Oorspronkelijk Geplaatst door
sanne
Ik heb het gevoel dat iedereen hier over iets anders praat
Volgens mij is de vraag namelijk gewoon hoe ze haar paard meer in de basis houding kan laten lopen, niet stretchend, maar hoofd op normale hoogte. Het woord oprichting wordt naar mijn idee gebruikt samen met verzameling. De relatieve verheffing van de hoofd en hals als het paard meer verzamelt. Daar gaat het hier, naar mijn idee, nog helemaal niet over.
Voor mij is lang en laag juist een hele goede uitgangspositie. Je moet op elk moment kunnen controleren of je paard de hals naar voren en naar beneden wilt strekken. Ter controle van de ontspanning.
Het ligament waar de hals uit bestaat loopt verder over de rug. Als het paard de hoofd en hals naar voren en naar beneden strekt trekt hij met het ligament in z'n hals het ligament dat over de rug loopt strak, waardoor de rug opbolt, het paard je makkelijk kan dragen en daardoor vrijelijk zijn rugspieren kan bewegen. Het is wel zo dat het paard echt vanuit de schoft naar voren moet reiken. Als het paard gewoon z'n hoofd naar beneden doet, dan gebeurt dat niet.
Wanneer je zo VWNW traint, dan train je de spieren bovenin de hals. Als je uiteindelijk je teugels korter neemt en het paard vraagt om op een normale hoogte te lopen, zal het paard nog steeds hetzelfde moeten doen. Ipv de automatisch werking van het ligament, zal hij hetzelfde doen (rug opbollen) met z'n halsspieren.
Het paard alleen maar met z'n hoofd laten stofzuigeren heeft dus geen nut. Natuurlijk is het op andere vlakken (mentaal & emotioneel) super dat je paard graag stofzuigert. Van daaruit kan je verder gaan en het paard meer z'n hoofd voorwaarts (en minder neerwaarts) laten strekken, zodat het nut heeft voor de ontwikkeling van hals en rug.
Hiervoor zal je moeten gaan kijken of het paard je hand en de lengte van je teugels wilt respecteren. Daarnaast moet hij wel je hand aannemen en dus genoeg vertrouwen hebben om je hand mee naar voren te nemen.
Het makkelijkst om het hoofd omhoog te krijgen, is iets vragen van je paard. Verhoging van tempo, voltes, wijken op de volte. Vooral bij het laatste leer je het paard om te buigen en daarbij de buitenteugel aan te nemen. Qua leren is dat een stuk minder stressvol dan gelijk contact op twee teugels. Daarbij kan jij leren om met die teugel het contact te bewaren.
Uiteindelijk zal je paard, als jij de teugels opneemt, zich vormen naar het frame van de teugels. Ik zou dit persoonlijk niet gelijk en rechtstreeks vragen. Risico is dat je paard inderdaad de teugel loslaat, maar niet meer naar voren wilt strekken met de hals en dan gaat het gehele effect op de rug verloren.
Bladwijzers