Eva en ik zijn al druk bezig met plannen voor Snowdon en Fenna voor en tijdens de zomer/weideseizoen.
tijdens dit gesprek vroegen we ons allebei af wat de voedingswaarde van wilgentakken is...
wie kan ons helpen?
Eva en ik zijn al druk bezig met plannen voor Snowdon en Fenna voor en tijdens de zomer/weideseizoen.
tijdens dit gesprek vroegen we ons allebei af wat de voedingswaarde van wilgentakken is...
wie kan ons helpen?
Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he
Oef, heb ik geen antwoord op, maar wil toch even reageren. Mijn ervaring is dat ze de takken zodra die een dikte hebben van je pink ongeveer, niet helemaal opeten, maar alleen de bast er af knabbelen. De kleinere takjes gaan helemaal naar binnen, maar als je een bos kleine opeet-takjes op de weegschaal legt, dan weegt het niet veel. De bast van een dikker takje ook niet echt. Het is volgens mij veel meer tijdverdrijf en vezels dan voedingswaarde ( naast het feit dat ze er een natuurlijke aspirine mee binnenkrijgen, wat door paarden met pijnklachten gewaardeerd wordt. Of het werkelijk qua pijnstilling ook veel zoden aan de dijk zet, weet ik niet, maar toen mijn paard pijn had was hij er intensiever mee aan de gang dan als het gaat om gewoon tijdverdrijven. Het is een mooie manier om ze bezig te houden. qua voedingswaarde te verwaarlozen, mits je er geen hele bomen van gaat voeren...
Wat ligt er voor vraag achter je vraag?
Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd naar de reden van de vraag. Ik denk dat met normale hoeveelheid het inderdaad te verwaarlozen is.
Mijne krijgen nu ook regelmatig een tak.
De weg met Carwyn en Scarlet
Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..
snowdon en fenna staan weer even in het sonja bakker hoekje... we willen beperkt gaan voeren maar toch dat ze wat te knabbelen en te doen hebben.
vandaar het idee wilgen takken. maar toen bedachten wij dat we niet wisten wat er in zit.... en aangezien snow en fenna beide al dik worden (+ bijbehorende klachten als jeuk/stijfheid tot kreupelheid) van te veel en te rijke voeding... vandaar de vraag.
Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he
Je kunt het ook gewoon geven aan dikke paarden die moeten bakkeren :lol: Er zit geen voedingswaarde in die invloed heeft op het vetgehalte of suikers en zetmeel. Wees gerust en geeft het lekker. Het is een heel fijn middel voor tijdverdrijf en knabbelen. ze vermaken zich er prima mee.
Ook kan het kloppen dat wanneer paarden veel pijnklachten hebben er meer mee bezig zijn. Maar zou je op dat moment kruidenweide die ook pijnstillend werken geven dan zou er ook meer aandacht aan besteed worden.
De hoeveelheden zijn echt niet zo om je zorgen over te maken.
Ik heb het hele jaar door wilgen takken in de wei liggen, inmiddels helemaal kaal al maanden, maar het is nog steeds een ideaal speeltuig voor de pony's. Ze kunnen er heerlijk me lopen sjouwen en een soort van vermoorden zoals honden ook doen met sommige speeltjes.
Of samen taktrekken ipv touwtrekken wordt ook regelmatig waargenomen door mij
Als je aan fruitboomtakken kan komen is ook een lekkernij voor ze
Wilgetakken bevatten bij mijn weten vooral kinine en vezels, dus prima tijdverdrijfsvoer. Dikke stammen vinden ze hier ook leuk, kunnen ze leuk de bast vanaf knagen en daar zijn ze lang mee zoet. Wat ook ideaal is, is om zo grof mogelijk hooi te voeren, dat bevat gezien het bloeistadium amper suikers. Als je dat dan in hooinetten voert, zijn ze er lang mee bezig. Ook gerstestro voeren wij regelmatig, vooral als we een baal hebben met minder stengelig hooi.
Aanrader qua hooinetten zijn trouwens de Julia-netten van de firma Krämer, de kleinmazige variant zorgt hier voor een verdubbeling van de eettijd en omdat de mazen klein zijn, moeten ze met hun lippen het hooi eruit peuteren (waardoor het net langer heel blijft). In de grote netten (de Julia dus) past bijna een hele baal hooi, dus ideaal!
*Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*
Mijn paarden krijgen ook dagelijks wilgentakken. Ollie en Raissa zijn er heel goed mee omdat er een stof in de wilg zit die pijnstillend werkt
( http://www.stemderbomen.nl/pages/mai...ende-bomen.htm ) . En zo blijven ze ook van de stammen van de eiken.
Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/
Had nog niet eens aan de hooinetten gedacht. Dat is zeer zeker een aanraderOorspronkelijk Geplaatst door Jossie
![]()
Ah fijn!
ze krijgen al jaren wilgentakken, maar ineens bedachten we dat we geen idee hadden wat erin zit qua suikers etc.
De 7 ponies uit onze kudde krijgen normaal onbeperkt hooi, een soort voordroogspul wat niet rijk genoeg is voor koeien maar veel te rijk voor onze dikkies! Helaas hebben we niet de beschikking over grof hooi, maar we hebben wel stro om te voeren. Al kijken ze amper naar het stro vanwege dat onbeperkte hooi
Nu staan Fen en Snow apart van de rest, ik ben het onbeperkte voer zat, er valt niet tegenop te bewegen nu ik 2 kinderen heb met als gevolg dat Fenna al in geen jaren meer echt dun is geweest. Het plan is om ze overdag apart te zetten met wat hooi en stro vanonder een net en wat wilgentakken zo lang de voorraad strekt. Nadeel van apart staan is wel dat ze minder bewegen, het stukje waar ze staan is niet groot en ze hebben nu geen nukkige merrie die ze continue wegjaagt, scheelt stress maar dus ook beweging...
's nachts gaan ze wel bij de rest en de volle ruif, voor het kuddegevoel, wat meer ruimte en omdat ze anders wel erg lang zonder hooi staan.
Andere tips zijn ook welkom, ik staar me nu geloof ik blind op wat ik al weet...
Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl
En de andere ponies, zijn die niet te dik? Misschien is de hele kudde wel gebaat bij wat SonjaBakkeren?
Jawel hoor, er zijn er maar 2 dun eigenlijk, maar het is niet voor alle ponies zo dringend en sommigen hebben weer andere fysieke noden![]()
Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl
Jammer, want anders hadden jullie collectief het roer om kunnen gooien (maar daar hadden jullie vast al aan gedacht).
Dikke stronken is ook leuk tijdverdrijf, maar wat mijn paard deed: zijn voet erop zetten op het randjeen dan gleed 'ie eraf. Gevolg: wondjes aan de binnenkant van de pijp...beetje eng vond ik dat... dus voor hem alleen takken!
Hier liggen ook altijd dikke boomstammen en soms zijn ze er een tijdje heel fanatiek mee bezig en andere momenten niet. Maar het is een leuk tijdverdrijf als ze zich vervelen
Eerlijk gezegd vraag ik me af of het niet meer stress geeft door ze overdag apart te zetten en 's nachts bij de kudde... Maar dat zou je misschien gewoon even moeten proberen. Als ze dag en nacht apart staan, dan is dat gewoon hun nieuwe kudde. Nu 'wisselt' de kudde elke keer. En het zou natuurlijk ook nog kunnen dat ze 's nachts extra veel hooi gaan eten (dat zou die van mij doen). Maar ik snap jullie overwegingen wel hoor en dit blijft altijd zo lastig.
![]()
Ik heb bij mijn paard ontdekt dat minder eten (of: minder voedingsrijk voer) toch echt wel veeeel beter werkt dan meer bewegen. Althans, ik kon er zelf echt niet tegen op rijden... Ik weet niet of dat bij jullie paarden ook zo is, maar dan is het dus misschien niet zo erg dat ze niet zo veel bewegen. Ab heeft ook een tijdje in een grote paddock gestaan met kuil en daarna in een hele kleine paddock (wel met vriendjes hoor) met hooi-stro-mengsel. En toen ging het echt veel beter met zijn lijn.![]()
Zouden jullie een slowfeeder neer mogen zetten in de paddock? Of hadden jullie daar al aan gedacht?
Gelukkig zijn Fenna en Snow juist de paarden waarbij ik het minst bang en voor wondjes, die zijn erg bedachtzaam. Ik zou juist graag meer stronken Ed in de paddock wilen maar er zijn een paar lompe sjakies die dan gelijk onder de wonden zitten
wbt stress, daar heb ik wel over nagedacht want fenna is nogal snel een stresskipjeEr zit nu enkel een draadje tussen hen en de anderen en ze staan nog vaak naast elkaar. Ze hebben al hele zomers zo apart gestaan en 's nachts weer bij elkaar, qua kudde ging dat wel goed eigenlijk.
Bij de kudde staat een grote ruif met daarover een hooinet, maaswijdte geloof ik 4 cm, maar als daar onbeperkt te rijk hooi in zit doet een net erover niet genoeg. Hierbij hebben we nog 2 hooinetten met kleine maas hangen met hooi en stro. Onze kleine slowfeeder is net af en staat
bij Snow en Fen. Die staan nu op een stukje straat van ca 10x8 en een stukje zand van 10x10 en aangezien ze beiden introvert zijn gebeurd er weinig op een dagvandaar dat ik voor de soepelheid van Fen wat extra beweging nodig vind. Normaal staan ze op een stuk van ca 10x65 met andere paarden met andere karakters, dus meer te doen.
Ik vrees dat ik me inderdaad neer moet leggen bij het apart staan, ik hoop dat overdag apart staan voldoende is icm met beweging. 's Nachts volvreten ben ik wel bang voor ja, maar we kijken even aan, ze hebben de hele winter 24/7 bij de ruif gestaan dus erger kan het niet worden.... Gelukkig mogen ze dan weer wel veel takken, dat is tenminste iets
oh en de hele kudde op dieet is al vaker ter sprake gekomen, maar naast heel erg veel werk brengt dat ook andere ontevreden mensen met zich mee, plus paarden die wat nukkiger worden wat de sfeer in de kudde ook niet ten goede komt...
Als we nu eens een stapmolen hadden kon fen daar mooi de halve dag in![]()
Wilgen takken zijn zeker niet slecht voor te zware paarden.
Ik moet wel op merken dat ze hier verzot zijn op gewone wilg, kraakwilg valt heel wat minder in de smaak.
Daar ik me af vroeg waarom, heb ik zelf eens geproefd en ik moet zeggen kraakwilg is bitterder...
Bladwijzers