Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: Help! Hoefbescherming?

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Help! Hoefbescherming?

    Help!!

    Ik ben net terug van een weekje Nederland, alles staat nog ingepakt.
    Tijdens mijn 'vakantie' heeft Dali een hoefzweer gehad, en Cuby hoestte erg en schijnt astma te hebben - dat zoiets allemaal moet gebeuren als je niet thuis bent...

    Maar goed, buurvrouw en vriendin hebben samen de paarden verzorgd, echt fantastisch. Dali zijn hoefzweer gaat al veel beter, het is open en er is al wat troep uit, hij loopt weer prima. Hij staat nu apart op een schoon, betegeld stuk. De andere paarden staan meestal in de buurt om hooi te eten, maar ze gaan ook naar de wei, en Dali staat dus vreselijk te stressen.

    Heb net gesproken met de buurvrouw, die alles met de dierenarts heeft besproken, en hij mag pas van dit stukje af als hij ijzers onder heeft.
    Nu ben ik helemaal niet voor ijzers. Liever hoefschoenen, maar die heb je ook niet zo een, twee, drie en bovendien zijn ze erg duur voor zo'n tijdelijke oplossing. Vriendin heeft er twee, maar die passen hem niet.
    Ik laat hem het liefst vandaag nog in de kudde, want hij draaft rond op een heel klein stukje en dat lijkt me ook niet bevorderlijk.

    Dus wie o wie heeft een idee wat ik anders zou kunnen doen - ik denk aan een alternatieve hoefbedekking of bescherming - met tape, een plastic zak, zoiets?? Zodat hij lekker de kudde in kan zonder dat er troep in zijn hoef komt. Iemand een idee?

    Thanks alvast!

  2. #2

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Wat mijn persoonlijke ervaringen zijn bij een hoefzweer is het volgende. Het is wel een beetje werk.
    ik nam een stuk animaltex maakte dit vochtig en deed dit onder de hoef en tapte dit vast met dat zelfhechtende verband. En voor de rest liep hij gewoon op het land. Dit was wel zandgrond, dus niet nat of modderig.
    Door 3 x per dag te wisselen kon hij zo blijven lopen, ik was telkens voor het doorslijten van het materiaal weer aanwezig om het te vernieuwen. De animaltex is een soort van trekzalf systeem waardoor de vuiligheid sneller uit de open wond die gemaakt was getrokken kon worden. Ik maakte ook elke keer dat ik het verschoonde het "gat" weer open. Dit groeit namelijk heel snel weer dicht.
    Juist doordat er geen ijzers onder zaten bleef het hoefmechanisme in werking waardoor de vuiligheid er een soort van uitgedrukt werd per keer bewegen. Wel had ik de wei ietsje verkleind zodat er geen giga ren partijen veroorzaakt werden. Dit zou de levensduur van het verbandsysteem niet echt bevorderen Met ongeveer een week was het zo schoon dat het verbandje niet meer hoefde. En het gat weer dicht kon groeien. Ik spoelde het na die week wel 2 x per dag even schoon om de boel te controleren of het goed dicht ging en er geen vuiligheid in bleef zitten.

    o ja tijdens het wisselen van verband ook even weken in een badje met enkele druppels teatreeolie dit 1 x per dag de andere keren deed ik het met enkel water. Zo blijft de hoef namelijk lekker zacht en dus meegaander.
    In de wei maakte ik kleine hoopjes met hooi zodat het lopen op de relatief kleine opp wel werd gestimuleerd. En hij niet te veel bleef stilstaan.

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Hoi Inger

    Dank je!

    Ja, zoiets zoek ik. Alleen op heel korte termijn dus...ik weet alleen niet wat animaltex is??
    En verkrijgbaar hier in DK
    Ik heb wel wat van dat verband, maar dat alleen is denk ik niet genoeg.

    Ze moesten hem afgelopen week ook weken in een bakje water, maar dat is ze maar een keer gelukt. Daar was ik al bang voor, de buurvrouw heeft helemaal geen ervaring met paarden en vriendin is net met Parelli begonnen, en Dali is bang voor van alles en nog wat. Ik krijg hem er wel in, maar het kost veel tijd en die heb ik momenteel niet echt omdat ik alleen ben met twee kleine kids. Ik heb het net schoongemaakt en gewoon met een verstuiver dat zeepwater erop gedaan, dan lukt wel en dat kan ik ook makkelijk meerdere keren per dag doen.

    Iemand andere ervaringen?


  4. #4
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Roos, pakte haar twister paard in met een luier volgens mij ook voor een hoefzweer.

    EDIT: http://www.nhforum.nl/forum_smf/inde...opic=29961.100
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  5. #5
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Help! Hoefbescherming?

    In Amerika hebben ze casts om de hoeven die je na wat oefening zelf kan aanbrengen. Je zou het eens op internet kunnen opzoeken. Zal alleen niet heel snel leverbaar zijn in Nederland.

  6. #6
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Help! Hoefbescherming?

    @ Mera: Jep, die ken ik ook. Denk niet dat die snel leverbaar c.q. verkrijgbaar zijn in DK.

    @ Marit: THANKS!! Da's de gouden tip, want luiers heb ik zat. Ook dank aan Roos, ik ga het morgen meteen proberen!

  7. #7
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re:Help! Hoefbescherming?

    En een klauwzak? Lijkt mij wat steviger dan een luier.
    A lot of people talk to horses, not many listen

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Wat is een klauwzak?

  9. #9
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Ik heb een paard dat vaak hoefzweren had. Ik deed watten met betadine (dacht ik), equiwrap, ducktape en daaroverheen een hoefzak. koste me meestal 2 hoefzakken per zweer want als hij buiten liep dan sloopte hij hem regelmatig. Vaak deed ik dit maar een paar dagen en dan hup zonder zak naar buiten. Nooit snel erna weer een zweer gehad.

    Wat voor zin heeft ijzers bij een hoefzweer?

  10. #10
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Ijzers met een zooltje gok ik!
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  11. #11
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Help! Hoefbescherming?

    IJzers zorgen wel voor wat meer afstand tot de hoef natuurlijk en vermoedelijk zullen ze er dan een zooltje tussen zetten?
    Ik heb geen idee hoor, dat is mijn gedachten.

    Ik zag inderdaad ook een een hoefzak, dat is makkelijk. :P
    Geen idee of die er in Denemarken ook zijn.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  12. #12
    Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    gendt (dorp tussen arnhem en nijmegen)
    Berichten
    856

    Re:Help! Hoefbescherming?

    ik lees even mee, ben benieuwd want m'n merrie heeft ook verleden met zweren en nu ook weer kleintje. Weet iemand waar je aan animaltex kan komen?
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

  13. #13
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re:Help! Hoefbescherming?

    in ieder geval bij de paardedrogist loesjevos, maar vast ook wel bij ruitersportzaken

    Maar een ijzer met zooltje sluit je toch de hele boel af, dat wil je toch zeker niet?

  14. #14
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    33
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re:Help! Hoefbescherming?

    Ik weet dat traditionele hoefsmeden dit eigenlijk altijd doen.

    Verder weet ik het fijne er ook niet van.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  15. #15

    Re:Help! Hoefbescherming?

    ik heb via bekapper fred emmerig hoefschoenen. ik geloof dat deze 120 euro waren. ze zijn verstelbaar. het is een inverstering, maar op die manier heb je altijd wat liggen in geval van nood.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •