Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 38

Topic: Hoe doen jullie dat, sobere paardjes/fructaan in het gras?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Hoe doen jullie dat, sobere paardjes/fructaan in het gras?

Marjo even goed lezen voordat je in de verdediging schiet.

Dyonne dan gaat het er toch niet zo zeer om dat het niet waar is wat Saar benoemd maar dat je een andere keuze maakt die voor jouw haalbaar is en werkt voor jouw paarden, ik denk dat het heel veel uitmaakt dat jij hooi bijvoert in slowfeeders ook meen ik dus ze hebben ook een andere optie.

Wat Saar aangeeft herken ik overigens wel, voorheen heeft ze ook op een stal gestaan waar ze 2 keer daags een strook gras erbij kregen, ondanks graaskorf kreeg ze een opgezette buik , s,nachts bleven ze nml op dit stukje gras lopen wat ze ongeloofelijk kort afgraasden. Er werd geen hooi aangeboden en Whoopie is een paard wat altijd blijft knabbelen. Nadien werd ze s'nachts in een zanduitloop gezet,dan kwam de buik weer een beetje tot rust.

Ik zit ook nog een beetje te dubben mbt de zomer, dan staan de paarden 24 uur buiten als het weer het toelaat, er wordt strookbegrazing toegepast, in principe heb ik afgesproken dat Whoopie dan s'nachts wordt teruggezet op een klein stukje, evt kon dit omgegooid worden zodat het zand is en ze er wat hooi bij kan krijgen.
    Als ik vraag of dit stukje niet bemest wordt zou het dan wel te doen zijn, Annelies die van jou lopen toch ook altijd op een uitloop?

Dank je Lila, ja daar ben ik ook blij mee
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik geef aan dat ik het niet eens ben (met haar mening), ik geef niet aan dat het geen waar is, want dat kan niemand zeggen denk.
    Ik voer in de zomer vrijwel geen hooi bij, alleen in de begin periode (wegens weinig gras aanbieden) en eindperiode (wegens te weinig voeding in gras). Tussendoor hebben ze genoeg aan het gras en krijgen ze alleen stro bij om te knabbelen.

Tot aan juni gaan ze bij mij elke nacht nog van het gras en krijgen dan op de paddock dus wel wat hooi.
    Ik heb mijn pony ooit op een ministukkie weide gehad, puur zodat ze dicht bij de anderen stond. Ze stond soort van op stal in de weide.
    op zich vind ik dat wel werken. Maar als je wilt dat Whoopie ook echt beweegt is een wat groter stukje zand denk prettiger.
    Daarom gaan ze bij mij in het voorjaar wel 's nachts op de paddock. Dan bewegen ze meer dan op een stukje weiland wat ik voorheen deed.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    37

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie

Als ik vraag of dit stukje niet bemest wordt zou het dan wel te doen zijn, Annelies die van jou lopen toch ook altijd op een uitloop?
    Op het moment hebben ze de hele hectare tot hun beschikking. Gras staat er niet meer en zo hebben ze mooi een paar vlakke stukken ipv alleen maar dat gehobbel over de bevroren modder. Normaal heb ik inderdaad het stuk bij de stal afgezet, als paddock. Dat is ongeveer 35 bij 70 meter. Summer mag overdag op het gras-stuk en Caitlin staat dan op de paddock met hooi. Vanaf half mei/ begin juni bouw ik het op dat Caitlin 's avonds 1 tot 3 uur op het gras mag. In het voorjaar krijgt ze zo goed als geen gras.

Komend jaar gaan ze naar het weiland bij mijn oma, zodat mijn gebruikelijke wei eens goed op de schop kan. Daar heb ik nu voor Caitlin een stuk van 20 bij 30 afgezet en dat maak ik binnenkort nog wat groter (als ik de paaltjes weer uit de grond kan krijgen )
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007

Mijn merrie komt al bijna 2 jaar niet meer op het gras. Vorig jaar wel weer even geprobeert, maar toen ging het na meerdere weken (waarbij slechts 2 uur pd op het gras) weer mis. Ze kreeg weer een harde manenkam, me rijden veel stijfheidsproblemen enz. Het bevalt me super haar er niet meer op te hebben. Het brengt veel rust in ons leven omdat we steeds tegen allerlei kwalen aanliepen (van stijfheid tot kreupelachtig, harde manen, chagarijnige merrie). Er is ook echt een insuline resistentie geconstateerd toen, maar dat zou in principe na een jaar, misschien iets langer, weg moeten zijn. Ik weet niet in hoeverre zij nog weer echt op het gras gaat komen. Wie doe ik er een plezier mee?
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Hier ook een wisselende aanpak. S'nachts staan ze alle 4 op de paddock bij de schuilstal met water en hooi. Hierbij is een deel bestraat , de rest is modder (geen gras dus).

Overdag gaan Elsa (beperkt ivm gewichtstoename ), Olivia (onbeperkt ) en Beebs (onbeperkt) op het gras. Anna staat overdag in een eigen paddockje met eigen schuilstal, water en hooi. Elsa gaat (na het opbouwen) ongeveer 4 uur op de wei, daarna gaat ze bij Anna of in de paddock met schuilstal.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Gras zien onze paarden niet in deze tijd van het jaar.

Strookbegrazing heb ik meer en meer m'n twijfels over, zeker mbt fructaan in gras. Paarden eten bij strookbegrazing vooral kort gras, muv de paar uur dat ze beschikken over een nieuwe strook. De rest van de tijd scharrelen ze over het korte, gestressde gras wat toch groeit.
    Ik ben het hier ook mee eens. Plus dat ik in die situatie net iets teveel gevallen van zandkoliek heb gezien..

Ik heb veel liever een uitgebloeide wei met oud gras en regelmatig van wei wisselen.

In de winter hebben we zo goed als geen gras waar we staan en voeren onbeperkt kuil bij dus in de winter heb ik nog nooit problemen gehad/gezien.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik voer bij strookbegrazing inderdaad het oude lange vaak gebloeide gras.
    Hier geen zandondergrond in de wei, misschien scheelt dat, ik heb er nog nooit eentje met zandkoliek gehad.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Vanaf april komt Casindy in m'n eigen Paddock Paradiseje samen met een andere Haf en een Tinker. Ze hebben een weitje in het midden. We gaan strookbegrazing doen in de zomer en herfst en in de lente ook, maar dan letten we héél goed op de fructaanindex en waarschijnlijk niet 24/7 toegang tot het gras. Elke keer dat ze een nieuw strookje krijgen, zetten we het oude strookje weer af, zodat ze niet van het korte gras eten. Verder krijgen ze hooi bij mits nodig
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Rianne hoe wil je de oude strook afzetten en nieuwe bijgeven ?

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Simpel, met een draadje het oude afzetten Dus er zijn steeds 2 draden in de wei, eentje om het oude af te zetten en de ander voor een nieuw stukje. Het stuk wat ze hebben wordt dus niet steeds groter, maar schuift steeds op.
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Dan is het officieel geen strookbegrazing maar omweiden toch? Strookbegrazing is puur kleine stukjes gras bijgeven bij een bestaand stukje weiland.

Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

True Het is maar net hoe je het noemt.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Strookbegrazing is stukjes gras geven inderdaad, maar je moet het oude wel afzetten anders zou het niet werken natuurlijk.
    Maar ik heb het nooit zo bekeken, ik noem het gewoon strookbegrazing. Ze lopen bij mij vaak hoogstens een paar dagen op een stukje gras, dan is het alweer afgezet.
    Ze hebben alleen hun looppad wel altijd, maar dit is meer bagger vaak, helaas.

Ik snap hem niet haha sorry,

Wij zetten elke dag het draad wat er staat een eindje op. Tot het op de helft is dan doen we de andere kant.

Wat ik van onze dierenarts heb begrepen kan je de kans op hoef bevangenheid verkleinen door ze dezelfde tijd direct na het grazen hooi te laten knabbelen. Dus een uurtje op de wei en daarna direct een uurtje hooiknabbelen.
    www.niettevermijden.com

Bladwijzers

Forum Rechten