Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 72

Topic: Hoe oprichten/verzamelen zonder rug vast zetten?

Re:Hoe oprichten/verzamelen zonder rug vast zetten?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Ik heb het gevoel dat iedereen hier over iets anders praat
    Volgens mij is de vraag namelijk gewoon hoe ze haar paard meer in de basis houding kan laten lopen, niet stretchend, maar hoofd op normale hoogte. Het woord oprichting wordt naar mijn idee gebruikt samen met verzameling. De relatieve verheffing van de hoofd en hals als het paard meer verzamelt. Daar gaat het hier, naar mijn idee, nog helemaal niet over.

Voor mij is lang en laag juist een hele goede uitgangspositie. Je moet op elk moment kunnen controleren of je paard de hals naar voren en naar beneden wilt strekken. Ter controle van de ontspanning.
    Het ligament waar de hals uit bestaat loopt verder over de rug. Als het paard de hoofd en hals naar voren en naar beneden strekt trekt hij met het ligament in z'n hals het ligament dat over de rug loopt strak, waardoor de rug opbolt, het paard je makkelijk kan dragen en daardoor vrijelijk zijn rugspieren kan bewegen. Het is wel zo dat het paard echt vanuit de schoft naar voren moet reiken. Als het paard gewoon z'n hoofd naar beneden doet, dan gebeurt dat niet.
    Wanneer je zo VWNW traint, dan train je de spieren bovenin de hals. Als je uiteindelijk je teugels korter neemt en het paard vraagt om op een normale hoogte te lopen, zal het paard nog steeds hetzelfde moeten doen. Ipv de automatisch werking van het ligament, zal hij hetzelfde doen (rug opbollen) met z'n halsspieren.

Het paard alleen maar met z'n hoofd laten stofzuigeren heeft dus geen nut. Natuurlijk is het op andere vlakken (mentaal & emotioneel) super dat je paard graag stofzuigert. Van daaruit kan je verder gaan en het paard meer z'n hoofd voorwaarts (en minder neerwaarts) laten strekken, zodat het nut heeft voor de ontwikkeling van hals en rug.
    Hiervoor zal je moeten gaan kijken of het paard je hand en de lengte van je teugels wilt respecteren. Daarnaast moet hij wel je hand aannemen en dus genoeg vertrouwen hebben om je hand mee naar voren te nemen.
    Het makkelijkst om het hoofd omhoog te krijgen, is iets vragen van je paard. Verhoging van tempo, voltes, wijken op de volte. Vooral bij het laatste leer je het paard om te buigen en daarbij de buitenteugel aan te nemen. Qua leren is dat een stuk minder stressvol dan gelijk contact op twee teugels. Daarbij kan jij leren om met die teugel het contact te bewaren.

Uiteindelijk zal je paard, als jij de teugels opneemt, zich vormen naar het frame van de teugels. Ik zou dit persoonlijk niet gelijk en rechtstreeks vragen. Risico is dat je paard inderdaad de teugel loslaat, maar niet meer naar voren wilt strekken met de hals en dan gaat het gehele effect op de rug verloren.

Kijk hier ga je dus de fout in. Een paard moet ALTIJD VWNW willen strekken maar VWNW betekend niet dat het hoofd lang en laag is. Het paard moet te allen tijde de hand willen volgen en te allen tijde VWNW strekken omdat dit een automatische reactie is op een paard wat door het lichaam beweegt.
    Wat je nu omschrijft (met die ligamenten enzo) is dus van voren naar achter rijden. Buiten dat deze theorie niet klopt omdat een rug pas opbolt als de achterhand spieren gebruikt worden (bijvoorbeeld bij wijken waar de benen kruisen en de spieren aangesterkt worden), en het dus niet van vooraf uit komt (door lang en laag te lopen dat is een fabel) is het ook niet de bedoeling dat het paard van voor naar achter gereden wordt. Maar van achter naar voren.
    Daarnaast neem je een paard ook niet korter aan de voorkant, dit ontstaat geheel vanuit het paard. Je mag het paard nooit korter pakken dan de lengte van de hals toestaat. In eerste instantie is dit op boeghoogte en naarmate het paard meer verzameld zal het hele frame verkorten en dus automatisch ook de teugels. Een paard mag nooit langer lopen met de neus dan de boeghoogte, liefst nog iets hoger zodat het paard mooi in evenwicht kan gaan.

Stofzuigen is fijn als het paard kan uitstappen, dan mag het weer op de voorhand kukkelen en in zijn dagelijkse houding gaan. Je zult ook merken naar mate de opleiding vordert je paard minder laag zal stofzuigen omdat het paard weet dat deze houding niet mee draagt aan de verbetering van zijn lichaam. Dan zal de hals van het paard nog wel strekken maar niet lager dan de boeg, wel langer. Dat merkt het paard namelijk dat het gewicht te veel naar voren wordt gebracht en het zo niet meer in evenwicht kan lopen. Bij uitstappen mag mijn paard doen en laten wat hij wil maar zolang ik er op zit zijn we aan het trainen en we trainen om mijn paard te verbeteren. En dat kan niet door mijn paard LDR (lang en laag want de foto’s die ik laat zien is gewoon LDR) te laten lopen.

De laatste alinea gaat alleen op bij een ruiter die niet weet waar die mee bezig is. Dan neem je de teugels namelijk te kort waardoor het paard er achter kruipt en laat de ruiter niet los in de hand. Zo ook met lang en laag rijden, hierbij kruipt een paard ook achter de teugel omdat het zo uit evenwicht raakt door deze lage uitgangspositie die veel van het paard vraagt.
    Als je het paard in de juiste houding stelt en je hand op de juiste manier gebruikt zal het NOOIT achter de teugel kunnen kruipen, het paard kauwt dan op het bit, maakt zo verbinding met jouw hand en door de oefeningen wordt het los in het lichaam waardoor het paard, daar komen we weer altijd VWNW strekt.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Eerlijk gezegd denk ik dat jij nu ook hetzelfde bedoeld als dat sanne bedoelde..

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Marlies, door de stellingheid die je aanneemt, voel ik geen enkele behoefte om te discussieren met je. Gemiste kans.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

De beschrijving van het opbollen van de rug door aanspanning van het ligament in de nek, is inderdaad de ene kant van het verhaal. Aan de andere kant heb je de heupbuigers (en buikspieren) die de heup buigen en aan die kant verantwoordelijk zijn voor het opbollen van de rug.

Verder probeer ik alleen te beschrijven vanuit dit paard en deze ruiter en waar zij zich op dit moment bevinden.

Sorry, Marlies, maar ik heb een beetje het idee dat je een verhaaltje opratelt, uitgaande van een ervaren ruiter, een onbevlekt paard en standaard reacties. Ik weet ondertussen dat het in de praktijk niet zo werkt (iig met paarden die al dingen geleerd hebben, die ze nooit hadden moeten leren). Soms zal je allerlei kunst en vliegwerk moeten uitvoeren om dat paard te overtuigen dat het geen pijn doet als hij z'n hals strekt, z'n heup buigt of contact aanneemt. Het lijkt mij nuttiger om dus te bedenken welke "tools" je mee kan nemen voor jezelf, waarmee je op een bepaald moment een paard zal kunnen helpen om verder te komen ipv je blind staren op een ideale weg.

www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Marlies, door de stellingheid die je aanneemt, voel ik geen enkele behoefte om te discussieren met je. Gemiste kans.
    Amen

Sanne dank voor je heldere uitleg en fijne link!

De beschrijving van het opbollen van de rug door aanspanning van het ligament in de nek, is inderdaad de ene kant van het verhaal. Aan de andere kant heb je de heupbuigers (en buikspieren) die de heup buigen en aan die kant verantwoordelijk zijn voor het opbollen van de rug.

Verder probeer ik alleen te beschrijven vanuit dit paard en deze ruiter en waar zij zich op dit moment bevinden.

Sorry, Marlies, maar ik heb een beetje het idee dat je een verhaaltje opratelt, uitgaande van een ervaren ruiter, een onbevlekt paard en standaard reacties. Ik weet ondertussen dat het in de praktijk niet zo werkt (iig met paarden die al dingen geleerd hebben, die ze nooit hadden moeten leren). Soms zal je allerlei kunst en vliegwerk moeten uitvoeren om dat paard te overtuigen dat het geen pijn doet als hij z'n hals strekt, z'n heup buigt of contact aanneemt. Het lijkt mij nuttiger om dus te bedenken welke "tools" je mee kan nemen voor jezelf, waarmee je op een bepaald moment een paard zal kunnen helpen om verder te komen ipv je blind staren op een ideale weg.

Ik ga niet uit van een paard dat onbevlekt is, of ik schrijf het er bij. Maar over het algemeen komen we geen onbevlekte paarden meer tegen.
    Dat wil niet zeggen dat de trainingsmethode anders is. Bij een bevlekt paard begin je namelijk hetzelfde als bij een ongevlekt paard, bij de basis.

Ik heb ook geen behoefte om te discussieren dus dan zijn we het eens.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door xmarliez

Ik ga niet uit van een paard dat onbevlekt is, of ik schrijf het er bij. Maar over het algemeen komen we geen onbevlekte paarden meer tegen.
    Dat wil niet zeggen dat de trainingsmethode anders is. Bij een bevlekt paard begin je namelijk hetzelfde als bij een ongevlekt paard, bij de basis.
    Maar soms moet je om correct met die basis te kunnen beginnen hier en daar wel wat dingen oplossen.

Dat los je allemaal op in de 'basis' de basis is namelijk niet zoiets als een latje maar gewoon de 'basis' waarin problemen verholpen worden en je bent pas de basis uit als de aanleuning deugt, het paard in de juiste takt loopt, soepel is door het lichaam (dus zijgangen uit kan voeren op de juiste manier), schwung vertoont in de gangen en kan verzamelen na deze basis ben je klaar om te beginnen aan zwaardere oefeningen zoals de piaffe etc.
    Daarna is het rijkunst (hoge school sprongen, passage, levade).

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik heb paarden op allerlei niveaus gehad/getraind en in de les gehad en voor mij is er nog steeds een groot verschil tussen een paard met problemen probleemoplossend rijden om aan de basisvoorwaarden te kunnen voldoen om ook maar de mogelijkheid te hebben om aan die basis te werken.

Met ieder paard werk je aan de basis en ik weet exact wat dat werk inhoudt, maar eerst moeten alle hulpen apart van elkaar werken en de dingen die tegenwerken moeten opgelost worden om met het paard aan aanleuning en buiging en lateraal werk te kunnen werken.

Maar dat is toch sowieso het begin van de basis? Het paard wegwijs maken in de hulpen. En alle problemen die je bij het rijden ondervindt los je op door te rijden, dus 'basis'. In mijn ogen dan he (heb dan wel aparte ogen maar toch.... schrijf het er maar bij voor dat ik het weer voor doe als een feit )

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Het maakt mij niet uit wie verder welk etiket plakt op welke onderdelen van aantrainen en basiswerk. Uiteindelijk is het basiswerk, maar ik noem het anders omdat basisvoorwaarden creeeren toch een iets ander verhaal is wat mij betreft en ik in de lessen heb ervaren dat ls je het zodanig benoemt mensen beter uit elkaar kunnen halen wat een coreectie en wat een hulp is.

Ik denk dat we er op zich hetzelde idee over hebt (ongeacht verschillen in trainingsmethodes) maar er een ander label opplakt.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Dat is in meerdere topics wel duidelijk ondertussen. Ik vraag me werkelijk af wat jij hier doet. Klapt hele lappen tekst neer vol 'feitelijkheden' , staat niet open voor een gedachtenwisseling, maar overal stelligheid ten top. Mensen met andere ideeën hebben het verkeerd of snappen het niet volgens jou. Jij lijkt niet te willen begrijpen dat er meerdere wegen baar Rome leiden en dat kennis UITWISSELING leuk kan zijn. Snapt ook nog eens niet dat je hiermee verschillende mensen behoorlijk in het harnas jaagt. Je zal vast veel ervaring hebben, maar jammer dat je dit door de manier waarop je schrijf niet deelt!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Wat kom je doen dan???

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten