Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Welk boomlooszadel voor een Tinker?

Welk boomlooszadel voor een Tinker?

Hallo allemaal,

Ik doe vrijwilligers werk bij een Stichting voor mensen met een functiebeperking. Ze hebben oa twee Tinkers staan die voor de kar lopen. Nu wil ik de Tinkers ook graag in gaan rijden, maar weet niet zo goed wat voor zadel ik het beste kan kopen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Barefoot zadel, aangezien ik daar zelf ook mee rijd en dit erg fijn vind. Maar welk type BF zou ik het beste voor een Tinker kunnen kopen? Mijn Barefoot Cheyenne maat 1 past niet, maar aangezien het zadel echt goed stabiel moet liggen en voor de mensen met een beperking voldoende grip moet kunnen bieden vraag ik mij af of een BF Cheyenne wel de goede keuze zou zijn.

Heeft iemand ideeën?

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Re:Welk boomlooszadel voor een Tinker?

Waarom past je cheyenne niet?

Misschien een chereoke? of een london?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

zelf heb ik op mijn tinker een Barefoot nevada, ligt heel stabiel, en stevigere zit dan de cheyenne.

@Maritje1991: mijn BF Cheyenne maat 1 is echt te klein, zijn best flinke Tinkers en zit aan alle kanten te krap.

@Waanders: zat inderdaad meer richting de Nevada of Arizona te denken. Zadel lijkt heel groot, maar denk op een Tinker dat het prima zou passen. Als de zit ook nog een steviger is dan de Cheyenne is het zeker een goede kandidaat. Vind zelf de Cheyenne best een goede zit hebben maar denk voor mensen met een beperking dat ze meer hebben aan een Nevada of Arizona.

Thanks voor jullie reacties!

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Heb je al eens testzadels aangevraagd?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Als mensen meer steun nodig hebben zou dan een boomzadel niet fijner zijn, zit mischien ook makkelijker omdat je niet zo breed zit.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    24

ben het met whoopie eens,

Ik kan nu even niet rijden vanwegen bekkeninstabiliteit, maar ik heb nu een Trekker luxus voor op mijn tinker, deze heeft meer een A zit zodat je meer steun hebt en minder breed zit.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    10

Ik heb geen verstand van zadels enzo. Maar ik weet wel dat er voor mensen met een beperking niet 1 goed zadel bestaat. Voor iedereen is dat weer verschillend. Ik ken plekken waar ze zonder zadel rijden, tot ze goed genoeg kunnen zitten. Als rijden op een dekje geen optie is heb je nog 1000 andere mogelijkheden van zadels met verschillende vormen en op verschillende plekken steun, of juist geen steun. Wat het beste past bij de ruiter is per persoon verschillend. Afgelopen vrijdag hebben wij juist bij een ruiter de beugels uitgedaan, en toen bleef hij opeens recht zitten. Bij een andere ruiter juist extra beugels eraan gehangen, dat werkte bij haar beter.
    Dus ik zou zeggen: kijk liever wat goed zit voor het paard!

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    49

Ik heb de barefoot london en voor mn dochter de arizona. Ze liggen bij mij op mn trekpaarden. Heb de pommel eruit gehaald en er een flexibele ingedaan om m voor mn paard beter te laten zitten. De nevada had ik maar die viel erg naar voren op mn trekpaard. Zou zeggen probeer er een paar uit, want ook een boomloos zadel past niet altijd.
    En ondanks dat ik fan ben van boomloos heb ik nu toch voor de oudere paarden een boomzadel. Zij veranderen niet veel meer en ik heb er een betere zit in.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Voor mensen met een functiebeperking heb ik verschillende aangepaste zadels gezien. Misschien eens contact opnemen met andere stichtingen in de buurt, wat die gebruiken?

And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Ikzelf gebruik graag een singel met handvaten (voltigesingel?) en een dekje voor mensen met een beperking. Zo passen hun benen altijd (denk aan heel verkrampte mensen) en voor stabiliteit kan een persoon achterop bijzitten als dat nodig is. Of ze houden zich vast aan die handvaten. Zo kunnen ze altijd gestimuleerd worden tot evenwicht zoeken. Zelfs een heel beperkt iemand heeft zo een tijdje (met mama achterop) gereden bij me.
    Van het dekje heb je als voordeel dat de warmte van het paard de spieren wat mee helpt ontspannen.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Zo'n singel met handvaten inderdaad, bijvoorbeeld bij Divoza te bestellen. Zorg wel voor een stuk schuim iets breder dan de singel en met 3/4e van de lengte. Een onderdek van polipress van 100 cm X 90 cm en 3 cm dik, met een badstofhoes met rits. Schuim en polipress zijn bijvoorbeeld op de markt te verkrijgen, een badstofhoes is met een beetje huisvlijt zo in elkaar gezet.

Voorbeelden vind je bijvoorbeeld bij kila ruitersport in Emmen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    10

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gilraen
    Ikzelf gebruik graag een singel met handvaten (voltigesingel?) en een dekje voor mensen met een beperking. Zo passen hun benen altijd (denk aan heel verkrampte mensen) en voor stabiliteit kan een persoon achterop bijzitten als dat nodig is. Of ze houden zich vast aan die handvaten. Zo kunnen ze altijd gestimuleerd worden tot evenwicht zoeken. Zelfs een heel beperkt iemand heeft zo een tijdje (met mama achterop) gereden bij me.
    Van het dekje heb je als voordeel dat de warmte van het paard de spieren wat mee helpt ontspannen.
    Dat deden wij in utrecht ook. Wel met een dik western dekje! Maar er zijn nog meer oplossingen, klittebandzadels, gewone zadels, barebackpad, australian stock zadel, westernzadel.... Dat is zo ongeveer wat we in den dolder gebruiken, afhankelijk van de ruiter

Actief Forumlid Dominique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Ik heb ook een trekker zadel en wat ik ook zo fijn vind aan deze zadels, is dat er voor een boogje loopt waar je je goed aan vast kan pakken (in mijn geval voor als mijn paard schrikt ). Maar voor mensen met functiebeperking wellicht om zich gewoon aan vast te kunnen houden. Het fijne van dit zadel lijkt mij ook dat je je én vast kan houden en beugels er aan hebt of kan doen. Ook zijn ze verstelbaar op meer manieren, zodat ze goed passend te maken zijn.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Niet lekker liggen kán... maar niet passen van een BF op je tinker kan dus eigenlijk níet Het enige wat krap kan zijn is de pommel en die is vervangbaar Verder zitten er in een BF geen delen die knellen. Maat 1 zegt wat over de billen van de ruiter, niet over de grootte van het paard
    Als je graag Barefoot wil, zou ik voor een model met wrongen of zelfs een knop gaan. Ben echter meer voor een goede voltigesingel met handvaten en een stevig (bareback)Pad, dat is het meest 'universeel' (zal de meeste gebruikers 'passen') Want bij een BF zullen er gebruikers zijn die beter in een mt 1 zitten en gebruikers die beter in een mt 2 passen.... zit je daar weer mee.
    Of inderdaad een aangepast zadel.. maar dat gaat flink in de papieren lopen en zal dan nog niet voor alle gebruikers geschikt zijn.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten