Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: Help! Hoefbescherming?

  1. #16
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marina
    Maar een ijzer met zooltje sluit je toch de hele boel af, dat wil je toch zeker niet?
    Dat zooltje weet ik dus niet zeker. Mijn smid slaat liever ook geen zolen onder, dat weet ik wel.
    Hier nooit hoefzweren gehad, maar mijn merrie loopt wel op ijzers, dus geen idee of dat eraan bijdraagt.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  2. #17
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Help! Hoefbescherming?

    A lot of people talk to horses, not many listen

  3. #18

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Je zou ook jute kunnen gebruiken. Kan je ook om je luier heen binden om te zorgen dat er wat extra bescherming is.
    Dit kan je vast wel op een of andere manier vastknopen of tapen.
    Begrijp ik nu dat je al een week verder bent??

  4. #19
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Ja, hij heeft het dus al een week. Hij staat op schone tegels, maar ze hebben hem op 1 keer na niet in het zeepbadje kunnen krijgen. Tegen hen zei de DA dat hij pas weer bij de anderen mag, als hij ijzers heeft gekregen. Maar dat ben ik niet van plan. Weet niet of hij ijzers met een zool bedoelt, maar in beide gevallen wil ik ze niet.
    Op het stuk tegels waar de anderen staan, ligt nog veel poep (twee weken bevroren drollen voor ik weg ging, en dat van afgelopen week erbij, nu in vrijwel ontdooide toestand). Heb al 25 kruiwagens gereden, maar zit met zieke dochter, dus morgen weer verder. Ik ga Dali maar inpakken in luier (met jute, goed idee!!!)en tape zodra ik de rest schoon heb, want ik wil hem niet op die vieze boel hebben. Er zit nog een flink gat in, zeker 1.5 cm. diep.

    Dank voor de tips allemaal!!

    Superhandig die hoefzak en klauwzak! (Is dat hetzelfde trouwens?)
    Ik weet niet of zoiets hier verkrijgbaar is, maar voor nu is dat sowieso te laat, maar wel zeker handig om in huis te hebben. Al was dit in de 7 jaar dat ik zelf paarden heb, de allereerste hoefzweer!

  5. #20
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Help! Hoefbescherming?

    ik denk wel dat dat hetzelfde is of in ieder geval op hetzelfde neerkomt!
    A lot of people talk to horses, not many listen

  6. #21

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Waarom ik dat eigenlijk vroeg is, is het gat nog wel open?
    Een gat is een gat en kan wel even duren voordat het weer een "normaal" uitziende hoefvorm heeft. Maar zo'n gat kan inmiddels al wel afgesloten zijn aan de binnenzijde. Dit is soms lastig te zien.

    Doordat je weekt, wat de mensen goed hebben gedaan, zorg je voor een meer flexibelere hoef, net zo als je nagels als je veel in contact staat met water; afwassen en lekker in bad liggen, worden je nagels zachter. Dit geldt ook voor een hoef. Ze worden nu niet echt week maar meer flexibel.
    Daardoor blijft hij meer in beweging en door de beweging wordt het vuil uit de wond gedrukt. Dit gebeurd automatisch door het lopen en belasten van de hoef. Als de zweer ontstaat heeft het paard heel veel pijn door de druk die er ontstaat door de ontsteking. Zodra je op de juiste plek een gat maakt kan de druk en dus het ontstekingsmateriaal weg vloeien en daardoor verminderd de pijn. Het duurt even voordat het paard er weer vertrouwen in heeft om zijn volle gewicht er op te zetten en weer normaal gaat lopen. Dit kan soms een paar uur zijn maar soms ook enkele dagen.
    Afhankelijk van waar de pijn zit en hoeveel pijn het was.

    Zo'n gaatje is met een dag of twee dagen weer dicht. Thans in zo verre dicht dat er niet direct vuil meer terug er in loopt. Doordat het nog wel erg dun is kan er door meer en minder druk nog steeds ontstekings materiaal er uit lopen. Je spoelt of weekt waardoor het zacht blijft evt. weer open gaat en het meeste is binnen een week wel uit de wond. In zo verre dat het lichaam het voor de rest van binnen uit kan oplossen(in de meeste gevallen). Mits het paard blijft bewegen in zijn eigen tempo. Dus niet gedwongen door de mens of te veel druk van andere paarden. (lees steeds opgejaagd worden) Zo kan hij het niet overbelasten maar zelf de hoeveelheid bepalen.

    Ik kan mij heel goed voorstellen dat je niet wilt dat hij in een soort van mestberg komt te staan. Dat is ook niet echt verstandig denk ik.
    25 kruiwagens wow wat een schijters en nog niet weg.
    Ik ken het hoor, ook hier na de vorst een berg mest die ik niet weg kon krijgen omdat het zo verschrikkelijk hard was. Gelukkig geen 25 kruiwagens.
    De combi die je schrijft van luier en jute lijkt mij een goede oplossing. Ik zou er zelf ook voor gaan als ik in jouw situatie stond.
    Ik zal die luier trouwens onthouden. Was ik alweer vergeten. En nu maar hopen dat het blijft zitten en hij er niet te veel problemen van maakt. Veel sterkte met de extra zorgen voor mensje en dier.





  7. #22
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Hahaha, dank je, het waren uiteindelijk 40 kruiwagens vol!
    Maar net toen ik dat had weggewerkt, liep meneer WEER slecht, maar dit keer met het andere voorbeen!
    Weer de dierenarts laten komen, ik dacht dat het weer een hoefzweer was, maar hij toonde een bloeding aan onder de zool. Hij heeft enkel pijnstillers gekregen. De DA denkt dat het komt door overbelasting, omdat hij zijn pijnlijke hoefzweer-voet wilde ontlasten. Hij zegt dat het een hoefzweer zou kunnen worden of zelfs leiden tot bevangenheid
    Maar de luier voldoet in dit geval niet, het moet echt ontlast worden, dus ik heb hoefschoenen besteld.

  8. #23
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Help! Hoefbescherming?

    He, dat is wel dubbel shit. Arm beestje Hopelijk knapt hij met de hoefschoenen snel weer op! Sterkte

  9. #24

    Re:Help! Hoefbescherming?

    jeee 40 stuks...das zweten :lol:

    He wat een naar bericht. Verschrikkelijk balen.
    Kan je hem misschien op een zachte ondergrond neerzetten? Voor tijdelijk bij voorkeur op gras.
    Dan wordt namelijk de druk beter verdeeld tijdens het ontlasten.
    Getsie...getsie....

  10. #25

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Dat is echt minder nieuws, zou het kunnen dat hij die ook over belast heeft door op en af te lopen omdat hij niet bij de andere paarden kon maar toch zijn pijnlijke hoef minder belaste...?

    Ik hoop voor jou dat het goed komt en dat hij niet bevangen wordt...

    Veel succes

  11. #26

    Re:Help! Hoefbescherming?

    ik kwam deze link tegen
    http://www.kbrhorse.net/qt/easyboot.html
    misschien iets voor je??

  12. #27
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Haha, dank je, dat lijkt toch erg op die luier-constructie van Roos! Wat ik begrijp is dat de ondergrond zacht is, toch, dus ik denk niet genoeg steun voor de voet die overbelast is.

    Vlinder, dat denk ik inderdaad ja.

    Ik zou hem wel op gras kunnen zetten, maar dan staat hij verder van de anderen af, plus wordt het een rommel op het gras, i.v.m. het hooi daar voeren en is het een hoop werk met water enzo. Niet onmogelijk hoor, maar voor deze situatie niet handig (ben tijdelijk alleen met twee kleine kids, dus niet erg veel tijd...), plus dat het veel schoner is op de tegels.

    Hij staat best okee zo op de tegels.. de anderen staan de meeste uren gewoon aan de andere kant van het lintje te eten, dus dat gaat best. Ik verwacht een dezer dagen die schoenen wel met de post, dus hopelijk passen die goed, dan kan hij weer bij de rest. Hij loopt alweer stukken beter, maar heeft nog wel een pijnstiller eenmaal daags.

  13. #28

    Re:Help! Hoefbescherming?

    ha das goed bericht dat het de goede kant op gaat

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •