Oorspronkelijk Geplaatst door
leetje
Katla
saar
Zou het naar vinden als ze iets overkomt waartegen ik ze had kunnen beschermen, vandaar dat ze geent worden.
Hier wil ik even op inhaken. Jouw paardjes kunnen nog steeds ziek worden, ondanks hun influenza enting. Veel mensen denken dat enten je paard optimaal beschermd en ze nooit griep zouden kunnen krijgen. Dat kunnen ze wel degelijk, paarden die geënt zijn kunnen ook een verminderde weerstand krijgen en daardoor vatbaarder worden voor een heersende griep. Daarbij wordt er geënt met een griepvirus wat verouderd is, omdat ze nooit van te voren weten welke griep er dit seizoen de kop op zal steken. Het kan een aantal seizoen dezelfde stam zijn, maar het kan ook zijn dat deze stam zich is gaan muteren.
Het is zelfs in mijn ogen zo dat je wellicht beschermt tegen influenza - ook al is idd de vraag hoe groot die bescherming is - maar wat nu als je ze beschermt tegen influenza, maar je paard ziek wordt door de enting?
De reactie op entingen (oftewel de bijwerkingen) worden onderzocht tot 24 of 48 uur na de enting. Maar wat gebeurd er op de lange termijn?
Mijn grootste weerstand tegen enten ligt er in het feit dat je een virus inspuit in een paard, direct in het lijf, en vaak meerdere tegelijk.
Door het direct in het lijf te spuiten, mis je de 1e lijnsafweer, zoals de huid, slijmvliezen etc. Er wordt direct actie van het immuunsysteem gevraagd, terwijl normaal als een virus binnenkomt via bijvoorbeeld de slijmvliezen en een hele hoop voorbereidende stapjes worden gemaakt! Ik vind het een behoorlijke aanslag. Daarnaast is het dan niet zo dat ze met 1 virus tegelijk in aaraking komen, maar bij paarden max 2, maar bij honden bijvoorbeeld kan dat oplopen tot 5. Een immuunsysteem moet dus met 5 verschillende ziekteverwekkers aan de slag. Dat komt normaal niet voor!
Het is zo'n aanslag op het immuunsysteem dat die vervolgens afwijkend kan reageren, bijvoorbeeld met allergieen of auto-immuunziekten. Niet altijd is dit te koppelen met de enting, maar vaccineren kan zeker meespelen.
Kijk voor een voorbeeld van een hond die erg ziek is geworden van de vaccinatie is op mijn facebook:
www.facebook.com/dierenhomeopathie.
Daar staan filmpjes van een markiesje die verlammingsverschiojnselen kreeg na de enting.
Nu is het voor mij niet direct zo dat er dan maar niet geent moet worden, mijn idee is vooral dat er met beleid geent moet worden. En gekeken moet worden naar welke ziekte ze geent worden hoe groot de kans is dat ze het krijgen, wat de gevolgen van de ziekte zijn en wat de gevolgen voor het individuele dier is om te enten. En die laatste wordt denk ik erg onderschat. Alle dieren met allergieen, auto-immunziekte of dergelijke zou ik niet enten.
Tetaus is een voorbeeld van een ziekte die heel vervelend is en heel snel verloopt, waarbij ik denk dat de enting wel iets toevoegd, maar de enting inderdaad niet jaarlijks hoeft te geven zodat de belasting niet heel hoog is. Een ziekte als influenza zou ik niet enten omdat een paard met een goede weerstand dat aan zou moeten kunnen. zo Kun je dus per ziekte kijken en per dier wat zinvol is.
Overigens is er inderdaad homeopathisch goed te begeleiden, voorzowel de keuze om wel te enten om die niet zo hard binnen te laten komen als wanneer er niet geent wordt om de weerstand zo hoog mogelijk te houden om te voorkomen dat hij ziek wordt.
Bladwijzers