Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 36

Topic: Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

  1. #1
    Actief Forumlid Eva's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Driel
    Leeftijd
    36
    Berichten
    351

    Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Met Whisper gaat het momenteel erg goed.
    Alleen er is nog 1 probleempje het enten!! Whisper heeft een behoorlijke belasting van de inentingen..
    Ik weet dat Whisper er allergie`s voor is, dus waarom zou ik het dan doen? maar aan de andere kant wil ik hem liever wel inenten. Het paard waar hij samen mee staat wordt wel jaarlijks ingeënt.

    Zijn er meer mensen die hun paarden niet jaarlijks enten?

    Alvast bedankt!!

  2. #2

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    De tetanus enting vind ik zeer belangrijk, maar jaarlijks herhalen vind ik erg vaak. Er zijn al dierenartsen die zeggen dat de stoffen 3 jaar bescherming bieden. Het wordt alleen jaarlijks gedaan, zodat je het niet vergeet... Voor mij niet een reden, maar als je een manege/bedrijf oid met 100 paarden hebt kan ik me voorstellen dat je het wel doet.
    Er zijn ook andere opties, zoals titerbepaling. Aan de hand van bloedonderzoek wordt gekeken naar de hoeveelheid afweerstoffen in het bloed. Bij een bepaalde waarde is het paard beschermt. Zit het eronder dan is enten noodzakelijk om het lichaam weer van afweerstoffen te voorzien.
    Tetanus kun je ook geven als het paard op dat moment gewond is. De reden dat dit niet standaard gebeurd is dat het niet altijd te zien is of er wonden zijn. Het paard loopt dan een risico dat je er te laat bij bent.
    Ik heb Dimma gekocht nadat ze minimaal 6 jaar geen entingen heeft gehad. Daarvoor is onbekend, ze had geen boekjes. Op dat moment heb ik ervoor gekozen om haar de basisenting te geven. Dit was influenza en tetanus in 1. Na ik meende 6 weken moest dit herhaald worden. Ik ben van mening dat ze toen enorm veel entstoffen binnen heeft gekregen. Mijn instructrise gaat dit voorjaar weer een groep bijelkaar zoeken die graag titerbepaling wil laten doen. Indien dit mogelijk is wil ik dat ook bij mijn paarden doen. Ervaring van mijn instructrise was dat de afweerstoffen na enting meestal extreem hoog te noemen zijn en dat het wel een paar jaar zonder enting voldoende aanwezig blijft.

  3. #3
    Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    Belgische Ardennen
    Berichten
    753

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Mijn merrie wordt nooit geënt. Enkel tetanus vind ik belangrijk en deze is zo'n 5 jaar geldig. Helaas heb ik haar volledig moeten laten enten afgelopen zomer gezien ze dus op een trainingsstal had gestaan en dit één van hun eisen is.
    Ik vind het zo jammer dat het bijna overal verplicht wordt, stallen, wedstrijden etc etc. En waar ent je nu voer influenza(griep) en tetanus. Influenza entingen zijn achterhaald in mijn ogen, gezien de enting is gebasseerd op een eerdere influenza stam. Daarnaast ben ik ook van mening dat influenza niet dodelijk is, enkel als je paard een zodanige zwakke weerstand heeft of als je er gewoon niets aan doet. Het is net als bij mensen gewoon uitzieken.

    Droes, rhino, westnijl dat vind ik ook allemaal onzin en geldklopperij.

    Wij zijn afgelopen november onze kat verloren aan zeer aggressieve vorm van tumoren. Deze tumoren zijn veroorzaakt door enten, is door de pathaloog aangetoond en in de jaren 80/90 zijn er heel veel van deze gevallen geweest in Amerika. Het zijn vooral de additieven (hulpstoffen) in de entingen die ronduit troep zijn en absoluut niet gezond voor mens en dier.

    Die hele mexicaanse griep vaccin is één grote hype geweest, de mensen die er het meeste baat bij gehad hebben zijn de farmaceuten. Zij hebben flink verdient! Er zijn wetenschappelijke bewijzen dat deze griepvaccin allerlei nare bijwerkingen en zelfs blijvend letsel/ziekte hebben veroorzaakt.


    In onderstaande links wordt het één en ander uitgelegd

    http://www.naturalnews.com/034525_va...s_stories.html

    http://www.hartgenoten.nl/hartopinie...-proefkonijn-2

    http://www.newscientist.com/blogs/sh...ccine-and.html

    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Zelf durf ik het risico niet te nemen om niet te enten, griep bij paarden blijkt toch veel ernstiger te zijn dan bij mensen en kan ook bv schade aan de luchtwegen geven nadien. Nu is het risico natuurlijk ook minder juist omdat er zoveel geent wordt.

    Gisteren vertelde de da mij nog dat in ieder geval tetanus wel belangrijk is omdat daar nog steeds wel paarden aan doodgaan niet aan de griep (had hij niet meegemaakt dan).

    Verder kun je je paard homeopatisch ondersteunen mbt de bijwerkingen, ik heb ook nog korrels thuis bedenk ik mij die ik deze week nog moet geven, maar eigenlijk moet je dan voor de enting al beginnen en dan daarna nog een keer. Ik vindt de belasting van zo,n enting ook een probleem.
    Het middel heet Thuja occidentalis, potentie D30,klachten na inenting (Thuja D30, 2-3 granules voor en na het inenten),
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Enten wordt soms ook in verband gebracht met headshaken.
    De kans op griep is er altijd omdat ze nooit precies weten welk virus er dit jaar komt.

    Ik ent dus ook maar 1x in de 5 jaar en dan alleen voor tetanus.

    Tenzij ik mijn wedstrijd kriebels niet langer kan onderdrukken dan "moet" ik wel. Maar wel in overleg met mijn holistische DA, want enten is voor mijn paard een hele grote belasting. Dan maar geen Trec of dressuurwedstrijdje.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  6. #6
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Bij mij op stal is het verplicht
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  7. #7

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Ik doe het wel met nicky, met het oog op de toekomst dat ik wedstrijden wil gaan starten met nicky.
    Dan moeten entingen compleet zijn.

    Ik heb er voor sophie ook wel is over gedacht om een jaar over te slaan kijken wat voor effect het heeft op har eczeem.


  8. #8
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Op de pensionstal waar de paarden stonden was het verplicht. Daarnaast wordt er bij ons op de wedstrijden gecontroleerd. Heb geen keus als ik wedstrijden wil blijven starten.

  9. #9
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Ik doe het wel met nicky, met het oog op de toekomst dat ik wedstrijden wil gaan starten met nicky.
    Dan moeten entingen compleet zijn.

    Ik heb er voor sophie ook wel is over gedacht om een jaar over te slaan kijken wat voor effect het heeft op har eczeem.

    Is het niet zo dat je dan in ieder geval de basisenting moet hebben en daarna elk half jaar?
    Volgens mij hoef je niet van veulen af aan (bij wijze) alle entingen compleet te hebben hoor
    A lot of people talk to horses, not many listen

  10. #10
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Volgens mij enkel de jaarlijkse enting..
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  11. #11
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Maar niet persé van 0 jr elk jaar toch? Stel, jij koopt een 10jarig paard en die is nooit geent, die geef je de basisenting en je mag er mee op wedstrijd volgens mij.
    A lot of people talk to horses, not many listen

  12. #12
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Nee, dat klopt.

    Maar dat paard van 10 moet dan eerst 2 entingen krijgen....
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  13. #13
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Ja precies en dat noemen ze dan 'basis-enting' dat is die 2x dezelfde enting binnen 6 weken
    A lot of people talk to horses, not many listen

  14. #14
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Ja, zo had ik het wel begrepen inderdaad.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  15. #15
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Jaarlijkse inenten waarom wel/niet??

    Hier enten we wel elk jaar tegen influenza, tetanus op advies van de DA eens in de twee jaar. Dit ivm wedstrijden, keuringen enzovoorts. Onze paarden komen ongemerkt toch in contact met andere paarden, er passeren veel paarden bijvoorbeeld. Zou het naar vinden als ze iets overkomt waartegen ik ze had kunnen beschermen, vandaar dat ze geent worden.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •