Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 25 van de 25

Topic: Paard op dieet

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Re:Paard op dieet

Wonder is ongeveer 1.50 vorig jaar was ze 550 kg Maar nu al veel slanker... Ik denk dat ze nu rond de 450 kg zit.

Maar ik denk dat ze rond 400 moet wegen, dan zou ze 8 kg droge stof mogen eten. Ik moet even na kijken hoeveel droge stof voordrog bevat, bij hooi is dat ongeveer 85% Ik denk bij voordroog dat het op 75% ligt, dan zou ze 10,66 kg voordroog per dag mogen eten.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

550 is een best gewicht. 400 klinkt wel redelijk voor een pony van 1.50,

Misschien kun je evi is vragen wat sky ongeveer weegt die is ook 1,50.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

JA, ze was ook veel te dik. Ik kwam er in september ook pas achter dat Wonder een schoft had (ik dacht dat ze heeel rond gebouwd was)

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    105

Hey,

kwam dit tegen bij paardnatuurlijk, misschien heb je het al eens gedaan maar is een testje van wat een paard nodig heb en of haar gewicht goed is of niet.
    Weet niet of het allemaal helder is hoor, hebben het toen voor tris ook gedaan en zo zijn kuilgebruik kunnen verbeteren.
    Even onderzoek voedingscalculator aanklikken

http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Je kunt proberen alles uit te rekenen, maar dat is lastig omdat ze ook op het gras staat.
    Gewoon je gezonde verstand gebruiken denk ik, ik neem aan dat ze een vaste portie voordroog krijgt voor de nacht, je kunt daar eerst eens een derde afhalen en kijken hoe dat gaat, is het dan nog teveel dan doe je er nog een deel af.
    Stro kan ook behoorlijk suikers bevatten, dus ik zou dat niet onbeperkt geven.

Als ze al te dik is dan zou ik voorzichtig beginnen straks met het gras, het kan ineens zo snel gaan in het voorjaar, ik vindt een graaskorf dan toch ideaal.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Op gewicht zijn en blijven is de juiste balans hebben tussen opname en uitgave van energie. Als het zo makkelijk was als minder eten geven en meer bewegen, had je hier je vraag niet gesteld. Als ik zo lees kan je aan de opname kant weinig veranderen, waarom kies je niet voor meer en/of kwalitatief beter bewegen?

Wick staat op het gras met een graasmasker, het geeft haar ook ergens rust om niet in haar "feeding frenzy" kan komen .
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Bedankt voor de reacties.

Ik ga proberen Wonder wat effectiever te laten bewegen.
    Ik zal voor het voorjaar ook een graaskorf kopen, hopen dat beter gaat dan.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

http://www.1001tips.be/vrije-tijd/pa...-berekenen.asp

Goede calculator.

Marit 10 kg voordroog is echt te veel voor Wonder, dat eten mijn kastelen. Is hooi en voordroog niet hetzelfde? Het is immers beide gras.
    in 1 kg voordrrog zit minder VREP dan in 1 KG hooi, wel is hier uiteraard een wezenlijk verschil in volume

Ook bij paarden geld elk pondje gaat door het mondje. Het is natuurlijk wel lastig. Op onze Hollandse weides hoeven paarden hun maaltje niet bij elkaar te scharrelen en worden het maaimachines met als gevolg dat ze te dik worden.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Hooi en voordroog is beide gras.

Voordroog wordt minder lang gedroogd en verpakt in plastic, hooi wordt langer gedroogd en gebonden met touwtjes, dat is zeker wel een verschil.

Ik snap die calculator niet helemaal. maar ga even verder vogelen

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten