Hallo allemaal,
Ik zit met een probleem en vroeg mij af of hier iemand is die het bekent voor komt of een tip heeft...
Mijn paard heeft bij vlagen periodes waarin ze als ik wil gaan buitenrijden het erf niet wil verlaten en / of op bepaalde punten ineens niet meer verder wil. Meestal is dit op bepaalde punten, maar laatst deed ze het ook zo ineens midden op het zandpad. Ze doet dit eigenlijk al zo lang ik haar heb (sinds haar 3e) en zelf heb ik het idee dat het komt doordat het paard waarmee ze heeft leren buitenrijden dit ook regelmatig deed en Tara een aantal keer in paniek is geraakt omdat ze ineens alleen was. Echter zijn we nu 8 jaar verder, waardoor ik het voor mijn idee niet helemaal meer aan vroeger kan koppelen. Bedoel ondertussen is ze heel vaak naar buiten geweest, zowel alleen als in een groep als met mijn moeder die mee fietst of hardloopt en dat ging meestal goed. Als Tara een bui had dat ze het erf niet af wou heb ik meerdere dingen geprobeerd, zowel boos worden, als geduldig afwachten tot ze zich bedacht, als afstappen en verderop weer opstappen. Eigenlijk helpt niets helemaal. Boos worden hou ik eigenlijk helemaal niet van, omdat ik ook wel weet dat Tara het niet zonder reden doet. En als ik afwacht is er soms de kans dat ze wel weer verder gaat.
Op het moment weer helemaal mis als ik alleen met Tara op pad ga, 2 weken geleden heb ik zeker 20 minuten midden op een zandpad gestaan en ze wou alleen maar terug, als ik haar aandreef ging ze achteruit met haar achterbenen in de greppel en ze kwam ik verzet. Zodra ik richting stal stuurde wou ze vooruit en als ik niets deed bleef ze een beetje ongeduldig staan drammen. Na 20 minuten ben ik maar afgestapt, ook omdat het druk werd met wandelaars en er de kans is dat Tara ineens begint te bokken als ze het gehad heeft. Verder op ben ik opgestapt en toen ik Tara het rondje verder wou sturen begon het weer op nieuw, nu met lichte dwang (been er aan houden, niet boos worden) ging ze wel verder.
Zelf weet ik echt niet meer wat ik hiermee moet... Tara lijkt niet bang, als ik afstap volgt ze me zonder verzet of iets dergelijks en ook als ik dan naast de zadel plek loopt. Als er iemand voorop gaat wandelen (ook al kent ze die niet) loopt ze er achter aan. En als ze eenmaal weer op pad is vind Tara het echt leuk om buiten te rijden (oren naar voren lekker fanatiek). Ook in de bak zijn er geen problemen. Heb wel het idee dat Tara ergens om niet verder wil (misschien verlatingsangst?) en vervolgens psyschische spanning krijgt waardoor ze gaat bokken.
Maar goed, herkent iemand dit? Heeft iemand een mogelijke oplossing? Want ik zou graag weer leuk buiten willen rijden..
Groeten Lotte
Bladwijzers