Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Zand in de darmen, preventief behandelen?

Zand in de darmen, preventief behandelen?

Omdat mijn paard 's winters in een zandpaddock staat, en hij regelmatig last heeft van zijn
    darmen leek het mij een goed idee om hem psyllium te geven. Ik heb de 'zandtest' gedaan,
    dwz een paar mestballen in een witte emmer met lauw water gedaan, gekeken of er zand
    op de bodem te vinden was. Ik zie geen zand, maar nu las ik dat je niet altijd zand
    in de mest hoeft te zien. Is het een idee om hem preventief zo'n zand-weg kuurtje te
    geven? Volgens mij kan psyllium verder geen kwaad (misschien sowieso wel een goede reinigingskuur?).
    Ik heb al een zak van de Agradi die ik door zijn voer kan mengen. Graag jullie ideeen
    Relatie is belangrijker dan prestatie, niets moet en alles mag.

Re:Zand in de darmen, preventief behandelen?

Ja hoor, doen wij ook regelmatig. Better safe than sorry

Ah goed om te horen . Hoe geef jij het precies? Ik was van plan zo'n 45 gram
    psyllium husk door een beetje natgemaakt voer te geven.
    Relatie is belangrijker dan prestatie, niets moet en alles mag.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Nou, eh, niet zo hard van stapel.

Zandpaddock.
    Dat betekent zand.

Maar waar en hoe vaak krijgt je paard eten? En hoeveel? Hoe zit het met de mineralen?
    Dat vind ik veel belangrijkere info dan weten dat je paard op t zand staat. Niet ieder paard krijgt zand binnen als ze op t zand staan.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik geef 70 gram psyllium plus een halve liter water; dit 10 minuten laten staan (dan wordt het een dikke, plakkerige prut) en dat meng ik met het voer.
    Er moet dus meer water bij!
    Het kan in elk geval geen kwaad om af en toe preventief een kuurtje te geven. Je ziet het vaak niet of paarden zand binnenkrijgen en als er wel wat grassprietjes zijn (bv. langs de kanten) dan staan ze daar toch aan te trekken en krijgen ze zo meer zand binnen dan je denkt. Verder zit er in hooi ook altijd wel wat zand, en als je paard vanaf de grond eet, krijgt hij daarmee ook nog zand binnen.
    Zo gek vind ik het dus niet om preventief een kuur te geven...
    Ik zie mijn paarden ook nooit zand eten en toch heeft Atli al 2 x een zandkoliek gehad, waarvan 1 x ernstig! De DA raadde me aan om voortaan elke maand een zandkuur te geven, of om het zelfs permanent aan zijn voer toe te voegen.

Verder is het inderdaad belangrijk dat je paard voldoende ruwvoer krijgt: dat helpt namelijk ook om het zand te verwijderen.
    Wat het aantal mineralen dat je paard wel of niet binnenkrijgt te maken heeft met het risico op problemen door zand, dat snap ik niet (Antheman)?

Ik denk dat zij bedoeld aan "zand likkers" er zijn paarden die een tekort aan iets hebben en daardoor kuiltjes in het zand gaan likken om toch aan voldoende stoffen te komen.

Ook hier standaard elke maand gekookt lijnzaad in dit geval en dat gdurende 3 a 4 dagen achter elkaar. phyllium gaat er hier heel moeilijk in.
    en lijnzaad gaat wel. T is wat meer werk, maar ach....het werkt in mijn geval.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Helaas is het voeren van voldoende mineralen nog geen garantie dat een paard geen zand eet... Zelfs een paard dat geen tekorten heeft kan ongemerkt veel zand binnenkrijgen door het eten van de laatste sprietjes gras, hooi dat in het zand ligt, enz.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Paarden kunnen altijd zand meekrijgen met het eten denk ik, zelf vindt ik de perioden dat de wei erg nat is in combi met erg kort gras altijd link, die van mij blijft dan peuteren en zo krijgt ze zand mee. Of je paard wel/niet zand afvoert heeft ook te maken met hoe goed zijn darmen werken (evenwicht van de darmbacterien) en dat evenwicht verstoor je nu net door zo,n zandkuurtje te geven dus het heeft ook nadelen, daarom werd mij toen geadviseerd om een zandkuurtje te geven waarin darmbacterien zijn toegevoegd.
    Zelf doe ik het niet standaard elke maand ik zou meer kijken wanneer er een verhoogd risico is, wel voer ik die van mij 3 keer per week gekookt lijnzaad maar daarmee kun je het niet altijd voorkomen.(bleek in het veleden)

Zand eten kan trouwens een teken zijn dat er iets niet ok is met je paard, die van mij deed dat een tijdje terug ook, ze bleek last te hebben van haar darmen/slijmvliesen, op die manier proberen ze dit zelf op te lossen, toen ze behandeld werd voor de irritatie heb ik het haar niet weer zien doen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hoe heb je bij Whoopie geconstateerd dat ze last had van haar darmen/slijmvliezen en hoe/waarmee heb je haar laten behandelen?

Dat psyllium de darmflora zou verstoren heb ik nog niet eerder gehoord. Het werd me echt aangeraden om mijn paarden regelmatig of zelfs permanent psyllium te geven. Ze raadden dat altijd aan bij paarden die op zandgrond staan en zeker als er al een geschiedenis van zandkoliek is...
    Janneke, weet je misschien ook hoe het dan komt dat psyllium de darmflora verstoort? Want het zijn toch eigenlijk alleen maar vezels, die de darmwerking stimuleren zodat het paard het zand beter af kan voeren?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Dat het de darmflora verstoord hebben 2 natuurgeneeskudige therapeuten mij inmiddels verteld en daarom sandclear van de groene os bv aangeraden dat is met darmbacterien, je verwijderd alles uit de darmen en het neemt ook een deel van de bacterien mee. Ik gebruikte altijd sandclear maar dat bevat ook psylliumvezels als ik mij niet vergis voor 95%.

Hoe heb je bij Whoopie geconstateerd dat ze last had van haar darmen/slijmvliezen en hoe/waarmee heb je haar laten behandelen?
    Ik laat Whoopie regelmatig doormeten door een natuurgeneeslundig therapeut met een lecherantenne. Ik stuur je even een pb.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Oké dus dan zou je ook psyllium kunnen geven en daarnaast een apart preparaat met probiotica?
    Volgens mij ben ik dan namelijk goedkoper uit dan met sandclear, dat spul is zoooo duur een aangezien ik zelf probiotica verkoop, kan ik dan mooi een goede klant van mijzelf worden.

Overigens merk ik niks aan mijn paarden als ik ze een zandkuur geef, geen andere mest ofzo. Maar ik zal er eens specifieker op letten!

Hier was de paddock altijd vrij toegankelijk, maar omdat er dit jaar zoveel gevallen van zandkoliek waren mogen ze er alleen nog 'snachts in. Hooi mag ook niet meer in de bak, en met regelmatiger slepen proberen we zoveel mogelijk grassprietjes te voorkomen. De oudere merrie is heel gevoelig voor koliek, die zou zandkoliek amper overleven ben ik bang.

We geven elke maand een kuur van een week, gewoon psyllium husk uit de biowinkel met wat water erbij. Voor het ouwe lel gaat er ook nog wat probiotica doorheen, want anders eet ze het niet.

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Vorige week heb ik een verontrustend bericht van een vriendin gekregen. Een verkochte jaarling van hun was met spoed opgenomen in Utrecht, heftige koliek. Diverse onderzoeken gedaan, waaronder ook mestballen gecontroleerd op zand. Hierin was niets te vinden. Volgende dag was de jaarling erg loom had koorts. Op aandringen van eigenaresse hebben ze nogmaals opgevoeld. Omdat Utrecht dacht dat hij een darmdraaiing had is hij geopereerd, wat bleek die darmdraaiing had hij niet maar wel flink wat zand in zijn darmen.

Blij dus dat er aangedrongen is, jammer dat ze de verkeerder diagnose stelden, maar goed dat was een geluk bij een ongeluk anders had hij er nu niet meer geweest.

Lekker preventief een zandkuur geven dus, zeker in deze tijden van het jaar. Sarah heeft net haar 10daagse kuur erop zitten
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Ik geef lijnzaad en elk half jaar een colonflora kuurtje(probiotica, prebiotica en pompoenzaad).
    Lijnzaad geef ik gewoon bij het eten, ze krijgen wat aanvulling naast het dagelijkse hooi, dat is niet veel, maar maakt dat ik mezekerder voel over wat ze binnen krijgen aan goede zaken.
    De colonflora zorgt ervoor dat ik me zekerder voel dat hun darmstelsel gezond blijft.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Wat het aantal mineralen dat je paard wel of niet binnenkrijgt te maken heeft met het risico op problemen door zand, dat snap ik niet (Antheman)?
    Zandlikkers komen vaak iets tekort.

Je kunt natuurlijk preventief vanalles toestoppen. Maar je kunt ook kijken hoeveel risico je paard loopt. Er zijn verschillende preparaten, of je kunt zelf lijnzaad koken. Er gebeurd echter wel iets in die darmen. Alles wordt meegenomen, dus ook de goede dingen.
    En bij mensen is het bekend dat je een keer moet stoppen met het gebruik van psylliumzaad, omdat je luie darmen krijgt.

Krijgt je paard voldoende hooi, vanaf een droge schone plek, loopt hij geen risico op mineraaltekorten en kan hij niet bij gras komen, dan lijkt het mij niet nodig om een kuur te geven. Het wordt alweer anders als er weinig gras staat en dit wel gegeten wordt. Of wanneer er hooi in de paddock gegeven wordt. Dan loop je veel meer risico op zandinname.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten