Het voelt een beetje stom om hier om advies te vragen terwijl ik hier niet meer zoveel meeklets, maar ik zou het ook gek vinden om dit níet hier te vragen, dus gooi ik het maar in de groep.
Na een heleboel gehersenkraak, zoeken naar stallingen, plannen maken, getwijfel of ik het komende jaar (vanaf september) wel genoeg tijd heb voor Jeppe en gefilosofeer over een tijdje leven zonder bijna dagelijks paard, kwam het idee in me op om hem een tijdje gewoon enkel en alleen -of nouja, liefst alles behalve alleen - paard te laten zijn. Ik weet dat er opties zijn om je veulen/jaarling in een kudde in een natuurgebied op te laten groeien en op te laten voeden. Maar Jeppe is geen jaarling...
Weet iemand of er ook zoiets bestaat voor volwassen paarden? Wat zijn zaken waar ik rekening mee moet houden? Ik dacht zelf al aan:
-Gras (Jeppe is na een dagje op een volle wei weg-rolbaar)
-Toezicht (ik wil Jep niet ergens achterlaten waar niemand een oogje in het zeil houdt)
-Bekappen e.d. (als hij op 100 hectare staat mag ik wel een paar uur vantevoren met een verrekijkertje de wei doorstruinen om de bekapper niet uren te laten wachten)
-Ik wil Jep niet zomaar in het eerste beste bos dumpen. Hij moet het minstens net zo goed hebben als hij het nu heeft met z'n vriendjes, stalletje en dagelijks hooi-geknaag.
En wat denken jullie überhaupt van dit idee? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Heeft iemand ideeën? Dank alvast voor het meedenken!
Bladwijzers