Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 42

Topic: Ataxie na trauma

Re:Ataxie na trauma

Ataxie is een beschadiging avn de zenuwbanen, daar kan een osteopaat of chiropractor niets aan doen, alleen de veroorzakende beknelling verhelpen. De duur van het herstel van een zenuw kan verschillen, bij ernstige beschadiging kan het twee jaar duren voordat er weer volledig functieherstel is. In sommige gevallen keert de functie nooit terug.

Dan heb je ook nog verschillende soorten beschadigingen. als je hier meer over wilt weten, en ook over herstel van bijvoorbeel botten en spieren, dan kan ik je het boek 'dynamiek van het menselijk bindweefsel' aanraden. Het bindweefsel van mensen en paarden verschil vrijwel niet, dus kun je de kennis zo overdragen.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Op de ranch in Canada waar ik gewerkt heb, stond een wobbler. Zo een mooi en lief paard, maar daar liep het helaas niet goed mee af. Ik ken totaal de medische achtergrond niet, maar volgens hen was er voor zo'n paard geen genezing mogelijk. Maar volgens mij wordt een wobbler gewoon zo geboren?

een wobbler wordt inderdaad wel zo geboren en komt alleen voor bij hengsten geloof ik? er zijn wel methoden om de symptomen te verminderen voor ze, zowel operatief als medicamenteus. maar ik heb echt geen idee hoevaak dat goed of fout gaat.
    echte vrienden zie je niet, ... die staan achter je.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Alicia2u
    Ataxie is een beschadiging avn de zenuwbanen, daar kan een osteopaat of chiropractor niets aan doen, alleen de veroorzakende beknelling verhelpen. De duur van het herstel van een zenuw kan verschillen, bij ernstige beschadiging kan het twee jaar duren voordat er weer volledig functieherstel is. In sommige gevallen keert de functie nooit terug.
    Ehm, dit klopt niet helemaal hoor! Ataxie is een beeld dat een paard laat zien. Net als bij de term "koliek" zijn er veel verschillende oorzaken mogelijk.

ALS het ataxiebeeld komt door ruggenmergbeschadiging/afknelling in de wervelkolom (zoals bij Wobblers), DAN kan een chiropractor daaar niet veel aan doen inderdaad.
    Maar vaak wordt iets "ataxie" genoemd, dat zeker wel behandelbaar is.

May the horse be with you!

Ataxie kan ook onstaan door bv een val, waarbij de zenuwbaan is uitgerekt. Maar bij ataxie is er altijd sprake van zenuwletsel, dit kan zowel perifeer als centraal zijn.

Over wobblers: ik heb ook een paard met wobblers gekend, ook dat liep niet goed af. Wobblers is een afknelling van het centrale zenuwstelsel en kan ontstaan door een te snelle groei, het kan aangeboren zijn, maar (zoals bij dit paard het geval was) kan het ook ontstaan na trauma. Dit paard (merrie) was met hoge snelheid frontaal op een ander paard gebotst, waardoor er een beknelling ontstond in de hals. alleen al het paard leiden was gevaarlijk, want het kon zomaar ineens omvallen. |Heel bizar. Paard is uiteindelijk overleden omdat het niet meer overeind kon komen.

Over wobblers: ik heb ook een paard met wobblers gekend, ook dat liep niet goed af. Wobblers is een afknelling van het centrale zenuwstelsel en kan ontstaan door een te snelle groei, het kan aangeboren zijn, maar (zoals bij dit paard het geval was) kan het ook ontstaan na trauma. Dit paard (merrie) was met hoge snelheid frontaal op een ander paard gebotst, waardoor er een beknelling ontstond in de hals. alleen al het paard leiden was gevaarlijk, want het kon zomaar ineens omvallen. |Heel bizar. Paard is uiteindelijk overleden omdat het niet meer overeind kon komen.
    lijkt me inderdaad heel sneu! wist niet dat het ook door trauma kon komen (sorry, misschien beetje off topic)
    echte vrienden zie je niet, ... die staan achter je.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

De wobbler die ik kende, was een merrie. Dus niet alleen hengsten.

Misschien dat de prevalentie bij hengsten wel hoger is, die groeien ook harder onder invloed van hormonen. Maar zeker weet ik het niet.

Actief Forumlid Dorien_Boy's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik heb ook een heel leuk paard gekend, was een beloftevolle tinkerhengst maar is tijdens het spelen toen hij ong. twee jaar was op de weide ook verkeerd terecht gekomen en nadien werd er wobbler (ataxie?) vasgesteld. Je zag het wel erg, maar hij stond wel vaster op zijn benen dan het veulen in het filmpje. Ik moest van de osteopaat toen heel veel balkjes lopen met hem om zijn achterhand sterkter te maken. Hij beterde zienderogen. In stap en galop zag je het soms nog wel, maar in draf amper. Ik heb hem uiteindelijk zelf zadelmak gemaakt. Nadien heb ik hem spijtig genoeg niet meer gezien en hij wordt ook niet meer gereden denk ik (om andere redenen dan zijn ataxie hoor), maar hij deed het wel goed.
    Veel sterkte, lijkt me zo moeilijk een mooi jong veulen dit te zien hebben. Ik hoop dat de behandeling aanslaat!

https://www.youtube.com/watch?v=kxseQH2G42Q[/video]

Vandaag nog een keertje een filmpje gemaakt.
    Wat denken jullie? Ik denk dat er toch wel wat verbetering in zit

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Ik ben bij 1.15 minuten gestopt, kon het niet meer aanzien. Arm diertje
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Zytha
    https://www.youtube.com/watch?v=kxseQH2G42Q[/video]

Vandaag nog een keertje een filmpje gemaakt.
    Wat denken jullie? Ik denk dat er toch wel wat verbetering in zit
    Waarom wordt een dier opgejaagd wat nauwelijks op zijn benen kan staan :O?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Oef...helaas zie ik de verbetering niet. Zie de filmpjes voor het eerst. Maar nee. Waar meen jij verbetering te zien?
    Wat jammer van zo'n prachtig veulen, op het eerste filmpje beweegt hij zo mooi! Vind hem erg koehakkig, lijkt te weinig kracht te hebben achter en dus geen balans. Wat is de behandeling op dit moment? Zou den Hoek bellen om een eerlijk advies, denkend aan de ervaring verteld door Saar. Op dit diertje zal je zoals hij nu beweegt nooit kunnen rijden, maar ik denk zelfs dat hij nu niet pijnvrij door het leven gaat.

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Kan Den Hoek iets zeggen hoe pijnvrij hij is? Kan hij zichzelf staande houden in de kudde? Hoeveel en hoe beweegt ie uit zichzelf?
    Ik zie wel dat ie zich anders beweegt, maar weet niet of het progressie is.
    Moeilijk hoor
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Mijn tinkermerrie is nu 12 jaar, is als jaarling in de trailer over de kop geslagen, was toen stok kreupel en er is ataxie geconstateerd. Wij hebben haar de eerste jaren in de wei laten lopen , en met de osteopaath versterkende oefeningen gaan doen .
    Ze is veel sterker geworden, maar vooral in draf kan ze soms atactisch lopen , ik rij op haar al jaren en ook dat heeft haar enorm verbeterd, ze is een heel gelulkkig paard, ik rij recreatief western met haar, elk jaar komt nu nog de osteo, en ik hou haar goed in de gaten , ze is geweldig lief en werkwillig. Maar je moet zo een paard de kans geven dan kan het in sommige gevallen verbeteren en mijn paard was veel erger er aan toe dan dit veulen. Maar bekijk het per geval en de reguliere dierenarts heeft soms snel zijn oordeel klaar, maar ik zie aan dit paardje zo op het filmpje niet dat hij enorm pijn heeft.

Veel succes ermee, en ik hoop dat dit paardje net zo opknapt en rijdbaar wordt als mijn paard Balou.

Groetjes Jolanda.

Bladwijzers

Forum Rechten