Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 49

Topic: verzorger/verzorgster

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Re:verzorger/verzorgster

Ik denk soweiso dat er een enorm verschil is tussen een natural en een normal verzorgster.
    Voor Easy was ik ook vooral een normal verzorgster(al ben ik wel altijd naar mijn kennis zoveel mogelijk voor het paard bezig geweest en minder voor mijzelf).

Ik heb het ook niet altijd zo goed getroffen(lees 50 euro betalen voor een oud paard met artrose en dan ook nog alle klusjes doen). Maar toen was ik ook nog een stuk jonger en velegener.

Als natural verwacht je toch eigenlijk veel meer van je verzorgster dat wat zij doet 'for the horse' is. Dat is vaak bij normals veel minder. Daar draait het meer of je een beetje goed kunt rijden. Hoe beter je kunt rijden hoe minder je betaald over het algemeen.
    (natuurlijk wel een beetje zwart wit geschetst zo!)

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik vind het nogal een zwart wit opmerking zonder onderbouwing missmaris.
    Er kunnen een heleboel situaties zijn waardoor je een paard aanbiedt voor verzorging (ziek zijn en je paard in het oog willen houden dus hem neit willen verkopen bijvoorbeeld) en net zoveel situaties als er zijn kunnen er verschillen zijn in paarden.

Ik heb al meerdere keren aangegeven dat er heus wel situaties zijn waarin ik ook wel goed snap dat verzorgers niet willen betalen, maar er wordt hier nogal een zwart-wit beeld geschetst; paard met gebreken, veel werk voor de verzorger, niet kunnen rijden en toch moeten betalen enz

Dit is gewoon lang niet altijd het geval. En zoals ik zei, als je een eigen paard hebt ben je ook aan van alles geld kwijt wat betreft spullen ed en als jij voor iemand een fijn paard kan rijden waar je alles mee mag en kan en die ook nog alle spullen voor je regelt enz dan is het echt niet heel vreemd om dan te overleggen over een vergoeding voor wat onkosten.
    Een beetje proberen dingen vanuit andermans perspectief te zien zou misschien helpen in dit geval.

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Ik vind het altijd een beetje raar dat er zoveel wordt gezegd dat als je niet kan rijden dat het dan "werk" is ipv plezier.
    Als ik al een verzorger zou zoeken dan wil ik wel iemand die net zoveel plezier heeft in grondwerk en zelfs undemanding time e.d. als in rijden. Die niet grondwerk ziet als een opbouw naar rijden, maar als een op zichzelf staand iets, een leuke extra mogelijkheid tot spelen.

Persoonlijk zou ik iemand niet laten betalen, want het paard zou nooit ook maar een beetje van hun worden, ze hebben er geen enkele zeggenschap over dan en mogen alleen doen waar ik ok mee ben, in overleg dus.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Oh maar dat ben ik met je eens hoor, er zijn verschillende situaties waarin ik me kan bedenken dat je je paard gaat delen met iemand (die je zelf hierboven schetst).
    Maar even hiervoor werd oa. tijdsgebrek aangeschreven, daar reageerde ik op.
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Voor mij maakt het niveau waarop iemand rijdt niet uit. Ik zal wel vragen dat ze niet tegenstrijdige signalen geeft. Vooruit en aan de teugels trekken, wordt hem niet. Als ze dat nog moet leren, dan krijgt ze gewoon geen teugels . Maar ik denk zeker als natural (en daar hoor ik meer en meer in thuis dan in de categorie normal) dat een beginner handiger is. Die willen nog leren en die staan meer open voor andere visies. Terwijl als je iemand hebt die (vindt dat die) goed rijdt. Die hebben vaak zoiets van "ik doe het zo". En als ze dan ons zien jubelen over kleine stappen, kan ik me niet voorstellen dat ze daarin meegaan. Zeker niet als je er zelf niet met je neus bovenop staat. Tenzij die paar die in zichzelf ook denken dat het echt anders moet kunnen en die dan deze omgang gaan omarmen. Zoeken naar een natural verzorgster is beetje te specifiek denk ik
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gilraen
    Voor mij maakt het niveau waarop iemand rijdt niet uit.
    Dat zou mij toch wel (veel) uit maken eigenlijk, als deze persoon zonder begeleiding zou gaan rijden.
    Dat komt vooral omdat ik mijn paard nu op een bepaald niveau heb en ik hem daar ook wil houden
    A lot of people talk to horses, not many listen

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Een paard maakt heel fel onderscheid tussen wie er op zijn/haar rug zit.
    Wico is bij de meesten heel erg sloom. En als je helemaal niet kan rijden dan stopt hij gegarandeerd in het midden van de paddock of aan de uitgang. Met zo een blik van: mijn benzine is op, heus! Bij mij is hij vaak heel alert. Zeker als hij er echt zin in heeft, loopt hij laatste jaren eerder te vlot dan te traag.
    Als je een bepaald niveau met je paard wil houden, dan moet je het zelf toch ook regelmatig blijven rijden?
    Nu het ligt ook aan het karakter van een paard. Op Astrid zou ik nooit een beginner zetten. Ik wil geen ongelukken veroorzaken. Ik vind de "klik" tussen paard en ruiter belangrijker dan het niveau van de ruiter.

Zelf ben ik heel onbeholpen begonnen met het dressuurpaard waar ik paar jaar mee reed. Was al jaren haflingers gewend en dan opeens op zo een groot paard. Ik schaamde me dood, leek alsof ik niet eens meer kon lichtrijden. Moest heel fel wennen aan haar passen. Later ben ik de enige die ooit goede resultaten met haar gehaald had en ook de enige waar zij voor wou werken. Eerste wedstrijd werden we 3e. Haar eigenaar zei al direct: ik hoop dat je niet verwacht dat je altijd vooraan rijdt met haar. Ze heeft heel mooie bewegingen maar ze is heel erg koppig. Was ook zo, heel koppig. Maar na een tijdje was ze op me gesteld. En we hebben 2e jaar altijd bij de eerste 3 gereden. Uitzonderlijk eens 4e en dan hadden we echt een enorm slechte dag.

"Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gilraen
    Een paard maakt heel fel onderscheid tussen wie er op zijn/haar rug zit.
    Wico is bij de meesten heel erg sloom. En als je helemaal niet kan rijden dan stopt hij gegarandeerd in het midden van de paddock of aan de uitgang. Met zo een blik van: mijn benzine is op, heus! Bij mij is hij vaak heel alert. Zeker als hij er echt zin in heeft, loopt hij laatste jaren eerder te vlot dan te traag.
    Als je een bepaald niveau met je paard wil houden, dan moet je het zelf toch ook regelmatig blijven rijden?
    Nu het ligt ook aan het karakter van een paard. Op Astrid zou ik nooit een beginner zetten. Ik wil geen ongelukken veroorzaken. Ik vind de "klik" tussen paard en ruiter belangrijker dan het niveau van de ruiter.

Zelf ben ik heel onbeholpen begonnen met het dressuurpaard waar ik paar jaar mee reed. Was al jaren haflingers gewend en dan opeens op zo een groot paard. Ik schaamde me dood, leek alsof ik niet eens meer kon lichtrijden. Moest heel fel wennen aan haar passen. Later ben ik de enige die ooit goede resultaten met haar gehaald had en ook de enige waar zij voor wou werken. Eerste wedstrijd werden we 3e. Haar eigenaar zei al direct: ik hoop dat je niet verwacht dat je altijd vooraan rijdt met haar. Ze heeft heel mooie bewegingen maar ze is heel erg koppig. Was ook zo, heel koppig. Maar na een tijdje was ze op me gesteld. En we hebben 2e jaar altijd bij de eerste 3 gereden. Uitzonderlijk eens 4e en dan hadden we echt een enorm slechte dag.

Ik sluit me hier voorledig bij aan.
    Ik heb sophie al heel wat mensjes van haar rug zien vliegen. En toen vond ik het leuk nu denk ik.
    Goh waaarom eigenlijk.
    Ik ben daarom heel blij dat er een klik is met sophie en michelle.
    maar ik ben onderweg wel continu bezig dingen uit te leggen en dat vind ik dan weer erg leuk.
    michelle was overigens wel erg geintresseerd in NH. ze zag dan ook dat ik dit deed en vond het helemaal geweldig.
    Als de wei weer beter begaanbaar is mag ze met nicky gaan grondwerken. Met mij erbij. ze wil het zo graag leren.

Ben zelf overigens iemand die super graag alleen rijd. Maar met michelle is zo gezellig, helemaal op dezelfde lijn, en allebei houden we van doorrijden en beide pony's ook ideale combi..

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Maar het gaat om veel meer dan of een paard onderscheidt weet. Als je je paard tot behoorlijk niveau hebt afgericht dressuurmatig en je zet er een ruiter op die scheef zit of niet goed mee zit met de beweging (dit geldt trouwens voor ieder paard en zo goed als iedere ruiter heeft ook een natuurlijke scheefheid) dan kan je de rug van je paard zodanig verslechteren dat je paard gigantisch achteruit gaat.
    Ook de lichtheid aan de hulpen kan echt drastisch verminderen als iemand anders je paard rijdt.
    Een goed rechtgericht paard kan na een aantal keer verkeerd rijden al volledig verkeerd belast zijn.
    Als oefeningen verkeerd worden nagereden kan er weer een hoop werk aan zijn daarna bij jou in de training.
    Zo zijn er nog heel veel dingen die meespelen zonder dat het direct gaat om aan de teugels trekken of misdragingen.
    Bij een basis gereden paard is dit misschien minder een probleem.

Actief Forumlid Dominique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Ik heb een paar jaar een paard verzorgd. In de eerste instantie x per week met een proefperiode. Dat ging en klikte zo goed dat ik vaker mocht gaan rijden en al snel reed ik hem zo'n 4x per week. Ik betaalde wel een kleine bijdrage en hielp ook mee in de verzorging (lees: tinker met enorme sokken en mok helaas) was regelmatig aan het wassen en/of smeren. Hij staat volpension, dus verder hoefde ik niets te doen. Na een jaar ongeveer vond de eigenaresse het niet meer nodig dat ik een geld bijdrage gaf (was vanwege haar financiële situatie) en mocht ik (in overleg) gaan wanneer ik wilde. Alleen toen was ik nog aardig een 'normal'. Een tijd later wilde ik heel erg graag met parelli aan de slag, maar dit wilde zij liever niet. Ze stond daar toen niet voor open. (inmiddels is ze wel om en doet ze ook bitloos rijden, grondwerk e.d.) Ik ben toen op zoek gegaan naar een eigen paard.

Die heb ik gevonden en heb zelf sinds kort een verzorgster. Ik vraag er geen vergoeding voor. Wat ik belangrijker vind is dat ze open staat voor parelli, rechtrichten, eigenlijk gewoon de dingen die ik met Romano doe. En dat ze bereid is daar af en toe een les in te nemen, samen met mij. Het is trouwens wel mijn buurvrouw, maar pas sinds 8 maanden. Dat maakt het voor mij denk ik wel wat makkelijker, want was wel voorzichtig op zoek naar een verzorgster, maar durfde het eigenlijk niet aan met een onbekende Ik wil zo graag alles op mijn eigen manier doen. We zijn nu pas een paar keer samen geweest en dit blijven we voorlopig ook wel doen. Het gaat wel al heel leuk met Romano en haar samen en ik vind het ook gezellig om samen te gaan. Zelf kende ze nog geen parelli of iets anders dan rijden. Ze staat er wel helemaal voor open. Ik wil graag dat ze elkaar eerst goed leren kennen, voordat ze alleen kan gaan. En ook voordat ze gaat rijden.
    Ik ben de eerste keren begonnen met de seven games uitleggen en we zijn dat gelijk in spelletjes gaan toepassen. Dat werkt echt super Ze vind het spelen met Romano nu al zoveel leuker dan alleen maar rijden

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Ik denk dat je op hoog niveau beter enkel zelf het paard rijdt, want niemand rijdt net hetzelfde als jou. Dan is werken met bijrijdster/verzorgster sowieso niet wat je zoekt. Dan zoek je naar iemand die misschien nog wel beter dan jou rijdt en je helpt om verder te komen met het paard. En dan zit je al snel in de categorie dat jij als eigenaar betaalt zodat iemand anders jouw paard rijdt.

Als je echt wil bijleren is met zo een getraind paard rijden wel super voor je eigen leerproces. Ik heb nooit dat geluk gehad. Maar als ik rijk was zou ik direct een ouder dressuurpaard in mijn kudde hebben waar ik de kneepjes van kon leren .

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Maar het gaat om veel meer dan of een paard onderscheidt weet. Als je je paard tot behoorlijk niveau hebt afgericht dressuurmatig en je zet er een ruiter op die scheef zit of niet goed mee zit met de beweging (dit geldt trouwens voor ieder paard en zo goed als iedere ruiter heeft ook een natuurlijke scheefheid) dan kan je de rug van je paard zodanig verslechteren dat je paard gigantisch achteruit gaat.
    Ook de lichtheid aan de hulpen kan echt drastisch verminderen als iemand anders je paard rijdt.
    Een goed rechtgericht paard kan na een aantal keer verkeerd rijden al volledig verkeerd belast zijn.
    Als oefeningen verkeerd worden nagereden kan er weer een hoop werk aan zijn daarna bij jou in de training.
    Zo zijn er nog heel veel dingen die meespelen zonder dat het direct gaat om aan de teugels trekken of misdragingen.
    Bij een basis gereden paard is dit misschien minder een probleem.
    Dit is inderdaad precíes wat ik bedoel.

@gilraen: klopt, dat is ook waarom ik geen verzorger/bijrijder heb
    A lot of people talk to horses, not many listen

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Ik zou zelf niet snel iemand laten betalen voor het verzorgen van mijn paarden, maar daar zit ook wel wat werk aan qua uitmesten voeren etc.
    Op een pensionstal waar alles wordt gedaan vindt ik een bijdrage niet eens zo gek al zou ik dat eerder zien in het af en toe betalen van bekappen of appels of zoiets.

Momenteel wordt ik trouwens betaald om een paard te rijden, omdat haar eigenaar in de winter overdag moet werken en 's avonds is het te donker.
    Dit is niet training om dingen te verbeteren (al doe je dat automatisch), maar eigenlijk puur om beweging te geven.

Actief Forumlid labratje's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    41

Hmm, hoop verschillende reacties al hier.
    Ik ben zelf al jaren bijrijdster. Ik zeg expres bijrijdster en niet verzorgster omdat al die paarden in volpension stonden en ik vrijwel geen verzorgende klusjes had. Ik kwam altijd alleen om te rijden/spelen/poetsen/knuffelen enz enz. Ik heb hier ook altijd voor betaald, varierend van 50 tot 100 euro per maand. Zo ook bij Ramses, waar ik nu twee jaar kom. Het betalen biedt voor de eigenaar en voor mijzelf een bepaalde zekerheid, hij weet dat ik regelmatig kom en ik heb ook een soort 'rechten'. Zo mag ik eigenlijk alles met hem doen, alsof het mijn eigen paard is. Ik ben bijvoorbeeld al meerdere keren met hem op trektocht geweest en kunnen we wekelijks uren over de heide struinen als ik wil!
    We hebben hier trouwens niet echt iets over op papier staan, alleen in het begin wat afspraken gemaakt via de mail.

Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    10

Ik ben ook bijrijder. Ik betaal ook mee. In het begin vond ik dat maar niks, maar het is niet makkelijk een leuk bijrijdpaard te vinden. Nu vind ik het niet meer erg wat mee te betalen. Ik mag de dagen dat ik er ben helemaal zelf weten wat ik doe, of ik les wil, van wie ik les wil, enz. Ik hoef geen klusjes te doen. En als er op stal iets georganiseerd wordt hoor ik er gewoon bij. Ik heb nu mijn maandelijse bijdrage en hoef me niet druk te maken om tuig, snoepjes, hoefsmit of wat dan ook... Alles is altijd aanwezig. Als ik iets anders wil koop ik dat zelf, zoals nieuw touwhalster wat niet echt nodig is, maar ik wel prettig vind voor lutin. Masr dat komt eigenlijk nooit voor.

De eigenaresse heeft heel duidelijk aangegeven dat ik echt alles mag doen, alleen niet naar buiten, maar daar zijn we ook echt nog niet aan toe. Misschien komt dat nog eens. Verder is het belangrijkste dat lutin en ik er plezier in hebben. Of dat nou is met rijden, grondwerken, vrijheidsdressuur of gewoon knuffelen. Het maakt echt niet uit. En als ik zou kunnen mennen kon ik zelfs dat met hem doen! Ik ben tevreden met deze regeling.

Maar iedere situatie is natuurlijk anders. Bijrijder/verzorger en eigenaar moeten er allebei wat aan hebben. Dus dat kan zijn meebetalen of meehelpen met de klusjes, in ruil voor paarden-tijd, of dat nu rijden, grondwerken of wat anders is...

Bladwijzers

Forum Rechten