Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Scheef op hoeven

  1. #1
    Forumlid Sietske's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Culemborg
    Leeftijd
    33
    Berichten
    51

    Scheef op hoeven

    Stel dat een paard wat scheef op zijn hoeven staat, dus dat de binnenkant langer is dan de buitenkant, kan dit via natuurlijk bekappen gecorrigeerd worden?

  2. #2
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Scheef op hoeven

    Waarom corrigeren?

    Staat ze altijd al op de manier, waarop ze nu staat?

    Denk je dat ze er last van heeft?

    Ik ben oprecht geinteresseerd in de beweegredenen om te corrigeren, ik begrijp het niet zo goed.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  3. #3
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Scheef op hoeven

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Waarom corrigeren?
    Je paard is niet anders gewend dan zo te staan, de hele beenstand is daarnaar.
    imo maak je problemen door te corrigeren.
    En dat durf jij zomaar te beweren, zonder paard of benen gezien te hebben???
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  4. #4
    Forumlid Sietske's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Culemborg
    Leeftijd
    33
    Berichten
    51

    Re:Scheef op hoeven

    Ik zeg niet dat ik het wíl corrigeren, ik vraag alleen of het mogelijk is. Denk zelf namelijk dat de stand namelijk gewoon weer verander als er niet veel bijgeslepen wordt, en als dat wel gebeurd, dat dat inderdaad zijn gewrichten zal beïnvloeden.

    Kan misschien beter anders formuleren: wordt het vaak gedaan bij natuurlijk bekappen?

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Scheef op hoeven

    In mijn ogen maakt het niet uit welke manier van bekappen wordt gekozen, een scheefstand kan mi gecorrigeerd worden, het hangt er alleen van af of het altijd verstandig is maar daar heb je een bekapper voor om mee te overleggen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Goirle, noord-brabant
    Berichten
    305

    Re:Scheef op hoeven

    Het ligt er aan waardoor de scheefstand veroorzaakt wordt en hoe lang de scheefstand al aanwezig is. Scheefstand die recentelijk ontstaan is kan volgens mij, na het weghalen van de oorzaak (via rechtrichten, fysio e.d.), volgens mij wel weer verholpen worden maar een scheefstand (bv franse stand) die al jaren aanwezig is kan je niet zomaar even meteen corrigeren zonder invloed uit te oefenen op spieren, pezen e.d..

    Een goede hoefsmid (van welke discipline dan ook) kijkt altijd naar de stand en gangen van het paard om daarna de bekapping daarop aan te passen.
    Groetjes ingrid

  7. #7

    Re:Scheef op hoeven

    Indien het een natuurlijke scheefstand is welke al een lange tijd aanwezig is moet je heel goed bekijken. Diverse dingen zijn er aan verbonden zoals spieren, pezen en de botten niet te vergeten natuurlijk.
    Zodra je een natuurlijke scheefstand gaat corrigeren kan soms je meer kwaad dan goed doen. Dat moet je per paard bekijken.
    Deze scheefstand kan zelfs helemaal vanuit het bekken komen, het hoeft dus niet altijd alleen in de voeten of been stand te zitten. Daarom is het zo belangrijk om het paard te zien en met een vakundige smid of bekapper aan de slag te gaan. Deze kan zeggen of het mogelijk is of niet.

    Ontstaat het tussen twee bekapbeurten in omdat het paard zijn benen op een bepaalde manier neerzet kan het gewoon weer recht gevijld worden.
    Daarbij is het verstandig om eens te gaan onderzoeken hoe dit dan ontstaat. Dus de bewegingen van het paard goed bekijken en zorgen dat je paard weer in balans (recht) gaat lopen.
    Hij zal namelijk als dit het geval is ergens iets meer belasten dan eigenlijk goed is. En dit kan evt. op langere termijn problemen gaan geven.
    Ook de tijd tussen de bekapbeurten in moet dan korter zijn dan normaal, zodat je de scheefheid niet vanuit de hoefvorm in stand houd, tijdens het trainen van "anders" bewegen.

    Het maakt in mijn ogen niet uit of je nu een natuurlijk bekapper of een smid laat bekappen. Het moet een persoon zijn met vakkennis.

  8. #8

    Re:Scheef op hoeven

    Bij mijn paard wordt dat elke keer gecorrigeerd, omdat ze het zelf scheef afslijt blijft het corrigeren nodig. Overigens is door een beetje gymmen al veel minder correctie nodig
    Mijn vorige 'traditionele' smid corrigeerde het nooit, de NB'er wel.

  9. #9

    Re:Scheef op hoeven

    Hallo, bij mijn paardje is het door de smid gecorrigeerd en ze loopt inderdaad veel slechter!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •