Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Hoe lang is een merrie uit roulatie door een veulen?

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Hoe lang is een merrie uit roulatie door een veulen?

Morgen ga ik twee hengsten bekijken voor mijn merrie. Ik zou heel graag een veulen bij haar willen. Ik vraag me af hoe lang een merrie bij drachtigheid uit roulatie is. Moet je ca 2 maanden voor de uitgerekende datum stoppen met rijden? Ik rij recreatief, wel bewust over wat fysiek goed is, buitenritten voornamelijk stapwerk. Als het veulen er is, hoelang moet je dan wachten totdat je weer mag rijden/ grondwerken/ gymen. Natuurlijk snap ik dat je het op moet bouwen. Ik heb gezien dat merries leeg gezogen worden door hun nageslacht. Ik vind het maar niks om op zo'n bonkig paard te gaan rijden. Dan wacht ik liever totdat ze wat bekomen is. Hoelang duurt het gemiddeld dat de merrie weer in conditie is nadat je begint. Is er een kans dat oudere merries niet weer op hun oude niveau terug komen?
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Het zou voor mij de eerste keer worden.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Actief Forumlid Daan_Ordeal's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2011

Re:Hoe lang is een merrie uit roulatie door een veulen?

Ik ben met Ordeal zo'n 6 weken voor de uitgerekende datum gestopt met rijden, dat waren uiteindelijk 8 weken. Voor die tijd natuurlijk ook al afgebouwd. Volgens mij ben ik na een week of 6 weer eens gaan rijden maar wel rustig opgebouwd en haar in de periode dat Orenda nog bij haar liep niet hard aan het werk gehad. Ordeal werd na 5 maanden wel behoorlijk schraal, toen Orenda 6 maanden was is ze afgespeend. Daarna eerst weer even rustig aan gedaan met Ordeal en toen werd het winter waardoor ik niet veel kon doen. Het heeft voor mij dus wel een lange tijd geduurd voordat ik weer een beetje fanatiek aan het rijden was. Maar het is het wel heel erg waard geweest!!
    Overigens ben ik wel een behoorlijk fanatieke ruiter. Voor Ordeal drachtig was reed ik dus ook echt wel 5 tot 7 dagen per week ongeveer een uur, voornamelijk dressuurmatig.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik ben ook zo'n twee maanden voor de uitgerekende datum gestopt met werken met mijn merrie, alleen nog wat gewandeld. Toen het veulen er eenmaal was heb ik niet gereden tot hij afgespeend was, alleen eens een keer in de bak met het veulen erbij wat op Danny gestapt met een woest enthousiast veulen om ons heen, zo leuk vond hij dat . Ik ben pas weer wat gaan doen na het afspenen, ze zijn al zo kort bij elkaar, dat ik ze tijdens die periode ook niet voor even uit elkaar wilde halen. Ik heb regelmatig wat grondwerk met het veulen gedaan waar mama los bij stond, die liep braaf achter ons aan, dat was wel heel erg leuk . Na het afspenen weer heel rustig opgepakt. Al met al dus zo'n 9-10 maanden uit de roulatie bij mij, maar dat voelde niet als gemis.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik heb tot enkele weken voor de geboorte doorgereden/gemend. Wel alleen rechtuit over de weg. Ze ging nog altijd graag mee en had beweging ook nodig.
    Daarnaast wandelde ik heel veel met haar.
    Het dressuurmatige rijden dat ik deed heb ik al eerder gestopt.

Daarna heb ik nooit meer echt gereden.. vanwege andere redenen.
    Ik vind zelf met veulen erbij het toch lastig fanatiek op te pakken. Ik longeerde wel wat of ging met beiden een stukje wandelen.
    Maar ik denk dat je die maanden dat het veulen erbij loopt het beste niet teveel kunt verwachten.
    Ik heb het niet gemist. Ik ben me in die periode gaan verdiepen in grondwerk.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Dagboek Berichten
    1

Spannend!
    Mijn ervaring met deze vraag is eigenlijk dat het per merrie verschilt. Op de springstal waar ik werkte, zorgde ik voor alles wat niet in de wedstrijdafdeling stond; drachtige merries en al het jonge spul tot 3 jaar.
    Sommige merries konden nog aardig gereden worden, terwijl anderen (Glare bv) al heel snel last kregen van hun buik. De soepelheid ging behoorlijk achteruit en het lopen harder dan stap wordt dan gewoon zwaar. Deze merries kwamen dan alleen in de stapmolen en in de wei. Anderen konden tot maand voor de datum nog heel redelijk dressuurmatig gereden worden.

Na het veulenen gingen ze eerst een maand het land op, wel 's nachts op stal zodat we de veulens goed handmak konden maken, konden laten wennen aan even alleen zijn zonder mama. Na die eerste maand, gingen de meeste merries weer rustig aan het werk terwijl de kids dan even alleen in de box bleven. Verdere dag liepen ze buiten. Dit was wel afhankelijk van de gezondheid van de merrie en de ambities van de wedstrijdruiter. Sommigen waren te schraal door het zogen en bleven in de wei.
    De merries die het lichamelijk aankonden, gingen eind van het seizoen (aug-sept) alweer mee op concours in het B en L. De veulens waren dan thuis in op stal. Vond ik toen normaal maar is natuurlijk niet echt for the horse , hoewel het voor merrie en veulen wel goed was om al vroeg te leren even gescheiden van elkaar te zijn. Bij de merries die 24/7 bij hun veulen waren, was het afspenen veel heftiger.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Ik vond het allemaal wel meevallen. Ik rijd niet fanatiek, maar heb tot een week voor de geboorte er nog wel opgezeten. Wat rondstappen, wat langeteugelen, stapritje in het bos. Voor zover ik weet kun je de merrie blijven rijden tot de geboorte, al is het dan niet meer zo fanatiek als je misschien gewend bent.

Na de geboorte van het veulen was ik na een maand of 2 geloof ik weer aan de gang. Ook niet fanatiek hoor, maar zowel merrie als veulen vond het okee om even gescheiden te zijn. Al vrij snel kon ik haar ook meenemen naar het bos, zonder veulen. Het zal ook heel erg aan de merrie zelf liggen, denk ik!
    Mijn andere merrie kreeg een maand later een veulen, en zij was veel meer beschermend en ik had haar denk ik niet zo snel mee kunnen nemen zonder veulen (ze wordt niet gereden, dus in dit geval was het makkelijk).

Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Wat fijn om jullie ervaringen te lezen. Ik denk dat Lisenka erg beschermend is. Waar ik ook benieuwd naar ben, zijn jullie merries na het veulen weer op het oude niveau gekomen met rijden. Met Lisenka werk ik hard om haar fysiek in orde te houden. Het zou heel vervelend zijn dat na het veulen ze dit allemaal niet meer kan. Op die vraag zit ik momenteel te broeden.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik denk dat het idd per merrie verschilt. De één kan meer aan zonder af te vallen, de ander kan niet lang zonder haar veulen.
    Wij kochten Sterre met 8 maanden dracht, dus mijn dochter deed het sowieso rustig aan omdat ze nog moesten wennen aan elkaar. Een beetje buiten rijden, een beetje soepel houden in de bak. Kijk wat je merrie aangeeft.
    Na de bevalling zou ik ze een maand lang met rust laten, daarna kan je je gewone dingen weer rustig oppakken. Wel allemaal minder en korter, klein beginnen en het veulen erbij en kijken hoe ze reageren. Ik zou een veulen later niet alleen in een box achterlaten, maar liever in een vertrouwde kudde. Ook dat opbouwen natuurlijk.
    Wij hebben niet veel gras, dus Sterre moest alles uit het hooi halen, en dat lukte ook. Maar dat kwam ook omdat ze de ranghoogste is en dus altijd wel aan haar trekken kwam. Was dat niet zo geweest, dan hadden we haar 's nachts apart gezet (met veulen) met onbeperkt hooi.
    Skylar hebben we met 8 maanden 's nachts apart gehouden van zijn moeder, wel met andere paarden erbij, om hem voor te bereiden op het afspenen. Twee weken later is hij verkocht en weggegaan. Dat ging zonder problemen.
    Ik denk dat je er rekenig mee moet houden dat je een jaar lang minder kan doen dan je gewend bent.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yulia
    Wat fijn om jullie ervaringen te lezen. Ik denk dat Lisenka erg beschermend is. Waar ik ook benieuwd naar ben, zijn jullie merries na het veulen weer op het oude niveau gekomen met rijden. Met Lisenka werk ik hard om haar fysiek in orde te houden. Het zou heel vervelend zijn dat na het veulen ze dit allemaal niet meer kan. Op die vraag zit ik momenteel te broeden.
    Mijn merrie is na het veulen (ze was destjds 12) fysiek juist nog vooruit gegaan doordat ik meer geleerd heb en haar dus beter kon trainen, en nu met 26 loopt ze zelfs beter dan destijds, dus dat hoeft geen punt van zorg te zijn
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Mijn ene merrie ziet er eigenlijk nog vrijwel hetzelfde uit, bij een niet zo fanatieke training. De andere merrie ziet er niet meer uit na haar dracht. Dikke hangbuik, maar ingevallen bij de flanken, achter de schoft en langs de ruggengraat. Dat is wel erg jammer. Weer aan de gang dus om haar weer wat in vorm te krijgen. Maar het verschilt dus per merrie.

Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Dagboek Berichten
    1

Mijn ervaring is dat ze er niet op achteruit gaan. Dat was in dit geval wel bij merries onder 10 jaar, een merrie op leeftijd wordt er natuurlijk ook zonder veulen niet altijd soepeler bij. Maar wat leeftijd is en wat 'schade' van de dracht is slecht een vinger op te leggen.
    Een rustige opbouw is wel beter voor het herstel lijkt me, maar dat zal bij jullie wel goedkomen
    De merries die ik verzorgde waren bijna allemaal wedstrijdpaarden die in goede conditie de dracht ingingen en snel weer op het oude nivo waren.

Ik ben vrij vroeg gestopt met (fanatiek) rijden, ik denk wel 5 maanden voor dat ze uitgerekend werd.
    Daarna nog een poosje wel wat zonder zadel gereden enzo, maar 3 maanden voor uitgerekende datum helemaal gestopt, omdat ik merkte dat ze het er wel zwaar mee had.
    Stef is uiteindelijk ook 2,5 week te vroeg geboren...

Het zal heel erg merrie afhankelijk zijn...

Na de geboorte ben ik er overigens vrij snel weer op gaan pakken, na +/- een maand, en dat ging prima.
    Klassiek homeopaat voor dieren
    www.leonienoordhoek.nl

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Sterre wilde destijds zo'n 4 maanden voor de bevalling geen zadel meer op, maar een zadelloos buitenritje kon ze tot 3 weken voor de bevalling echt nog wel waarderen.
    Het zal per paard verschillen denk ik.
    Ik heb vervolgens toen ze haar veulen aan de voet had na een week of 4 langzaam het rijden in de bak (met veulen ernaast) weer opgepakt.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Weet niet precies de periodes. Maar het dressuurpaard wat ik ooit reed, werd ook nog tot vrij kort tegen de bevalling gereden. Ik deed dan extra rustig met haar. Vond de eigenaar wel leuk. En hij verzekerde me dat het net goed voor haar was. Ze vond het ook leuk. En dan als het veulen er was, reed ik vrij snel terug mee in de les 2x per week en dan wel tijdje wachten met de proeven. We reden wel lage proeven individueel en achttal.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011

Hoi Yulia,
    Het is een oud topic van je...ik stuitte erop omdat ik op het forum aan het zoeken was naar een antwoord op deze vraag. Ik ben benieuwd of je besloten hebt je paard te laten dekken, en zo ja hoe het gegaan is met de conditie van je paard en hoe je het hebt aangepakt wat betreft rijden/gymen.
    Als alles zo gaat als gehoopt, neem ik een volwassen drachtige merrie over. Het plan is dat ik haar in januari haal, 20 juli is ze uitgerekend. Het veulen gaat als hij/zij er aan toe is weer terug. Ze is lichamelijk eigenlijk nog aan het bijkomen van haar vorige veulen(die nogal groot was). Het wordt haar 4e veulen in haar 13 jarige leven. Voor mij de eerste
    Ik ben benieuwd naar je ervaring..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten