Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Hoelang nog wachten

  1. #1

    Hoelang nog wachten

    Ik zit in dubbio.
    Ik heb mijn paard clay nu iets langer dan een jaar. Toen ik hem kreeg ging hoeven uitkrabben "redelijk goed"
    Hij was bijna 4 en nog niet heel erg gewend aan voeten geven. Ik heb toen mijn hoefsmid er bij gehad om de nodige stukken te bekappen. (Top vent! heb hem al jaren voor amigo en easy, maar meestal kan mijn moeder het zelf "bijhouden" en hoeft hij(de hoefsmid) niet te vaak te komen.) Nu was het geval, dat clay "uithaalde" niks ernstigs maar mijn hoefsmid accepteerde dit niet en gaf hem een klap. (lastig uit te leggen, maar een soort van tik op de billen) Ik neem hem dit niet kwalijk, dat wij dit anders proberen op te lossen is aan ons, dat hij daar niet mee bezig was kan ik hem niet verwijten overigens was meer een refelx reactie van hem. MAAAAAR.... het heeft me door dit voorval wel een jaar geduurd, voor ik weer "relatief" normaal clay zijn achter benen kan vast houden / uitkrabben.
    Sinds een +/- 2 maanden kan ik het echt uitkrabben noemen, maar wel, goed kijken waar iets zit en niet te lang treuzelen, anders haalt clay uit. Dus ik ben nog lang niet klaar en ga lekker friendlyend door met steeds een stukje langer.

    Nu is het probleem en dat is het ook al meer dan een half jaar zo, dat clay zijn achter hoeven uitwijken naar buiten, beetje lastig uitleggen, vandaar dat ik er een foto bij doe. ( door de sneeuw is het niet heel duidelijk te zien! )


    de blauwe lijn laat ongv :P zien wat de hoef nu is en achter de rode lijn is het te wijd


    en dit (ondanks dat hij nu ook heel scheef staat) laat ook zien dat het een beetje wijd loopt

    Ik ben bang, dat als dit te lang duurt, zijn stand ook zal vergroeien, zeker omdat hij as 4,5 is.

    Om een lang verhaal kort te maken:
    --Kan ik mijn eigen hoefsmid bellen en vragen of hij langs wil komen en maar hopen dat het goed gaat. begrijp wel, dat ik mijn hoefsmid niet kan vertellen: "take the time it takes, it takes less" hij is geen natural en staat er waarschijnlijk ook niet voor open. (het is gewoon een lieve man die zachtaardig is naar brave paarden, maar geen zin heeft in gedoe )
    --OF weet iemand een natural hoefsmid die bereid is om richting kockengen/utrecht te komen?!
    --OF andere tips

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Hoelang nog wachten

    Ik zie op deze foto niet zoveel vreemds.
    Wat betreft de hoefsmid. Ik heb geen natural hoefsmid. Maar geduld bij een paard lijkt me niet meer dan normaal en aanpassing aan het dier.
    Mijne tilt zelfs regelmatig als hij hier is de voeten op van mijn jonge pony als oefening.
    Een andere smid heeft eenmaal onterecht mijn merrie geslagen. Het heeft me jaren geduurd voor ze de hoefsmid weer vertrouwde.
    Die persoon komt nooit meer aan mijn pony (al is het denk één van de beste smeden uit de regio).
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3

    Re:Hoelang nog wachten

    Ja, het is slecht te zien op de foto , maar ze groeien echt wel behoorlijk scheef. Indd ik vind ook dat je geduld moet hebben OOKAL als je niet "naural" bent, vind het alleen gewoon een moeilijke situatie. Misschien moet ik het hem gewoon uitleggen en hem vertellen als het niet gaat, dan gaat het niet en proberen we het een andere keer nog een keer

  4. #4
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Hoelang nog wachten

    Als vrouw van een man die ook een tijd als hoefsmid heeft gewerkt en die mijn eigen paarden nog steeds doet, wil ik vragen dit ook eens vanuit het standpunt van de hoefsmid te bekijken; hoe vaak je niet tegen komt dat paarden niet normaal hun voeten kunnen geven, en dan maar verwachten dat de smid het wel eventjes oplost. Ik vind het in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de eigneaar van het paard om ervoor te zorgen dat het paard netjes zijn voeten kan geven en ophouden, zodat het voor de smid geen partijtje worstelen met het paard wordt.

    Slaan is uiteraard altijd uit den boze, maar als je weet ik veel hoeveel paarden per dag moet doen en ze kunnen hun voeten niet normaal ophouden, dan is je rug bijzonder snel stuk. Zorg er daarom voor dat je eerst geoefend hebt met het paard, hou de voeten een poos op , haal er een vijltje over, maar zorg in ieder geval dat ze een poos met de voeten omhoog kunnen staan en laat de smid dan pas komen. Dat scheelt jou, je paard en de smid een hoop ongemak
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Hoelang nog wachten

    Promptertje, dat ben ik helemaal eens hoor. Ik schrik er soms van hoe weinig sommige paarden kennen voor ze bij de smid komen. In principe kun je bij mijn pony's de voeten gewoon vragen en dan geven ze deze en werken gewoon mee.
    Mijn eigen jonge pony is een half jaar weggeweest en daarna heb ik het voeten tillen eerst een tijd geoefend voor ik de hoefsmid de hoeven liet bekappen.
    Maar ik moet zeggen dat het wel fijn is dat mijn smid tijd aan hem besteedt. Als mijn merrie beslagen wordt laat ik hem er ook vaak bij staan. Dan maakt die vast wat mee.
    Vie, hoe reageert Clay erop als een ander de hoeven doet? Als ik lees dat je net aan de hoeven kunt krabben is bekappen nog niet echt aan de orde denk ik. Hoe gaat het als je er zelf een vijl langs haalt? dat lijkt me de eerste stap nu.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6

    Re:Hoelang nog wachten

    klopt klopt, baal er ook van dat ik op dit moment ook " zo een" ben gelukkig alleen bij clay en niet bij de 2 andere jongens, die geven keurig voetjes. Het is inderdaad ook misschien wel een idee om een keer iemand anders zijn hoeven te laten uitkrabben. "vind het alleen zo moeilijk, wil niet dat iemand zich bezeerd als meneer toch besluit iets anders te doen Maar kan het allicht proberen.

    zelf vijlen vind ik nog al een opgave mijn eigen nagels kan ik al niet eens vijlen .

    Maar ik neem aan dat ik gewoon nog even moet wachten tot clay echt helemaal klaar er voor is.

  7. #7

    Re:Hoelang nog wachten

    Ik ben toch ook blij dat onze hoefkapper de tijd neemt, we hebben een pony de ene keer is het geen probleem en de andere keer is er niks mee aan te vangen (hij is dan zo bang van het miste geluidje of beweging, bij wijze van spreken schijt hij in zen broek van de schrik... ).
    En ik oefen echt vaak met hem maar ook bij mij is het de ene keer tegen de andere....
    Maar ik begrijp ook zeker het standpunt van de hoefkapper uit...
    Ik vind het dan ook super vervelend als hij in een slechte bui is....

    Maar dat terzijde...

  8. #8

    Re:Hoelang nog wachten

    Een hoefsmid zou toch moeten weten dat een paard slaan geen enkel nut heeft. Het enige wat je er mee bereikt is dat het paard denkt 'zie je wel ik had al zo mijn twijfels, maar nu weet ik het zeker, deze tweebener is niet te vertrouwen' En klaar ben je, de volgende keer wordt het alleen maar lastiger.

    Een paard kliert vrijwel nooit met opzet, maar vindt het vaak eng om voetje te geven. Heel z'n leven legt ie letterlijk in jouw handen op dat moment, eigenlijk is dat best een eer.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  9. #9
    Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Where my home is
    Leeftijd
    46
    Berichten
    49

    Re:Hoelang nog wachten

    Topic is al wat ouder .
    Maar wilde toch nog reageren , mijn jaarling is ook bang geworden van vreemde aan haar voeten sinds ze even in de opfok heeft gestaan . Mijn huidige smid een Natural Balance smid is daar zeer correct mee omgegaan nam ruim de tijd .
    En is op gegeven moment wel gestopt omdat Finesse echt niet meer wilde .
    De keer erop ging het wel heel goed .
    Hij zit in het midden van het land , en zal vast naar je toe willen komen .
    Hij komt ook bij mij en ik zit in het zuiden , betaal dan extra ivm reisgeld .
    Een van zijn collega,s zit misschien wel in je buurt .
    Op de site van de vereniging staan een aantal gediplomeerde N.Balance bekappers en smeden
    Google maar even , ken de site niet uit mn hoofd

    Succes
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

    Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

  10. #10

    Re:Hoelang nog wachten

    Oh super bedankt! Ik ga zeker even zoeken!
    Het gaat nu wel beter met zijn voeten optilen en met behulp van mijn moeder (die bekap cursussen) heeft gedaan, zelf al een beetje wezen vijlen. Maar even een keer goed onderhanden genomen worden door een smit heeft altijd mijn voorkeur! Thanks! ga even zoeken!

  11. #11
    Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2010
    Locatie
    Where my home is
    Leeftijd
    46
    Berichten
    49

    Re:Hoelang nog wachten

    Pb me even als je het niet vindt , dan zal ik je de juiste.link.geven ...
    Ben zelf ook in opleiding voor Natural Balance hoof care ....
    Maar ga pas van de zomer wat moeilijkere paarden doen als klant ...
    Moet nog teveel.leren
    Zinti , Finesse & Annelie "mijn meiden "
    Star & Max " onze jongens "

    Zinti , mijn kanjer je bent een Topper

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •