdje uit de gratie, maar er wordt niet zomaar overal gemest.

    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  10. #10
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Zindelijkheid

    Ik zou ze dus eigenlijk eens moeten observeren, om te zien wie het waar doet

    Toen de tegels net af waren, poepten ze er vrijwel niet op, maar dat bleek toch wel makkelijk want het wordt meer en meer. Eerst in een hoek, nu op meerdere plaatsen en een beetje overal, maar misschien is er wel een patroon in dominantie te vinden. De veulens doen het sowieso overal, geloof ik...

    Maar ik wil eigenlijk graag dat ze even van de tegels af gaan en in het zand poepen

    Zal alles eens op een hoop gooien, eens zien of dat iets doet...

  11. #11
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.133
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Zindelijkheid

    Krijgen ze op de tegels ook hun hooi?
    Bij ons om de hooiruif ligt het altijd vol poep! Ze zijn gewoon te lui om even weg te lopen om te gaan poepen. Hoewel sommigen zich juist omdraaien om in het gemorste hooi vlak naast de ruif te mesten .
    Onze hengst doet alles altijd op één hoop, ook nu hij geruind is nog.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  12. #12

    Re:Zindelijkheid

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dunya
    Ik zou ze dus eigenlijk eens moeten observeren, om te zien wie het waar doet

    Toen de tegels net af waren, poepten ze er vrijwel niet op, maar dat bleek toch wel makkelijk want het wordt meer en meer. Eerst in een hoek, nu op meerdere plaatsen en een beetje overal, maar misschien is er wel een patroon in dominantie te vinden. De veulens doen het sowieso overal, geloof ik...

    Maar ik wil eigenlijk graag dat ze even van de tegels af gaan en in het zand poepen

    Zal alles eens op een hoop gooien, eens zien of dat iets doet...
    Stront haal je makkelijker van je tegels af dan van het zand.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Zindelijkheid

    Ik haal het niet weg op het zand. Verspreiden we gewoon af en toe met de tractor.

  14. #14
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Zindelijkheid

    Kate lenen? Die houdt er namelijk niet van als er niet op de mestplekken gepoept wordt . Vooral in de wei houdt ze nauwlettend de staart van Wick in de gaten, in de startblokken om haar indien ze dreigt te gaan poepen op het gras Wick naar het zand te jagen.
    Onze dames mesten, zoals Saar al zei, over het algemeen op dezelfde plekken. Soms heeft er iemand hoge nood op "X" of doet het lopende voort, maar niet vaak. Wel verschuift de mestplek als het te nat is op de oude plek.

    Mest over zand verspreiden zou ik trouwens voorzichtig mee zijn, na verloop van tijd ontstaat er toch een vieze laag in het zand en zien ze dat als mestplek, waardoor ze hem verplaatsen. Misschien is dat nu wel aan de hand, dat ze poepen op het verharde omdat er op het zand geen niet-ruikende plek is.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  15. #15
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Zindelijkheid

    Haha, wat grappig Jossie! Dat ze elkaar dan ook 'verbeteren', dat heb ik hier nooit gezien!

    Ze hebben hier een zand (of soms modder) pad van ongeveer 600 meter lang en 5 meter breed, aan het betegelde stuk vast, en daarop hebben ze enkele mestplekken, maar er is nog ruimte zat.
    Ik denk gewoon dat ze, zoals Dorine schrijft, te lui zijn om daar even naartoe te lopen.
    Tussen pad en tegels is een heuveltje, waar ze ook poepen en daar is het wel echt een mestplek. Maar ze doen het daar ook nog steeds, 't is maar net hoe het ze uitkomt geloof ik.

    Ga in ieder geval eens een week proberen om het op een plaats te deponeren (zal wel veel werk worden daarna!!) en kijken of dat iets doet met het poepgedrag Ik vrees van niet, maar ja, wie niet waagt, wie niet wint he!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •