Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Ervaringen TTouch?

Ervaringen TTouch?

Mijn Pyco is de laatste tijd wat gespannen, en omdat het toch winter is, heb ik het boek `Gedrag en training van paarden´ van Linda Tellington-Jones weer uit het stof gehaald. Als ik het boek lees, dan vind ik het soms toch wat te 'zweverig' om er echt iets mee te doen. Ik vraag me af hoe jullie deze methode ervaren, en wat jullie ervaringen ermee zijn. Waarom zijn jullie het gaan doen, en hoe hebben jullie het geleerd?
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Re:Ervaringen TTouch?

Ik heb het van twee mensen in een privé-sessie geleerd die er workshops in geven, in verband met het onderzoek dat ik toen deed. Eén van die personen is een medestudent (in Belgie, postgraduaat toegepast diergedrag), vandaar dat dat kon. Ik heb het toen gebruikt om te kijken of het op lange termijn kalmerende effecten had op seniore asielhonden. Ik heb toen dus flink wat geoefend op veel verschillende honden en merkte dat een deel van de honden beter kon ontspannen met 'gewoon' aaien (maar dat kon natuurlijk ook aan mijn onkunde hebben gelegen om me goed aan hun tempo aan te passen). Maar ik heb ook honden in slaap gekregen die op geen enkele andere manier rustig te krijgen waren, van die spring in 't veld hondjes zeg maar. Sindsdien trakteer ik mijn bijrijdpaardje af en toe ook op een paar minuten TTouch en dat vind ze echt heel fijn...lekker oogjes half dicht, smakken en ter afsluiting een gaapje Ik weet niet waar je woont, maar anders kan ik het je wel een keertje down-to-earth persoonlijk uit komen leggen/komen demonstreren?

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Heb ooit een workshop gedaan.
    Mijn toenmalige paardje werd er niet rustig van toen ik het thuis probeerde. Maar net als in bovenstaande post, misschien dat het kwam door mijn onkunde.
    Gebruik het nu niet meer omdat ik mezelf er niet bekwaam in voel.

Je moet een beetje door de aparte benamingen heen kijken Maar het maakt het voor een aantal mensen ook weer makkelijk te onthouden welke beweging nu waar bij hoort en zo.
    Ik vind het een fijne methode, pas het toe op paard en hond.

Wat al hierboven gezegd werd heeft dit ook deels te maken met hoe je zelf op dat moment bent. Ben je net zo haastig (in je hoofd) als het paard op dat moment dan kan het soms het resultaat tegen vallen.
    Een hulpje met hoe je het precies moet doen kan ook helpen. Al is het een steuntje in de rug.

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

Kan iemand mij uitleggen wat TTouch precies inhoudt?
    A lot of people talk to horses, not many listen

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

TTouch maakt onder andere gebruik van een bepaald soort massage/aanrakingen om zo dieren te helpen ontspannen. Maar het is veel meer dan dat denk ik. Heb ooit op tv iemand gezien die het bij allerlei dieren deed. beetje zoals een friendly game zag het soms uit, soms had ze een paard helemaal ingepakt met banden zodat die beter zou voelen en dus ook zelf zijn lichaam beter zou gebruiken. Ik weet er maar heel weinig van: enkel dat de oorpunt een goede plek is om zo cirkelvormige massage te geven om te ontspannen. En dat het heel belangrijk is dat je die cirkel telkens hetzelfde was en dat was een specifiek getal. Ik dacht 1 en een kwart. Dus volledig rondje en nog 1/4 rondje en dan beetje opschuiven en weer. Maar ik ben zelfs niet zeker van die 1 en een kwart.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik vindt persoonlijk t-touch absoluut niet zweverig, het wordt best goed uitgelegd. Wat je houdt met elke vorm waarbij jij als mens een dier aanraakt is dat je uiteindelijk met je eigen energie werkt, ben jij niet rustig en geaard dan heb je je dier niet zoveel te bieden ongeacht de behandelingsmethode. Dat is wat ik zelf ook altijd merk, ik heb ook wel les gehad in touches maar had er het geduld niet voor maar had ook vaak te veel spanning in mijn lijf. Whoopie reageerde dan ook bij de lesgeefster met ontspanning maar niet bij mij,als ik dan ontspande dan weer wel. Ik merk hetzelfde bij accupressure wat ik toepas, als ik niet ontspannen ben dan heb ik niet zoveel te bieden.

Er wordt idd oa gewerkt met die cirkels,maar ze heeft ook andere grepen/toepassingen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Dat aaien om spanning kwijt te raken, dat herken ik wel. Ik deed dat vroeg bij de manegepaarden, dat werkte perfect. Vandaar dat ik toch wel geïnteresseerd ben in Ttouch.

De termen vind ik dan wel grappig, maar zoals dat verhaal over cellulaire inteligentie, daarmee raak ik de draad kwijt. Of dat je bij een bepaalde Ttouch iets met andere je hand moet doen, zodat je een verbinding met je paard hebt.

Ik zou het heel leuk vinden als je me het eens een keer kunt uitleggen/laten zien Marsha, maar ik ben bang dat jij in het zuiden woont? Ik woon in Friesland.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Ik woon in Utrecht, dus dat is inderdaad niet even snel uitleggen...Jammer! Misschien kun je dit boek eens bekijken:
    http://www.gsd.nl/ttouch/hondentrainingboek.html
    Dat boek legt heel erg duidelijk de verschillende touches en wat andere oefeningen (o.a. dat bandageren) uit, maar dan wel bij honden.

Wij hebben heel erg goeie ervaringen met TTouch. We hebben eerst een aantal lessen genomen en dan pas het boek gelezen.
    In alle eerlijkheid : als ik eerst het boek had gelezen ... mmm ... had ik het misschien ook geklasseerd als "te zweverig".
    Maar als je lessen neemt en goeie uitleg krijgt, dan is het best wel nuttig !

Mijn man en ik kregen, bij wijze van oefening, de opdracht om alle paarden "in slaap" te krijgen : mijn man de paarden in de rechtse stallen, ik de paarden in de linkse stallen. Toen we de hele gang hadden afgewerkt, stonden alle paarden te "dutten". Was een super gevoel !

Maar je moet je echt concentreren en focussen als je ermee begint. Niet zomaar : oh, we gaan effe die bewegen doen. Dan lukt het niet.

Onze vriendin rijdt endurance met haar arabische volbloed hengst. Na een rit van 120 km (!) vroegen we haar of we TTouch mochten toepassen om de hartslag van haar hengst sneller naar beneden te krijgen. Haar man is huisarts en stond met de stetoscoop in aanslag. Beide vielen achterover toen bleek dat de hartslag van hun hengst veel sneller daalde dan normaal.

Yep, voor mij is TTouch een heel handige methode. Zeker de moeite om je in te verdiepen.

Als je je iets verder verdiept in massages e.d dan zie je dat TTouch ook wat overeenkomsten heeft met andere technieken zoals bijv. acupressuur.
    Hierboven werd al aangekaart als je masseert aan de puntjes van de oren krijg je ontspanning. In en rond de oren zitten een aantal gevoelige acupunctuur punten.

Als je het boek op blz 173 opent en dan kijkt bij het plaatje "verbonden cirkels" Zie je dat er stipjes staan in bepaalde lijnen op het paard.
    Dit zijn meridiaanlijnen. Deze komen weer terug bij de chinese geneeswijze.
    Dit is een klein voorbeeldje om een overeenkomst te laten zien die er best wel zijn tussen bepaalde technieken.
    Zo heb ik een boek liggen van Touching horses van Marion Kaselle en Pamela Hannay. Zij beschrijven de Shiatsu technieken.
    Ook hier zie ik overeenkomsten bij TTouch en acupressuur.

De manier van uitvoering is wel verschillend, de een is meer een aai beweging, de ander maakt cirkels en of werkt met druk van de vingers al dan niet in combinatie. Of met een anknaald. Je eigen energie en gevoel, rust enz..spelen een grote rol in het effect van deze technieken.
    Je moet je zelf er in oefenen zodat je "handig" wordt in het voelen van de veranderingen.

Om je hand ergens op een bepaalde plek neer te leggen en de andere hand de TThouch te laten doen is om te zorgen dat je verbinding blijft behouden met je paard. Mee gaat in het tempo van het paard. Dus niet te snel of te langzaam gaat werken.
    En tevens een stukje vertrouwen geeft aan het dier (en jezelf)

Cellulaire inteligentie gaat iets verder in op de uitwerking van TTouch. Hiermee wordt duidelijk gemaakt (of een poging tot ) Dat je cellen kunt beinvloeden door gebruik te maken van bepaalde technieken. Zij gestimuleerd kunnen worden door het maken van de cirkels met je handen met bepaalde druk. Als ondersteuning dat je weet wat je aan het doen bent dan enkel het maken van TThouches. Dat de bepaalde bewegingen en de daarbij behorende druk dus echt invloed hebben op het dier. Bij de mens werkt het trouwens ook goed Dat is een goed oefen object trouwens zij kunnen je vertellen of je hard of zacht drukt, of je onregelmatig drukt of dat het constant is enz..enz.. Zo krijg je sneller feedback in je oefeningen.
    Dat kan in het begin handig zijn.

Tja, Utrecht... ik kom er wel eens langs, maar voorlopig waarschijnlijk niet. Als ik weer eens vrij ben, zal ik eens kijken of ik dat hondenboek in de bibliotheek kan vinden. Ik denk dat ik op mijn honden gemakkelijker kan oefenen dan op Pyco. Mijn honden houdt wel van dat getut, Pyco niet zo zeer. Zeker niet als ik aan het zoeken ben naar de beweging die ik maken moet. Inderdaad, hij reageert heel erg op hoe ik me voel.

Hihi, jij hebt het boek ook Inger? Die coiled python lift lijkt me ook wel wat voor Pyco...

Wat vinden jullie goede Ttouches om mee te beginnen? En hoe weet je nu of je het 'goed' doet? Zoals ik zie kan het niet veel kwaad als je het verkeerd doet. Dan heeft het alleen geen nut. Of vergis ik me daarin?

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

Wellicht hebben ze het boek van Linda Tellington-Jones ook wel bij de Slegte of bij de bieb op de plek waar jij woont. Het boek legt het namelijk hel duidelijk uit, en het is volgens mij al wat ouder en dus misschien zo te vinden..
    note to self: change the mind, the body will follow.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Linda heeft meerdere boeken. Ik heb zelf twee cursussen bij Vanda Oosterhuis gedaan, geen idee of ze die nog geeft maar ik vond het zeer zinvol en totaal niet zweverig. Vanuit een boek zou ik het nooit zo goed aangeleerd kunnen hebben denk ik, na het zelf uitgevoerd en ook gevoeld te hebben (je oefent ook op elkaar) krijg je er een goed beeld bij.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

De clouded leopard is wel een goede om mee te beginnen...en hoe je merkt of je het goed doet? Dat was ook één van mijn eerste vragen en als antwoord kreeg ik dat je dan echt wel aan je dier ziet dat hij/zij begint te ontspannen of zelfs in slaap valt En het verkeerd doen kan inderdaad geen kwaad, hooguit dat je dier je irritant vindt

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten