Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Paard op mens-vakantie in een natuurgebied/kudde; ervaringen?

  1. #1
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Paard op mens-vakantie in een natuurgebied/kudde; ervaringen?

    Het voelt een beetje stom om hier om advies te vragen terwijl ik hier niet meer zoveel meeklets, maar ik zou het ook gek vinden om dit níet hier te vragen, dus gooi ik het maar in de groep.

    Na een heleboel gehersenkraak, zoeken naar stallingen, plannen maken, getwijfel of ik het komende jaar (vanaf september) wel genoeg tijd heb voor Jeppe en gefilosofeer over een tijdje leven zonder bijna dagelijks paard, kwam het idee in me op om hem een tijdje gewoon enkel en alleen -of nouja, liefst alles behalve alleen - paard te laten zijn. Ik weet dat er opties zijn om je veulen/jaarling in een kudde in een natuurgebied op te laten groeien en op te laten voeden. Maar Jeppe is geen jaarling...
    Weet iemand of er ook zoiets bestaat voor volwassen paarden? Wat zijn zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik dacht zelf al aan:
    -Gras (Jeppe is na een dagje op een volle wei weg-rolbaar)
    -Toezicht (ik wil Jep niet ergens achterlaten waar niemand een oogje in het zeil houdt)
    -Bekappen e.d. (als hij op 100 hectare staat mag ik wel een paar uur vantevoren met een verrekijkertje de wei doorstruinen om de bekapper niet uren te laten wachten)
    -Ik wil Jep niet zomaar in het eerste beste bos dumpen. Hij moet het minstens net zo goed hebben als hij het nu heeft met z'n vriendjes, stalletje en dagelijks hooi-geknaag.

    En wat denken jullie überhaupt van dit idee? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Heeft iemand ideeën? Dank alvast voor het meedenken!

  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Paard op mens-vakantie in een natuurgebied/kudde; ervaringen?

    Hier in de uiterwaarden staat zo'n groep, maar die moeten er in de winter uit. Ze leven in een gebied met en beboste heuvel, grasland en en meer.
    E en andere mogelijkheid is de 24u uurs wei van de mariahoeve.22ha natuurlijk grasland, in een kudde.nadeel daar is dat er weinig beschutting is.
    Alleen als gras een probleem is dan wordt het erg lastig. Een groot vrij gebied zonder gras, ik denk niet dat dat bestaat in NL..
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3
    Actief Forumlid Mared's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    46
    Berichten
    984
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Paard op mens-vakantie in een natuurgebied/kudde; ervaringen?

    Heel toevallig kwam ik gisteren deze site tegen.
    Geen idee of het was is en of er ook 'niet veulens'naar toe mogen.
    Alleen wel heeeeeeeel ver weg.

    http://www.veulenvrij.nl/

  4. #4

    Re:Paard op mens-vakantie in een natuurgebied/kudde; ervaringen?

    Daar staat mijn mannetje! Geweldige plek! Maar wel veel gras. En ik denk niet voor volwassen paarden, maar dat zou je kunnen vragen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  5. #5
    Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Culemborg
    Berichten
    1.987

    Re:Paard op mens-vakantie in een natuurgebied/kudde; ervaringen?

    Dank voor de reacties! Tsjechië is wat ver, maar ik zal eens kijken bij de Mariahoeve.
    Waar ik ook over zat te denken: Nu borstel ik Jeppes wintervacht uit, in de zomer ben ik in de weer met vliegenspray, ik smeer créme op z'n benen als hij een beetje jeuk heeft, geef hem vietemientjes bij. Moet hij dat allemaal zelf gaan regelen als ik hem even 'loslaat'!? Of is al die extra verzorging éigenlijk niet nodig (hangt vast ook van het voedingsaanbod en de hele omgeving af). Toch een gek idee. Hoe zien jullie dit?

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Paard op mens-vakantie in een natuurgebied/kudde; ervaringen?

    Ik denk dat het niet zo,n probleem is dat hij niet gepoetst wordt en met de muggen en zo zal het ook wel loslopen. Denk dat het wel belangrijk is dat iemand hem af en toe even nakijkt of alles ok is, hoe ga je dat doen met zijn onderbenen, is dat iets wat je zo maar los kunt laten, geeft dat geen problemen?
    Als hij op het gras staat lijkt mij dat hij wel een tijdje zonder bijvoeren/supplementen kan.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •