Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 49

Topic: verzorger/verzorgster

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

verzorger/verzorgster

Hoi,

Ik heb al tijdje zitten spelen met het idee om voor Wico een verzorger te vragen. Het stak me altijd tegen dat het een vreemd iemand zou zijn en daardoor heb ik nooit echt een advertentie geplaatst.
    Toevallig hoorde ik vandaag dat een vroeger kennis van mijn moeder een verzorgpaard zoekt en ik heb ze uitgenodigd om kennis te maken met mij en Wico. Ze kent me nog beetje van toen ik 5jaar was ofzo.

Nu vroeg ze gelijk hoeveel het kostte. Is het gebruikelijk dat verzorgers meebetalen in de kosten? Ik hoop eigenlijk dat ze gewoon leuk met Wico bezig kan zijn, zodat ik iets meer aandacht over Astrid en Takoda kan verdelen. Ik zou graag hebben dat ze eventueel beetje meehelpt met de verzorging. En als de paarden naar een andere weide gebracht moeten worden dat zij dan ook meewandelt met eentje bijvoorbeeld. Is dat een redelijke vraag?

Ik ben benieuwd naar ervaringen en tips van zowel eigenaars als verzorgers. Ik wil dat het voor beide leuk is natuurlijk. Hebben jullie dingen op papier vastgelegd?
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Re:verzorger/verzorgster

Ik ben zelf altijd de verzorgster en hoewel het voor veel mensen 'normaal' is om een bijdrage te vragen, voel ik mij er altijd prettiger bij als dit niet wordt gedaan. Voor veel eigenaren is de motivatie om een bijdrage te vragen dat zij dan meer zekerheid hebben dat de verzorger zich aan de afspraken houdt, meer verantwoordelijkheid voelt. Ik ben van mening dat dat vertrouwen en die inzet er zonder bijdrage moeten zijn, anders begin je al met een verkeerde relatie. Daarnaast neemt de verzorger jou werk uit handen (als het goed is) en is het daardoor in mijn ogen onlogisch om daar dan een bijdrage voor te vragen. Maar zoals ik al aangaf: het wordt vaak genoeg wél gevraagd (en dan ook bedragen van 100 euro per maand). Bij mij is inderdaad altijd de afspraak gewoon leuk en naar afspraak met de paarden bezig zijn en helpen in de verzorging (voeren, mesten, binnen/buiten zetten) en dat is iedereen altijd goed bevallen
    Ik heb trouwens alleen bij één paard dingen op papier vastgelegd gehad, maar ook dat is een kwestie van vertrouwen denk ik. Houd in ieder geval in je hoofd dat je ten alle tijde aansprakelijk bent voor de acties van je paarden, ook al ben je er zelf niet bij. Afspraken op papier kunnen dan helpen wanneer de verzorger tegen instructies ingaat en er iets gebeurt: dan kun jij aantonen dat dit een fout van de verzorger was en jij dus niet aansprakelijk bent.

Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    90

Ik heb een aantal verzorgpaarden gehad, maar ik heb er altijd bewust voor gekozen geen bijdrage in de (stallings)kosten te willen betalen. Mijns inziens help je als verzorger/bijrijder iemand die weinig tijd heeft voor zijn of haar paard en de bijbehorende klusjes, en de eigenaar helpt mij doordat ik wat met het paard mag doen. Wel vind ik het heel normaal om als verzorster ook de bijbehorende klusjes te doen als mesten etc.

Dingen die ik zelf extra wil zoals lessen, wedstrijden of ander tuig betaal ik uiteraard wel zelf, dat ik een ander zadel wil hebben terwijl de eigenaar een prima zadel heeft is mijn probleem

Ik ken ook mensen die betalen voor het bijrijden van een paard, maar die paarden staan meestal op vol pension. Dan hoeft er dus verder niets gedaan te worden behalve rijden. Ook ken ik mensen die betaald worden voor het verzorgen/rijden, dus het is maar net een beetje wat je onderling afspreekt.

Zelf heb ik nooit iets op papier laten vastleggen, maar wel altijd met de eigenaar doorgesproken wat de wederzijdse verwachtingen zijn en dat de eigenaar (vrijwel) altijd verantwoordelijk is mocht er iets gebeuren. Dit om misverstanden achteraf te voorkomen.

Wat jij voorstelt lijkt me heel redelijk, paarden verzorgen bestaat nou eenmaal niet alleen uit spelen en rijden, maar ook uit de minder leuke klusjes.
    www.eenehorsemanship.nl
    Lessen Natural Horsemanship omgeving Twente

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Wat betreft verzorgsters, het is heel verschillend wat betreft kosten.
    Op het moment dat ze je paard verbeterd zou het zelfs kunnen zijn dat jij betaald, maar dat gebeurd niet zo vaak.
    In deze regio weet ik dat vaak voor verzorgpaarden wel betaald wordt als ze erop mogen rijden. Zelf vind ik dit niet nodig.

Ik heb een verzorgster voor mijn Haflinger. Al heel erg lang. Zij mag ermee rijden wanneer ze wil. Ze betaald er niets voor, maar ik verlang wel dat ze de pony's uitmest etc. Meestal doen we het afwisselend, ene dag zij, andere dag ik. Laatste tijd heeft zij het meer gedaan omdat ik het qua tijd niet redde. Heel erg fijn.

Dus ja, hele redelijke vraag dat ze helpt in verzorging etc.

Ik heb niets op papier vastgelegd. Misschien stom. Maar ja,ik vind het ook wel lastig.
    In geval van letsel oplopen bij de paarden is het misschien wel verstandig.
    Hier is het eenmaal gebeurd, maar heeft ze in het ziekenhuis gewoon verklaard dat het haar paard was.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    90

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Hier is het eenmaal gebeurd, maar heeft ze in het ziekenhuis gewoon verklaard dat het haar paard was.
    Ik heb ook eens voor langere tijd in het ziekenhuis gelegen voor een val van het paard van een ander, maar daar zou ik niet snel over liegen.
    Als het goed is valt dit gewoon onder jouw WA verzekering, dus kan ze gewoon eerlijk zeggen dat het niet haar paard was.
    www.eenehorsemanship.nl
    Lessen Natural Horsemanship omgeving Twente

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Eefje
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Ik heb ook eens voor langere tijd in het ziekenhuis gelegen voor een val van het paard van een ander, maar daar zou ik niet snel over liegen.
    Als het goed is valt dit gewoon onder jouw WA verzekering, dus kan ze gewoon eerlijk zeggen dat het niet haar paard was.
    Ok, zoverre zou ik het niet eens weten. Ik heb er nooit aandacht aan besteed. Ben er ook niet bijgeweest. En hoorde het pas achteraf.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Ik ben ook jarenlang bijrijdster geweest en heb er nooit voor willen en hoeven betalen. Inderdaad, je helpt iemand die geen tijd voor zijn paard heeft, dus waarom zou je daarvoor betalen. Ik deed alle minder leuke klusjes ook gewoon en hield me altijd goed aan afspraken. Met gewoon goede communicatie kom je al een heel eind.
    Hier in DK ben ik sinds kort ook op zoek naar een bijrijdster en hier is het de normaalste zaak van de wereld dat ervoor betaald wordt. Toch wil ik daar niet in mee gaan, ik zoek gewoon iemand die een keer of twee in de week met mijn paard bezig is en daar helpt diegene mij mee. Gratis dus!

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Hier in de buurt is het wel normaal dat je als verzorger meebetaalt. Je geniet mee van iemands paard en gezien ik als eigenaar ook gewoon betaal voor het plezier dat ik heb (ondanks dat ik ook klsujes doe) van mijn paard vind ik dat ook niet onredelijk om van een verzorger een bijdrage te verwachten.
    Deze bijdrage is meestal het stalgeld voor de dagen dat de verzorger er is. Alle andere kosten laat ik een verzorger niet aan meebetalen.
    Bij mij hoefden verzorgers overigens niet te mesten alleen af en toe wat voer te geven na het rijden.
    Ik heb vroeger ook altijd gewoon het gebruik van andermans paarden betaald of ervoor gewerkt (zoals meerdere paarden mesten of tuig schoonmaken oid)

Er sneuvelt wel eens een deken, er komt wel eens een kras in een zadel of er breekt wel eens een hoofdstel als ze het paard op de teugel hebben laten staan oid. Tsja, ik vind het dan toch ook wel fijn dat ik van de maandelijkse bijdrage wat spullen kan vervangen.

Ik vind het een andere situatie wanneer iemand anders jouw paard op een hoger niveau traint dan jijzelf. Op dat moment krijg je er een beter getraind paard voor terug.

Alleen als ik iemand zou vinden die op fatsoenlijk niveau grondwerk met mijn paarden zou kunnen doen zou ik met liefde de kosten voor haar dagen op me nemen gezien die mensen zeldzaam of niet-bestaand zijn. Die hebben namelijk zelf allemaal een paard.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ik heb altijd verzorgpaarden gehad en voor Wonder wilde ik gaan betalen, maar dit zou dan voor de helft mijn eigen pony zijn.
    Daarvoor nooit willen betalen, mijn ouders vonden dat ook belachelijk. Ik mestte namelijk ipv de eigenaren en ik hielp ook hen. In ruil daarvoor mocht ik ruilen.

Heb ook een periode stallen gemest tegen betaling.

Nu ik zelf paardeneigenaar ben, zou ik nog steeds geen bijdrage vragen, ik heb liever iemand die weet wat hij doet. Ik zie betrouwbaarheid juist niet in een bijdrage, ik kende meisjes die stees lakser werden omdat ze toch betaalden.

Zelf kon ik ook nooit wat bijdragen maar was niet minder betrouwbaar, ik deed misschien nog wel harder mijn best om het te compenseren. Het is in deze regio wel gebruikelijk dat mensen betalen, maar vaak kunnen ze dan ook rijden. Op mijn pony zou niet eens gereden worden.

Ik denk dat het verschil ook in omgang zit, ik zie meer bij 'normals' dat een bijdrage wordt gevraagd.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Ik ben zelf ook verzorgster van verschillende paarden (geweest) Voor mij is er gevoelsmatig een groot verschil. Vroeger als 'normal' kwam je ondanks het meehelpen aan klusjes toch gewoon 'om lekker te rijden'. Toen ik een tijd geleden als normal een paard zocht om te verzorgen had ik het niet meer dan normaal gevonden om hier aan mee te betalen. Nu ik meer een 'for the horse' instelling heb voelt dat opeens een stuk minder logisch; ik stop veel tijd en moeite in mijn eigen groei, en zet eigenbelang en plezier aan de kant als dat ten goede komt aan de ontwikkeling/welzijn van het paard. (Er van uit gaande dat ik natuurlijk wel gewoon mijn handen een beetje uit de mouwen steek)En als je meer ervaren bent dan de eigenaar is het voor mij weer een andere kwestie; ik heb een 'probleempony' waar de eigenaar niet meer mee om kon gaan verzorgd, waar hij erg van verbeterde. Mijn ouders zeiden ook wel eens tegen mij dat ik er wel geld voor kon vrágen, maar dat heb ik toch maar niet gedaan

Wat voor mij ook belangrijk is, is dat de lasten van een paard op de een veel zwaarder rusten dan de ander. Als de eigenaar van mijn verzorgpaard zelf maar moeilijk rond kan komen zou ik veel eerder een bijdrage willen leveren, dan wanneer de bijdrage voor mij erg veel geld is als scholier, terwijl het voor de eigenaar een relatief 'onbelangrijk' bedrag is.

Om terug te komen op het starttopic: Ik zou vooral kijken waar je jezelf goed bij voelt

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik denk dat je vooral zelf moet kijken wat jij wilt, wat verlang jij van een bijrijdster, want je mag best iets terug vragen. En als dat geld is omdat je anders je paard mischien niet kunt onderhouden of dat extra wel kunt gebruiken dan is daar helemaal iets mis mee in mijn ogen als het van tevoren maar duidelijk is.
    Ik heb vroeger ook betaald voor een paard waar ik op mocht rijden, zelf vondt ik het prettig datike en bijdrage kon leveren, dat paard stond wel volpension dus ik hoefde er verder qua zorg niets voor te doen.

voor mijzelf zie ik het vaak als een wederzijdse dienst, ik wil graag iemand die mijn paard aandacht en beweging geeft(wel op mijn voorwaarden), en iemand anders vindt dat dan weer leuk om te doen. Voor mij is het prettig dat ik op iemand kan terugvallen als ik een keer druk ben of een weekend of een week weg ga.

Bedenk voor jezelf vooral hoe jij het graag wilt en je kunt een evaluatiemoment inplannen.
    Mischien is het handig dat je oppapier zet en laat ondertekenen dat diegene van jou verplicht een helm moet dragen.

Succes het kan ook vooral leuk zijn.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Fijn dat je misschien een verzorgster hebt gevonden! Ik heb er zelf altijd veel plezier van gehad (en Ab ook ) en er ook leuke vriendinnen aan over gehouden.

Voor mij geeft het een fijn gevoel dat ik weet dat mijn paard in goede handen is als ik er zelf niet ben. En ik heb ook altijd regelmatig samen met mijn verzorgster afgesproken op stal, zodat je ook een goede band houdt met elkaar (en het is gewoon gezelliger samen ).

Mijn mening is dat als het paard in volpension staat een bijdrage van een verzorgster heel redelijk is. Maar als je de verzorging zelf doet dan zou ik gewoon de 'betaling' op die manier regelen, dus aangeven dat ze moet helpen met uitmesten, paarden verplaatsen, etc. Je moet als paardeneigenaar natuurlijk wel zorgen dat de verzorgster het voor jou ook echt makkelijker maakt en niet dat je er zo meteen meer werk aan hebt.

Ik zou je aanraden om een proefperiode af te spreken en daarna samen te evalueren. Het moet natuurlijk toch klikken tussen iedereen. En ik zou in het begin altijd een paar keer samen gaan om haar wegwijs te maken.

Vaak vinden mensen het ook prettig als je aangeeft of zij wel/niet met jou paard mag lessen en zo ja bij wie wel/niet. (Als je daar een mening over hebt.)

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Mijn Penny komt denk ik al 11 jaar! Ik heb noooooit geld gevraagd. In deze regio is het volkomen normaal om geld te vragen. Ik vond het niet normaal. Om het toch enigszins zuiver te houden, is Penny kleine dingen gaan kopen. Eerst beugelblokjes, toen een zak voer en later de glucosamine voor Merrit. We hebben ook samen een duur zadel gekocht.

Dat we een fijne relatie hierdoor hebben, blijkt uit dat ze nu mijn pensionklant is geworden met eigen pony. Ze betaalt mij maandelijks een bedrag om haar pony te kunnen stallen.

Dan heb ik nog iedere maandag de meisjes over de vloer. Dat zijn mijn mams en haar vriendin. Uiteraard betalen die niets. Het idee alleen al! De heren staan tot hum beschikking. Maar meestal komen ze niet verder dan de verzorging en een stukje wandelen. Geeft niets, zij hebben een leuke middag gehad en ik heb de verzorging even uit handen kunnen geven.

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Ik ben zelf ook verzorgster. Op dit moment betaal ik niets.
    Dat is de eerste keer. Hiervoor heb ik voor al mijn verzorgpaarden betaald. Al vanaf dat ik 13 jaar was. In regio Zuid-holland is dat heel normaal.

Het heeft mij zelf altijd tegen gestaan omdat ik vind dat als je zelf je paard niet kunt betalen je geen paard moet nemen..
    Je wilt een verzorgster omdat je zelf te weinig tijd voor je paard hebt.
    (en ik kan het van de eigenaars kant ook wel begrijpen hoor, vandaar dat ik me er steeds maar bij heb neergelegd en de eigenaren heb verdedigd tegenover mijn niet begrijpende familie en vrienden)

Mijn bijdrage was trouwens meestal 50 euro per maand. Het is niet heel erg veel maar ik heb wel altijd moeten mesten en klusjes moeten doen. Wat in mijn ogen ook gewoon bij het verzorgster zijn hoort. De bijdrage vind ik daar niet bij passen maar vooral als je nog jonger bent is het vaak betalen of geen verzorgpaardje.
    Ik heb ook nog een tijdje een paard geleased. Op deze stal had ik trouwens ook niet veel zeggenschap over wat ik met het paard deed. Op een gegeven moment werd er zelfs beslist van wie ik les moest nemen. In mijn ogen niet echt een lease deal. Uiteindelijk dus daar weg gegaan.

Het is natuurlijk ook weer zo dat als je een Z-paard mag rijden dat daar best iets tegenover mag staan. Maar bovenstaande mening geld in mijn ogen nog steeds. Vooral omdat ik zelf nooit een paard alleen maar zou 'gebruiken'. Maar dat kan je natuurlijk niet van iedereen van tevoren weten of dat zo gaat. En het z-paard wat ik als 18 jarige reed werd kreupel waarna ik een half jaar alleen met hem heb gewandeld en wel gewoon door moest betalen. Dus dat is dan ook weer een beetje krom. Wat doe je als je paard niet optimaal kan functioneren? Of is dat het risico voor de betalende verzorgster?

Het geld vragen omdat je verzorgster dan meer verantwoordelijkheid zou voelen vind ik grote onzin. In mijn geval zou dat namelijk helemaal niet zo zijn. Ik zou dan nog eerder denken van 'ik betaal toch, wat maakt het dan uit als ik een keertje afzeg'. Ik voel me dan een klant en de klant is koning :P
    (een beetje overdreven zo natuurlijk want ik zal daar zelf geen misbruik van maken maarja je weet het nooit! ).

Wat Wendela zegt heb ik altijd ook als heel fijn ervaren. Bij sommige paarden werd ik vanaf de tweede keer alleen gelaten. Met die eigenaren heb ik dan ook helemaal geen band opgebouwd. Af en toe wat samen doen maakt het een stuk leuker en zorgt ook dat ik me niet oncomfortabel voel als de eigenaar er ineens een keer wel bij is. De hele 'eigenaar status' gaat er dan wat af wat alles een stuk leuker maakt.
    Die status kan af en toe namelijk heel gek zijn, bijvoorbeeld als de eigenaar van het paard jonger is dan jezelf en er de baas over je word gespeeld. (meegemaakt toen ik zelf 17 was met een meisje van 13 en ik had me er maar bij neer te leggen of anders geen verzorgpaard )

Een contract heb ik nog nooit gehad maar ik kan begrijpen dat je je daar fijner bij kan voelen.

Als het niet klikt met de verzorgster en jou dan zou ik er wel snel mee stoppen. Het is dan echt wachten op problemen. Vooral als je een niet al te meegaand type treft.

My two cents!
    Heel veel succes met je verzorgster! Wel supergezellig!

Intressant topic

Ik verzorg zelf sophie maar dat is verder mijn eigen schatje ik betaal alles voor dr wat ze nodig heeft.
    Voelt ook heel normaal.
    nicky is van mezelf.

Ik merk wel dat ik soms heel voorzichtig ben met paarden uit handen geven, michelle mijn vriendin rijd wanneer ze tijd heeft samen met mij op sophie.
    Waarom samen is omdat ze sophie echt moet leren kennen en dit moet in stapjes.
    Pas als ik zelf het idee heb van michelle zou sophie helemaal zelf kunnen rijden ook weet hoe en wat sophie reageerd op bepaalde dingen dat ik haar alleen zal laten.
    maar buiten dat vinden we samen rijden allebei ook erg gezellig. Zo kan ik haar dignen leren en sophie vind het prettig dat ik bij haar ben.

Op nicky zet ik niet zomaar iemand op, voelt toch teveel als eigen en ben heel voorzichtig met haar waarom geen idee.
    En ben met sophie ook gewoon heel voorzichtig, als ik iets doe wil ik het graag goed doen.

Vind het overigens daarom bijzonder knap dat jullie een vaste verzorger hebben, hebben gehad of misschien krijgen in de toekomst.

p,s heel iets anders ik vind het wel erg prettig als mijn moeder de paarden doet.
    hier heb ik dan weer 0,0 moeite mee.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten