Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 36 van de 36

Topic: Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

  1. #31
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Je kunt je paard trouwens wel helpen /ondersteunen door ze te ontgiften in ieder geval 2 keer per jaar maar bv ook even een week of 2 na zo,n enting, dat kun je bv doen met detox van Phytonics, drainage compositum van de groene os(momenteel niet verkrijgbaar geloof ik), ook kun je met groene leem ontgiften, daar willen ze nog wel eens heftig op reageren.
    Jeuk, hoesten e.d kunnen idd signalen zijn dat het lichaam(lever) overbelast wordt.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #32
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Ik ent vanwege het meedoen aan keuringen en omdat ik het belangrijk vind dat ze (deels) beschermd zijn voor influenza. Wij enten ook onze koeien en schapen om deze reden en ik zie geen enkele reden om voor mijn paarden een uitzondering te maken. Ik bemerk ook geen neveneffecten van de entingen.

    Tegen tetanus ent ik om het jaar, simpelweg omdat een keer een dier tetanus zien hebben wat mij betreft meer als genoeg was en ik deze lijdensweg niemand wil aandoen. Ik kan dit voorkomen middels enten, dus is dat wat mij betreft een verantwoordelijkheid die ik heb naar mijn paard toe. Ergens las ik de vraag waarom dit niet in plaats van standaard gewoon op het moment dat het nodig is gedaan kan worden. Heel simpel, bij paarden kan tetanus zo razendsnel verlopen dat de enting te laat is. Of dat jou het risico waard is, is iets wat ieder voor zich moet bepalen. Ik kan dit afwachten niet verantwoorden naar mezelf en mijn paarden, dus ent ik preventief.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  3. #33
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Hier wordt ook jaarlijks geënt, voor de drafkoersen moet het sowieso (wordt ook echt op gecontroleerd) en op de drafbaan komen ze met paarden uit het hele land in aanraking. Mijn merrie gaat in principe nergens meer heen behalve naar de kliniek, maar wij staan op een grote pensionstal (ca 85 paarden) en daar is altijd verloop, dus regelmatig komen er vreemde paarden bij. Aangezien ze beiden totaal geen verandering laten zien na een enting, hou ik het maar op "better safe than sorry" en wordt er jaarlijks geënt.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #34
    Actief Forumlid MegaMag's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    37
    Berichten
    465
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Ik heb toevallig ook weer een herrinnering voor de enting op de deurmat gekregen van de DA. En mij stond het nu eigenlijk ook een beetje tegen om alweer te enten. Ik heb vorig jaar ook het west nijlvirus laten enten omdat ik me helemaal gek heb zitten maken met alle enge verhalen. Maar goed, je kunt je inderdaad overal wel voor laten enten of verzekeren. Het is nooit een garantie dat je paard niks krijgt..
    Ik geloof dat ik toch zo langzamerhand sterk de voorkeur ga voelen om niet meer jaarlijks te enten.. Ik heb 1 eczemer en de ander heeft vorig jaar best wat huidproblemen gehad. Dus voor nu even geen troep erin..

  5. #35

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Katla
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Zou het naar vinden als ze iets overkomt waartegen ik ze had kunnen beschermen, vandaar dat ze geent worden.
    Hier wil ik even op inhaken. Jouw paardjes kunnen nog steeds ziek worden, ondanks hun influenza enting. Veel mensen denken dat enten je paard optimaal beschermd en ze nooit griep zouden kunnen krijgen. Dat kunnen ze wel degelijk, paarden die geënt zijn kunnen ook een verminderde weerstand krijgen en daardoor vatbaarder worden voor een heersende griep. Daarbij wordt er geënt met een griepvirus wat verouderd is, omdat ze nooit van te voren weten welke griep er dit seizoen de kop op zal steken. Het kan een aantal seizoen dezelfde stam zijn, maar het kan ook zijn dat deze stam zich is gaan muteren.
    Het is zelfs in mijn ogen zo dat je wellicht beschermt tegen influenza - ook al is idd de vraag hoe groot die bescherming is - maar wat nu als je ze beschermt tegen influenza, maar je paard ziek wordt door de enting?
    De reactie op entingen (oftewel de bijwerkingen) worden onderzocht tot 24 of 48 uur na de enting. Maar wat gebeurd er op de lange termijn?

    Mijn grootste weerstand tegen enten ligt er in het feit dat je een virus inspuit in een paard, direct in het lijf, en vaak meerdere tegelijk.
    Door het direct in het lijf te spuiten, mis je de 1e lijnsafweer, zoals de huid, slijmvliezen etc. Er wordt direct actie van het immuunsysteem gevraagd, terwijl normaal als een virus binnenkomt via bijvoorbeeld de slijmvliezen en een hele hoop voorbereidende stapjes worden gemaakt! Ik vind het een behoorlijke aanslag. Daarnaast is het dan niet zo dat ze met 1 virus tegelijk in aaraking komen, maar bij paarden max 2, maar bij honden bijvoorbeeld kan dat oplopen tot 5. Een immuunsysteem moet dus met 5 verschillende ziekteverwekkers aan de slag. Dat komt normaal niet voor!

    Het is zo'n aanslag op het immuunsysteem dat die vervolgens afwijkend kan reageren, bijvoorbeeld met allergieen of auto-immuunziekten. Niet altijd is dit te koppelen met de enting, maar vaccineren kan zeker meespelen.
    Kijk voor een voorbeeld van een hond die erg ziek is geworden van de vaccinatie is op mijn facebook: www.facebook.com/dierenhomeopathie.
    Daar staan filmpjes van een markiesje die verlammingsverschiojnselen kreeg na de enting.

    Nu is het voor mij niet direct zo dat er dan maar niet geent moet worden, mijn idee is vooral dat er met beleid geent moet worden. En gekeken moet worden naar welke ziekte ze geent worden hoe groot de kans is dat ze het krijgen, wat de gevolgen van de ziekte zijn en wat de gevolgen voor het individuele dier is om te enten. En die laatste wordt denk ik erg onderschat. Alle dieren met allergieen, auto-immunziekte of dergelijke zou ik niet enten.
    Tetaus is een voorbeeld van een ziekte die heel vervelend is en heel snel verloopt, waarbij ik denk dat de enting wel iets toevoegd, maar de enting inderdaad niet jaarlijks hoeft te geven zodat de belasting niet heel hoog is. Een ziekte als influenza zou ik niet enten omdat een paard met een goede weerstand dat aan zou moeten kunnen. zo Kun je dus per ziekte kijken en per dier wat zinvol is.

    Overigens is er inderdaad homeopathisch goed te begeleiden, voorzowel de keuze om wel te enten om die niet zo hard binnen te laten komen als wanneer er niet geent wordt om de weerstand zo hoog mogelijk te houden om te voorkomen dat hij ziek wordt.
    Klassiek homeopaat voor dieren
    www.leonienoordhoek.nl

  6. #36
    Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    Belgische Ardennen
    Berichten
    753

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door leetje
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Katla
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Zou het naar vinden als ze iets overkomt waartegen ik ze had kunnen beschermen, vandaar dat ze geent worden.
    Hier wil ik even op inhaken. Jouw paardjes kunnen nog steeds ziek worden, ondanks hun influenza enting. Veel mensen denken dat enten je paard optimaal beschermd en ze nooit griep zouden kunnen krijgen. Dat kunnen ze wel degelijk, paarden die geënt zijn kunnen ook een verminderde weerstand krijgen en daardoor vatbaarder worden voor een heersende griep. Daarbij wordt er geënt met een griepvirus wat verouderd is, omdat ze nooit van te voren weten welke griep er dit seizoen de kop op zal steken. Het kan een aantal seizoen dezelfde stam zijn, maar het kan ook zijn dat deze stam zich is gaan muteren.
    Het is zelfs in mijn ogen zo dat je wellicht beschermt tegen influenza - ook al is idd de vraag hoe groot die bescherming is - maar wat nu als je ze beschermt tegen influenza, maar je paard ziek wordt door de enting?
    De reactie op entingen (oftewel de bijwerkingen) worden onderzocht tot 24 of 48 uur na de enting. Maar wat gebeurd er op de lange termijn?

    Mijn grootste weerstand tegen enten ligt er in het feit dat je een virus inspuit in een paard, direct in het lijf, en vaak meerdere tegelijk.
    Door het direct in het lijf te spuiten, mis je de 1e lijnsafweer, zoals de huid, slijmvliezen etc. Er wordt direct actie van het immuunsysteem gevraagd, terwijl normaal als een virus binnenkomt via bijvoorbeeld de slijmvliezen en een hele hoop voorbereidende stapjes worden gemaakt! Ik vind het een behoorlijke aanslag. Daarnaast is het dan niet zo dat ze met 1 virus tegelijk in aaraking komen, maar bij paarden max 2, maar bij honden bijvoorbeeld kan dat oplopen tot 5. Een immuunsysteem moet dus met 5 verschillende ziekteverwekkers aan de slag. Dat komt normaal niet voor!

    Het is zo'n aanslag op het immuunsysteem dat die vervolgens afwijkend kan reageren, bijvoorbeeld met allergieen of auto-immuunziekten. Niet altijd is dit te koppelen met de enting, maar vaccineren kan zeker meespelen.
    Kijk voor een voorbeeld van een hond die erg ziek is geworden van de vaccinatie is op mijn facebook: www.facebook.com/dierenhomeopathie.
    Daar staan filmpjes van een markiesje die verlammingsverschiojnselen kreeg na de enting.

    Nu is het voor mij niet direct zo dat er dan maar niet geent moet worden, mijn idee is vooral dat er met beleid geent moet worden. En gekeken moet worden naar welke ziekte ze geent worden hoe groot de kans is dat ze het krijgen, wat de gevolgen van de ziekte zijn en wat de gevolgen voor het individuele dier is om te enten. En die laatste wordt denk ik erg onderschat. Alle dieren met allergieen, auto-immunziekte of dergelijke zou ik niet enten.
    Tetaus is een voorbeeld van een ziekte die heel vervelend is en heel snel verloopt, waarbij ik denk dat de enting wel iets toevoegd, maar de enting inderdaad niet jaarlijks hoeft te geven zodat de belasting niet heel hoog is. Een ziekte als influenza zou ik niet enten omdat een paard met een goede weerstand dat aan zou moeten kunnen. zo Kun je dus per ziekte kijken en per dier wat zinvol is.

    Overigens is er inderdaad homeopathisch goed te begeleiden, voorzowel de keuze om wel te enten om die niet zo hard binnen te laten komen als wanneer er niet geent wordt om de weerstand zo hoog mogelijk te houden om te voorkomen dat hij ziek wordt.
    Amen, super beschreven!
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •