Ik sluit me daarbij ook aan Nicky!
Ik weet niet of ik wel een verzorgster zou kunnen hebben ooit! Lijkt me heel erg gek om je eigen paard uit handen te geven!
Ik sluit me daarbij ook aan Nicky!
Ik weet niet of ik wel een verzorgster zou kunnen hebben ooit! Lijkt me heel erg gek om je eigen paard uit handen te geven!
Dat heb ik ook.
Ik wilde het wel, ook voor Wonder. Maar ik kon het niet echt.
Nu wordt Wonder door mijn SH verzorgt, maar dat is enkel in de wei zetten en box mesten, daar kun je geen verzorgster voor hebben
Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.
Ik zou ook zeker eerst een aantal keer samen gaan, zeker als het om een 'beginnende' parellier gaat! Wat al gezegd wordt; lijkt mij ook heel moeilijk om je paard uit handen te geven, en op die manier kun je er rustig aan wennen en zien dat het goed komt (of niet ) Toen ik mijn eerste 'parelli-verzorgpaard' kreeg ben ik wel 7 keer samen geweest denk ik, en daarna een aantal keer dat ik ging spelen, en de eigenaar wat klusjes ging doen als mesten en voeren. De eerste keer alleen was daardoor een kleine overgang, en ik had alle 'gewoontes' die ze hadden al leren kennen. Ook gaat je verzorger met een aantal keer 'privé-les' van jezelf natuurlijk veel sneller vooruit dan wanneer ze alles zelf uit moet zoeken. Zo ben je de 'klungelfase' (waar ik tegen op zou zien, voor je paard) sneller voorbij.
Ongeveer een half jaar geleden moest ik naar een nieuw verzorgpaard op zoek, hier ging ik al veel sneller alleen naar toe. Logisch, ik weet nu al veel meer, en heb dus ook minder begeleiding nodig. Toch doen we nog steeds om de zoveel tijd wat samen. Heel gezellig idd, en zo blijf je ook goed op één lijn zitten wat verzorging en omgang betreft!
Ik heb bij Jade zo'n 1,5 jaar een verzorgster gehad, en bij de pony's wat grietjes. Nooit een bijdrage gevraagd. Vooral niet, omdat Jade mijn paard is en ik de verantwoordelijkheid over hem draag, maar ook gewoon alleen de beslissingen wil nemen (overleg prima, maar ik heb het laatste woord :P). Wanneer iemand meebetaalt, voelt het voor mij zo dat diegene ook mee mag beslissen.
Bij Jade haalde verzorgster zo nu en dan eens iets wat ze nodig vond. Een andere borstel, babydoekjes ( ), snoepjes, dat soort dingen. Ze mestte ook af op de dagen dat ze kwam, en ook toen ik dat door bekkeninstabiliteit niet kon. Ik was en ben haar nog steeds dankbaar! (Ze is 1,5 jaar geleden gestopt door tijdgebrek, nu heb ik geen verzorgster meer). Bij de pony's liepen jonge meisjes met hun ouders. Die mestten de wei af, dat was eigenlijk alles. Geen probleem, alleen vind ik het wel heel jammer dat ik, nu ik kindjes heb die zelf ook graag rijden als we bij opa en oma zijn, geen spullen meer heb omdat zadel en hoofdstel kapot en versleten zijn... dat vind ik ergens wel heel jammer dat ik spullen kapot in de schuur vond zonder vraag of ze iets konden vervangen.
In de 9 jaar ( ) dat ik bij Wien ben heb ik nooit iets moeten betalen. Nu is mijn situatie ook wel anders, want Wiens officiele eigenaar doet niks met ze, behalve de dagelijkse verzorging. In al die jaren heb ik ook steeds meer verantwoordelijkheid gekregen, Wien is praktisch m'n eigen paard.
De lessen, mijn materiaal en kleine dingetjes betaal ik zelf natuurlijk. Het meeste wil ik ook zelf betalen, tenslotte ben ik de enige die het gebruikt. Dingen die bij stalling horen, en hoefsmid, DA ed betaal ik ook niet. Hoefsmid wel een keertje, maar als ik wil mag ik dat gewoon declareren
Ik heb in het ziekenhuis nog nooit hoeven verklaren dat het mijn eigen paard is trouwens. Door paardlief ben ik daar 4x geweest, maar nooit iets over gehoord. Behalve dan dat ik een liever paard kopen moet
Dingen die ik sloop hoef ik meestal niet te vervangen, dat gaat in overleg. Toevallig maakte ik afgelopen weekend een gieter kapot, die krijgt hij weer (wat hij beslist niet wil )
Klusjes zijn absoluut niet verplicht, maar ik doe het graag dus dat is nu wel de gewoonte geworden. Afspraken hebben we eigenlijk nooit gemaakt, ik mag toch alles wel want Wien 'is van mij'. Contract hebben we ook niet. In overleg kan alles, en mijn mening telt gelukkig een heel eind mee (als in; het hele paardenmanagement is veranderd )
Wb omgang met paarden hebben we trouwens totaal niet dezelfde mening, maar dat is nooit een probleem geweest.
Oftewel; ik ben een lucky bastard
Ik wil sowieso een hele tijd samen doen. Ze is niet heel erg ervaren nog met rijden. En ik wil echt wel dat er op de juiste manier met hem omgegaan wordt. Dat betekent ook even online opwarmen voor erop te springen. En beetje een band samen opbouwen. Samen vind ik niet erg om dingen te doen, dan zie ik alles en weet ik hoe dingen verlopen. Als ik zou weten dat er nu apart iemand met mijn paard vanalles aan het doen was, zit gevoelsmatig nog raar bij me. Dus het gaat toch een groeiperiode zijn. Uiteindelijk vind ik wel dat een verzorgster alleen ook met mijn paard moet kunnen bezig zijn. Alleen nu nog niet, pas als ik er een heel goed gevoel bij heb .
Verder staan mijn paarden 24/7 buiten. Water moet wel altijd gebracht. En in winterperiode moeten wel boxen zuiver gemaakt, maar in de zomerperiode is dat veel minder aan de orde.
Jullie hebben inderdaad gelijk, ik mag best wat hulp vragen met een aantal klusjes, anders helpt het mij niet vooruit dan is het gewoon gratis Wico laten rijden.
Ik hoop dat het gaat klikken.
"Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)
Maar vind je het van de andere kant dan niet apart dat iemand jou zijn paard ook voor jouw plezier aanbied en jou alle vrijheid geeft met een paard om lessen te volgen en leuke dingen te doen ed dat iemand anders dan maar jouw hobby moet betalen?Oorspronkelijk Geplaatst door skabelpunk
Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn of haar mening, maar het verbaasd me soms wel hoe fanatiek verzorgers hier in de buurt ook hun standpunt verdedigen over dat ze zo nuttig zijn dat ze niet zouden moeten betalen.
Ik vind een bijrijder of verzorger wel anders.
Ik heb amper op paarden gerededen
Meer verzorgd dan er op zitten. Maar wel een bijdrage vragen?
Als ik al mocht rijden was het sowieso in ruil voor mesten, of tuig poetsen oid. Heb er altijd hard voor gewerkt.
Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.
Ja dat heb ik dus ook. En dan daarnaast ook nog betaald. En door weer en wind daarheen gefiets. Ja natuurlijk is het voor mijn hobby maar het start met iemand die een paard heeft, er ineens achter komt dat hij eigenlijk toch geen tijd genoeg voor z'n paard heeft en eigenlijk ook te weinig geld.
Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken en ik weet wat ik waard ben als verzorgster. En ik vind dat ik niet hoef te betalen :P
Maar dat is een mening en behalve nu met Easy is het er altijd op neergekomen dat ik wel moest betalen of anders geen verzorgpaardje.
Ik ben nu ook heel blij en zal ook veel eerder zelf iets aanschaffen of vervangen voor Easy dan wat ik zou doen als ik moest betalen. Ik ga er nu minder snel vanuit dat de eigenaar iets betaald.
Ik vind als je met een heel goed paard vanalles kan bijleren en heel veel vrijheid hebt, dat er misschien wel voor een deel kan bijgedragen worden. Als je in een manege rijdt betaal je makkelijk 15euro/uur voor een groepslesje. Ook als ik een dure pensionstalling zou moeten betalen en de bijrijdster/verzorgster zou carte blanche krijgen met mijn paard, dan zou ik een kleine bijdrage wel gepast vinden. Nu is mijn paard een perfect leerpaardje voor beginners, maar geen megadressuur talent. En ik heb niet zoveel kosten aan stalling. Dus ik vind wat klusjes in ruil voor gratis paardrijden (en zelfs gratis les van mij eerste periode) wel een heel mooie deal. We zullen zien wat ze zegt. Ik heb wel al besloten als het met deze mevrouw niks wordt, dat ik toch advertentie ga zetten om iemand te vinden. Leuk voor mij om beetje hulp te hebben en niet altijd alleen met de paarden bezig te zijn (verwacht fotobommetjes en misschien filmpjes!) en leuk voor iemand die graag met paarden bezig is en rijdt om op een goedkope manier toch een band met een paard op te bouwen.
Bedankt ook nog allemaal om zo massaal te reageren op dit topic! Ik snap eigenlijk iedereen wel. Zowel voor en tegen bijdrage.
"Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)
@ Marit; als een paard ziek of onbruikbaar is oid is het natuurlijk wat anders, maar op het gebied van gedrag weet je vantevoren waar je aan begint. Dus dat hangt van de situatie af. Als je nooit wat met een paard kan doen is het logisch dat je er niet voor wil betalen, maar dat is dus een andere situatie dan wanneer dat allemaal wel kan.
@ Leonie; erheen fietsen door weer en wind vind ik niet echt een beredenering om neit te hoeven betalen. Je kiest er zelf voor om een paard te verzorgen dat verderop staat en een paard te verzorgen voordat je een rijbewijs hebt. Daar kan de eigenaar van het paard weinig aan doen.
Dat je trouw ed bent betekend ook neit direct dat je echt wat bijdraagt aan de training van het paard, dus in die zin betaald de eigenaar dan gedeeltelijk voor jouw plezier.
Zoals ik zei, ik zou ook bij een goeie en ervaren en trouwe verzorgster best de kosten op me willen nemen, maar verzorgsters hebben wel altijd een vrij defensieve houding vind ik hierin.
Huh, men koopt toch een paard voor eigen plezier? Komt erachter (even in bovenstaande voorbeelden) dat er te weinig tijd is voor het dier.
Zoekt voor dit probleem een oplossing, en wil hier vervolgens ook nog een betaling voor ontvangen? Bedoel je dit ?
Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos
Te weinig tijd voor hebben is heel relatief. Als je paard in een box in een manege staat, ok. Mijn paard staat lekker 24/7 buiten. Die MOET heus niet gereden. Het is meer dat er tijd genoeg is om met hem vanalles te doen en dat ik dat aan hem en een ander wil bieden. Maar die zin van "je koopt een paard, je hebt te weinig tijd, iemand anders moet het oplossen en betalen" dat komt toch niet maar zelden voor wel???
Ik zou graag hebben dat er respectvol gereageerd word, zowel voor degenen die een bijdrage willen als voor degenen die dat niet willen. Beide kanten hebben hun plus- en minpunten. Ik denk dat ik dat vooral bedoel met bovenstaande. Alleen schoot ik meer in verdediging (terwijl ik niet eens geld wil vragen, kan je nagaan).
Ik weet het niet hihi, ik heb nooit betaald voor mijn verzorgknollies, waren eigenlijk altijd paarden waar vanuit de eigenaar 0.0 tijd voor was en maar al te blij was met een oplossing.
Mijn opmerking was vnl. gericht naar Fellor, of eigenlijk de situatie die er geschetst wordt nav Leonie haar uitspraak.
Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos
Ja dan snap ik je antwoord wel beter. Ik ben soms gewoon wat naief dan denk ik. Ik heb ook weinig tijd die ik aan de paarden besteed. Ik zou het liever anders zien, maar voorlopig is het zo. Maar ze komen niks te kort. Ze staan lekker met hun drietjes samen, hebben plaats om te lopen, schuilen, krijgen eten en drinken. Ben ook elke dag daar om te zien of alles ok is (nu zelfs veel meer want ze staan aan huis nu). Dat vind ik beetje basisvoorwaarden.
Als het echt zo is dat je DE oplossing bent, dan is het anders. Nu dan is het ook zoals sommigen hier al vernoemden: heel veel verzorging en af en toe rijden.
Van mij mag degene die straks mij komt helpen tot 5x per week met Wico rijden. Moet wel terug beetje opgebouwd worden voor hem. En hopelijk kunnen we samen buitenritjes gaan maken als Astrid en ik zo ver zijn. Eerst ik met Astrid wandelen ofzo. Gewoon vooral leuke dingen moeten toch overwegen bij bijrijder of verzorger. Waarom doe je het anders?
Bladwijzers